AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #1 Skrevet 1. desember 2022 Dette med å tro på nissen.. Min eksmann har en annen kultur og tro, og vi kom frem til da vi fikk barn at vi valgte å lære dem at julenissen ikke finnes, men at det er vanlig at det er noen som kler seg ut som nissen og deler ut gaver og det er bare hyggelig. Vi har feiret jul på "vanlig" måte med juletre, julemat, kalender etc.. Eldste på fem år synes det er veldig moro med nisser, og har godtatt vår forklaring. Vi har nissepynt og sånt, men ja, hun vet at det er en fiktiv figur. Mine foreldre synes det er helt greit. Men så er det søstera mi. For henne er det helt naturlig at barn skal tro på nissen og driver og sier ting som "tror du nissen kommer til jul?" eller " du vet nissen bor på nordpolen" og "hvis du ser ut vinduet kan du kanskje se nissen" osv. Jeg er ikke redd for at ungen skal begynne å tro på nissen siden hun før eller senere finner ut av hva det er.. Det som er problemet er at hun synes det er skikkelig teit at vi har sagt det til barna våre, og hun skal fortsette å kjøre sitt løp. Hun har ikke barn selv, så mulig hun ikke greier å sette seg inn i hvorfor jeg får mark i baken når hun sitter sånn og forteller dette.. Jeg vet ikke helt hvorfor jeg synes det er irriterende, men søsteren min har uttrykt flere ganger om hvordan jeg bør gjøre ting og er en veldig god forelder i teorien, mener hun selv.. Hun har ikke helt forståelse for hvordan å snakke til en femåring, mener det er helt greit at barnet på 18 mnd skal gråte seg i søvn, ser ikke poenget med at jeg leker med barna. Hun er litt sånn tough love person som jeg tror kommer til å få livet i fleisen den dagen hun får barn selv.. Hvordan kan jeg få det hele til å avslutte uten å lage drama? Kan noen pls gi meg litt råd om hvordan jeg kan ta ting med knusende ro? Jeg er veldig konfliktsky med familien min, og egntlig ganske redd for å begynne noe greier siden jeg går igjennom et vanskelig samlivsbrudd nå og orker ikke mer drama.. Er ganske lei av å jatte med, men må vel kanskje det..? Anonymkode: 9a665...8ea
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #2 Skrevet 1. desember 2022 Kan hun ikke bare få snakke om nissen med barnet ditt? Er det så farlig? Anonymkode: 81cc1...9dd 4
Daria Skrevet 1. desember 2022 #3 Skrevet 1. desember 2022 Hva har det å si? De aller fleste barn skjønner tidlig at nissen egentlig ikke finnes - å snakke om julenissen på den måten søsteren din gjør er en underforstått lek. 5 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #4 Skrevet 1. desember 2022 Altså jeg veit ikke hvorfor jeg irriterer meg så, det er jo ikke noe alvorlig. Det er ikke som at hun er sånn flat earther og prøver å hjernevaske ungen min, men synes det er så irriterende at bare fordi hun er uenig så skal hun bare kjøre på likevel. Anonymkode: 9a665...8ea
Daria Skrevet 1. desember 2022 #5 Skrevet 1. desember 2022 Mange kommer til å fortelle ungen din mye du ikke er enig i - det er bare å bli vant til det... 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #6 Skrevet 1. desember 2022 Enten så kan du si "tante tror fremdeles på nissen" mens søsteren din hører på, eller så kan du visualisere deg selv som et myggnett som det meste bare blåser gjennom. En slags mindfulness-øvelse. Det er jo ikke det hun sier som er problemet, men at hun sier det. Anonymkode: 5d66f...289 1
pumpkinpasties Skrevet 1. desember 2022 #7 Skrevet 1. desember 2022 Du kan jo forklare til ungen din som er definitivt stor nok til å forstå liksom lek, at tanten liker å leke at nissen finnes, og mange andre gjør det også. Og det er viktig å ikke ødelegge fantasi leken ved å si noe. Og så får du ta dette opp med søsteren din skikkelig og si at du syes ikke dette er greit, hun er ikke forelder til barna dine og hun må respektere deres valg om hun vil være en del av livene til ungene. Jeg husker ikke at jeg noen gang trodde på nissen en gang, men jeg husker at når jeg var 4 år og jeg visste at det var bare liksom lek. 1
AnonymBruker 42 Skrevet 2. desember 2022 #8 Skrevet 2. desember 2022 (endret) 😅 Det som er litt artig med KG er at så veldig få husker hvordan det er å være små Edith : håper dere er like påpasselige med "Gud" Endret 2. desember 2022 av AnonymBruker 42 2
Arkana Skrevet 2. desember 2022 #9 Skrevet 2. desember 2022 Jeg er enig med de fleste andre her. Hvorfor kan hun ikke bare få snakke om nissen med barnet ditt? Det er jo ikke noe problem at datteren er med på denne leken med tanten sin. Og som Daria sier, mange kommer til å fortelle barnet ditt ting du ikke er enig i opp gjennom årene, og hvis du skal reagere slik hver gang får du et slitsomt liv. Her har barna våre trodd på nissen. Vi har aldri hatt en utkledd nisse som kommer med gaver på julaften, nissen er en vi ikke ser for han kommer om natten. Julenissen har vært en del av både vår og barnas julemagi, og selv om barna for lengst vet at nissen ikke egentlig finnes så er det å snakke om ham og sette fram mat til ham på lille julaften fremdeles en del av julemagien. De vet også at mange faktisk tror på nissen og at man ikke skal ødelegge magien deres ved å fortelle at nissen ikke finnes. Når det gjelder alt det andre du er uenig med søsteren din om er det greit på huske på at selv om du har barn sitter du ikke på fasiten du heller og det å få livet i fleisen som du sier er noe du selv kommer til å oppleve. Du kommer lenger med å akseptere at dere er forskjellige og at ingen av dere sitter på noen sannhet. Bare la ting du er uenig i fare, det er ikke nødvendig å uttrykke sin uenighet i alle saker.
Lizard Skrevet 2. desember 2022 #10 Skrevet 2. desember 2022 Helt enig med deg, TS. Hadde fått helt spader av det der. Mine barn har alltid visst at nissen ikke finnes, og jeg synes generelt ikke man skal lyve til barn. Barn har stor tiltro til hva voksne sier, og jeg vil at de skal vite at de kan stole på meg.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #11 Skrevet 2. desember 2022 Du og din eksmann er enige om dette, dermed er saken avgjort. Jeg hadde gitt henne beskjed om å kutte ut nisse-preken. Ellers blir hun selv kuttet ut som tante. Og så skjønner jeg ikke hvorfor du diskuterer ting som leggevaner og leke med barna med henne? Hun har jo ingen forstand på det. En stokk dum lillesøster som ikke respekterer meg er det siste jeg ville gidde deale med midt i et samlivsbrudd. Anonymkode: 0fe4a...b57
GammelKaktus Skrevet 2. desember 2022 #12 Skrevet 2. desember 2022 Her har vi aldri hatt noe nissetro, eller annen tro for den saks skyld men det jeg har vært påpasselig med er å forklare han at andre tror og da skal ikke vi løpe rundt å si at nissen/gud/troll og tusser ikke finnes... Så hvis barnet ditt spør så sier du bare at tante tror fortsatt på nissen så da jatter vi med, er ikke verre enn det. Når det kommer til at hun legger seg opp i oppdragelsen og hva du velger å gjøre så kan du si at det er lite vits i å diskutere det da du gjør ting på din måte så kan hun selv velge hva hun ønsker når hun eventuelt får barn. Så hver gang hun kommenterer så gjentar du bare deg selv, ser for meg at hun gir opp til slutt når hun ikke klarer å få respons. Skjønner du ikke vil ha drama men du må velge dine kamper, du kan ikke ha dette mennesket rundt deg som skal klage og mase om ting hun ikke har peiling på. Så du gir beskjed om at de eneste som har noe med hvordan du oppdrar barna dine er du og din eks.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #13 Skrevet 2. desember 2022 Nissen finnes da! Hvordan folk kan snakke om noe annet er en gåte for meg. Han er jo konkret og kan både sees, høres og merkes. Ikke lyv for ungene og si han er en fiktiv person da. Mange kler seg ut som nisse og, men det betyr ikke at han ikke finns. Er det virkelig mulig at voksne folk ikke har fått med seg det? Anonymkode: e61ab...328 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #14 Skrevet 2. desember 2022 5 minutter siden, FrøkenMånestråle said: (...) du kan ikke ha dette mennesket rundt deg som skal klage og mase om ting hun ikke har peiling på. Dette. 5 minutter siden, FrøkenMånestråle said: Så du gir beskjed om at de eneste som har noe med hvordan du oppdrar barna dine er du og din eks. Og dette. Sakens kjerne. Anonymkode: 0fe4a...b57
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #15 Skrevet 2. desember 2022 Sånn er det jo både med nissen, påskeharen, og jesus. Du kan ikke bestemme at andre ikke skal prate slik til barnet ditt. I barnehagen blir jo også ungene tutet ørene fulle av nisser og jesuser. Vi sier bare at noen liker å late som at nissen finnes på ordentlig, og noen tror at eventyret om jesus er sant. Anonymkode: cacde...22e
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #16 Skrevet 2. desember 2022 Forklare ungen din at noen liker å leke at julenissen finnes for å lage litt ekstra julestemning. Og at dere er med på leken. Mye koseligere enn "nå kommer snart onkel med utkledningsklær og deler ut gaver vi har kjøpt på Black Friday fordi det blir så mye sjau hvis vi ikke henger oss på kjøpefesten". Oppdragelsen har hun selvsagt ikke noe med. Helt greit at hun er for skrikekurer, etc, men du har din mening, og du er mor og følger da det. Så kan hun gjøre det på sin måte på sine evt unger. Men hun har fortsatt lov til å ha sin mening. Du kan evt si "takk for meningen din. Jeg hørte det de 487 første gangene du sa det. Jeg skal heller si ifra hvis jeg vil høre den en gang til" Anonymkode: 72e21...584
RockyRose Skrevet 2. desember 2022 #17 Skrevet 2. desember 2022 Trur poenget her går meir på at du og søstra di har to ulike syn på oppdragelse, og då vil det alltid vere irritasjonsmoment for din del. Spesielt når søstra di ikkje har born ein gong. Eg har også heilt ulike syn på korleis vere ein forelder som resten av familien har, mtp sukker, korleis snakke til born, og korleis trøyste, seie nei, osv. Dei har ein litt gamaldags måte, eg har ein meir "forstå bornet"-måte. Det er travelt å vere så ueinig, så eg har valgt å berre ikkje snakke med dei om det 🙈 og når dei seier ting eg er ueinig i framfor borna, som t.d nissen for din del, så ville eg berre valgt å sei tydeleg "tanta trur framleis på nissen, og det er heilt ok".
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #18 Skrevet 2. desember 2022 En kollega av oss kom alltid med velmenende besservisser-råd til oss med barn. Det var jo bare å gjøre sånn og sånn 🙄 Så fikk han barn selv...... 😂 Han innrømte at det ikke var så enkelt som han hadde påstått, da 😂😂😂 Man må bare lære seg å overhøre råd vi er uenig i eller ikke vil ha 😊 Alle er forskjellige, og det er ok, men det er vi selv som bestemmer over oss og egne barn Anonymkode: 72e21...584
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #19 Skrevet 2. desember 2022 HVA??? FINNES IKKE NISSEN??? HVEM SPISER OPP GRØTEN DA?? Anonymkode: 4dcba...a94
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #20 Skrevet 2. desember 2022 Som om det er karakterdrap å oppdra barn som tror på nissen 😂 Herregud, la søsteren din kose seg med barna og fortelle om nissen. Hadde skjønt om hun prakket islamsk tro på dem når dere har valgt å være katolikker liksom, men det får være grenser for hva man skal klare å irritere seg over. Kjempehyggelig at hun ønsker å møte barna på et nivå de kan synes er spennende og interessant! Anonymkode: 50605...41f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå