Gå til innhold

Hvor mye "må" man ha etter bolig og strøm er betalt/ hvilken leie kan jeg klare?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal flytte fra samboeren og over i utleiemarkedet. Jeg er uføretrygdet og har to ungdommer. Jeg klarer ikke helt å se for meg hvor mye jeg kan leie bolig for. Vi har helt ordinære utgifter, ikke noe spesielt. Dvs mobil 250 kr, internett 6-700 kr kanskje, forsikringer (vil jo endre seg, men si 1000 kr), noen strømmetjenester 500 kr, bensin (aner ikke kanskje 1000 kr). Ikke noen lån. Utbetalt er ca 23000 kr. Kanskje blir det noe mer. Jeg håper å kunne jobbe litt etterhvert, men det kan jeg jo ikke regne med pr nå. Jeg vet ikke hva jeg skal anta at strømregningen blir. 3000 kr på det verste kanskje? 

Det høres vel ut som at en leie på 12-13000 kr er aaaltfor dyrt for meg? Jeg sliter med å finne leiligheter i en rimeligere prisklasse med plass nok, men klarer heller ikke å se for meg om det blir et håpløst liv med såpass høy leie eller om det faktisk kan gå. Jeg kommer til å ha en ordentlig god sparekonto, men vil jo helst ikke være avhengig av å ta fra den. Hvilken leiepris kan jeg klare? Eller, hvor mye bør man sitte med etter strøm og leie er betalt? 😕 Det er jo absolutt ikke det rette tidspunktet for en uføretrygdet med barn å flytte ut av et samboerskap, men... 

Anonymkode: 851dc...944

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har 23 000 inn så bør du ikke gå over 10 000 i leie, opp til 13 000 om du får strøm inkludert.

10 000 i måneden til å dekke mat, klær, bensin, faste utgifter og underholdning vil jeg anse som ett minimum.

• Liker 2
Skrevet

Får du noe inn av barnebidrag også når du flytter fra samboer, eller er dette allerede innregnet i summen på 23 000?

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det høres litt knapt ut. Jeg pleide også å sette opp et budsjett slik som deg hvor jeg la inn alle faste månedlige utgifter, og hvor mye jeg satt igjen med. Delte dette på 30 for å se hvor mye jeg hadde å leve for hver dag. 

Men utover faste abonnement må du også tenke på de tingene som må skiftes ut etter en tid. For eksempel PC, telefon og bil varer ikke evig. Er dere 3 stykker med telefoner til 4000kr hver og de varer i ca 2 år, så må du også tenke at dette er 12000kr som må spares opp over 2 år, altså 500kr/mnd. Bil og EU-kontroll hvert 2. år vil også som regel medføre en viss kostnad, og ved å tenke at dette havner på f.eks. 24000kr så er det 1000kr/mnd som må settes til side.

Hvis ikke hvitevarer er inkludert så hender det at disse også må erstattes innimellom. Hvis du tenker at hver hvitevare, TV og andre litt dyre ting har en levetid på f.eks. 10 år i snitt så kan du dele prisen opp over 120 mnd (10 år) og se hva månedsprisen blir.

Anonymkode: cddcd...928

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg skal flytte fra samboeren og over i utleiemarkedet. Jeg er uføretrygdet og har to ungdommer. Jeg klarer ikke helt å se for meg hvor mye jeg kan leie bolig for. Vi har helt ordinære utgifter, ikke noe spesielt. Dvs mobil 250 kr, internett 6-700 kr kanskje, forsikringer (vil jo endre seg, men si 1000 kr), noen strømmetjenester 500 kr, bensin (aner ikke kanskje 1000 kr). Ikke noen lån. Utbetalt er ca 23000 kr. Kanskje blir det noe mer. Jeg håper å kunne jobbe litt etterhvert, men det kan jeg jo ikke regne med pr nå. Jeg vet ikke hva jeg skal anta at strømregningen blir. 3000 kr på det verste kanskje? 

Det høres vel ut som at en leie på 12-13000 kr er aaaltfor dyrt for meg? Jeg sliter med å finne leiligheter i en rimeligere prisklasse med plass nok, men klarer heller ikke å se for meg om det blir et håpløst liv med såpass høy leie eller om det faktisk kan gå. Jeg kommer til å ha en ordentlig god sparekonto, men vil jo helst ikke være avhengig av å ta fra den. Hvilken leiepris kan jeg klare? Eller, hvor mye bør man sitte med etter strøm og leie er betalt? 😕 Det er jo absolutt ikke det rette tidspunktet for en uføretrygdet med barn å flytte ut av et samboerskap, men... 

Anonymkode: 851dc...944

Bare 250 på mobil for en voksen og to ungdommer? 

Nettet mitt koster ca 750 og er laveste hastighet. 

Du bør gå inn på nettbanken din å se hvilke utgifter du har hatt de siste mnd. 

Strøm, nett, tv, mobiler, diverse streaming, helseartikler, legetimer, mat, drivstoff, eventuell gjeld, utgifter på bil gjennom året - slitasje og verksted. 

Jeg har 20k etter at husleie og strøm er betalt. Har to barn 60-80%. 

Drivstoff - 2500,- 

Alt fra butikk - 7000,

Forsikringer - 1000

Nett 750,- streaming - 300,- 

Klær, legetimer, ekstra utgifter ca 2k per måned. 

Barnehage - 4000

Jeg har ingen bidrag fra far, men har dobbel barnetrygd i tillegg, men det går til barnas sparing. 

Anonymkode: 05079...d12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...