Gå til innhold

Symfyse-fundusmål

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. I uke 29 var jeg hos jordmor. Der ble jeg målt symfyse - fundus, og jeg var over 30 cm, altså over 90% på skjema. Kan hende jeg ikke har skjønt skjemaet riktig. 

Jordmor ba meg være forsiktig med unødvendige kalorier,  og det har gått ok hittil. Ho var redd fosteret ble for stort. Har gått ned 2-3 kg. Blodtrykk, glukosebelastning var helt ok. 

Nå er jeg 32 uker, jeg kjenner babyen ligger med hodet ned, kjenner nedpress. Skal på sykehuset om ca 1 uke for sjekk. 

Hva betyr dette? Jeg er urolig. Hvorfor er målene så høye?

Anonymkode: bf3f9...4b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lå også på 89 percentilen, altså en under deg, og tenkte at oy dette er høyr. Men de med store barn ligger som regel laaaangt over, typ 110 percentil ++++, så det ser bare mer dramatisk ut enn det er. Jeg fikk i tillegg vekstkontroll av andre grunner på sykehuset. Der måler de jo med ultralyd og er mye mer nøyaktig enn symfyse målet. Der ble baby målt til å ligge på 70 percentilen, altså mye lavere enn symfyse målet 🙂

Om du blir liggende på 90 percentilen er ikke dette regnet som en stor baby hvor de gjør tiltak (sette i gang fødsel før osv). I tillegg er det slik at det er sundt for baby å følge sin egen kurve, så om du faktisk er på 90 percentilen bør babyen fortsette der, og ikke gå ned. Da betyr det jo at babyen ikke følger sin vekst. I tillegg er det jo slik at 90 percentilen regnes som innafor normalen, og det er ikke mange grammene som skiller 90 og 80 percentil feks, så igjen: det ser bare enda mer dramatisk ut enn det er. Du kan jo eks. melde deg inn i facebook gruppen «graviditet, fødsel og tiden etter» og søke opp «90 percentil» elns, og du vil se andres erfaringer som nok bare vil berolige deg, igjen fordi det er ikke ille 🙂

Anonymkode: 0f9f1...c54

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ikke hvor jeg lå, men fikk også beskjed om det av jordmor på helsestasjonen for et par uker siden. Hadde tilfeldigvis en vekstkontroll på KK dagen etter der de målte med ultralyd, og da fikk jeg beskjed om at babyen var helt gjennomsnittlig stor. 

Med forrige baby fikk jeg beskjed om at han var liten, men ble født til 3400 g uken etter som er ganske normalt. Så tror ikke det nødvendigvis er så nøyaktig 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid så nøyaktig... Jeg hadde skyhøyt SF-mål hele veien og var på mange vekstkontroller. Ungen ble estimert stor, men innenfor normal på alle kontrollene. 14 dager over termin fødte jeg et knøtt på 3300 gram 😛 

Hadde ikke stresset av étt høyt SF mål. 

Anonymkode: ef540...085

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SF-mål er jo ganske unøyaktig og tar heller ikke hensyn til andre faktorer enn fosterets størrelse. Det er mye som kan påvirke SF-mål, som magefett eller babyens leie (seteleie gir høyere mål). Selv fulgte jeg den røde streken hele veien, men fikk to barn over 4 kg likevel. Jeg ville ikke bekymret meg over dette, og hvis de trodde du kom til å få et stort barn ville du fått vekstestimeringsUL. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lå godt oppi 90-percentilen på SF-målet omtrent hele veien med begge mine. Men hadde veldig liten mage (visstnok veldig høy livmor!), og begge ungene mine var små. Eldstebarnet mitt var såvidt 2.6 kg da han ble født to dager før termin, og pga det ble jeg sendt til masse vekstkontroller for å passe på at nestemann ikke var så liten han også. Han var såvidt 2.9 kg da han ble født, tre dager over termin. 

Så høyt SF-mål betyr ikke nødvendigvis stor baby. 

Det er vanlig at man blir sendt for sjekk om de mistenker stor/liten baby, og det er ikke noe å bekymre seg for før de faktisk ser at det er noe i det. 

Anonymkode: c953c...c94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg husker ikke hvilke mål jeg hadde, men synes hele greia var veldig rar. Folk kunne knapt se at jeg var gravid (jeg var normalvektig før graviditet, og la vel på meg rundt 6-8 kg), men jordmor sa baby var stor, og ville være rundt 4 kg ved fødsel (veldig stort i min familie). Antar symfose mål var høyt. Når baby kom på termin var han 3 kg. Jeg tror målingene ble feil fordi jeg er lav. 

Anonymkode: 82835...fcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si at baby er stor ut fra SF- mål. Det eneste du kan si er at magen er stor og da er det tre muligheter:

1. Mye forstervann (polyhydramnion) og lite foster

2. lite fostervann (oligohydramnion) og stort foster

3. Normal mengde fostervann og normalt stort foster.

Ultralyd må til for å vurdere hvilken situasjon som foreligger. 

Anonymkode: 2ba49...ab6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Kan ikke si at baby er stor ut fra SF- mål. Det eneste du kan si er at magen er stor og da er det tre muligheter:

1. Mye forstervann (polyhydramnion) og lite foster

2. lite fostervann (oligohydramnion) og stort foster

3. Normal mengde fostervann og normalt stort foster.

Ultralyd må til for å vurdere hvilken situasjon som foreligger. 

Anonymkode: 2ba49...ab6

Joda man kan få en indikasjon hvis målet plutselig viker fra kurven sin, men da skal det jo naturligvis være et betraktelig hopp for noen mål vil jo variere bare ved feilmåling og liggestilling på baby også 😊 Men som du sier, det kan såklart også være mye fostervann, men en endring der er forsåvidt heller ikke så heldig.

Jeg hadde avvik på symfysemålet og måtte kontrollmåles av 2 jordmødre, men da var det snakk om et mål som gikk fra 50-percentilen til 97-percentilen fra en kontroll til neste. Så det var et betydelig hopp. Ble sendt på vekstestimering og fikk antydet 4200g ved termin. Hun kom 2 uker før og veide 4400g, antatt 4900g ved termin hvis jeg hadde gått hele veien.

Anonymkode: db301...5ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tok målet plutselig et kjempehopp mot slutten av svangerskapet. Ultralyd viste ingenting spesielt men når vannet gikk så var det MENGDER! 
Det avhenger vel hva neste måling sier, om det er en trend eller ikke. De følger hvertfall ekstra med og det er bra!

Anonymkode: 8e6b5...87b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her viste det seg å være uvanlig mye fostervann. Jeg la ikke på meg mye, 10 kg, men var veldig slank i utgangspunktet. Og baby 2, 8 kg til termin. Jeg er også veldig lav, så får mage, "utover". Vet ikke hvorfor det var mye fostervann. Baby var frisk. 

Anonymkode: b1e58...855

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...