AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #1 Skrevet 1. desember 2022 Jeg har alltid bare kjøpt fryste for å slippe det problemet, men tenkte å kanskje kjøpe fersk nå, men orker ikke å studere hver enkelt bit hvis det er så ofte det er larver i de.. Anonymkode: a8d2d...1d6
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #2 Skrevet 1. desember 2022 Aldri opplevd å få larver i noen av delene når jeg har kjøpt i butikk. Anonymkode: 9a0cb...4eb 2
Eva-Lena Skrevet 1. desember 2022 #3 Skrevet 1. desember 2022 Jeg har opplevd larve en gang. Bare tik den vekk og skylte godt. Jeg kjøper bare ferskvarer, så vil ikke si det er noe problem for min del å se en larve.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #4 Skrevet 1. desember 2022 Jeg spiser enormt mye blomkål og brokkoli. Har opplevd 1 gang mark i brokkolien, men da var det umulig å overse pga de florerte. Har i alle år etterpå sjekket nøye, men aldri funnet noe. Anonymkode: 4b7e4...c78 2
MyMichelle Skrevet 1. desember 2022 #5 Skrevet 1. desember 2022 Vi spiser mye brokkoli (sjelden blomkål) og har aldri opplevd det. Jeg vet ikke om det har noe å si hvor de er fra. Kunne vært interessant å vite hvor de med larvene i er fra. Vi har tatt plasten av vår, så ser ikke hvor den er produsert, men vi kjøper alltid brokkoli på Extra.
Sofakona Skrevet 1. desember 2022 #6 Skrevet 1. desember 2022 Spiser mye blomkål og innimellom brokkoli..aldri sett larver
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #7 Skrevet 1. desember 2022 Har opplevd det 2-3 ganger. Spiser vel 2-3 brokkolier i måneden. Anonymkode: 27623...22e
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #9 Skrevet 1. desember 2022 En gang har jeg funnet larve i blomkål, så tror ikke det er så veldig utbredt. Anonymkode: 600ed...f53
missbluebird Skrevet 1. desember 2022 #10 Skrevet 1. desember 2022 Aldri opplevd, men så må man vaske det før det brukes. Gjelder jo alle grønsaker. Du spiser nok kjøtt og fisk, det er jo der også men du legger ofte ikke merke til det
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #11 Skrevet 1. desember 2022 Ja, det er larvebol uten like. Anonymkode: a9e9b...6c9
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #12 Skrevet 1. desember 2022 Det er vel bare hvis du dyrker selv hjemme i hagen at det blir mye larver på blomkål og brokkoli? Anonymkode: 0c0f3...997 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #13 Skrevet 1. desember 2022 Har opplevd larve i blomkål kanskje 3-4 ganger, men aldri på brokkoli. Har også opplevd en bitteliten snegle i blomkål en gang. Men det er enkelt å unngå dem, la bare blomkålen ligge i saltet vann (kanskje 1 ss pr liter eller noe sånt) en ti minutters tid, så kommer eventuelle «dyr» ut 😊 Anonymkode: e53c6...598 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #14 Skrevet 1. desember 2022 Ja.. så pass mange ganger at jeg sjelden orker kjøpe ferske.. kjøper som regel frossne Anonymkode: 4bb34...a9a
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #15 Skrevet 2. desember 2022 Nei. Jeg har opplevd det i hjemmedyrket, men ikke grønnsaker kjøpt i butikk. Tror de dyrkes under klede som holder insektene unna. Anonymkode: 8ed9a...4e4
Forundret.. Skrevet 2. desember 2022 #16 Skrevet 2. desember 2022 Jeg har opplevd det kun en gang at det har vært mark i brokkolien, da på sensommeren. Ellers så har jeg oppdaget snegler i rukkolaen ett par ganger, sånn ferdig vasket i pose. Både åkersnegle, sånn liten grå uten hus og sånne små med hus... 🤢 1
exictence Skrevet 2. desember 2022 #17 Skrevet 2. desember 2022 Larver kan man bare skylle vekk. jeg synes det er verre å skylle vekk giftsprøytingen på mange grønnsaker og salater. Det kan man ikke se, men farligere og vanskeligere å få vekk. 1
Taluno Skrevet 2. desember 2022 #18 Skrevet 2. desember 2022 Så lenge man kjøper rene naturprodukter så er det alltid en risiko for "noe ekstra". Brokkoli, blomkål, salater og lignende har mange gjemmesteder for larver, jord og stein. Det er tross alt produkter som vokser nær jord, og som ikke bearbeides. Samme som at det er en risiko for små stein i helkorn som ikke siktes i samme grad som finmalt korn. En sikt for helkorn vil ikke sile ut småstein som er på samme størrelse eller mindre enn kornet. Kjøper man en blomst/plante, er det alltid en risiko for å få med småkryp. Ett produkt som banan eller appelsin vokser lengre unna jorden, og har ett skall som både forhindrer gjennomtrenging av uønskede ting, og ett ytre som kan inspiseres. En maiskolbe kan ha insekter/dyr inni seg, mens hermetisk mais går igjennom prosesser som minimerer risikoen. Så kan man velge om man ønsker rene naturprodukter eller bearbeidet. Jeg personlig bruker begge deler. 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #19 Skrevet 3. desember 2022 De har visst tilsatt ekstra larver og åmer nå som ekstra protein ettersom folk har dårligere råd. Hell i uhell, si 😜 Noe som allerede se svært sunt, blir bare enda sunnere. Vinn vinn. Anonymkode: 6b279...dfa
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #20 Skrevet 3. desember 2022 Aldri sett. Men har ofte funnet små snegler i crisp salaten min. Anonymkode: e2b51...4c7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå