AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #1 Skrevet 1. desember 2022 Hei dere! jeg har kjøpt meg bulows lakrisjulekalender for litt siden, men i dag var g-testen positiv 😱 og da blir spørsmålet, kan jeg spise lakrisen i kalenderen min? 😅 har prøvd å Google, men vanskelig å finne noe spesifikt om mengder. noen som vet hvor mye lakris man kan spise? Hadde gledet meg sånn til kalenderen😅 Anonymkode: 11ee4...a6f
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #2 Skrevet 1. desember 2022 Ja du kan spise lakris men ikke hvis du har høyt blodtrykk for lakris øker blodtrykket. Mangen får veldig lavt blodtrykk begynnelsen av svangerskapet, jeg hadde for lavt å drakk da lakris te for å normalisere det Anonymkode: e5233...f06 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #3 Skrevet 1. desember 2022 Det var veldig lett å Google seg til anbefalt mengde. Max 500 mg glycyrrizin i uka, noe som tilsvarer 11 esker IFA i uka. Kos deg med kalenderen din du. Anonymkode: 536ab...371 3
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #4 Skrevet 2. desember 2022 Det anbefales å holde seg til lavt-til-moderat lakris-inntak, og lavt inntak regnes som under 125 g i uken. Så ja, du kan nok helt trygt spise en lakris-kule om dagen. Anonymkode: 86f54...43f
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #5 Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Ja du kan spise lakris men ikke hvis du har høyt blodtrykk for lakris øker blodtrykket. Mangen får veldig lavt blodtrykk begynnelsen av svangerskapet, jeg hadde for lavt å drakk da lakris te for å normalisere det Anonymkode: e5233...f06 Det er ikke bare blodtrykket som er problemet med lakris. Det er vist å kunne være skadelig for barnet: https://forskning.no/forebyggende-helse-mat-og-helse-barn-og-ungdom/a-spise-lakris-nar-du-er-gravid-kan-vaere-skadelig-for-barnet/366325 Anonymkode: 86f54...43f
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #6 Skrevet 2. desember 2022 Tusen takk for svar alle ❤️ da skal jeg kose meg og nyte både lakris og graviditeten 😅 TS Anonymkode: 11ee4...a6f 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #7 Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tusen takk for svar alle ❤️ da skal jeg kose meg og nyte både lakris og graviditeten 😅 TS Anonymkode: 11ee4...a6f Ville ikke gjort det når det er anbefalt å ikke spise så mye lakris. Pga det kan være skadelig for barnet. Les deg opp og snakk med jordmor!! Anonymkode: f94d4...b82 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #8 Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ville ikke gjort det når det er anbefalt å ikke spise så mye lakris. Pga det kan være skadelig for barnet. Les deg opp og snakk med jordmor!! Anonymkode: f94d4...b82 EN lakriskule om dagen skader ikke.. herlighet Anonymkode: b36cc...d6b 3 1
Grønt blad Skrevet 2. desember 2022 #9 Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ville ikke gjort det når det er anbefalt å ikke spise så mye lakris. Pga det kan være skadelig for barnet. Les deg opp og snakk med jordmor!! Anonymkode: f94d4...b82 Kanskje du selv burde lese deg opp før du svarer? Store mengder er ikke anbefalt, men et lavt inntak er trygt. Lavt inntak er under 125g lakris i uka. En hel kalender veier 345g, dvs. Ca 14g om dagen, ca 100g i uka. Og mye av vekta er jo ikke lakrisen, men det som er rundt. Det blir mye mindre enn 100g i uka, og er helt trygt. "I studien definerte forskerne stort inntak som 500 milligram glycyrrhizin eller mer i uken, noe som i gjennomsnitt tilsvarer en kvart kilo lakris i uken. Glycyrrhizin er det naturlige søtstoffet i lakris. Lite lakris eller ingenting var definert som mindre enn 249 milligram glycyrrhizin i uken, eller mindre enn 125 gram lakris." Fra Forskning.no https://forskning.no/forebyggende-helse-mat-og-helse-barn-og-ungdom/a-spise-lakris-nar-du-er-gravid-kan-vaere-skadelig-for-barnet/366325 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #10 Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ville ikke gjort det når det er anbefalt å ikke spise så mye lakris. Pga det kan være skadelig for barnet. Les deg opp og snakk med jordmor!! Anonymkode: f94d4...b82 EN lakriskule er ikke mye lakris... Herlighet.. Man kan helt fint spise under 125 g i uken, og hvor mye tror du egentlig en lakriskule veier...? Det er ikke kanonkule-størrelse vi snakker om her. Anonymkode: 86f54...43f 6 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #11 Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ville ikke gjort det når det er anbefalt å ikke spise så mye lakris. Pga det kan være skadelig for barnet. Les deg opp og snakk med jordmor!! Anonymkode: f94d4...b82 Hahaha..... 🤪 Anonymkode: 536ab...371
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #12 Skrevet 2. desember 2022 Det er 125 gram i de små boksene, og kalenderen inneholder 2 kuler pr dag. Dvs 48 kuler. Jeg tror jeg hadde droppet det. Risikoen er liksom ikke verdt å ta syns jeg… Anonymkode: a83d5...871
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #13 Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tusen takk for svar alle ❤️ da skal jeg kose meg og nyte både lakris og graviditeten 😅 TS Anonymkode: 11ee4...a6f Hadde ikke gjort det jeg spiste litt lakris de første ukene da jeg var skikkelig kvalm, spørte legen om det, og hun sa at jeg helst ikke skulle spise lakris. Er nå i uke 38 og har ikke rørt det siden uke 9. Skal ta med lakris på føden!😂 Anonymkode: 0e0c9...58d 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #14 Skrevet 2. desember 2022 Jeg ville ikke gjort det. Skader nok ikke med en bit i ny og ne, men dette blir fremdeles forsket på da det er et forholdsvis nytt funn. Men, mengden glycyrrhizin kan variere fra lakrisprodukt til lakrisprodukt, så du vet aldri sikkert hvor mye du får i deg. Og når forskningen da kan vise til tidligere pubertet hos utsatte barn samt lavere IQ, så hadde jeg holdt meg unna for å være på den sikre siden Anonymkode: 32309...e92 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #15 Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ville ikke gjort det når det er anbefalt å ikke spise så mye lakris. Pga det kan være skadelig for barnet. Les deg opp og snakk med jordmor!! Anonymkode: f94d4...b82 Mye ja. Man skal spise mange pakker med lakris på en gang for at det skal være farlig. Det vil i praksis være umulig. Anonymkode: 37e37...db7
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #16 Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er 125 gram i de små boksene, og kalenderen inneholder 2 kuler pr dag. Dvs 48 kuler. Jeg tror jeg hadde droppet det. Risikoen er liksom ikke verdt å ta syns jeg… Anonymkode: a83d5...871 Det er ikke 125 gram LAKRIS i de pakkene nei. Sinnsykt å lese hvor hysteriske folk er 😅 til og med når man forholder seg til retningslinjene så skal folk mene så mye helt uten hold. Synes det er flaut å lese, det skal momshames over en lav sko samme hva helsenorge anbefaler bare fordi man "synes" og "mener" helt uten noen grunn. Skal du begrense koffein så skal du ikke drikke noe som helst, skal du begrense lakris så skal du for all del ikke spise noe som helst. Vær flink pike LANGT ut over det helsepersonell anbefaler slik at du kan få applaus og heder på forum når alle kan lese hvor SUPERFLINK du er. Flink flinkesen rett og slett. Og for all del, du må ikke være mindre flink selv om det ikke finnes noen grunn til å ikke være det. Bare forhold deg til anbefalingene du TS og kos deg masse med kalenderen din 😊 Anonymkode: 536ab...371 6 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #17 Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hadde ikke gjort det jeg spiste litt lakris de første ukene da jeg var skikkelig kvalm, spørte legen om det, og hun sa at jeg helst ikke skulle spise lakris. Er nå i uke 38 og har ikke rørt det siden uke 9. Skal ta med lakris på føden!😂 Anonymkode: 0e0c9...58d Jeg ville syns det var skummelt å bruke en så kunnskapsløs lege. Anonymkode: cdce2...64e 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #18 Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Jeg ville syns det var skummelt å bruke en så kunnskapsløs lege. Anonymkode: cdce2...64e Det hadde også stresset meg noe enormt, så enig i det. Anonymkode: 536ab...371 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #19 Skrevet 4. desember 2022 Hadde et par lakrisbiter i smågodtet på lørdagene, men droppet å kjøpe ifa, dent osv som jeg pleide å gjøre før graviditeten. Ble en pose salte fisker med i fødebagen for å si det sånn 😅 Anonymkode: 5aa81...b25
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #20 Skrevet 4. desember 2022 Jeg koser meg med den kalenderen med god samvittighet. Er i uke 34 Anonymkode: 0b3fc...998 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå