Gå til innhold

Svangerskapspenger, skal jeg vente på svar før jeg reduserer arbeid?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har fått søknad om svangerskapspenger, hvor jordmor begrunner i at arbeidet er svært tøft fysisk med tunge løft og bæring som kan gi overbelastning og økte kynnere som igjen vil gi risiko for prematur fødsel. I tillegg at dette gir psykisk stress hos meg som igjen vil gi fare for foster. De på NAV mente begrunnelsen hørtes grei ut, men at NAV ser at det ikke bør sykemeldes istedenfor å få svangerskapspenger før de godkjenner. Han mente også at det er svææært sjeldent de ikke godkjenner. Burde jeg gå ut fra jobb nå da eller vente på svar? Han sa det tok ca 1 måned, og jeg er jo redd for at det plutselig ikke skal bli godkjent og jeg da står uten inntekt 

Anonymkode: 7ad63...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det gjelder som sykemelding fra den dagen jordmor skriver søknad om svangerskapspenger. Så du skal gå ut av arbeid nå. Forskjellen på sykemelding og svangerskapspenger, er at ved svangerskapspenger er det ikke forventet at forholdene på arbeidsplassen blir bedret slik at du kan komme tilbake. Men du kan ikke være sykemeldt og på svangerskapspenger samtidig. Enten får du lønn som vanlig, og arbeidsplassen etterbetalt, eller så får du etterbetalt fra Nav. 

Anonymkode: 3020d...926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det gjelder som sykemelding fra den dagen jordmor skriver søknad om svangerskapspenger. Så du skal gå ut av arbeid nå. Forskjellen på sykemelding og svangerskapspenger, er at ved svangerskapspenger er det ikke forventet at forholdene på arbeidsplassen blir bedret slik at du kan komme tilbake. Men du kan ikke være sykemeldt og på svangerskapspenger samtidig. Enten får du lønn som vanlig, og arbeidsplassen etterbetalt, eller så får du etterbetalt fra Nav. 

Anonymkode: 3020d...926

Jeg fikk beskjed av nav at jeg kunne være sykemeldt samtidig, da vil bare svangerskapspengene erstatte sykepengene fra datoen. Men han sa at nav kan underkjenne søknad om jobben og søknaden ikke er risiko for barnet, men går på mors helse. Men vet ikke om det hun har skrevet er greit nok grunnlag? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke jobbe fra den dato jordmor har skrevet i søknaden… det er jo en grunn til at du søker svangerskapspenger, nettopp fordi det er til fare for fosteret. Nav kan ikke overprøve jordmor eller lege når det gjelder svangerskapspenger, så du får det nok godkjent 

Anonymkode: ab809...0ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Du skal ikke jobbe fra den dato jordmor har skrevet i søknaden… det er jo en grunn til at du søker svangerskapspenger, nettopp fordi det er til fare for fosteret. Nav kan ikke overprøve jordmor eller lege når det gjelder svangerskapspenger, så du får det nok godkjent 

Ja jeg leste også dette men ble stresset når de på NAV sa at det kan bli overprøvd, om grunnlaget er mors helse og ikke barnets. Men vet ikke om min grunn eller beskrivelse i hovedinnlegget er god nok? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja jeg leste også dette men ble stresset når de på NAV sa at det kan bli overprøvd, om grunnlaget er mors helse og ikke barnets. Men vet ikke om min grunn eller beskrivelse i hovedinnlegget er god nok? 

Den skal være god nok… derfor du ikke skal sykemeldes , for da er du jo syk og har ikke krav på svangerskapspenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...