Gå til innhold

Troll

LeveMannen

Anbefalte innlegg

Blizz1 skrev (7 timer siden):

Har en kollega fra Brønnøysund. Han snakker overhodet ikke slik.

Tull og tøys. Det ER Brønnøysunddialekt. 

Anonymkode: b28bb...831

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gledet meg til denne filmen. Traileren var jo lovende. Dessverre var dette det største makkverket jeg har sett på lang tid. Dvs troll og grafikk var bra, men skuespill, historie, etc. Som sagt tidligere her; dialogen virker neste å være en parodi på norske filmer fra 70-tallet. Historien er så tynn at den ar nesten umulig å se. Logikken i handlingene var gjerne helt fraværende...

En krystallklar 1'er herfra. Jeg kan ikke fatte og forstå at voksne mennesker mener denne filmen er bra!

Anonymkode: 57764...be8

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.12.2022 den 19.53):

Jeg hørte også Brønnøysund!

Kan noen som er derfra vennligst bekrefte/avkrefte 😄

Anonymkode: 84730...721

Han snakker 100% Brønnøysund-dialekt. Men jeg forstår ikke hvorfor. Kanskje han har en forelder derfra ellernoe, men det er en så utrolig teit dialekt at jeg ikke forstår at noen vil bruke den frivillig hvis de egentlig kan snakke Sørfoldsdialekt, hvor Mats faktisk er fra.

Anonymkode: d2d94...4a8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blizz1 skrev (På 6.12.2022 den 8.43):

Han snakker Bardu-dialekt, en dialektøy i Indre Troms. Akkurat det var jo en innertier for de som er interessert i dialekter. Bardufoss(med bla Setermoen) er også kjent som norges største militærleir, så det gir absolutt mening.

Nei. Det gjør han ikke. 
Enkelte i Øverbygd i Bardu har en liten ‘trønder-svung’ i dialekten, men det er ikke gjengs for Bardu/Målselv-området. 
Pettersen er fra lengre sør i Nordland og ikke fra indre Troms. 
Uansett: Grusom dialekt og filmen var… tja, egentlig bare latterlig 

Anonymkode: a8607...783

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes den var imponerende for å være norsk-film. Likte også godt at det var i områder man kjenner til, Karl Johan etc.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble dritskuffa. Handlingen var helt på tryne. Dialogen var helt ræva. Eneste bra med filmen var effektene, men fy faen så dårlig alt annet var.

Anonymkode: 85fb1...4b7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En logisk brist: Kris får beskjed om at Trollet vil ankomme Ekeberg om 10 min. De vil ikke bli klare til å ta i mot det da. Så hva gjør de? Speeder opp forberedelsene som best de kan? Nei, han stanser alle mennene sine ved å holde en idiotisk tale! 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som syns denne filmen er noe bra. Den har i øyeblikket 5.9 på imdb og trenden er synkende. Den første dagen hadde den 6.6 eller noe slikt. Skikkelig dårlig film. Flaut å høre på rett og slett. Ser man den mutet og aldri har sett film før, syns man kanskje den er bra til å være Norsk. Noe sier meg at man ikke harsett mange norske filmer om man syns dette er høy standard for norske filmer.

Anonymkode: 0d6bc...20e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hulderen skrev (32 minutter siden):

En logisk brist: Kris får beskjed om at Trollet vil ankomme Ekeberg om 10 min. De vil ikke bli klare til å ta i mot det da. Så hva gjør de? Speeder opp forberedelsene som best de kan? Nei, han stanser alle mennene sine ved å holde en idiotisk tale! 

Enig, tenkte akkurat det samme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hulderen skrev (35 minutter siden):

Slike ting irriterer så utrolig mye. Det hadde vært så enkelt å gjøre det mer troverdig. I stedet kommer dette svulstige totalt urealistiske greiene.

Anonymkode: 57764...be8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig dårlig film! Alt bortsett fra filmlokasjon var dårlig i denne filmen.

Dialogen høres ut som den har blitt direkte oversatt fra engelsk med google translate.  Klippingen var kaotisk og ga ofte ikke mening. "Teknologien" og skjermene inne i militærbasen var overdrevet og åpenbart fake. Rollene var utrolig kleine og overflatiske uten noen klar motivasjon (med unntak av Stor). "Hypernatur", navnet Kaptein Chris, fake hacker-snakk og mange andre slike grep ga filmen en klein aura av at den tok seg selv veldig seriøst. 

Terningkast 1 fra meg. Dårligere blir ikke norsk film. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blizz1 skrev (På 4.12.2022 den 14.34):

Både Såheim og Eidsvold er typiske teaterskuespillere og passer ikke inn i en spillefilm. Blir for "teatralsk" dialog scenene de er med i.

Det forklarer jo mye. Har aldri skjønnet hvorfor de bevisst har så unaturlige dialoger og monologer på teater. Å se på teater er jo verre enn å se på dialogene fra "Døden på Oslo S".

Med det sagt så var det jo ikke alt av filmer på den tiden som hadde så unaturlige dialoger. F.eks Olsenbanden syns jeg hadde ganske naturlige dialoger i forhold til hva jeg har hørt av dagligtalen på den tiden.

Når det gjelder amerikanske filmer så har jeg jo aldri bodd i USA, bare vært på en ukes tur til Texas for en del år siden så jeg har ikke noe grunnlag for å vurdere om dialogene i amerikanske filmer er unaturlige eller ikke i forhold til dagligtalen.

Endret av LeveMannen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 hours ago, Hulderen said:

Herregud, den talen! "Ikke i dag! Ikke på vår vakt!" Stakkars skuespiller, noe så pinlig :flau:

Statsministerens tale var om mulig enda verre. Har manusforfatteren bare satt seg ned med en tilfeldig amerikansk katastrofefilm og tatt notater?

Anonymkode: 957a3...e44

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Blir det en oppfølger?

Spoiler

De brukte jo et trollbarn til å lokke trollkongen til dovrefjell, kan trollet i filmen være trollbarnet og er det i så fall trollkongen vi hører på slutten? 

Anonymkode: d3ae3...420

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Blir det en oppfølger?

Hide contents

De brukte jo et trollbarn til å lokke trollkongen til dovrefjell, kan trollet i filmen være trollbarnet og er det i så fall trollkongen vi hører på slutten? 

Anonymkode: d3ae3...420

Spoiler

Er nok trollemor det.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Herregud, den talen! "Ikke i dag! Ikke på vår vakt!" Stakkars skuespiller, noe så pinlig :flau:

Statsministerens tale var om mulig enda verre. Har manusforfatteren bare satt seg ned med en tilfeldig amerikansk katastrofefilm og tatt notater?

Hehehe, når statsministeren avslutter med Gud bevare Norge/fedrelandet - så tenkte jeg at her ligger det noe mer i spenningen mellom trollene og kristendommen, og at det kunne bli en spenstig avslutning rundt det. Men neida, som du sier, kun skrevet slik for det internasjonale markedet vil jeg tro. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...