jaromei Skrevet 2. desember 2022 #22 Skrevet 2. desember 2022 I fjor pyntet vi edelgran 3. Desember. Det holdt seg pent frem til julaften, dog begynte det selvfølgelig å drysse en del. Holdt det i hus helt til 1. Januar, og selv om det var slitent på slutten, så var det verdt det. Husk å vanne! Selv om hele treet ble ganske tørt etterhvert, så syns jeg at det så fint ut hele tiden 😀
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #23 Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Edelgran drysser svært lite og kan sikkert stå i flere uker. Hvorfor noen gidder å ha juletre fremme flere uker før jul er uforståelig og en helt annen sak. Anonymkode: 4c2fc...372 Jeg har aldri pleid å ha det flere uker før jul, vi har pyntet treet ca 22/12. men jeg synes det er mye arbeid og penger i det, så da er det synd at det kun skal være i huset i 10 - 11 dager liksom. Vil heller ha treet oppe litt tidlig enn flere dager over nyttår. Jeg kan gjerne ta det ut 2 nyttårsdag. Anonymkode: 6ea43...029
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #24 Skrevet 3. desember 2022 Har gran fra egen skog, høster det rundt den 18.des og så står det i gangen og avklimatiseres til den 20. Står til 20.dag jul uten å rysse en nål. Anonymkode: 0f83b...f99 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #25 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 2.12.2022 den 22.05): Edelgran drysser svært lite og kan sikkert stå i flere uker. Hvorfor noen gidder å ha juletre fremme flere uker før jul er uforståelig og en helt annen sak. Anonymkode: 4c2fc...372 Det kan det vel være mange grunner til? Jeg har en alvorlig syk forelder, så mine juler handler om å reise dit hen bor og vaske, lage jul og være delvis hjemmesykepleier. En tidvis ganske vond pliktjul, mildt sagt. For meg hjelper det veldig på det mentale å ha en liten uke for meg selv før jul i min egen leilighet, der jeg pynter mitt eget lille tre med julekuler som jeg samler på, spiser pepperkaker og lader opp med god juleenergi før nevnte pliktløp. Det finnes liksom en mellomting mellom 23. desember-tradisjonen og det å kjøre full influencer-jul med glitter og glam allerede fra midten av november. Anonymkode: 59a8d...a8b 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #26 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Det kan det vel være mange grunner til? Jeg har en alvorlig syk forelder, så mine juler handler om å reise dit hen bor og vaske, lage jul og være delvis hjemmesykepleier. En tidvis ganske vond pliktjul, mildt sagt. For meg hjelper det veldig på det mentale å ha en liten uke for meg selv før jul i min egen leilighet, der jeg pynter mitt eget lille tre med julekuler som jeg samler på, spiser pepperkaker og lader opp med god juleenergi før nevnte pliktløp. Det finnes liksom en mellomting mellom 23. desember-tradisjonen og det å kjøre full influencer-jul med glitter og glam allerede fra midten av november. Anonymkode: 59a8d...a8b Enig. Det kan være mange grunner til hvorfor noen trenger å pynte litt tidlig. Jobb kan også være grunn. Jeg må ikke, men synes det er godt å kunne starte julen med senkede skuldre, enn å holde på alt styret med pynting av treet rett før jul. Pynting av tre, kanskje særlig et ekte tre, er jo litt jobb og det fører med seg litt rot mens en holder på. Kasser med pynt skal hentes fra bod, så skal treet dras inn i hus og justeres her og der. Etter pynting så er rydde bort og støvsuge osv. Så det er godt å heller kunne konsentrere seg om annet og slappe litt av kvelden før kvelden. Anonymkode: 6ea43...029
mingus Skrevet 5. desember 2022 #27 Skrevet 5. desember 2022 På solsnu. Hiver hele jula ut 1 januar. 🙂
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #28 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 3.12.2022 den 14.18): Har gran fra egen skog, høster det rundt den 18.des og så står det i gangen og avklimatiseres til den 20. Står til 20.dag jul uten å rysse en nål. Anonymkode: 0f83b...f99 Akklimatisere Anonymkode: 3a690...952
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #29 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 2.12.2022 den 8.55): Viktig å borre hull i bunn, Anonymkode: 3eb14...634 Hva mener du med borre hull? Vi pleier å sage av nederste biten for en frisk snittflate, vanner og styrer på, men det drysser like fordømt. Anonymkode: ad004...55a
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #30 Skrevet 6. desember 2022 Beste tips mot dryssing: Sag en skive av stammen, slik du ville klippet en bit av stilken på f eks tulipaner. Den inntørkede snittflaten fra hogstdagen klarer ikke suge opp vann. Sett treet i en bøtte varmtvann. La treet stå kjølig i bod, gang e.l. over natta for å få en gradvis tilvenning til innetemperatur. Husk å vanne treet godt, og fylle på vann etter hvert. Likevel - ingen garanti mot dryssing. Trærne hogges ofte leeenge før jul - her har juletreselgerne allerede starta tre uker før jul, og de får ikke nyhogde trær etter det. Så da kommer det også an på hva slags temperaturer treet blir utsatt for før du kjøper det, og hvor lenge det er siden det ble hogget. At edelgran drysser mindre stemmer kanskje generelt, men ikke absolutt - har hatt edelgran også som drysser mye. Ellers er barnåler enkle å feie opp Anonymkode: 3a690...952
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #31 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Hva mener du med borre hull? Vi pleier å sage av nederste biten for en frisk snittflate, vanner og styrer på, men det drysser like fordømt. Anonymkode: ad004...55a Vår "leverandør" anbefalte for noen år siden at vi tar drillen og borrer et hull opp i stammen. Her drysser det ikke. Men mulig snitt er bedre, ser flere anbefaler det, men det har vi ikke utstyr til. Anonymkode: 3eb14...634
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #32 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Enig. Det kan være mange grunner til hvorfor noen trenger å pynte litt tidlig. Jobb kan også være grunn. Jeg må ikke, men synes det er godt å kunne starte julen med senkede skuldre, enn å holde på alt styret med pynting av treet rett før jul. Pynting av tre, kanskje særlig et ekte tre, er jo litt jobb og det fører med seg litt rot mens en holder på. Kasser med pynt skal hentes fra bod, så skal treet dras inn i hus og justeres her og der. Etter pynting så er rydde bort og støvsuge osv. Så det er godt å heller kunne konsentrere seg om annet og slappe litt av kvelden før kvelden. Anonymkode: 6ea43...029 Enig. Tror mange glemmer at en del juletradisjoner stammer fra en tid hvor kvinnene var hjemmeværende og hvor hus og hjem var hovedgeskjeften. I dag har mange ekstra travle jobbdager i desember, det er fullt kjør gjerne til og med lille julaften. Man tar altså julepynten litt og litt. Anonymkode: 59a8d...a8b
Snok1 Skrevet 6. desember 2022 #33 Skrevet 6. desember 2022 Juletreet skal opp lille julaften og ned første nyttårsdag. Denne regelen er universell og gjelder alltid.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #34 Skrevet 6. desember 2022 Snok1 skrev (25 minutter siden): Juletreet skal opp lille julaften og ned første nyttårsdag. Denne regelen er universell og gjelder alltid. Juletreet har stått oppe i skogen i mange år. Eller bruker du plasttre? Anonymkode: 3eb14...634
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå