AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #1 Skrevet 2. desember 2022 Vi skal ta over en golden retriver gutt på 4 år. En fjern bekjent har fått kreft og er alene med hunden. Han visste vi var hundevante og kjenner rasen godt da vi selv hadde golden i 11 år (den døde for 1 år siden).Vi kjenner som sagt rasen godt og er hundevante. Ingen andre husdyr, ingen små barn (datter på 16 år og sønn på 18 år). Hunden er frisk, god form og ingen problemoppførsel bortsett fra han visstnok er litt lat og lettere overvektig (da eier ikke har orket fysisk aktivitet utover små turer siste året). Vi har aldri møtt hunden, de bor 3 timers kjøring fra oss, og planen er å hente han i starten av juleferien) Vi har selvsagt lest oss opp og tenker vi er godt forberedt. Det blir som å få valp igjen; den trenger god tid på å bli kjent og trygg osv. Vi kommer til å bruke lang tid på hjemme alene trening, og ha mye fokus på å aktivisere mye både fysisk og mentalt for at den ikke skal bli rastløs - men selvsagt etter hans kapasitet/ork. også lest at den i starten selv skal bestemme all form for kontakt. Og at han skal roses masse for god adferd, men ikke kjefte/korrigere negativ adferd før han er tryggere - dvs bare overse evnt "feil"/ event avlede .. Men ville bare høre om noen vil dele egne gode tips til innkjøringsfasen? Er sikkert ting vi ikke har tenkt på. Vi er forbredt på at hunden vil reagere "negativt" ved et miljøskifte. Har hørt historier om flotte velfungerende hunder som endrer total adferd og begynner å tygge i stykker ting, tisse inne, bjeffe konstant osv. (og gode historier hvor ting gikk over all forventning fra dag 1) Vi gleder oss masse - men vet vi jo tar på oss en stor forpliktelse igjen.. Samtidig gjør vi jo noe bra for både hunden og eieren. (istedenfor å bare velge valp - det er jo mange fine hunder som trenger nytt forever hjem av mange gode grunner..) Noen tips/erfaringer du vil dele? Anonymkode: 9c3a0...5e7 2
Troyamin Skrevet 2. desember 2022 #2 Skrevet 2. desember 2022 Mitt beste tips er "bonding" turer i skog og mark, hvor vi deler nistepakken. Så enkelt, men veldig genialt! 3 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #3 Skrevet 2. desember 2022 Har ett tips, og det er at hunder som regel oppfører seg mye penere i begynnelsen med nye eiere, så man kan bli overrasket når de blir tryggere. Det er lurt å sikre seg fra begynnelsen at hunden ikke får uvaner. F.ex. overtok jeg en schæfer som virket som hun var klistret til meg. Men med en gang hun så en katt gitt, eller luktet en, da var hun vipps borte. Dette var ikke noe jeg regnet med fordi hun virket så lydig. Så ikke tro at hunden er vant med mer enn den egentlig er, eller lydigere enn den egentlig er i begynnelsen. Behandle den som en hund som du ikke aner reaksjonsmønsteret til de første 6 månedene og aldri ha den løs. Anbefaler også denne boka: https://www.norli.no/boker/dokumentar-og-fakta/natur-og-dyr/hunder/hverdagslydighet-fra-valp-til-voksen Anonymkode: 516c4...f60 4
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #4 Skrevet 2. desember 2022 Jeg har bare hatt hund fra valpestadiet, men tror mye av det samme kan være lurt. F.eks har hunden lov å være i sofaen? Hvor/hva skal den gjøre når dere får besøk? Rutine før tur, vil du hunden skal være gira å dra deg ut døren eller vil dere ha en rolig rutine? Når dere spiser middag, får hunden tigge med bordet? Jeg tror at for hunden sin del så er det bra å være litt streng å ha regler/rutiner fra dag 1. Ikke tenk at det er trist for hunden å bytte hjem eller at den bør få lov til å bli kjent før dere setter krav til den. Trenger ikke å kjefte, men vis den tydelig hva den skal gjøre i alle situasjoner Anonymkode: 4e7c9...d7f 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #5 Skrevet 2. desember 2022 den må ha en omstilling. Dere må feks ikke la den være alene hjemme fra dag en, selv om den er vant til det. Det tar ikke så veldig lang tid hvis den er trygg på dette fra før. Ellers er det å bonde mest mulig tur, leke osv. Anonymkode: 4982e...f89 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #7 Skrevet 2. desember 2022 Vår omplasseringshund fikk en real runde diaré da hun flyttet inn, så det ble litt kaos med veterinærbesøk og syk hund den første uka. Mistenker at de var på grunn av omveltingen i livet hennes (eier ble syk). Anonymkode: 9f43e...d8d 2
Khloe P.T Skrevet 2. desember 2022 #8 Skrevet 2. desember 2022 Dere høres ut som kjempeflotte hundefolk. Sånne jeg hadde ønsket om jeg hadde måttet omplassere bestevennen min. Vi har hatt tre omplasseringshunder og det har gått veldig fint med alle sammen. Den siste hunden ble riktignok litt midlertidig "deprimert", men kom seg etter 2-3 uker. Har ingen bedre råd enn det som allerede er skrevet - og dere virker som å ha gjort "hjemmeleksa"grundig. Da vil jeg bare ønske Lykke Til! 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #9 Skrevet 2. desember 2022 Tusen takk alle sammen ❤️ Ja tenker ofte på at mange hunder trenger nytt hjem -og at de selvsagt er like verdifulle og kan bli like fullverdige familiehunder selv om man ikke har hatt den fra start. Vi gleder oss masse - og takk igjen for kloke innspill og erfaringer! Anonymkode: 9c3a0...5e7 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #10 Skrevet 7. desember 2022 Jeg vet at hunden til en bekjent sluttet å spise da den ble omplassert. Nå får kanskje du en mer matglad hund som også er vant til å være alene hund i huset, så ikke sikkert du opplever det. Anonymkode: fbedc...03d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå