AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #1 Skrevet 1. desember 2022 Hei! Jeg er førstegangsgravid 8+0 og hvis alt går som planlagt kommer babyen i midten av juli. Ble nettopp bedt i et bryllup til en god venninne i USA i starten av september. Min umiddelbare tanke er at det er uaktuelt å dra fordi babyen er så liten og vi vil ha mer enn nok med spedbarnstiden hjemme. Men siden jeg har null erfaring med dette, må jeg bare spørre: er dere enig/uenig i det? Anonymkode: a0552...b7c 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #3 Skrevet 1. desember 2022 Jeg er ganske avslappet som mor, men jeg tror jeg hadde syntes det var litt stress å skulle reise så langt så kort tid etter fødsel. Om du går på overtid er det ikke sikkert du føder før nærmere august, da er det plutselig bare 4-5 uker igjen til avreise. Anonymkode: 1c1a9...0e7 7
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #4 Skrevet 1. desember 2022 HHadde man visst at man fikk en baby som sover og ikke er plaget med magevondt etc så hadde jeg kunne vurdert det. Men så tett opp mot fødsel og i tillegg at det er ditt første barn så ville jeg droppet det. Du vet ikke hva du går til og i verste fall må du ta med en kolikkunge på fly til USA… Stress. Anonymkode: d81b0...4e8 5
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #5 Skrevet 1. desember 2022 Hadde blitt stress for meg. Hadde på det tidspunktet helvetes vondt i ryggen og fortsatt mye underlivsplager, så hadde vært slitsomt med så lang reise. Men fødsler er ulike, kanskje du kommer igjennom det uten en skramme og er raskt i form igjen. Anonymkode: cd105...c44 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #6 Skrevet 1. desember 2022 Jeg fikk en baby som kunne være med overalt og var fornøyd så lenge hun kunne være i mine armer. Reiste masse på grunn av familie i andre land og det gikk helt supert! Fly var bare lett og fint, og jeg fikk så mye hjelp fra de ansatte. Vanskeligere med buss og taxi og bilstol på destinasjonen, det var mye mer stress, så det må du også tenke på. Det ble mye vanskeligere å reise da babyen ble litt større, og måtte underholdes på flyet, ikke ville sitte på fanget, opp og stå etc. 😅 Men min venninne som fikk en med kolikk, kunne aldri ha tenkt tanken på å reise mer enn fem minutter unna huset, og hvertfall ikke holde folk våkne med skrik og skrål på langdistansefly! Så det kommer helt an på barnet og på fødselen. Noen bruker jo måneder på å komme seg igjen. Det er pes å reise med verkende kropp! En annen ting, hvis ikke barnefar kan være med, ville jeg ikke reist. Det skjer så mye de første månedene, ville ikke frarøvet han en uke med barnet sitt i de månedene. Anonymkode: 2990c...939 5
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #7 Skrevet 1. desember 2022 Da jeg fikk mitt første barn som 20-åring så dro vi til syden da han bare var 8 uker gammel. Det gikk helt fint, null problemer og vi koste oss masse. MEN det er 13 ish år siden og jeg er mer opplyst i dag. Pga vaksiner som ikke er tatt så tidlig og immunforsvar og alt som hører med og kan skje med en liten baby som er så liten så hadde jeg aldri gjort det igjen. Jeg hadde Ihvertfall ikke reist så "far off" som til USA. Vi er invitert i bryllup i Wales drøye 3 mnd etter termin denne gangen, og vi har takket nei. Kan godt hende det hadde gått helt uproblematisk og fint, men har ikke noe behov for å pushe det om vi egentlig har behov for å bare ta det med ro. Tiden med ny baby i hus er hellig 🥰 Anonymkode: 47d31...5e2 1 3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #8 Skrevet 1. desember 2022 Synes det høres stress ut bare å få ordnet med pass og visum til babyen mellom fødsel og reise, jeg. 😅 I alle fall hvis passkøene og leveringstiden blir sånn som det var i år neste år, også. Ville også vært skeptisk til å reise så langt med uvaksinert baby. Det kan gå, men jeg ville nok droppet det. Akkurat de første ukene er både mor og barn ganske sårbare, ting endrer seg fort osv. Hadde det vært snakk om en baby på 3-4 mnd hadde jeg tenkt at det kunne gått helt fint, men 1-2 mnd gammel høres stress ut, særlig når det er ens første barn. Anonymkode: 9d35a...0a6 6
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #9 Skrevet 1. desember 2022 Ikke sikkert ammingen går knirkefritt. Her holdt jeg på med amming, pumping og mme på den tiden. Hele døgnet gikk med mating og å få baby til å sove. Hadde vært litt flaut å måtte pumpe på et fly.. Og styre med flasker på flyet., Slet og med bekkenet på den tiden, det tar tid for kroppen å komme seg etter fødsel. Ikke minst var jeg overveldet av alt det nye, gråt masse, sov nesten ingenting. Hadde aldri kunnet reist. Anonymkode: 67b9c...1e2 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #10 Skrevet 1. desember 2022 Da mitt barm var 5-6 uker klarte jeg knapt å sitte en halvtime😅 pga rift Anonymkode: 3f4c6...b31 3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #11 Skrevet 1. desember 2022 Du vet ikke hva du har i vente. Naturlig nok. Hadde droppa turen. Anonymkode: 28e38...82c 3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #12 Skrevet 1. desember 2022 Jeg hadde nok takket nei til det 🙈 Anonymkode: 81c19...200
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #13 Skrevet 1. desember 2022 Jeg hadde nok satset på å reise, og med min baby, og min form etter fødsel hadde det gått helt fint. Vi dro på 14 timers bilreise hver vei, når baby var 2,5 mnd. Men bestemte oss ikke før vi så at det ville være greit. Anonymkode: 91936...10e 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #14 Skrevet 1. desember 2022 Vi har planlagt lang reise til familie i utlandet når baby er 2,5-3 mnd. Reiste med forrige som 3,5 mnd og det vsr helt uproblematisk Anonymkode: 362a5...eee 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #15 Skrevet 1. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hei! Jeg er førstegangsgravid 8+0 og hvis alt går som planlagt kommer babyen i midten av juli. Ble nettopp bedt i et bryllup til en god venninne i USA i starten av september. Min umiddelbare tanke er at det er uaktuelt å dra fordi babyen er så liten og vi vil ha mer enn nok med spedbarnstiden hjemme. Men siden jeg har null erfaring med dette, må jeg bare spørre: er dere enig/uenig i det? Anonymkode: a0552...b7c Tja, hadde aldri dratt fra så liten baby, hadde jeg aaaaaldri klart. Men hva med å ta med far og baby?? med mindre det er barnefritt bryllup, da hadde jeg pent takket nei og tenkt at det har jo venninnen da lagt opp til selv. men skulle vært et viktig bryllup før jeg gadd dra en 3 mnd gammel baby på tur over Atlanteren. Det GÅR jo, men livet på hjemmebane er nok mye mer behagelig fortsatt, for alle. Anonymkode: c79da...04b
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #16 Skrevet 1. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Da jeg fikk mitt første barn som 20-åring så dro vi til syden da han bare var 8 uker gammel. Det gikk helt fint, null problemer og vi koste oss masse. MEN det er 13 ish år siden og jeg er mer opplyst i dag. Pga vaksiner som ikke er tatt så tidlig og immunforsvar og alt som hører med og kan skje med en liten baby som er så liten så hadde jeg aldri gjort det igjen. Jeg hadde Ihvertfall ikke reist så "far off" som til USA. Vi er invitert i bryllup i Wales drøye 3 mnd etter termin denne gangen, og vi har takket nei. Kan godt hende det hadde gått helt uproblematisk og fint, men har ikke noe behov for å pushe det om vi egentlig har behov for å bare ta det med ro. Tiden med ny baby i hus er hellig 🥰 Anonymkode: 47d31...5e2 Det siste der er så viltig. Alt går. Klart man kan jo reise like mye med baby på slep som alltid før, trives man med det så kjør på. Men mange er nok overrasket over hvor lite lyst de egentlig har til det pga helt nye prioriteringer som plutselig oppsto. Å amme i ro og fred hjemme i sofaen og bare se den lille sovne av, eller i senga for så å duppe av selv… ah… slår t/r flyplass, transport etapper, dårlig/lite søvn osv mange ganger egentlig. Verden får liksom bare fortsett der ute - men her inne i bobla er det bare oss. Helt magisk ❤️ Anonymkode: c79da...04b 1 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #17 Skrevet 1. desember 2022 Hadde nok takket nei, fordi det er umulig å forutse form til både deg og baby. Ville heller tatt en ferie der når jeg visste hvordan alt fungerer hjemme. Anonymkode: 7a82d...c5e
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #18 Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Tja, hadde aldri dratt fra så liten baby, hadde jeg aaaaaldri klart. Men hva med å ta med far og baby?? med mindre det er barnefritt bryllup, da hadde jeg pent takket nei og tenkt at det har jo venninnen da lagt opp til selv. men skulle vært et viktig bryllup før jeg gadd dra en 3 mnd gammel baby på tur over Atlanteren. Det GÅR jo, men livet på hjemmebane er nok mye mer behagelig fortsatt, for alle. Anonymkode: c79da...04b Det har nok neppe vært noe tema eller spørsmål å reise ifra babyen 🤪 Anonymkode: 47d31...5e2 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #19 Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det siste der er så viltig. Alt går. Klart man kan jo reise like mye med baby på slep som alltid før, trives man med det så kjør på. Men mange er nok overrasket over hvor lite lyst de egentlig har til det pga helt nye prioriteringer som plutselig oppsto. Å amme i ro og fred hjemme i sofaen og bare se den lille sovne av, eller i senga for så å duppe av selv… ah… slår t/r flyplass, transport etapper, dårlig/lite søvn osv mange ganger egentlig. Verden får liksom bare fortsett der ute - men her inne i bobla er det bare oss. Helt magisk ❤️ Anonymkode: c79da...04b Ja det er virkelig noe helt eget, en tid hvor det er fantastisk deilig å ha så lite "må" som mulig og bare ha ro til å bli kjent og puste inn den nye tilværelsen 💕 Anonymkode: 47d31...5e2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #20 Skrevet 2. desember 2022 Tenker det er uaktuelt å ha et spedbarn med på så lang flytur. Trykk osv, slitsom reise, mye inntrykk på flyplasser og i det hele tatt. En ting er om dere klarer det, men spedbarn skal ikke utsettes for så mye inntrykk og stimuli. Reis heller en annen gang Anonymkode: 52f8c...37d 1
Anbefalte innlegg