AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #1 Skrevet 1. desember 2022 Samboeren min er 27 og har en far han ikke har kontakt med som ligger for døden. De er to yngre søsken under 18 så det blir naturlig at det er samboeren min som tar ansvar. Hva skjer når faren dør? Hva gjør man med salg av bolig? Fordeling av verdier og arv? Hvor starter man? Moren er også død. Er det noe sted vi kan lese om dette, vi er begge helt grønne på dette feltet.. Anonymkode: 6642a...798
Pillarguri Skrevet 1. desember 2022 #2 Skrevet 1. desember 2022 Ut fra det du skriver her, så oppfatter jeg at din samboer har 2 helsøsken. Mor er død og far ligger for døden. Hvem har da ansvaret for søsken under 18 år? Det offentlige vil gripe inn hvis en person under 18 år blir foreldreløs. Arven vil ble fordelt når den er klar, men det vil ta noe tidhvis det er eiendommer som må selges først. Det offentlige vil sørge for å ivareta verdiene for barn under 18 år.
Boetica Skrevet 1. desember 2022 #3 Skrevet 1. desember 2022 Lege skriver ut dødsattest, og dødsfallet meldes til folkeregisteret. Det går melding til banken, som stenger kontoer. Du kontakter begravelsesbyrået og har møte med dem. Avtaler begravelsen. Du må ta stilling til om dere skal overta boet til privat skifte. Da må du først sjekke om aktiva overstiger passiva i boet. Det går også an å la seg bistå av en advokat hvis boet er komplisert. Hvis dere vil overta boet privat, sender begravelsesbyrået melding til tingretten. De gir deg også en fullmakt til å gjennomføre skiftet, og dine medarvinger må underskrive. Vet ikke hvordan dette er når de er mindreårige. Etter et par uker får du skifteattest fra tingretten. Du kontakter banken og får åpnet kontoen igjen. Du betaler alle regninger etter avdøde. Du selger boligen hvis det er det dere er enige om. Du plikter å levere skattemelding og betale skattekrav på avdøde. Det er mulig å levere krav om forhåndsfastsetting av skatten for inneværende år. Men da må boet være gjort opp, dvs bolig solgt og konti avsluttet. Når alle krav er oppgjort deler dere pengene og det er fullført. 4
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #4 Skrevet 1. desember 2022 Pillarguri skrev (47 minutter siden): Ut fra det du skriver her, så oppfatter jeg at din samboer har 2 helsøsken. Mor er død og far ligger for døden. Hvem har da ansvaret for søsken under 18 år? Det offentlige vil gripe inn hvis en person under 18 år blir foreldreløs. Arven vil ble fordelt når den er klar, men det vil ta noe tidhvis det er eiendommer som må selges først. Det offentlige vil sørge for å ivareta verdiene for barn under 18 år. De bor allerede hos andre og har heller ikke kontakt med faren eller har hatt det Anonymkode: 6642a...798
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #5 Skrevet 1. desember 2022 Boetica skrev (37 minutter siden): Lege skriver ut dødsattest, og dødsfallet meldes til folkeregisteret. Det går melding til banken, som stenger kontoer. Du kontakter begravelsesbyrået og har møte med dem. Avtaler begravelsen. Du må ta stilling til om dere skal overta boet til privat skifte. Da må du først sjekke om aktiva overstiger passiva i boet. Det går også an å la seg bistå av en advokat hvis boet er komplisert. Hvis dere vil overta boet privat, sender begravelsesbyrået melding til tingretten. De gir deg også en fullmakt til å gjennomføre skiftet, og dine medarvinger må underskrive. Vet ikke hvordan dette er når de er mindreårige. Etter et par uker får du skifteattest fra tingretten. Du kontakter banken og får åpnet kontoen igjen. Du betaler alle regninger etter avdøde. Du selger boligen hvis det er det dere er enige om. Du plikter å levere skattemelding og betale skattekrav på avdøde. Det er mulig å levere krav om forhåndsfastsetting av skatten for inneværende år. Men da må boet være gjort opp, dvs bolig solgt og konti avsluttet. Når alle krav er oppgjort deler dere pengene og det er fullført. Du hoppet over et par ting ; skaffe oversikt over abonement og medlemskap som må sies opp og en tidkrevende ting før boligsalg ; tømme huset for alt og finne ut hva man gjør med alle eiendelene. Anonymkode: 1c7f9...76a
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #6 Skrevet 1. desember 2022 Boetica har en ganske grei oppsumering, men så vidt jeg vet skal alle arvinger skrive under på at de godtar privat skifte før det utstedes skifteattest. Siden de andre ikke er myndige, så vet jeg ikke hvem som kan skrive under for de. Minst en av arvingene må ta på seg ansvaret for gjeld til avdøde. Da bør dere være sikre på at verdiene overstiger eventuell gjeld. Det gjøres ved å utstede(?) proklama. Da har kreditorer en viss tid på å fremme krav. Offentlig skifte vil koste mer enn å gjøre det selv, men det er en avveining i forhold til hvor mye jobb dere har kapasitet til. Det er mye informasjon på nettet, men jeg fikk også gode svar hos banken og skifteretten da mannen min døde. Sjekk f.eks. her Arveoppgjør: En komplett guide (uskiftet bo, ektefelle, særkullsbarn) (advokatsmart.no) Det lønner seg også ifølge skatteetaten (i alle fall en jeg snakket med der sa det) å ikke avslutte brukskontoen før siste skatteoppgjør er klart. Er det penger tilgode, så er det enklere for de å overføre til avdødes konto. Bankene vil gjerne avslutte så raskt som mulig. Anonymkode: 6f4b6...971 1
regine Skrevet 1. desember 2022 #7 Skrevet 1. desember 2022 Begravelsesbyråene vet hva som må gjøres i den første fasen. Men kontakt også din lokale tingrett, de kan veilede ifht skifte og hvordan dette gjøres. Som alltid: ikke stol på alt anonyme folk på nett sier, sjekk med de som kan det - i dette tilfellet tingretten og begravelsesbyrå.
Boetica Skrevet 1. desember 2022 #8 Skrevet 1. desember 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Boetica har en ganske grei oppsumering, men så vidt jeg vet skal alle arvinger skrive under på at de godtar privat skifte før det utstedes skifteattest. Siden de andre ikke er myndige, så vet jeg ikke hvem som kan skrive under for de. Minst en av arvingene må ta på seg ansvaret for gjeld til avdøde. Da bør dere være sikre på at verdiene overstiger eventuell gjeld. Det gjøres ved å utstede(?) proklama. Da har kreditorer en viss tid på å fremme krav. Offentlig skifte vil koste mer enn å gjøre det selv, men det er en avveining i forhold til hvor mye jobb dere har kapasitet til. Det er mye informasjon på nettet, men jeg fikk også gode svar hos banken og skifteretten da mannen min døde. Sjekk f.eks. her Arveoppgjør: En komplett guide (uskiftet bo, ektefelle, særkullsbarn) (advokatsmart.no) Det lønner seg også ifølge skatteetaten (i alle fall en jeg snakket med der sa det) å ikke avslutte brukskontoen før siste skatteoppgjør er klart. Er det penger tilgode, så er det enklere for de å overføre til avdødes konto. Bankene vil gjerne avslutte så raskt som mulig. Anonymkode: 6f4b6...971 Jeg hadde vel nevnt det du påpekte - fullmakt fra medarvingene får man av begravelsesbyrået. Denne er en forutsetning for å greie å gjennomføre noe på vegne av boet. Preklusivt proklama er ikke så vanlig og heller ikke nødvendig dersom økonomien er oversiktlig. Da kan det holde å kontakte Skatteetaten og få oversikt over aktiva og passiva som er rapportert. Det kommer an på hvor godt man kjenner avdøde og hans/hennes økonomi.
Boetica Skrevet 1. desember 2022 #9 Skrevet 1. desember 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Du hoppet over et par ting ; skaffe oversikt over abonement og medlemskap som må sies opp og en tidkrevende ting før boligsalg ; tømme huset for alt og finne ut hva man gjør med alle eiendelene. Anonymkode: 1c7f9...76a Ja det er vanskelig å få solgt huset hvis det ikke er tømt 🙄
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #10 Skrevet 1. desember 2022 Boetica skrev (24 minutter siden): Jeg hadde vel nevnt det du påpekte - fullmakt fra medarvingene får man av begravelsesbyrået. Denne er en forutsetning for å greie å gjennomføre noe på vegne av boet. Preklusivt proklama er ikke så vanlig og heller ikke nødvendig dersom økonomien er oversiktlig. Da kan det holde å kontakte Skatteetaten og få oversikt over aktiva og passiva som er rapportert. Det kommer an på hvor godt man kjenner avdøde og hans/hennes økonomi. Beklager, jeg leste nok for fort. I de arveoppgjørene jeg har vært med på så har ikke begravelsesbyrået hatt noe med skifteerklæringene å gjøre, så den klarte jeg ikke å fange opp. Vi. hari fylt de ut på egenhånd. Anonymkode: 6f4b6...971
CAPS LOCK Skrevet 1. desember 2022 #11 Skrevet 1. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hva skjer når faren dør? Hva gjør man med salg av bolig? Fordeling av verdier og arv? Hvor starter man? Moren er også død. Er det noe sted vi kan lese om dette, vi er begge helt grønne på dette feltet.. Anonymkode: 6642a...798 Dere kan lese om det i lov om arv og dødsboskifte: Lov om arv og dødsboskifte (arveloven) - Lovdata og her: Dødsfall, arv og skifte | Norges domstoler Noe av det viktigste er kommunikasjon med de andre arvingene. Siden de to andre er umyndige vil det si vergen(e) deres. Det er to alternative skifteformer: enten tar arvingene seg av oppgjøret selv (privat skifte) eller så tar skifteretten seg av oppgjøret (offentlig skifte). Ved offentlig skifte nevner tingretten opp en advokat til å gjennomføre oppgjøret. Kostnaden dekkes av midlene til den døde, altså i praksis av arvingene ved at arven deres blir redusert
Nevrosererroser Skrevet 1. desember 2022 #12 Skrevet 1. desember 2022 Dette har ikke noe med det formelle eller praktiske å gjøre men siden det er to som ennå ikke er myndige her, ta vare på noen få ting som tilhørte avdøde. Det må ikke vere voldsomt mye men noen pyntegjenstander, klesplagg av OK kvalitet, eventuelle fotografier eller minner, bøker eller lignende. Ting avdøde sannsynligvis har satt pris på. Kanskje vil aldri ønsket om å få slike ting etter biologisk far dukke opp, men om det skulle gjøre det er det så ufattelig verdifullt å ha noe fysisk som er tilknytta mennesker en har bånd til. Jeg fikk aldri den muligheten da min far døde og selv om relasjonen ikke var den beste savner jeg veldig det å ha en gjenstand eller to som var hans. Biologiske foreldre er tross alt en del av historien ens. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå