Dødspingvinen Skrevet 10. desember 2005 #1 Skrevet 10. desember 2005 Skal lage en hvit sjokoladekake til i morgen. Har funnet en oppskrift som ser veldig fristende ut, men jeg reagerer litt på at bunnen er lys. Sånn sukkerbrød-bunn. Lager dere hvit sjokoladekake med mørk sjokoladebunn, eller med hvit sukkerbrødbunn? Hva er best?
Gjest Tristessa Skrevet 10. desember 2005 #2 Skrevet 10. desember 2005 Siden hvit sjokolade er ganske mild i smaken, ville jeg laget med mørk sjokoladebunn for å få frem at det er sjokolade kaken skal smake. Vanlig sukkerbrødbunn tror jeg blir litt candycandy-sugarsøtt hvis du skjønner.
Nella Skrevet 10. desember 2005 #3 Skrevet 10. desember 2005 Siden hvit sjokolade er ganske mild i smaken, ville jeg laget med mørk sjokoladebunn for å få frem at det er sjokolade kaken skal smake. Vanlig sukkerbrødbunn tror jeg blir litt candycandy-sugarsøtt hvis du skjønner. ← Enig! Ville også gått for mørk bunn.
Dødspingvinen Skrevet 10. desember 2005 Forfatter #4 Skrevet 10. desember 2005 Ja, det var det jeg og tenkte. Da lager jeg en standard sjokoladekakebunn. Det ser jo mye kulere ut og da, med mørk bunn og hvit glasur
Gjest piaf Skrevet 10. desember 2005 #5 Skrevet 10. desember 2005 Enig i at mørk bunn vil passe best jeg også - hvit sjokolade er jo så søt i seg selv at den litt bitre smaken fra mørk sjokolade med høyt kakaoinnhold skaper en fin balanse. Av samme grunn synes jeg rosa grapefrukt smaker godt ved siden av kake eller mousse av hvit sjokolade: Det litt bitre komplementerer det runde og søte.
Gjest Sabia Skrevet 10. desember 2005 #6 Skrevet 10. desember 2005 Oi... dette hørtes vannvittig godt ut!! Fikk vann i munnen jeg... Kan du please please please legge ut oppskrift??? Så blir jeg hoppende gla!!
Dødspingvinen Skrevet 11. desember 2005 Forfatter #7 Skrevet 11. desember 2005 (endret) Hei Nivea. Kan ikke legge ut oppskriften, for den er inne på Det Søte Liv, og er kan man ikke kopiere fra, men du finner den her: http://www.detsoteliv.no/ Se på sjokoladekaker, og scroll ned til Black and White Chocolate Cake. Jeg lager den sånn som det, men med mørk bunn. Så tenkte jeg å bruke denne oppskriften fra Arkana til bunnen: Sjokoladekake 150 g smør/margarin 300 g sukker 50 g kokesjokolade 2,5 dl melk 2 egg 300 g hvetemel 3 ts bakepulver Pisk smør og sukker hvitt og porøst. Bland melk og sjokolade i kjele, smelt og avkjøl. Pisk eggene inn i smørkremen. Pisk så inn resten. Hell i en smurt 24 cm springform og stek ved 180 grader i 40-45 minutter. Avkjøl på rist. Vet forresten ikke om denne blir mørk nok, så det kan hande jeg bruker litt kakao og. Endret 11. desember 2005 av Dødspingvinen
Gjest Tristessa Skrevet 11. desember 2005 #8 Skrevet 11. desember 2005 Hehe, akkurat den bunnen der brukte vi og da vi laget kake i går. Kake til frokost er nammenam!
Dødspingvinen Skrevet 11. desember 2005 Forfatter #9 Skrevet 11. desember 2005 Ble den noe mørk? Tenker siden det ikke er så mye sjokolade i den?
Gjest Tristessa Skrevet 11. desember 2005 #10 Skrevet 11. desember 2005 Nei, den ble mer lysebrun, og smaker litt lite sjokolade synes jeg. Ville kanskje redusert melmengden en liiiten smule, og hatt noen spiseskjeer kakao i i tillegg. Vil anslå at den er noe lysere enn en standard langpanneskjokoladekake.
Dødspingvinen Skrevet 11. desember 2005 Forfatter #12 Skrevet 11. desember 2005 Aaaah! Krise!! Nå har kaken stått i bunnen av komfyren på 180 graders varme i 45 minutter, men den er ikke stekt i det hele tatt! Jeg fulgte oppskriften, men nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Jeg lar den naturligvis bare stå i, og håper på at den blir ferdigstekt etterhvert, men jeg syns dette var veldig rare greier. Har noen noe godt råd? Skal jeg skifte over til varmluft, ta høyere temperatur eller noe sånt?
Brunhilde Skrevet 11. desember 2005 #13 Skrevet 11. desember 2005 Jeg steker alltid kaker midt i ovnen. Kanskje du kan prøve å flytte den opp litt?
Dødspingvinen Skrevet 11. desember 2005 Forfatter #14 Skrevet 11. desember 2005 Ok. Nå tester jeg det.
Dødspingvinen Skrevet 11. desember 2005 Forfatter #15 Skrevet 11. desember 2005 Plutselig kom den Fem minutter etter at jeg stakk den med strikkepinnen, og den ikke var stekt i det hele tatt, så var den på dette forsøket nesten helt ferdig På fem minutter. Tror kanskje at det hjalp å lage hull i overflaten med pinnen. Hurra! Nå er jeg kjempeglad!
Dødspingvinen Skrevet 11. desember 2005 Forfatter #16 Skrevet 11. desember 2005 Ville bare si at kaken smakte fortreffelig. Litt søt, kanskje, men veldig god
Gjest Sabia Skrevet 11. desember 2005 #17 Skrevet 11. desember 2005 Hei, dette var supert, nå har jeg lagret alt, så ved neste kakeanledning skal hvit sjokoladekake utprøves!! Må bare si det, utrolig bra nick, Dødspingvinen Må le hver gang jeg ser det..!
Dødspingvinen Skrevet 12. desember 2005 Forfatter #18 Skrevet 12. desember 2005 Må bare si det, utrolig bra nick, Dødspingvinen Må le hver gang jeg ser det..! ← Tusen takk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå