Gå til innhold

Hard klump øverst i brystet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har mye "verk" fra et av brystene, et slags type ubehag. Har kjent en hard klump øverst i puppen. Verst er ubehaget før mensen, men også ofte utenom. Sover ikke på mage mere. Kjenner stort sett kulen best når jeg ligger. Ingen øvrige tegn på brystkreft. Har bestilt time til privat ultralyd av brystet! Er nervøs🥺🥺 33 år. 

Har tidligere slitt med helseangst, men greit å få sjekket dette ut? Erfaringer? 

Anonymkode: b8184...5eb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gruet meg veldig til å undersøke brystet mitt. Jeg har en ubehagelig kul. Forsøkte å ignorere det i lang tid, før jeg tok tak i utfordringen. Jeg trengte to hurtigterapitimer før jeg klarte å kle av meg for legen. (Samtaler om overgrep og voldtekt).

Legen min var veldig hensynsfull. Fikk ultralyd først. En forsteinet melkekjertel bare. Ingen andre symptomer på kreft. Ble sendt videre til mammografi for å få dobbeltsjekket, og bilder fra flere vinkler. Kort ventetid. Det gav samme resultat. Smertene er der enda, men føles mindre intenst nå som jeg vet hva det er. Nå tenker jeg ikke det verste, og kan sove på magen igjen. Når jeg gikk å kjente på kulen, så ble den nok også ekstra øm. Jeg tenkte katastrofetanker før den ble undersøkt. 

Men det er bedre å vite, enn å ikke vite, tenker jeg. Uansett hva som er der inne. Hvis det er et problem, så kan det tas tak i, og jo tidligere, jo bedre. Å uroe seg er ofte verre enn å ikke vite. 

Ikke bruk talkumpudder på huden før mammografi. 

På mammografi så fikk jeg kvinnelig lege som tok bilder, og en mannlig spesialist som dobbeltskjekket med enda en ultralyd etter denne. Da var kvinnelegen tilstede, og jeg ble dekket til med et håndkle, så jeg følte meg veldig godt tatt imot og ivaretatt. Jeg fikk resultatet samme dag.

På legekontoret (den aller første undersøkelsen) så kunne jeg ha fått en kvinne tilstede, hvis jeg ikke ville være alene med legen, men jeg valgte å si nei til det. Jeg vet fra tidligere undersøkelser at legen min er veldig forsiktig og respektfull. 

Jeg ønsker deg god bedring, lykke til, og håper du får en hyggelig beskjed. 

Anonymkode: a9044...2e7

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...