Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mann ønsker ikke kunstig tre, så vi pleier å kjøpe edelgran. Jeg har litt lyst å pynte treet litt tidlig i år og ikke vente til rett før jul. Men siden det blir ekte tre, så kan det sikkert ikke gjøres helt enda? Dere som har ekte tre, når pynter dere?

Anonymkode: 6ea43...029

Skrevet

22.  eller 23. Ikke kult med et juletre som drysser allerede før julaften. 

Anonymkode: 4e522...bd3

• Liker 6
Skrevet

Vi pynter ca 15 desember. Så står det til 1.januar, helt fint. Og sikkert lengre også, om vi hadde ønsket det. 

Viktig å borre hull i bunn, og fylle på med vann jevnlig. Det er derfor viktig med en god fot, mange har for lite plass til vann. Om du bor et kaldt sted er det også viktig at treet får gradvis tilvenning til innetemperatur, ved å først stå i bod/kjeller. 

Anonymkode: 3eb14...634

• Liker 2
Skrevet

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Min mann ønsker ikke kunstig tre, så vi pleier å kjøpe edelgran. Jeg har litt lyst å pynte treet litt tidlig i år og ikke vente til rett før jul. Men siden det blir ekte tre, så kan det sikkert ikke gjøres helt enda? Dere som har ekte tre, når pynter dere?

Hvor lenge skal det stå etter julaften? Ca 14dager burde gå greit, kanskje 3uker. (Tilsammen)

Anonymkode: 75329...708

Skrevet

Vi har pleid å pynte en uke før julaften og la det stå til 1. januar. Det går helt fint, iallefall. 

Anonymkode: e1325...8f0

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hvor lenge skal det stå etter julaften? Ca 14dager burde gå greit, kanskje 3uker. (Tilsammen)

Anonymkode: 75329...708

Det står nok bare til like over nyttår… Edelgran drysser mindre enn vanlig gran tenker jeg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

22.  eller 23. Ikke kult med et juletre som drysser allerede før julaften. 

Anonymkode: 4e522...bd3

Edelgran drysser ikke så fort, men jeg er ikke sikker på hvor lenge det kan stå før dryssing.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Vi pynter ca 15 desember. Så står det til 1.januar, helt fint. Og sikkert lengre også, om vi hadde ønsket det. 

Viktig å borre hull i bunn, og fylle på med vann jevnlig. Det er derfor viktig med en god fot, mange har for lite plass til vann. Om du bor et kaldt sted er det også viktig at treet får gradvis tilvenning til innetemperatur, ved å først stå i bod/kjeller. 

Anonymkode: 3eb14...634

Takk for tips om å borre hull i bunn 👍🎄Vi pleier å sette det inn i kjeller noen dager før det kommer opp i stuen. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vi har pleid å pynte en uke før julaften og la det stå til 1. januar. Det går helt fint, iallefall. 

Anonymkode: e1325...8f0

Det blir sikkert en uke før. Eller kanskje enda noen dager før det igjen. Får se det an tenker jeg. 

Skrevet

Pynter treet lille Julaften.

Anonymkode: 66469...bed

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg pynter som regel første søndag innadvent. I år pynter jeg på søndag, altså en uke senere enn vanlig. Det går helt fint, har edelgran og vanner jevnlig. Setter ig treet litt i kokende vann før jeg setter det i juletrefoten. Fikk tips om det av en juletre-bonde.

Anonymkode: cf215...da9

Skrevet

Jeg har furu og pynter 21-23 des. Holder fint til 13.januar.

Anonymkode: 69ec2...528

• Liker 1
Skrevet

har ikke juletre så tenker aldri på det, men skulle jeg ha hatt det hadde det blitt som det jeg hadde vokst opp med. Lille julaften. 

Skrevet

Kjøper vanlig gran og pynter det ca en uke før jul. Det står som regel til ca 13. januar. Ryr mest de første dagene synes jeg faktisk. 

Anonymkode: 56b53...ae8

Skrevet

Jeg setter det opp 20 desember ca. Det står til 1 januar. Da rydder jeg ut alt av jul. 

Jeg gir det vann og litt sitronbrus. Mine foreldre gjorde alltid det, så jeg gjør det samme :) 

Skrevet

Edelgran drysser svært lite og kan sikkert stå i flere uker.  Hvorfor noen gidder å ha juletre fremme flere uker før jul er uforståelig og en helt annen sak. 

Anonymkode: 4c2fc...372

• Liker 4
Skrevet

Bruker edelgran og pynter første søndag i advent/1.desember, alt etter hva som kommer først. Da står treet til nyttårsaften og det går fint. Det er riktignok litt sprøtt den siste uken, men ikke slik at det skikkelig røsser av det. 

Sager av foten slik at det blir fersk kuttflate, gir vann, 1/2 liter sitronbrus, 1 paracet og etterfyller ofte. 

Liker å ta inn treet tidlig, da jeg er bortreist i jula og heller vil nyte julestemningen så mye som mulig før jeg drar. Tar ut treet med tungt hjerte en av de første dagene etter nyttår, i tide til juletreinnsamlingen til renovasjonsverket ☺️🎄

Skrevet

Hvis du går på selvhogdst så holder edelgran i flere uker, kan fint ta det inn midt i desember og ha det til godt over nyttår.

Anonymkode: ba448...73b

Skrevet

Å pynte juletreet (være seg ekte eller plastikk) før 22 desember er bare tacky.

Anonymkode: 0a8af...a3b

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...