Gå til innhold

En million på konto er vel muleg for de fleste ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller er dette en  heilt urealistisk plan for deg / dere ?

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/n-million-pa-konto-er-mulig-for-de-fleste/o/5-95-758462

Sparing er verdens beste idé – men det krever disiplin. Sånn er det med alt – enten du driver idrett, studerer til en master eller vil oppnå noe annet i livet: Sett deg et mål, lag deg en plan og hold deg til planen.

Mange har brukt boligen som sparebøsse  som har hatt en formidabel verdiøkning de senere årene. Dermed er vel dei  fleste som har fått inngangsbillett til boligmarkedet  å betrakte  millionærer. ?.  

Anonymkode: 63b85...002

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg begynte å spare i fond for 2 1/2 år siden og har nå en halv million, så en million på 37 år bør jo være mulig for veldig mange i hvert fall. 

Anonymkode: 07a2a...ccb

• Liker 3
Skrevet

Jeg har allerede spart godt over en million (1.7) i verdipapirer og kontant-innskudd, samt null i gjeld og er 30 år, så det er fullt mulig.

Anonymkode: 63b90...bee

Skrevet

Tittelen er jo litt misvisende... Det hun snakker om er jo å sette pengene i fond, og dra maks nytte av renters rente effekten. Å spare til 1 million på konto tar jo vesentlig lengre tid.

Men ja, det er absolutt mulig. Og man MÅ ikke begynne så himla tidlig heller. En 40-åring med god lønn kan lett legge til side 100.000 i året. Med artikkelens utgangspunkt i 5,75% avkastning tar det bare 8-9 år før man har en million.

• Liker 2
Skrevet

Hvor lang tid det kan ta før man får en million på konto varierer jo naturlig nok. Enkelte av oss får inn mer eller mindre like mye som går ut. Og selv om man kan kutte en tusenlapp eller kanskje to i måneden, så vil det jo ta... "noen" år å spare det opp :P 

Anonymkode: 7e171...a65

• Liker 1
Skrevet

Jeg sparer ca. 160 000,- i året, så det tar ikke så mange år å spare en million.

Anonymkode: 18c12...767

Skrevet

Ikke uføre hvertfall. 

Anonymkode: 3fc09...7b0

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har allerede spart godt over en million (1.7) i verdipapirer og kontant-innskudd, samt null i gjeld og er 30 år, så det er fullt mulig.

Anonymkode: 63b90...bee

Det er bare det at det er ufattelig mange flere variabler som spiller inn, enn hva du nevner her.

Jeg kjenner ei som kommer fra en velstående familie, som har stilt som kausjonist for leilighetskjøp, bilkjøp og mer til, samt stiller opp som barnevakter og hjelper til på andre måter.

Samtidig kjenner jeg ei som har så godt som null kontaktnett, ingen familie som kan gi støtte, ikke helse til å jobbe. Klarer seg med pengene som kommer inn, men ikke sånn at man kan spare tusenvis av kroner i måneden. Det er jo bortimot hele utbetalingen hennes, tross alt.

Så det er fullt mulig at det ikke er mulig, for en god del.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg sparer ca. 160 000,- i året, så det tar ikke så mange år å spare en million.

Nei, da er det jo veldig kjekt og greit. Men når man har totalt utbetalt noe rundt den samme summen, eller kanskje noe mer, så sier det seg selv at det vil ta tusenvis av år, faktisk, å spare såpass.

Merkelig problemstilling egentlig. "De fleste", hvem er egentlig det? Mange vil det gå fint for, de fleste av de mange vil ha støtte fra familie i ryggen mm. Andre vil ha god helse, god utdanning og mulighet til å jobbe mye. Mens mange vil være i helt motsatt situasjon.

• Liker 4
Skrevet

Er K, 27. Har 1,2 millioner i verdipapirer. 

Anonymkode: 0cfa5...f19

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Nei, da er det jo veldig kjekt og greit. Men når man har totalt utbetalt noe rundt den samme summen, eller kanskje noe mer, så sier det seg selv at det vil ta tusenvis av år, faktisk, å spare såpass.

Merkelig problemstilling egentlig. "De fleste", hvem er egentlig det? Mange vil det gå fint for, de fleste av de mange vil ha støtte fra familie i ryggen mm. Andre vil ha god helse, god utdanning og mulighet til å jobbe mye. Mens mange vil være i helt motsatt situasjon.

Det er ikke min feil at du har lite utbetalt, så du kan droppe spydighetene.

• Liker 2
Skrevet

Noen hevder at ein kan ikkje spare seg rik, men ein kan selje seg rik, 

'Å spare seg rik kan vera utfordrande, og  krevande om ein har låg inntekt, men har ein forretningstallent kan ein kanskje omstille seg til  for salg.  De senere årene har vi fått mange såkalt "Ny-rike " personer  som har arvet en formue som de har solgt.  Det kan vera familiebedrifta som bestefaren / faren grunnla på begynnelsen av 50-60 talet.  

Det hevdes at det fleste familiebedrifte varer bare 3 genrasjoner før den anten går konkurs eller blir solgt.  Første genrasjon er  (grunnleggeren) , og andre genrasjon holder vedlike, og videreutvikler, og tredje genrasjon bygger ned, og er mest opptatt av  pengeverdien av bedrifta.

De ferreste som bygde seg boliger på 50-60 talet hadde nok ikkje noe illusjoner / tanker  om at om  50-60 år skulle eigedomen  bli en formue. Eigdomspriser, og boligpriser var eit ukjent begrep for de aller fleste for 50-60 år sidan, og  ikkje noko folk flest var opptatt av. Etterkrigsgenrasjonen var mer opptatt av å skape verdier, og bygge oppatt landet eller å omsette verdiene i penger.   

Anonymkode: 63b85...002

Skrevet

Jeg har 1,5 på konto, og så har jeg i tillegg 650K investert i nåværende bolig. Litt usikker på hvor mye jeg har betalt ned. Fikk akkurat takst det er ca. 100k i verdiøkning på den, som ventet. Jeg har spart dette som student og som dårlig betalt helsepersonell(hadde ikke tid til å ha et liv, jobba, sov og spiste :fnise: ). Det skal dog sies at jeg ikke har pengesluket barn da. Ingen dyr, røyker, snuser, drikker ikke, har ikke bil, hater shopping og uteliv, drar ikke på kino(for mye støy) osv. Bruker litt på hud- og hårpleie eneste. Reiser mye, men jeg reiser billig.

Anonymkode: df915...2cb

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Skal jeg bli millionær må jeg selge huset! 

Anonymkode: df668...f2c

• Liker 1
Skrevet

Hvem er "de fleste"? 

Er det også inkludert de på AAP? Uføre på minstesats? Aleneforsørgere? 

Anonymkode: 9ea61...21f

Skrevet

Damene på KG har nok med å betala straumrekningane og gje ungane fredagstaco. 

• Hjerte 1
Skrevet

Er man uføre ser man langt etter 1 mill på sparekonto. Prøv selv, leve på ca 280 000 pr år. Betale skatt, dekke alle daglige utgifter. Der blir ikke mye til overs for sparing. Gjelder også mennesker på AAP, langvarige sykemeldte med alvorlige sykdommer, aleneforeldre. Å spare gjelder nok ikke alle. 

• Liker 5
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvem er "de fleste"? 

Er det også inkludert de på AAP? Uføre på minstesats? Aleneforsørgere? 

Anonymkode: 9ea61...21f

De fleste i Norge har jobb... Enn så lenge...

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke min feil at du har lite utbetalt, så du kan droppe spydighetene.

Vi som er kroniske syke, eller vært ute for skade, det er heller ikke vår skyld. Vi har ikke bedt om å komme i sånn vanskelig situasjon. Spydigheter er på sin plass når « bedrevitere» uttaler seg. 

• Liker 4
Skrevet
Helene skrev (8 minutter siden):

Vi som er kroniske syke, eller vært ute for skade, det er heller ikke vår skyld. Vi har ikke bedt om å komme i sånn vanskelig situasjon. Spydigheter er på sin plass når « bedrevitere» uttaler seg. 

Vet du hva bedreviter er? Nei, tenkte meg det.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...