Anonym2203 Skrevet 1. desember 2022 #1 Skrevet 1. desember 2022 Hei. Jeg sliter med emetofobi (redd for å kaste opp) og jeg er livredd for salmonellautbruddet som går nå. Er generelt ikke redd for slike utbrudd for man vet som regel hvilke matvarer det kommer av. Men de har ikke funnet ut av det ennå, og det gjør meg nervøs. Klarer nesten ikke spise noe….. Og når det går ca 2 dager fra smitte til man blir syk, så må jeg gå å grue meg i dagesvis… spiste skinkestek og julebrunost til frokost i dag, og er redd for å bli dårlig. Samboer kjøpte også ribberull og julesylte, men har ikke turt å spise det ennå… Jeg har i tillegg irritabel tarm, så jeg tror nå at hver symptom er tegn på at jeg blir syk av salmonella. Varmer middagen godt, så er ikke så redd for middagsdelen da salmonella dør under varmebehandling…. Noen råd? Jeg takler ikke denne angsten. Og takler ikke å gå å grue meg og være nervøs hver dag. Hvertfall nå som jeg har en nyfødt… Flere som har det slik akkurat nå? Eller spiser dere som vanlig? (råd om psykolog og hakkende kommentarer er jeg ikke interessert i.. det hjelper meg heller ikke i denne situasjonen….)
Kalevala Skrevet 3. desember 2022 #2 Skrevet 3. desember 2022 (endret) Emetofobi er utrolig slitsomt. Jeg har hatt det nesten hele livet. Men for noen år siden fikk jeg en alvorlig depresjon. Da ga legen meg antidepressiva, og sammen med depresjonen, forsvant både flyskrekk og emetofobi. Jeg står fortsatt på en lav forebyggende dose, og har ikke hatt snev av emetofobi etterpå. Det er 10 år siden nå. Endret 3. desember 2022 av Kalevala Slettet dobbelt ord.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå