Gå til innhold

Friår - jeg kjeder meg så mye

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tok meg et friår etter vg3 og har aldri kjeda meg så mye i hele mitt liv. Jeg har ingen venner og har ikke mulighet til å jobbe akkurat nå på grunn av psyken, så hverdagene går stort sett ut på å gjøre det samme. Nå har jeg begynt å sove 16 timer, fordi jeg ikke har noe å gjøre og kroppen min blir sliten av å bare sitte hjemme.

Er det noen som har noe tips til hva jeg kan gjøre?

Anonymkode: 854b6...a6f

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begynn å trene eller finn deg en hobby slik at du hvert fall får noe ut av dagene dine, og litt rammer rundt hverdagen din. Fortsetter du i den samme tralten, så vil du ende opp med kjøre deg selv i kjelleren. 

• Liker 8
Skrevet
Jaytee skrev (Akkurat nå):

Begynn å trene eller finn deg en hobby slik at du hvert fall får noe ut av dagene dine, og litt rammer rundt hverdagen din. Fortsetter du i den samme tralten, så vil du ende opp med kjøre deg selv i kjelleren. 

Jeg prøver å trene, men jeg har lite motivasjon for tiden som gjør det vanskelig

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tok meg et friår etter vg3 og har aldri kjeda meg så mye i hele mitt liv. Jeg har ingen venner og har ikke mulighet til å jobbe akkurat nå på grunn av psyken, så hverdagene går stort sett ut på å gjøre det samme. Nå har jeg begynt å sove 16 timer, fordi jeg ikke har noe å gjøre og kroppen min blir sliten av å bare sitte hjemme.

Er det noen som har noe tips til hva jeg kan gjøre?

Friår kan være farlige hvis du ikke har noe å gjøre. Lediggang er virkelig roten til alt vondt. 

Hva skal du til høsten da? Kanskje du kan begynne å forberede deg til det? :) 

Anonymkode: e5a76...a1d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg prøver å trene, men jeg har lite motivasjon for tiden som gjør det vanskelig

Dørstokkmilen er lengst, så når du først kommer deg over den, så vil alt føles mye enklere. Det kan også være godt å komme seg ut blant folk trenger ikke nødvendigvis å hardtrene. 

• Liker 1
Skrevet

Stå opp til normal tid. Oppretthold normal hygiene, med både 2x tannpuss og kroppsvask hver dag. Gå tur, gjerne til biblioteket, les gode bøker, finn en hobby.

Og bruk tiden du kjeder deg til å finne ut hva du kan ha lyst til å bli «når du blir stor». Å kjede seg er noe av den beste motivasjonen for å ta utdanning - for da kan du få jobbe med noe du synes er interessant.

Anonymkode: b1e79...1c0

• Liker 3
Skrevet

Skjerpe deg.

Anonymkode: c3ba7...c4c

Skrevet

Meld deg som frivillig til noe, sånn at du kommer deg ut og treffer folk. Røde Kors besøksvenn, støttekontakt i kommunen osv. Sjekk hva som finnes av frivillige organisasjoner i din kommune. Og få en normal døgnrytme og rutiner.

Anonymkode: b3032...c74

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Friår kan være farlige hvis du ikke har noe å gjøre. Lediggang er virkelig roten til alt vondt. 

Hva skal du til høsten da? Kanskje du kan begynne å forberede deg til det? :) 

Anonymkode: e5a76...a1d

Jeg skal studere til høsten, så jeg tar opp en del fag nå som jeg forbereder meg til:) Men jeg kan jo øve når som helst, så det pleier å variere litt når jeg tar meg tid til å øve

Skrevet

Trene, gå turer. Kanskje et nettkurs? 

Anonymkode: 95b9d...4ec

• Liker 1
Skrevet

Men hvordan mener du at du skal fungere i en studiehverdag hvis psyken din er slik at du ikke kan jobbe? For mange av studieløpene har svært mye til felles med det å ha en jobb. De fungerer slik at du MÅ innrette deg etter andre, du MÅ samarbeide med andre på gruppe, MÅ møte på forelesning, MÅ levere arbeidskrav, MÅ forberede deg til eksamen, i enkelte utdanninger MÅ du også gjennom praksis osv.

Og hvis du nå svarer at du skal studere på nett hjemmefra, tror jeg at du kommer til å møte de samme utfordringene du nevner i innlegget ditt her, altså at du får problemer med å strukturere hverdagen.

Det er da mange typer jobb man kan prøve seg på, deltidsjobber og heltidsjobber med eller uten kundekontakt. Vil virkelig anbefale deg å få deg noe fast å gjøre fram til høsten, enten det er frivillig arbeid eller ordinær jobb. Det er godt mulig at du blir kjent med folk og får deg venner også hvis du får deg en jobb.

Det er lett å avfeie det som gammeldags tull, men det en annen her oppe sa om at "Lediggang er roten til alt ondt", det er mye i det, altså.

Skrevet

det med motivasjonen er like mye en bestemmelse som en ting som bare er, bestem deg for å bevege deg når du kjenner motløsheten komme - reis deg, gå rundt, ta på jakka og gå ut - trekk pusten, små ting hjelper mye i starten! 
Det beste tipset er å bevege seg, spiller ingen rolle hva du gjør bare du gjør noe.. Det trenger ikke være en runde på gymmen, eller en hobby - det kan også være noe så enkelt som å gå til neste kvartal liksom.. 

Skrevet

Reis. Du har vel noen inntekt? Friår tR man for å gjøre noe annet, ikke for å gjøre ikke noe. 

Anonymkode: efcd9...251

Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg skal studere til høsten, så jeg tar opp en del fag nå som jeg forbereder meg til:) Men jeg kan jo øve når som helst, så det pleier å variere litt når jeg tar meg tid til å øve

Hvordan skal du klare jobbe etter utdanning om du ikke klarer det nå? Hvordan vet du om du klarer utdanning når du ikke klarer jobb? Høres ut som du burde behandle det psykiske. Om du sliter, så er det stor sjanse for at du kommer til å falle av under studiene. Universitetsstudier er veldig annerledes enn VGS. Mange sliter med å få venner osv. Dersom du sliter psykisk så tenker jeg du kommer til å ha samme problemer som nå, men du har innleveringer og eksamen i tillegg

Anonymkode: ad8a2...4f4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...