AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #1 Skrevet 1. desember 2022 Har en liten frøken på 4 uker som AlLTID er urolig på kvelden . Kan ta idag som eks..idag har dagen vært fin med lang tur sovet i vogn og var hjemme i5 tiden . La henne ned for en dupp da hu var trøtt etter bleieskift og ammin. Sov bare 30 min . Våknet og ville ga pupp , var mett og blid så vi satte i gang et bas til hennr . Etter det gikk jeg inn på rommet mex hun og ammet og hu blir kjempe trøtt . Så begynner det! Anspent kropp . Hylgrining, klorer seg omtrent vekk fra oss og ingenting funker 😰 nå er klokka 2250 og hu har roet seg etter litt pupp og at jeg har sitter på yoga ball . Hun lugger i armene mine for jeg tørr ikke legge hun ned…Prøvde legge hu i nestet og svøpe hu og ta på white noise men da var helvete løst igjen . føler det er et sted noe går galt og vi gjør noe feil men vet ikke hva. Hu er ekstra sur når luft kommer ut . Har normale bleier og de på HS sier hu ikke har noen tegn til noe allergi . Vær så snill å hjelp ! Jeg føler at det bare kommer til å være jævlig fremover . Hilsen førstegangs usikker mamma… Anonymkode: 746e0...5e7
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #2 Skrevet 1. desember 2022 Hm, kan hende du prøver å tvinge et våkent barn til å ta natta? Og at hun ikke vil? De har jo ikke akkurat døgnrytme som oss de første tre mnd. Utifra lang søvn på lang tur i vogn på dagtid og allerede 1 mnd gammel tenker jeg umiddelbart at hun ikke er spesielt klar for å legge seg for natt når dere tenker hun skal det. Vurder koslig kvalitetstid utover kvelden og se når hun egentlig vil sove. vår første hun sov typ masse fra sånn 03-13/14 på dagen, og bare smådupper mellom 14/03. Der var hennes rytme. Å stritte i mot den hadde lite for seg skjønte jeg med en gang. Det endret seg etter 10 uker. Da ble hun plutselig bare grinete utover kvelden og la henne ved ettermiddagsduppen i 17/18 tiden i senga så sov hun plutselig utover kvelden og utenom litt mat til neste morgen. nr to hadde også sin helt egen rytme. Flaks nok startet hennes natt kl 22 sånn ca. Men hun var oppe med oss til da, så la vi oss sammen. Hun endret til tidligere leggetid rundt 14 uker. så kan hende eneste «feilen» er om dere tror alle babyer de første 3 mnd kan legges kl 19. noen er kliss våkne og klar for en fest langt utover kvelden Bare å snu om mindset i såfall. Og derfor er det ofte et bedre råd for mor å legge seg å sove med baby på dagtid enn å trille lange turer i tillegg til å være oppe halve natta med våken baby… Anonymkode: 427f7...f8a 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #3 Skrevet 2. desember 2022 Kveldsuro er helt vanlig, det er nok ikke noe dere gjør feil. Bare følg tegnene til babyen og så går det seg til etter hvert Anonymkode: 50fc8...867 3
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #4 Skrevet 2. desember 2022 Kveldsuro er helt vanlig. Det er også vanlig at babyer på 4 uker er våkne kl 22:50 om kvelden. De har ikke døgnrytme, de produserer ikke melatonin før de er 3 mnd gamle. Så det er ikke noe du gjør galt, det er rett og slett bare sånn babyer er. Det er også helt vanlig at de ikke vil legge seg i sengen alene. Anonymkode: d323c...072 4
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #5 Skrevet 2. desember 2022 Som andre sier, kveldsuro er helt normalt. De har de aller fleste barn. Ikke uvanlig at fire uker gamle spedbarn er oppe til 22-23. ikke stress med det og ikke prøv å skape en «perfekt døgnrytme» for et så lite barn. Ta det som det kommer, barnet sier ifra om hva det trenger. Anonymkode: 88020...945 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #6 Skrevet 2. desember 2022 Min er seks uker og har null døgnrytme. Her soves og spises det til alle døgnets tider. Anonymkode: b2009...2ad
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #7 Skrevet 2. desember 2022 Dere gjør nok ingen feil. En så liten baby har ingen rutiner inne og det er en stund til det kan begynne å innarbeides. Kveldsuro er veldig vanlig. Min sov hele dagen i vogn, nest, sofa. Når kvelden kom, dugde det kun å sove på mitt bryst. Var veeeldig urolig da jeg la ham ned i seng, feks, laget lyder og var misfornøyd. Så fort han kom på brystet, ble han pip stille og sovna, dette varte helt til nesten fire mnd. Legg til rette for kroppskontakt, og tilby søvn før hen er for trøtt. Og viktig: så små kan se ut som om de våkner etter en stund,men egt er de bare på vei inn i ny søvn. Så ikke ta opp baby med en gang hen "knyr", det kan være hen ikke er ferdig sovet Anonymkode: 551bb...001 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #8 Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Har en liten frøken på 4 uker som AlLTID er urolig på kvelden . Kan ta idag som eks..idag har dagen vært fin med lang tur sovet i vogn og var hjemme i5 tiden . La henne ned for en dupp da hu var trøtt etter bleieskift og ammin. Sov bare 30 min . Våknet og ville ga pupp , var mett og blid så vi satte i gang et bas til hennr . Etter det gikk jeg inn på rommet mex hun og ammet og hu blir kjempe trøtt . Så begynner det! Anspent kropp . Hylgrining, klorer seg omtrent vekk fra oss og ingenting funker 😰 nå er klokka 2250 og hu har roet seg etter litt pupp og at jeg har sitter på yoga ball . Hun lugger i armene mine for jeg tørr ikke legge hun ned…Prøvde legge hu i nestet og svøpe hu og ta på white noise men da var helvete løst igjen . føler det er et sted noe går galt og vi gjør noe feil men vet ikke hva. Hu er ekstra sur når luft kommer ut . Har normale bleier og de på HS sier hu ikke har noen tegn til noe allergi . Vær så snill å hjelp ! Jeg føler at det bare kommer til å være jævlig fremover . Hilsen førstegangs usikker mamma… Anonymkode: 746e0...5e7 Hei, til deg. Barnet føler når mor er stresset og blir mere urolig, prøv heller sette film til deg eller tenke noe positivt eller drive med hobby. Med engang du er rolig og glad, så vil du merke at babyen er også rolig. Prøv innemellom legge barnet på magen også, og pass på om barnet har tett nese eller ikke. I tillegg til mat og bleie. ☺️ Gratulerer med baby og masse lykke til videre!🥰❤️ Anonymkode: 7ee18...5e2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #9 Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei, til deg. Barnet føler når mor er stresset og blir mere urolig, prøv heller sette film til deg eller tenke noe positivt eller drive med hobby. Med engang du er rolig og glad, så vil du merke at babyen er også rolig. Prøv innemellom legge barnet på magen også, og pass på om barnet har tett nese eller ikke. I tillegg til mat og bleie. ☺️ Gratulerer med baby og masse lykke til videre!🥰❤️ Anonymkode: 7ee18...5e2 Nei. Ikke spre feilinformasjon og gi ts inntrykk av at noe er galt om babyen ikke blir rolig bare av at hun selv er rolig. Babyer kan hyle til de spyr samma hvor rolig mor forholder seg. Anonymkode: d323c...072 9
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #10 Skrevet 2. desember 2022 Høres ut som kolikk, ev. kveldskolikk. Førstemann hadde det hos oss. Det begynte da han var rundt 3 uker, gikk på til et høydepunkt rundt 8,5 uker, og forsvant plutselig ved ca 11 uker. Trøst babyen, bær mye, hjelp gjerne med å få ut luft (sykle masse med beina mens babyen ligger på ryggen og press knærne mot brystet så babyen får prompa). Hold ut ❤ Anonymkode: 901fb...1a8 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #11 Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei, til deg. Barnet føler når mor er stresset og blir mere urolig, prøv heller sette film til deg eller tenke noe positivt eller drive med hobby. Med engang du er rolig og glad, så vil du merke at babyen er også rolig. Prøv innemellom legge barnet på magen også, og pass på om barnet har tett nese eller ikke. I tillegg til mat og bleie. ☺️ Gratulerer med baby og masse lykke til videre!🥰❤️ Anonymkode: 7ee18...5e2 Dette er bare tull. Det hjelper selvsagt at omsorgspersonen er rolig, men det betyr ikke babyen blir rolig. Den kan fortsatt hylskrike. Anonymkode: 901fb...1a8 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #12 Skrevet 2. desember 2022 Mellom uke 2-3 til uke 6 var vår baby urolig. Måtte ha pupp hele tiden på kvelden. Noe av det var sikkert økedøgn. Vår baby er mest rolig/dupper oftest på dagtid. Han er mer våken kveld og trenger oppmerksomhet. For å avlaste meg litt fra amming (måtte ammes høyre bryst, bytte til venstre, så var det på an igjen på høyre osv) så ga mannen flaske et par ganger på kveldstid. Ammer eller gir flaske på soverommet ca ved midnatt. Så legger vi han. Da sovner han stort sett. Var ikke vits for oss å tvinge baby til å legge seg før han var klar. For han var nok kveld "dag". Vi er ikke på soverommet utenom, tenker at soverommet =natt. Vi bytter på å holde han på kvelden. Går litt rundt med han. Bruker også bæresele innimellom, da roer han seg som regel. Tur fungerer ikke på kveldstid da han må mates ofte, så det ville bare blitt stress. Jeg tror vår baby var slik de ukene fordi han var mellom stadiet nyfødt med mye søvn og ble raskt trett av amming, stimuli osv og stadiet hvor baby begynner å bli mer våkent/følge med. Nå er vi akkurat kommet over "kneiken" og baby kan sitte kortere perioder i vippestol eller ligge i krybbe med uro. Anonymkode: 62871...016 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #13 Skrevet 2. desember 2022 Baby er bare 4 uker. De første ukene hadde vi baby i stua til vi selv skulle legge oss. Sovende på oss eller i sofaen med oss. Opplevde fremdeles kveldsuro, både litt i stua og litt når vi gikk og la oss (ikke alle dager litt opp og ned hvor våken baby var akkurat når vi skulle legge oss) men iallfall var det ikke noe vits å forsøke å "legge" baby tidlig. Og masse nærhet og bæring hjalp. Du gjør nok ikke noe feil Anonymkode: a0ea9...7d8 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #14 Skrevet 2. desember 2022 Sånn har alle mine tre vært. Yogaball er gull verdt, og så må man nesten bare godta at baby er misfornøyd selv om det absolutt ikke er noe gøy å høre på. Med minste telte jeg ned til han ble 8 uker, de fleste er over den verste kneika innen det 😊 Anonymkode: e040e...115 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #15 Skrevet 2. desember 2022 Hun er 4 uker. La iallefall de første 12 uker være uten noe planlagt tidsramme. Sov når babyen sover på dagen. At babyer er urolig på kvelden er helt vanlig. Nervesystemet er sikkert litt overbelastet. Og det er vanlig at mor har litt lite melk på kvelden. La far holde babyen. Du lukter melk og det kan gjøre babyen urolig. Også blir du stressa da du kanskje har lite melk. Som påvirker babyen, som igjen påvirker deg. Ikke stress. Ikke sammenligning deg med andre. Virkeligheten er ikke som på mammaprofilene på Insta. Anonymkode: db698...4d2 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #16 Skrevet 2. desember 2022 Jeg går og legger meg med baby med en gang uroen begynner, som er mellom 17 og 19 her. Får ikke noe tid med mannen men det går over. Ligger da og ammer i senga en times tid før baby sovner. Hun våkner hvis jeg står opp, så jeg er på kg, scroller på insta og tekster med mannen om hvordan dagen har vært. Sovner ganske raskt etter henne selv, og så starter hun dagen mellom 6 og 8. 11 uker gammel men vi har holdt på sånn mer eller mindre hele veien kommer til å holde på sånn ganske lenge tipper jeg. Anonymkode: 62dbd...f9d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå