Gå til innhold

Hva er det som hjelper med å anmelde overgrep egentlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Utsatt for det og ser kun de negative sidene ved det. Sliter med dette daglig, ptsd. Hva er det positive? 

Det er en pedofil mann som ikke fortjener å gå fri, men det er det eneste. 

Anonymkode: d712f...19d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel det at det av og til ender med dom.

Anonymkode: 39a97...923

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er vel det at det av og til ender med dom.

Men prosessen kan vare i ganske lang tid. Ting som skjedde i ens barndom er dårlig dokumentert. Det tar i gjennomsnitt 17 år før noen forteller om slikt. Så hvordan blir man trodd da?

Skrevet

Det er flere positive ting med å anmelde, men man må være klar for det og ha helse til å stå i prosessen. Positive ting med å anmelde er at man får stått opp for seg selv, plassert skylden der den hører hjemme, sagt ifra slik at det kan hjelpe andre hvis andre skulle bli utsatt for det samme, samt evt. få personen domfelt og dermed fjernet fra samfunnet.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men prosessen kan vare i ganske lang tid. Ting som skjedde i ens barndom er dårlig dokumentert. Det tar i gjennomsnitt 17 år før noen forteller om slikt. Så hvordan blir man trodd da?

Ja, nei, det er jo forjævlig at det er sånn. Forstår godt at ikke alle ønsker/orker å anmelde.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det kan være vanskelig å bevise, men man blir trodd. 

Skrevet

Mannen er utenfor familien, men moren min hadde store problemer som førte til at mannen fikk fri bane til meg. Kan hennes problemer bli dratt med i en anmeldelse? 

Det foregikk vold av alle slag fra min mor. Jeg er på en måte redd for å dra henne inn i det, selv om jeg ikke har sett henne på 10 år. 

Skrevet

Sannsynligheten for dom for overgrep er liten. 
Vær klar til at alle hater deg for å anmelde, folk elsker å forsvare overgripere.

Anonymkode: 6b5bc...913

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sannsynligheten for dom for overgrep er liten. 
Vær klar til at alle hater deg for å anmelde, folk elsker å forsvare overgripere.

Anonymkode: 6b5bc...913

Det er veldig få som liker denne mannen. Jeg er mer redd for andre som kan bli blandet inn i det. 

Skrevet

Du kan søke voldsoffererstatning hvis du anmelder. Men da må du gjøre det før 1 januar hvis det er en gammel sak

Anonymkode: 39aa2...4da

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du kan søke voldsoffererstatning hvis du anmelder. Men da må du gjøre det før 1 januar hvis det er en gammel sak

Anonymkode: 39aa2...4da

Hvorfor før det? 

Jeg har brukt 15 år på å holde dette hemmelig. Så har det gått 7 år siden jeg sa det høyt til en person. Nå vet jeg ikke helt hva jeg ønsker og jeg hadde ikke tenkt til å kaste meg inn i noe slikt. Spesielt ikke rett før jul. 

Skrevet

Jeg anmeldte overgriperen som forgrep seg på meg når jeg var liten over mange år. 

Det mest positive var at jeg fikk han ut av jobb og frivillig arbeid med barn og muligens forhindret nye overgrep. Han fikk fengselsstraff, dommen på rullebladet og mistet hjemmet sitt. 

Jeg fikk erstatning. Jeg ble delvis trodd. Og har dokumenter på hva jeg har gått igjennom. Det er på svart og hvitt, så ingen spekulasjoner om det har skjedd eller ikke fra andre. 

Anonymkode: c9c99...244

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg anmeldte overgriperen som forgrep seg på meg når jeg var liten over mange år. 

Det mest positive var at jeg fikk han ut av jobb og frivillig arbeid med barn og muligens forhindret nye overgrep. Han fikk fengselsstraff, dommen på rullebladet og mistet hjemmet sitt. 

Jeg fikk erstatning. Jeg ble delvis trodd. Og har dokumenter på hva jeg har gått igjennom. Det er på svart og hvitt, så ingen spekulasjoner om det har skjedd eller ikke fra andre. 

Jeg tror ikke jeg har noe særlig dokumentert. Verken i skole, bup, helsesøster, lærere. En psykolog nå er første utenom familie som jeg har fortalt dette til. 

Skrevet

Om du ikke ønsker å anmelde, så kan du, om du vil, fortelle det til politiet slik at de vet din historie og mulig da kan få has på denne mannen om det er flere ofre. 

Anonymkode: 4a191...4f9

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror ikke jeg har noe særlig dokumentert. Verken i skole, bup, helsesøster, lærere. En psykolog nå er første utenom familie som jeg har fortalt dette til. 

Det hadde ikke jeg heller. Men overgriperen innrømmet det meste etter noen avhør. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det hadde ikke jeg heller. Men overgriperen innrømmet det meste etter noen avhør. 

Oi! 

Har muligens et vitne, men det var fra jeg var 16. Har dette også skriftlig, men hva hjelper det?

Skrevet

Fikk du vite om det hadde vært flere enn deg som mannen hadde gjort dette med? Det har jo vært en bekymring for meg lenge. 

Skrevet

Av og til ender det med dom. Men uansett tenker jeg at det positive med det, er jo at anmeldelsen blir registrert uansett, og kommer det en ny anmeldelse en annen gang, er sjansen større for at vedkommende blir dømt, selv om det endte med henleggelse første gangen.

Anonymkode: fcc29...d4b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Fikk du vite om det hadde vært flere enn deg som mannen hadde gjort dette med? Det har jo vært en bekymring for meg lenge. 

Nei, ingen hadde anmeldt han tidligere. Mest sannsynlig hadde han gjort det mot flere og jeg vet han prøvde å gromme andre jenter. 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Oi! 

Har muligens et vitne, men det var fra jeg var 16. Har dette også skriftlig, men hva hjelper det?

Om du ikke har nok bevis og overgriperen ikke innrømmer noe så kan det hjelpe nestemann som anmelder.

Skrevet

Nei, ingen hadde anmeldt han tidligere. Mest sannsynlig hadde han gjort det mot flere og jeg vet han prøvde å gromme andre jenter. 

Om du ikke har nok bevis og overgriperen ikke innrømmer noe så kan det hjelpe nestemann som anmelder.

Årsaken til at jeg klarte å si noe om dette for 7 år siden var at jeg fikk høre at han hadde blitt bestevenn med alenemor med et lite barn. Et jentebarn. Jeg har forstått at de siste 4 årene så eksisterer ikke vennskapet lengre. Jeg sa lite, men nok om han til ei som kjente til vennskapet der. Jeg vet ikke hva som skjedde videre, men roet meg da vennskapet var over. 

Han er kjent for å ikke ha grenser, samtidig håper jeg virkelig at vi ikke er flere som opplevde han der. 

Husker du alt du opplevde? Jeg sliter med minner som dukker opp litt etter litt 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...