Gå til innhold

Ingen kontakt med biologisk far og arv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 47 og har aldri hatt kontakt med biologisk far. Jeg vet hva han heter og hvor han bor, men jeg er ikke interessert i å ha kontakt med han. Høres kanskje rart ut at jeg tar opp dette med arv, han er jo fremdeles i livet. Jeg vil bare forsøke å være litt forberedt den dagen han dør for jeg har også 2 stesøsken som han er far til. Jeg evt gruer meg for jeg har ikke kontakt med stebror og stesøster.

Nå nærmer han seg 80 og jeg får litt småpanikk ved tanke på evt arv. Han er gift i dag og jeg kjenner selvasagt ikke denne damen.  Jeg vil ikke personlig overta evt arv etter han, men jeg har 3 barn jeg vil overføre arven til.(om det er mulig)

Jeg ser for meg at jeg arver og viderefører dette til mine barn igjen.

Mitt spørsmål er om jeg MÅ møte opp hos advokat den dagen arven skal deles? Jeg vil ikke ha noe innbo, men ønsker verdier i penger som barna mine vil ha godt av.

Ett annet spørsmål er om jeg er skikkelig drittsekk som vil kreve min rettmessige arv om han dør før «stemor»? Dette er en far som aldri ville ha samvær med meg, han valgte heller festing og damer. Til slutt krevde mamma skilsmisse. Jeg kan jo risikere å bli stemplet som en skikkelig bitch om mitt krav gjør så «stemor» ikke har råd til å bli boende i huset lenger. Samtidig føler jeg ikke at jeg skylder henne noe heller.

Jeg hadde satt stor pris på hva dere tenker om dette og om jeg er bitch eller om dere forstår meg.

Anonymkode: 13346...b3e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg er 47 og har aldri hatt kontakt med biologisk far. Jeg vet hva han heter og hvor han bor, men jeg er ikke interessert i å ha kontakt med han. Høres kanskje rart ut at jeg tar opp dette med arv, han er jo fremdeles i livet. Jeg vil bare forsøke å være litt forberedt den dagen han dør for jeg har også 2 stesøsken som han er far til. Jeg evt gruer meg for jeg har ikke kontakt med stebror og stesøster.

Nå nærmer han seg 80 og jeg får litt småpanikk ved tanke på evt arv. Han er gift i dag og jeg kjenner selvasagt ikke denne damen.  Jeg vil ikke personlig overta evt arv etter han, men jeg har 3 barn jeg vil overføre arven til.(om det er mulig)

Mitt spørsmål er om jeg MÅ møte opp hos advokat den dagen arven skal deles? Jeg vil ikke ha noe innbo, men ønsker verdier i penger som barna mine vil ha godt av.

Ett annet spørsmål er om jeg er skikkelig drittsekk som vil kreve min rettmessige arv om han dør før «stemor»? Dette er en far som aldri ville ha samvær med meg, han valgte heller festing og damer. Til slutt krevde mamma skilsmisse. Jeg kan jo risikere å bli stemplet som en skikkelig bitch om mitt krav gjør så «stemor» ikke har råd til å bli boende i huset lenger. Samtidig føler jeg ikke at jeg skylder henne noe heller.

Jeg hadde satt stor pris på hva dere tenker om dette og om jeg er bitch eller om dere forstår meg.

Er jo en fare for at han har ført over alle verdiene til henne.

Er de noenlunde oppegående burde de jo være godt forsikret så man slipper styret med uskifta bo siden de har en "løs" kanon i familien (deg). Da får stemor utbetalt en sum som burde holde de siste årene hennes. At han ikke har stilt opp hele ditt liv burde være grunn nok for deg til å kreve din rett spør du meg. 

Anonymkode: 6c03c...676

• Liker 4
Skrevet

Nei, du er ikke en bitch. Dette er noe alle par med særkullsbarn må tenke på før det er for sent, og finne løsninger på. Som forsikring. Eller å overføre alt til den andre parten… Håper for din skyld det ikke skjer med deg. Men ingen grunn til å ha dårlig samvittighet, du har krav på arv, såfremt det er nok midler i boet til at det er noe å arve. Å samtykke til at stemor du aldri har møtt kan sitte i uskiftet bo bør du ikke gjøre. 

Anonymkode: a40bb...9d5

• Liker 6
Skrevet

Hvis han har skrevet testamente, hvordan kan du være sikker på at det er delt i 3. Hvis han har kontakt dem og ikke med deg. 
Arv er veldig vanskelig noen ganger. Selverfart. 

Anonymkode: 4c075...c82

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

At han ikke har stilt opp hele ditt liv burde være grunn nok for deg til å kreve din rett spør du meg. 

Det mener jeg også.

Og det kan hende han har skrevet alt over på henne og da har du ingenting å arve uansett TS. Onkelen min gjorde det da han giftet seg. Nye kona fikk han til å skrive alt over på henne slik at datteren hans fra før ikke skulle få noenting om han ble borte først. Nye kona vinklet det sånn at datteren helt sikkert ville kreve farsarven og kaste henne ut hvis han ble borte først, og så hørte han på henne. 

Og så var det kona som døde først, så datteren hans fikk ingenting. Ungene etter nye kona derimot tok alt og lot onkelen min leve på nåde i leiligheten sin. Han hadde skrevet den over på nye kona så han hadde ikke noe han skulle sagt. 

Anonymkode: 73a48...7f7

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Du må ALDRI samtykke til at stemor blir sittende i uskiftet bo. 

Anonymkode: a4cc2...336

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Selvsagt skal du ha fars arven din, om ikke annet så for tort og svie! 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvis han har skrevet testamente, hvordan kan du være sikker på at det er delt i 3. Hvis han har kontakt dem og ikke med deg. 
Arv er veldig vanskelig noen ganger. Selverfart. 

Anonymkode: 4c075...c82

Førstelinje skal uansett ha pliktdelsarven sin som er på 15G. Så om det er 3 barn må boet være på over 45G+ektefellearv for at han kan testamentere bort noe til andre. 

Høres dog ut som at far i dette tilfelle ikke har noen andre biologiske barn enn TS og da får hun uansett 15G om boet er på over 2G for eksempel. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg vil ikke personlig overta evt arv etter han, men jeg har 3 barn jeg vil overføre arven til.(om det er mulig)

Ja. Det er mulig. Du gir bare avkall på arven. Dermed går den videre til dine barn som om du var død før barna dine. 

Lov om arv og dødsboskifte § 74: "En arving kan gi helt eller delvis avkall på fremtidig eller falt arv. Arv som det er gitt avkall på, fordeles som om arvingen var død før arvelateren."

Lov om arv og dødsboskifte (arveloven) - Lovdata

• Liker 3
Skrevet
CAPS LOCK skrev (3 minutter siden):

Ja. Det er mulig. Du gir bare avkall på arven. Dermed går den videre til dine barn som om du var død før barna dine. 

Lov om arv og dødsboskifte § 74: "En arving kan gi helt eller delvis avkall på fremtidig eller falt arv. Arv som det er gitt avkall på, fordeles som om arvingen var død før arvelateren."

Lov om arv og dødsboskifte (arveloven) - Lovdata

Litt usikker på regler rundt dette, men huska at det kan skape ulempe for barna å sitte på en høy formue når de blir voksne og skal studere osv.

Det er også en sjanse for at du må skatte av formuen deres frem til de er myndige og det er jo litt dumt om du ikke har tilgang til pengene. Kan hende det er bedre at du har pengene på din konto og holder de av til barna trenger de til bolig eller lignende. 

Anbefaler deg å snakke med en advokat om det formelle :) 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det mener jeg også.

Og det kan hende han har skrevet alt over på henne og da har du ingenting å arve uansett TS. Onkelen min gjorde det da han giftet seg. Nye kona fikk han til å skrive alt over på henne slik at datteren hans fra før ikke skulle få noenting om han ble borte først. Nye kona vinklet det sånn at datteren helt sikkert ville kreve farsarven og kaste henne ut hvis han ble borte først, og så hørte han på henne. 

Og så var det kona som døde først, så datteren hans fikk ingenting. Ungene etter nye kona derimot tok alt og lot onkelen min leve på nåde i leiligheten sin. Han hadde skrevet den over på nye kona så han hadde ikke noe han skulle sagt. 

Anonymkode: 73a48...7f7

Karma…

Det er veldig risikabelt å skrive over alt til ektefelle.

Anonymkode: a40bb...9d5

• Liker 1
Skrevet

1. Nei, du er på ingen måte «bitch» fordi du krever din rettmessige arv. Logisk sett så burde du hatt en høyere andel av arven som kompensasjon for å ikke ha hatt en far i oppveksten, men slik fungerer ikke lovverket. Aldri la noen få deg til å føle skyld over at du krever det som er rettmessig ditt. 

2. Hvorfor ikke bare ta i mot arven og gi det videre til dine barn som forskudd på arv? 

3. Du må være forberedt på at din far har overført, eller overfører, alt til sin kone eller sine andre barn, slik at det ikke blir noe igjen for deg å arve enn evt. nips og løsøre. 
Dersom du er nysgjerrig allerede nå kan du sjekke hvem som står som eier av boligen i eiendomsregisteret. Dersom boligen blir overført til kona eller halvsøsknene dine rett før han dør kan dette være en dødsdisposisjon, som du kan bestride. Det er egne regler rundt slik dersom han visste at han skulle dø da disposisjonen ble gjort, eller dersom han var mentalt svekket (her er det altså mulig å grave i journalnotater etter demensdiagnoser eller lignende) 

Anonymkode: 46206...d3b

• Liker 5
Skrevet

Ryddet for brukerangrep,samt svar.

Chantielle mod.

• Liker 1
Skrevet

Mest sannsynlig vil jeg tro at han har overført alt av verdier til kona hans i hennes navn. På den måten vil kun hun og deres barn arve han og ikke deg.

Det er halvsøsken, ikke stesøsken. 

Anonymkode: 2cd03...e82

• Liker 3
  • Hjerte 1
Gjest theTitanic
Skrevet

Husk at om du fraskriver deg arven og pengene går rett til dine umyndige barn så har overformynderiet ansvar for pengene til barna blir 18. Pengene er da "fryst". Men hvert år vil det påløpe formueskatt du må betale for barna siden du skatter for dem. Du kan søke om å ta ut penger til skatteulempen men mange års skatt vil redusere beløpet endel. 

Det er bedre at du mottar beløpet og investerer det for dem. Evnt i eiendom dere kan leie ut eller som kan bli barnas fremtidige bolig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mest sannsynlig vil jeg tro at han har overført alt av verdier til kona hans i hennes navn. På den måten vil kun hun og deres barn arve han og ikke deg.

Det er halvsøsken, ikke stesøsken. 

Er det lov å gjøre slik at biologiske barn ikke får noenting?

Anonymkode: 83df6...02a

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er det lov å gjøre slik at biologiske barn ikke får noenting?

Anonymkode: 83df6...02a

Ja, han kan skrive over formue på hvem han vil når han er i livet så han i prinsippet ikke eier nåla i veggen.

Min mann har et særkullsbarn og vi eier et hus til 15 millioner. Løsningen hos oss er at hele huset står i mitt navn, men i mitt testament så skal hun selvsagt få sin del av farsarven. Men dette hindrer meg i å lure på om hun lar meg sitte i uskiftet bo når den tid kommer hvis min mann dør først.

• Liker 3
Skrevet

Dette er en digresjon, men er det noen som vet regler for arv når far kommer fra et annet land, og partene ikke har kontakt? Får man beskjed at den ene forelderen er død, og har man rett på arv? 

Anonymkode: 24d77...42f

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dette er en digresjon, men er det noen som vet regler for arv når far kommer fra et annet land, og partene ikke har kontakt? Får man beskjed at den ene forelderen er død, og har man rett på arv? 

Anonymkode: 24d77...42f

Det spørs helt hvilket land det er snakk om. Da er må man ser på arveloven i det gjeldende landet. 

Skrevet

Jeg setter stor pris på svar fra dere og jeg må oppklare noe jeg glemte i hi.

Min far har meg og mine 2 halvsøsken, ikke stesøsken. Vi 3 etterkommere er voksne, så blir ikke noe overformynderi.

For alt jeg vet eier ikke han noe som helst og det blir ikke noe arv.

Det store spørsmålet er om jeg MÅ møte opp på ett eller annet kontor for å gå igjennom det som er arv eller ikke arv. Det beste ville vært om det kunne skje via smil og ID brikke for en evt undersøkelse etc. Jeg vil nødig møte mine halvsøsken. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...