Gå til innhold

Aktivitetsleke til hund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hunden vår skulle hatt en aktivitetsleke som er gøy og som gir han litt mental trening hjemme. Jeg har hatt litt helsemessige utfordringer i det siste og ikke kunne lekt/trent så mye med han. Turer får han, men merker at han kan kjede seg litt innimellom hjemme. Noen aktivitetsleker har han, men blir litt lei og den ene han har blir for lett ser jeg, så kanskje noe nytt og spennende. Tips? 

Anonymkode: 82767...d4c

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du prøvd søkstrening? Nesearbeid er en kjempefin måte å aktivisere på. Du kan starte med å gjemme godbiter rundt i et rom. Evt gjemme en leke. Så gradvis klippe leken i mindre og mindre biter og se hvor liten bit han kan finne (men da gjemme slik at han ikke får tak i biten og tygger/svelger den). 

Skrevet

Her er Kong Wobbler veldig populær hos begge hundene. Mange aktivitetsleker må jeg være med å passe på for hundene jukser å bruker dem på feil måte, men wobbler er det bare å stappe små godbiter oppi også koser hunden seg selv en stund

Anonymkode: ce65e...8dd

Skrevet
Tabris skrev (8 minutter siden):

Har du prøvd søkstrening? Nesearbeid er en kjempefin måte å aktivisere på. Du kan starte med å gjemme godbiter rundt i et rom. Evt gjemme en leke. Så gradvis klippe leken i mindre og mindre biter og se hvor liten bit han kan finne (men da gjemme slik at han ikke får tak i biten og tygger/svelger den). 

Søk hjemme gjør vi ofte. Men han er en dilter, så er ikke alltid så lett å få gjemt unna uten at han får med seg hvor godbitene gjemmes. Men jeg kunne selvsagt brukt feks soverommet til litt søk når han venter utenfor. Han liker også å gjemme snacks som feks tyggebein, griseøre, hundekjeks etc. Dessverre gjemte han en vom kule i pleddet mitt forleden 🙈😂 Uansett, godt tips om søks trening. Kanskje utfordre han litt mer med å lete etter en leke.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Her er Kong Wobbler veldig populær hos begge hundene. Mange aktivitetsleker må jeg være med å passe på for hundene jukser å bruker dem på feil måte, men wobbler er det bare å stappe små godbiter oppi også koser hunden seg selv en stund

Anonymkode: ce65e...8dd

Vi har/hadde noe tilsvarende. Den likte han litt. Gikk i stykker den (feil produksjon), så han skal få ny. Han fikk ikke prøvd den lenge nok, men virket som han likte den. Kan prøve wobbler og. Kanskje ikke så lett å ødelegge kong.

Skrevet

Jeg så et teppe på dyrebutikken i går, med lommer og diverse rom der man kunne gjemme godbiter. Det så litt spennende ut

Skrevet
Chiubi skrev (11 timer siden):

Jeg så et teppe på dyrebutikken i går, med lommer og diverse rom der man kunne gjemme godbiter. Det så litt spennende ut

Snuseteppe er bra. Vurderer å lage et selv 👍

• Liker 1
Skrevet

Vår hund elsker å finne godbiter. Hun må sitte å vente på kjøkkenet mens jeg gjemmer bitene i stua.  

innimellom putter jeg godbiter i en dorull eller plastboks å surrer godt med gaffateip rundt så hun må jobbe for å få ut innholdet.

Vi abonnerer på Bullerboks å får en innholdsrik pakke i posten hver måned. Hun åpner pakken selv og den inneholder et par leketøy å noe snacks. Hun elsker myke leker å de blir kastet rundt, tygget på å båret rundt.

Vi har også prøvd en del av de aktiviseringslekene i tre som man må flytte brikkene rundt for å finne belønning. Jeg synes de er dyre og ikke helt verd prisen. Med litt fantasi og det man har hjemme kan man lage vel så morsomme leker.

Istedet for snuseteppe kan man bruke et håndkle som man ruller og bretter, eventuelt knyter.

Jeg er selv i den situasjonen at jeg innimellom ikke greier å følge opp hunden min med lange turer hver dag og selv med morsomme leker å aktivisering så erstatter det ikke tur for vår hund. Hun får selvsagt dekket sine behov ellers, så jeg får heller overse litt mas fra hennes side.

Skrevet
NinaLisa skrev (5 timer siden):

Vår hund elsker å finne godbiter. Hun må sitte å vente på kjøkkenet mens jeg gjemmer bitene i stua.  

innimellom putter jeg godbiter i en dorull eller plastboks å surrer godt med gaffateip rundt så hun må jobbe for å få ut innholdet.

Vi abonnerer på Bullerboks å får en innholdsrik pakke i posten hver måned. Hun åpner pakken selv og den inneholder et par leketøy å noe snacks. Hun elsker myke leker å de blir kastet rundt, tygget på å båret rundt.

Vi har også prøvd en del av de aktiviseringslekene i tre som man må flytte brikkene rundt for å finne belønning. Jeg synes de er dyre og ikke helt verd prisen. Med litt fantasi og det man har hjemme kan man lage vel så morsomme leker.

Istedet for snuseteppe kan man bruke et håndkle som man ruller og bretter, eventuelt knyter.

Jeg er selv i den situasjonen at jeg innimellom ikke greier å følge opp hunden min med lange turer hver dag og selv med morsomme leker å aktivisering så erstatter det ikke tur for vår hund. Hun får selvsagt dekket sine behov ellers, så jeg får heller overse litt mas fra hennes side.

Vi har en slik sak der han må skyve brikker for å finne godbit, men han finner alle godbitene fort, så den er nok for lett for han. Er ikke lett å få aktivisert en unghund når helsen til eier svikter litt. Har vært en tøff uke. Men det går seg til. Jeg får litt hjelp med turer. Noen turer må jeg ta selv, men godt med litt avlastning. Fant noen tips på YouTube på å lage snuseteppe og snuseball. Nå begynner formen min å bedre seg noe, men det er jo uansett kjekt for hunden å ha litt inne aktiviteter. 

Skrevet

Bakdelen med slike ferdigkjøpte aktivitetsleker er at de er som regel bare aktivisering frem til hunden finner ut av hvordan det virker. Etter det går det jo på "autopilot". 

Skrevet

Søk etter godbiter gjør vi ofte her hjemme. Hundene blir stengt inne på badet mens jeg gjemmer bittesmå godbiter overalt i huset: både høyt og lavt 

Jeg bruker også å lage til pappesker med godbiter i. Pappeskene fyller jeg med tomme doruller som jeg har lagt godbiter i og brettet kantene på, avispapir (pass på at det ikke blir med stifter) som er rullet eller krøllet sammen med godbiter inni, tomme frokostkartonger, havregryn pakker, te-esker osv. Om jeg har flere pappesker I ulik størrelse, så legger jeg gjerne pappesker oppi hverandre (pappception), og alle har diverse papp/papir-ting oppi seg med godbiter inni. Godbitene kutter jeg opp i veldig små biter. Dette underholder hundene i en god 30-50 minutter, avhengig av hvor mye forskjellig jeg har gjemt unna inni pappeskene.

Anonymkode: d2ec4...25c

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Søk etter godbiter gjør vi ofte her hjemme. Hundene blir stengt inne på badet mens jeg gjemmer bittesmå godbiter overalt i huset: både høyt og lavt 

Jeg bruker også å lage til pappesker med godbiter i. Pappeskene fyller jeg med tomme doruller som jeg har lagt godbiter i og brettet kantene på, avispapir (pass på at det ikke blir med stifter) som er rullet eller krøllet sammen med godbiter inni, tomme frokostkartonger, havregryn pakker, te-esker osv. Om jeg har flere pappesker I ulik størrelse, så legger jeg gjerne pappesker oppi hverandre (pappception), og alle har diverse papp/papir-ting oppi seg med godbiter inni. Godbitene kutter jeg opp i veldig små biter. Dette underholder hundene i en god 30-50 minutter, avhengig av hvor mye forskjellig jeg har gjemt unna inni pappeskene.

Veldig godt tips! 👍 Vår hund elsker å rive i stykker papp og avispapir, så vet ikke om det er så kjekt for oss som må rydde opp etterpå 🙈😂 Kan jo være at han hadde blitt mer opptatt av å finne godbitene, men vi måtte ha fjernet pappeskene raskt før han begynner å gå løs på dem. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Veldig godt tips! 👍 Vår hund elsker å rive i stykker papp og avispapir, så vet ikke om det er så kjekt for oss som må rydde opp etterpå 🙈😂 Kan jo være at han hadde blitt mer opptatt av å finne godbitene, men vi måtte ha fjernet pappeskene raskt før han begynner å gå løs på dem. 

Mine elsker å rive i stykker papp og papir. Det er halve gleden når jeg ordner med pappesker med masse rivemateriell med godbiter i. Teiper pappesken så de må rive den åpen. Å rydde opp etterpå er ikke kjempegøy, men totalt verdt det 😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...