Gå til innhold

Ønsker bonusbarn alltid å behandles helt likt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skrev et innlegg om dette i en annen tråd, men tenkte det var interessant å diskutere. Veldig ofte i tråder om bonusbarn (og ofte når det gjelder julegaver) så virker det å være en konsensus om at bonusbarn bør behandles helt likt som biologiske barn av storfamilien, uansett. De bør integreres fullt og helt som ekte barnebarn, og få like mange gaver og like mye kjærlighet og oppmerksomhet. Ellers er det iskaldt og hjerterått.

Men er det noen automatikk i at barna selv ønsker dette? Jeg var selv skilsmissebarn og hadde ikke noen stor interesse av min stemors slekt. De var snille og imøtekommende, men jeg hadde min høyt elskede biologiske slekt og ikke behov for å bli "adoptert" av noen. Hadde vært ubehagelig om ste-slekten skulle insistere på å være min bestemor eller tante, eller at dette ble forventet. Barn kan vel også ha behov for noen grenser, at det faktisk er forskjell på biologiske bånd og bonusbånd?

Anonymkode: b5b3b...39f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har "mitt og ditt" barn. Gode relasjoner og full harmoni alle veier. Når det gjelder gaver, så har bonusbarnebarn/nevø/niese alltid fått gave, men til en billigere penge. Har aldri vært et problem. Vi har vært en familie fra barna var små. Nå er de voksne. Det er ikke gaver som er det viktigste. Det er hyggelige minner om opplevelser, ferier, samhold osv.

Anonymkode: 8e919...de1

Skrevet

Sikkert ikke alltid, men noen gjør.  Derfor må man gå varsomt fram.  

Vårt bonusbarn var 2 år da han kom inn i familien.  Året etter ble vårt første barnebarn født.  To år senere, det neste barnebarnet.  Disse tre barna bodde sammen i 6 år før foreldrene gikk fra hverandre.  Vårt bonusbarn flyttet med mor.  

Jeg husker godt at den mellomste hadde overnattet hos oss.  Bonusbarnet spurte om det ikke var hans tur nå, og jeg svarte bekreftende.  Men sånn ble det ikke fordi mor flyttet ut med ham.  

Kontakten etterpå ble ikke den samme, men den var der.  Vi møttes alle når vi kunne.  Han er 16 år nå, og jeg er sikker på at vi kommer til å holde kontakt videre også.    

Anonymkode: 27d54...fa3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...