Gå til innhold

Gruer meg til celleprøve og gyn i morgen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er 44 og det har gått 3 år og 11 mnd siden sist gang. Var hos gynekolog og tok ultralyd og celleprøve forrige gang. Er så redd for at noe har begynt å utvikle seg siden sist når det har gått lenger tid enn 3 år…… Har litt helseangst, ja……

Erfaringer med å gå «over tiden»? 

Anonymkode: 84f62...b78

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette går helt fint :) Jeg jobber med gynekologisk kreft, og selv om det virker som det er mange som får det (siden det er så i vinden i media) så er det ikke det. Dessuten er de fleste en del eldre når de får kreft. Men så flott at du endelig kommer deg til gynekologen - det er godt å komme ajour! 

Anonymkode: 87b4e...3ab

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil bare gi deg kudos for at du faktisk har ordnet deg time! Det er kjempebra! Tenk heller på hvor fort du blir ferdig, og hvor godt det blir etterpå når du er ferdig. Mest sannsynlig er alt i orden og du kan glede deg over at du tok en viktig sjekk og at det er flere år til neste gang. :)

Jeg er over 40 og har ikke vært på 4 år... Jeg vet at jeg burde. Selv om jeg testet negativt på alle HPV-tester sist og ikke har byttet partner (har hatt samme i 13 år), så burde jeg jo uansett sjekke at alt er i orden. Vil gjerne få det unnagjort, men vil ikke til legen å gjøre det. Jeg har tenkt lenge på å bestille time privat hos Aleris, men så er jeg så altfor flink til å prokrastinere. Dørstokkmila er lang...

Anonymkode: 43283...443

Skrevet

Jeg har hatt begynnende endringer før, og gikk over ett år lenger enn man skal den her gangen. Avlyste sist på grunn av et jobbintervju og glemte å booke ny time. 

Er ca 3 mnd siden jeg tok nå, og alt var fint. Kjempebra at du har ordnet time, det er jo fort gjort og viktig. Lykke til ☺️

Anonymkode: a09dd...48d

Skrevet

Har du hatt noe symptomer som kan tyde på sykdom? 

Jeg hadde grumsete mens som luktet bæsj, beklager detaljer. Hadde sterke smerter, mensen av og på hele tiden, smerter ved sex og aktivitet, smerter i korsryggen. Da hadde jeg cellegrad 3 som førte til biopsi. Fremdeles stresset ikke legen. Jeg fikk type for konisering 2 mnd etter biopsi og ble erklært frisk etter det igjen. 

Symptomene varte i 3 mnd før jeg var til gynekolog. Fra timen hos gynekolog til operasjon gikk det 8 måneder. 

6 mnd etter konisering ble jeg erklært frisk. Hadde ny sjekk 6 mnd etter det igjen og fikk påvist nye celleforandringer. Men jeg skjønte det for jeg hadde hatt symptomer igjen. 

Så merker du ingenting så er det nok ganske greit. 

Anonymkode: 97921...cba

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du hatt noe symptomer som kan tyde på sykdom? 

Jeg hadde grumsete mens som luktet bæsj, beklager detaljer. Hadde sterke smerter, mensen av og på hele tiden, smerter ved sex og aktivitet, smerter i korsryggen. Da hadde jeg cellegrad 3 som førte til biopsi. Fremdeles stresset ikke legen. Jeg fikk type for konisering 2 mnd etter biopsi og ble erklært frisk etter det igjen. 

Symptomene varte i 3 mnd før jeg var til gynekolog. Fra timen hos gynekolog til operasjon gikk det 8 måneder. 

6 mnd etter konisering ble jeg erklært frisk. Hadde ny sjekk 6 mnd etter det igjen og fikk påvist nye celleforandringer. Men jeg skjønte det for jeg hadde hatt symptomer igjen. 

Så merker du ingenting så er det nok ganske greit. 

Jeg er 30 forresten. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Er 44 og det har gått 3 år og 11 mnd siden sist gang. Var hos gynekolog og tok ultralyd og celleprøve forrige gang. Er så redd for at noe har begynt å utvikle seg siden sist når det har gått lenger tid enn 3 år…… Har litt helseangst, ja……

Erfaringer med å gå «over tiden»? 

Gikk ikke på 15 år. Alt var i orden. 

Anonymkode: a9e91...4bd

• Liker 1
Skrevet

Og jeg tok celleprøve som var fin og fant ut at jeg hadde livmorhalskreft (svulsten lå på innsiden av livmorveggen og hadde vokst seg over livmorhalsen, derfor livmorhals- i mitt tilfelle) 7 måneder etter fin test, lenge før de standard tre årene. Jeg hadde fylt 38 år det året.

Det eneste du kan gjøre for å sikre deg mot det, er å ta celleprøven hos gynekolog, hvor de også tar ultralyd, og gå til legen hvis du får unormalt mye utflod (det var derfor jeg gikk til fastlegen syv måneder etter fin prøve) eller sporadiske blødninger utenom syklus.
Jeg tok min hos fastlege, og det kan selvfølgelig hende at kreften var rasktvoksende og ikke hadde oppstått på det tidspunktet, men det kan også hende den ville blitt oppdaget før hvis jeg hadde gått til gynekolog i stedet.

Anonymkode: 8c5da...da2

Skrevet

Tusen takk for beroligende svar alle sammen! ❤️ Jeg var hos gyn i går og tok innvendig ultralyd og celleprøve. Alt var normalt på ultralyden. Så nå er jeg veldig lettet! 
Anbefaler alle å gjøre det samme! Sååå godt å ha det gjort! 
Jeg kan også si at jeg har vært bekymret for brun utflod i midten av syklusen, samt mye utflod, men det var helt normalt likevel. 

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...