Gå til innhold

Sove med diskolampe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Sønnen min på 7 år er mørkeredd når han skal sove. Han sover alltid med døren på gløtt og lyset på kjøkkenet står på. Han sover i køyeseng og får da hvis han vil lyset rett i fleisen. 
Pappaen hans har tidligere (for ca 1 år siden) hatt på en diskolampe på rommet hans som har masse farger, hele rommet lyser opp. Jeg mener at dette er spesielt og ikke bra for hverken søvnen eller vanen at han skal sove med en diskolampe for å sove godt. Så det vendte vi av han. Plutselig idag spør han igjen, og barnet fungerer slikt at får han ja en dag, så tror han at det er lov hver dag- så jeg sa nei og forklarte at det er masse lys utenfor rommet hans. Pappaen ser ikke problemet. Men det er jo helheten man bør se. At det blir en vane, og man bygger opp under barnet at det er mer redd enn det egentlig er, for det har jo fungert så fint.  

Sover barnet deres med mye lys? Selvsagt skal ikke ungen være redd.., men man skal jo også sette grenser, og en diskolampe med 50 forskjellige farger er jo ikke akkurat det man ser for seg å sove i😅

Anonymkode: 51444...92c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skru den på når han vil sove, skru den av når han har sovnet? 

Skrevet

Vi har hatt noe av den samme diskusjonen. Datteren vil ha på lyset når hun skal sove, og jeg har sagt nei, bare nattlampe og døra på gløtt. Av mannen min har hun fått lov å ha på lys med ulike farger, som lyser opp hele rommet. Og så sier jeg nei igjen.

Men samtidig, jeg har selv sett at hun sovner innen rimelig tid i fargelyset sitt, og jeg kan ikke egentlig si at det gjør noe, for å være helt ærlig. Mannen minnet meg på at man sover jo med øynene lukket, og da blir det ganske mørkt uansett. Så nå er det eneste argumentet mitt at det er upraktisk om det blir en vane/avhengighet. 

Anonymkode: de097...267

• Liker 1
Skrevet

Sønnen min på 8 vil ofte ha fullt taklys på 😆 han har nattlampe rett ved senga og døra åpen, men noen kvelder skrur han likevel på taklampa. Han sovner likevel og jeg skrur den av når han har sovnet. 

Anonymkode: 124fd...fbc

Skrevet

Blinkende lys kan gi epilepsi! 
Og lys hindrer utskillelsen av melatonin og gir derved dårligere søvn. 
Dette hadde jeg ALDRI tillatt 

Anonymkode: 97191...c94

Skrevet

det finnes vel forskjellige former for nattlys.

kanskje se på om dere finner noe dere liker innenfor dette... 

Anonymkode: 769a8...680

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...