AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #1 Skrevet 1. desember 2022 Her sitter jeg med et fjerde inkassokrav på rappen for legebesøkene mine. Automaten som er på legekontoret er ubrukelig, da den henger skikkelig etter, og jeg har ikke tid til å sitte i opptil en halvtime og vente på at min faktura blir klar. Så sender de faktura på SMS, der jeg må opprette en eller annen bruker og logge inn for å se faktura (da selvfølgelig med fakturagebyr). Siden det kommer en del SMS i løpet av dagen, der mange er reklame fra forskjellige butikker osv, så er det ikke alltid man får med seg det. I tillegg klikket Pasientsky flere ganger, slik at jeg ikke fikk sett regning. Alle andre regninger jeg mottar, kommer enten i posten, eller på Digipost/Altinn. Finansklagenemnda har i sin avgjørelse av 2018 konkludert at faktura på SMS ikke er tilstrekkelig, med mindre en slik måte er eksplisitt avtalt mellom lege og pasient. Jeg vurderer nå å droppe neste legebesøk, nettopp for å slippe å vasse i inkasso hele tiden. Synes generelt at det er en uting at man skal følge med på x antall apper, skyer osv i tillegg ti Digipost, Altinn og vanlig post for å betale regningene sine i tide. Det er en grense for hvor mange apper man skal ha kapasitet til å ta seg av. Er det slik på deres legekontorer også? Anonymkode: f7f8b...a94
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #2 Skrevet 1. desember 2022 Du veit at du får en regning. Da er det ingen unnskyldning for noe annet 🤦♀️ Anonymkode: 9a92f...389 23 5
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #3 Skrevet 1. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du veit at du får en regning. Da er det ingen unnskyldning for noe annet 🤦♀️ Anonymkode: 9a92f...389 Er det rettferdig at de legger på et fakturagebyr når jeg ikke kan betale på legekontoret? For øvrig er Finansklagenemnda uenig med deg - Er faktura på SMS tilstrekkelig? (finkn.no) Vil bare bemerke at jeg aldri har inkasso på noe annet, for da sendes faktura på en skikkelig måte - enten per post, eller Digipost/Altinn, eller legges direkte inn til betaling i nettbanken. Anonymkode: f7f8b...a94
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #4 Skrevet 1. desember 2022 Jeg får også faktura på SMS fra legekontoret hvis jeg ikke bruker automaten, men trenger ikke logge inn noe sted. Betaler den via nettbanken utfra infoen i SMSen. Anonymkode: 7bf4e...610 6
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #5 Skrevet 1. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er det rettferdig at de legger på et fakturagebyr når jeg ikke kan betale på legekontoret? For øvrig er Finansklagenemnda uenig med deg - Er faktura på SMS tilstrekkelig? (finkn.no) Vil bare bemerke at jeg aldri har inkasso på noe annet, for da sendes faktura på en skikkelig måte - enten per post, eller Digipost/Altinn, eller legges direkte inn til betaling i nettbanken. Anonymkode: f7f8b...a94 Du kan betale. DU skriver at du ikke gidder vente - det er noe annet enn at du ikke kan betale. Det høres ut som en skikkelig dårlig unnskyldning at du "får så mye reklame på sms". Altså, meld deg ut av noen kundeklubber, da.. og man bør uansett virkelig klare å følge med selv om man for en god del reklame - du VET at regningen er på vei. Anonymkode: 13a42...2ff 13
Polly Ester Skrevet 1. desember 2022 #6 Skrevet 1. desember 2022 De har ikke automat på legekontoret jeg bruker, får sms med en link til å betale med Vipps innen 48 timer gebyrfritt. Hvis jeg av en eller annen grunn ikke får betalt via den linken så får jeg tilsendt en papirfaktura etter en ukes tid eller noe sånt. 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #7 Skrevet 1. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg får også faktura på SMS fra legekontoret hvis jeg ikke bruker automaten, men trenger ikke logge inn noe sted. Betaler den via nettbanken utfra infoen i SMSen. Anonymkode: 7bf4e...610 Her står ikke betalingsinformasjon i SMS - jeg må klikke på en link og logge meg inn for å i det hele tatt få sett betalingsopplysninger. Og jeg har aldri registrert meg som bruker av Pasientsky eller samtykket i faktura på SMS før de sendte faktura på denne måten. Anonymkode: f7f8b...a94
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #8 Skrevet 1. desember 2022 Polly Ester skrev (Akkurat nå): De har ikke automat på legekontoret jeg bruker, får sms med en link til å betale med Vipps innen 48 timer gebyrfritt. Hvis jeg av en eller annen grunn ikke får betalt via den linken så får jeg tilsendt en papirfaktura etter en ukes tid eller noe sånt. Her er det ikke andre alternativer enn automaten (gebyrfritt). Papirfaktura bruker de heller ikke, kun SMS. Anonymkode: f7f8b...a94
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #9 Skrevet 1. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du kan betale. DU skriver at du ikke gidder vente - det er noe annet enn at du ikke kan betale. Det høres ut som en skikkelig dårlig unnskyldning at du "får så mye reklame på sms". Altså, meld deg ut av noen kundeklubber, da.. og man bør uansett virkelig klare å følge med selv om man for en god del reklame - du VET at regningen er på vei. Anonymkode: 13a42...2ff Hadde DU giddet å ta ulønnet fri en halvtime hver gang du var hos legen, bare for å vente på regningen? Det tviler jeg sterkt på. Anonymkode: f7f8b...a94 3
Grønt blad Skrevet 1. desember 2022 #10 Skrevet 1. desember 2022 Automaten på legekontoret mitt fungerer godt og raskt. Har aldri hatt problemer med den. Når du vet at det kommer en regning fra legekontoret, må du rett og slett bare følge med, finne den og betale den. Det er en del av ansvaret og pliktene ved å være voksen. For øvrig støtter jeg det med at det er en uting å måtte ha apper for alt mulig. 7
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #11 Skrevet 1. desember 2022 Om det ikke er mulig å betale med automaten, får vi regningen send på sms med link, da er det uten gebyr. Før fikk vi faktura i posten, men det er det nå slutt på. Men akkurat her har du kun deg selv å skylde på, å ingen andre. Anonymkode: 17312...cb6 3
always Skrevet 1. desember 2022 #12 Skrevet 1. desember 2022 Nei, det er ikke sånn på vårt legekontor. Regningen er klar på automaten med en gang. Aldri fått noen regning i ettertid, hvis jeg ikke selv har valgt det som alternativ på automaten da.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #13 Skrevet 1. desember 2022 Grønt blad skrev (4 minutter siden): Automaten på legekontoret mitt fungerer godt og raskt. Har aldri hatt problemer med den. Når du vet at det kommer en regning fra legekontoret, må du rett og slett bare følge med, finne den og betale den. Det er en del av ansvaret og pliktene ved å være voksen. For øvrig støtter jeg det med at det er en uting å måtte ha apper for alt mulig. Nettopp. Det er en av de tingene vi bare må ta ansvar for selv. Vi er voksne mennesker, og må lære oss å fungere i verden. Innhente informasjon når vi trenger det. Følge med på regninger som kommer. Ikke forvente at alt rundt oss skal være lagt opp til å fjerne all egeninnsats. Det tar ikke en halvtime å få regningen inn på automaten på legekontoret. Da er det noe galt med systemet deres, og du kan si ifra til dem. Det tar maks fem minutter. Anonymkode: 00758...8fa 9
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #14 Skrevet 1. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nettopp. Det er en av de tingene vi bare må ta ansvar for selv. Vi er voksne mennesker, og må lære oss å fungere i verden. Innhente informasjon når vi trenger det. Følge med på regninger som kommer. Ikke forvente at alt rundt oss skal være lagt opp til å fjerne all egeninnsats. Det tar ikke en halvtime å få regningen inn på automaten på legekontoret. Da er det noe galt med systemet deres, og du kan si ifra til dem. Det tar maks fem minutter. Anonymkode: 00758...8fa Jeg har sagt fra til dem, uten at det skjer noe. De har også masse rare greier på telefonsystemet. Når jeg ringer akkurat halv 9 for å få øyeblikkelig time, så er det allerede opptatt, og de har bare EN linje, slik at man må ringe tilbake og håpe på det beste i stedet for å vente i kø. Når jeg endelig kommer gjennom til dem, er alle timene tatt. Dette har skjedd veldig mange ganger. Jeg får ikke varsel om blodprøver, legen ringer ikke som avtalt, og det er noe hele tiden. Anonymkode: f7f8b...a94
kri.star Skrevet 1. desember 2022 #15 Skrevet 1. desember 2022 1 hadde jeg forstått, 4 derimot. Og sms kan man misse. Men før inkasso får man inkassovarsel, på papir, i postkassen. Det eneste du gjør er å komme med unnskyldninger. Det tar 2-3 minutter å vente på automaten på legekontoret.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #16 Skrevet 1. desember 2022 Hos oss tar det også 2-3 minutter å vente på automaten. Det høres grusomt ut hos dere. Anonymkode: 63d52...752
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #17 Skrevet 1. desember 2022 mrs.tld skrev (9 minutter siden): 1 hadde jeg forstått, 4 derimot. Og sms kan man misse. Men før inkasso får man inkassovarsel, på papir, i postkassen. Det eneste du gjør er å komme med unnskyldninger. Det tar 2-3 minutter å vente på automaten på legekontoret. Jeg har ikke fått inkassovarsel på papir, den kom også på SMS ifølge inkassoselskapet. Men nå har de registrert meg slik at jeg skal kun motta faktura per post. De skulle gi beskjed til legekontoret. Så da lurer jeg på hva det var som hindret legekontoret i å sende meg faktura på vanlig måte i utgangspunktet, når jeg ikke har samtykket til faktura på SMS. Anonymkode: f7f8b...a94 1
Polly Ester Skrevet 1. desember 2022 #18 Skrevet 1. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har sagt fra til dem, uten at det skjer noe. De har også masse rare greier på telefonsystemet. Når jeg ringer akkurat halv 9 for å få øyeblikkelig time, så er det allerede opptatt, og de har bare EN linje, slik at man må ringe tilbake og håpe på det beste i stedet for å vente i kø. Når jeg endelig kommer gjennom til dem, er alle timene tatt. Dette har skjedd veldig mange ganger. Jeg får ikke varsel om blodprøver, legen ringer ikke som avtalt, og det er noe hele tiden. Anonymkode: f7f8b...a94 Høres ut som det er greit å bytte legekontor. Eller så kan du også logge inn på helsenorge.no og sende melding der. 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #19 Skrevet 1. desember 2022 Polly Ester skrev (4 timer siden): Høres ut som det er greit å bytte legekontor. Eller så kan du også logge inn på helsenorge.no og sende melding der. Er ikke alle leger som er koblet opp der, jeg får ikke sendt meldinger til fastlegen på helsenorge.no. Anonymkode: cf24e...f25
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #20 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 1.12.2022 den 15.07): Jeg har sagt fra til dem, uten at det skjer noe. De har også masse rare greier på telefonsystemet. Når jeg ringer akkurat halv 9 for å få øyeblikkelig time, så er det allerede opptatt, og de har bare EN linje, slik at man må ringe tilbake og håpe på det beste i stedet for å vente i kø. Når jeg endelig kommer gjennom til dem, er alle timene tatt. Dette har skjedd veldig mange ganger. Jeg får ikke varsel om blodprøver, legen ringer ikke som avtalt, og det er noe hele tiden. Anonymkode: f7f8b...a94 Så bytt legekontor da?! Anonymkode: df54d...025 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå