AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #1 Skrevet 1. desember 2022 Med referanser til en viss sak, hvor en veterinæren mente at hunden var så aggressiv, farlig og usikker at den burde avlives, mens en hundetrener hadde gjennomført mentaltester og mente hunden var snill og ikke viste tegn til aggressivitet. Jeg tenker at i 10 av 10 tilfeller skal man høre på veterinæren her. De har et 100% objektivt syn. De har utdannelse, kunnskap og erfaring. Hundetrener kan være en hvilken som helst boms som gir seg selv tittelen "hundetrener". Det er null kvalitetssikring på erfaringen de visstnok har. Og dermed blir deres karakterisering av en hunds atferd helt verdiløs. Anonymkode: 3af3b...369 3
Mezzosoprena Skrevet 1. desember 2022 #2 Skrevet 1. desember 2022 En hundetrener har vel i beste fall et slags kurs for å deretter å kunne kalle seg en hundretrener. En veterinær har uansett en god utdannelse og er den som sitter med kunnskapen om dyr. Jeg hadde uten tvil alltid stolt på veterinæren. 5
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #3 Skrevet 1. desember 2022 spørs hva slags trener det er - utdanning erfaring osv. Er det en godkjent hundetrener vil jeg tro han/hun kan mer om mental trening, shaping osv enn en Vet! Anonymkode: 0c636...8c1 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #4 Skrevet 1. desember 2022 Jeg tenker i utgangspunktet skal man kunne stole mest på veterinær. MEN dessverre er det endel useriøse veterinærselskaper der ute, der veterinærer kommer med anbefalinger eller råd der jeg blir skeptisk. Det er nå sjeldent dyrest beste som står i fokus. Så man må se på helheten av alt, uansett hva det gjelder. Anonymkode: f077d...769 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #5 Skrevet 1. desember 2022 Veterinærer får ikke grundig utdanning i hundepsykologi, adferd mm. En hundetrener er ikke en beskyttet tittel. Jeg ville stolt på min egen evne til å velge en hundetrener eller adferdsspesialist som har grundig, relevant utdanning, og god erfaring innen den typen hund jeg har. Før en avlivning, så ville jeg hørt med flere forskjellige. Veterinæren ville fått en stemme når det kommer til hundens fysiske helse. Anonymkode: adb54...762 7
Tabris Skrevet 1. desember 2022 #6 Skrevet 1. desember 2022 En veterinær er ikke det samme som en atferdsterapeut og de har ikke mye om hundens atferd og problematferd i sin utdanning. Det er en grunn til at lege og psykolog er to ulike fagfelt. Det samme gjelder medisin og atferd på hund (og andre dyr). Men, ja, det er absolutt ganske så ulik kompentansenivå hos ulike instruktører. 12
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #7 Skrevet 1. desember 2022 Er dette en anerkjent hundetrener? Anonymkode: 6f0cb...e46
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #8 Skrevet 1. desember 2022 En godt utdannet atferdsterapaut vs veterinær = hørt på atferdsterapauten. En lite utdannet atferdsterapaut vs veterinær = veterinæren. Anonymkode: 982b4...9ca 2
Troyamin Skrevet 1. desember 2022 #9 Skrevet 1. desember 2022 Som flere her skriver; det kommer an på både veterinær og trener. Jeg ville stolt mer på veterinæren min vs atferdskonsulenter uten erfaring annen enn det teoretiske når det kommer til med hunder med skikkelig drift. (Feks trenere som må kastrere hundene sine for å "nå igjennom til stresset" deres. Men jeg ville stolt mer på at hundeinstruktører i bruksmiljøet jeg er i, og som jeg vet reiser rundt for å lære mer om hundetrening og hundens atferd vs min veterinær.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #10 Skrevet 1. desember 2022 Jeg har sett for mange ustabile, men såkalt mentaltestede, individer til at jeg stoler noe som helst på slike mentaltester utført av folk med et kurs. Veterinærer anbefaler ikke avliving uten grunn. Det er ikke mye penger å tjene på døde dyr. Anonymkode: e7297...63e
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #11 Skrevet 1. desember 2022 Veterinæren Anonymkode: a4644...851
Troyamin Skrevet 1. desember 2022 #12 Skrevet 1. desember 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg har sett for mange ustabile, men såkalt mentaltestede, individer til at jeg stoler noe som helst på slike mentaltester utført av folk med et kurs. Veterinærer anbefaler ikke avliving uten grunn. Det er ikke mye penger å tjene på døde dyr. Anonymkode: e7297...63e Du vet at det å ha en mentaltest ikke er ensbetydende med en stabil hund?
Gjest vilkåret Skrevet 1. desember 2022 #13 Skrevet 1. desember 2022 De er i to veldig ulike situasjoner. Lukt og behandling på veterinærkontoret er nok mye mer stressende enn å være ute og trene med hundetrener med dyresnacks. Dyrlegen setter sprøyter og gjør kanskje andre ubehagelige ting. Det er da man får se hunden sin oppførsel under stress. Snille hunder vil ikke bli aggressive/ farlige under stress hos dyrlegen.
Troyamin Skrevet 1. desember 2022 #14 Skrevet 1. desember 2022 vilkåret skrev (57 minutter siden): De er i to veldig ulike situasjoner. Lukt og behandling på veterinærkontoret er nok mye mer stressende enn å være ute og trene med hundetrener med dyresnacks. Dyrlegen setter sprøyter og gjør kanskje andre ubehagelige ting. Det er da man får se hunden sin oppførsel under stress. Snille hunder vil ikke bli aggressive/ farlige under stress hos dyrlegen. Selv den snilleste hunden kan vise aggresjon når den har det vondt. Det handler ikke om å være aggressiv eller slem, men å vise at "dette gjør vondt, ikke rør meg". Da må vi som eiere inn og blokkere sånn at hunden ikke får gjort utfall mot veterinæren. Hadde min veterinær kalt min hund aggressiv hvis hans betente testikler blir klemt og kjent på, hadde vi aldri benyttet oss av en slik idiot av en veterinær igjen. Hunder må få lov å vise sitt språk. Så er det opp til oss hva vi skal tillate, når og på hvilken måte. 1
Gjest vilkåret Skrevet 1. desember 2022 #15 Skrevet 1. desember 2022 49 minutter siden, Troyamin said: Selv den snilleste hunden kan vise aggresjon når den har det vondt. Det handler ikke om å være aggressiv eller slem, men å vise at "dette gjør vondt, ikke rør meg". Da må vi som eiere inn og blokkere sånn at hunden ikke får gjort utfall mot veterinæren. Hadde min veterinær kalt min hund aggressiv hvis hans betente testikler blir klemt og kjent på, hadde vi aldri benyttet oss av en slik idiot av en veterinær igjen. Hunder må få lov å vise sitt språk. Så er det opp til oss hva vi skal tillate, når og på hvilken måte. Glefset hunden din? Forsøkte den bite? Om ja, hva om et barn uheldigvis klemmer en hund hardt et sted den ikke liker og den glefser?
Troyamin Skrevet 1. desember 2022 #16 Skrevet 1. desember 2022 vilkåret skrev (3 minutter siden): Glefset hunden din? Forsøkte den bite? Om ja, hva om et barn uheldigvis klemmer en hund hardt et sted den ikke liker og den glefser? Man har da såpass kontroll at hund og barn aldri er alene. Så et slikt scenario skjer jo ikke. Og du kan uansett ikke sammenligne et barn som klemmer, lugger e.l. en hund vs det veterinærbesøket jeg viste til. Dyr må få lov å vise smerte. Hvordan vi som eiere håndterer det, er det som er avgjørende for at veterinæren ikke blir bitt. Eller dersom en hund blir påkjørt? Skal vi da si at den er farlig fordi den er redd, har vondt og biter av den grunn? Nei! Det er tross alt et dyr det er snakk om. Og en hund skal ikke under enhver omstendighet tilpasse seg oss. Vi må lære oss å lese og forstå hvorfor hunden gjør som det gjør og så ta ting derfra. 2
Gjest vilkåret Skrevet 1. desember 2022 #17 Skrevet 1. desember 2022 2 minutter siden, Troyamin said: Man har da såpass kontroll at hund og barn aldri er alene. Så et slikt scenario skjer jo ikke. Og du kan uansett ikke sammenligne et barn som klemmer, lugger e.l. en hund vs det veterinærbesøket jeg viste til. Dyr må få lov å vise smerte. Hvordan vi som eiere håndterer det, er det som er avgjørende for at veterinæren ikke blir bitt. Eller dersom en hund blir påkjørt? Skal vi da si at den er farlig fordi den er redd, har vondt og biter av den grunn? Nei! Det er tross alt et dyr det er snakk om. Og en hund skal ikke under enhver omstendighet tilpasse seg oss. Vi må lære oss å lese og forstå hvorfor hunden gjør som det gjør og så ta ting derfra. Jeg tror ikke vi egentlig er uenige. Jeg mener at dersom veterinæren opplevde hunden som aggressiv, så lå det nok mer bak enn normal stresset adferd hos hund. Jeg har hatt dyr selv, men mine søker meg, de angriper/ glefser ikke. De vet at å angripe/ være aggressiv ikke er akseptabelt eller greit Om du føler deg truffet, så kan det være at en av hundene dine egentlig har en adferd som ikke er bra, men du er glad i den og vil ikke tenke tanken
Troyamin Skrevet 1. desember 2022 #18 Skrevet 1. desember 2022 vilkåret skrev (Akkurat nå): Jeg tror ikke vi egentlig er uenige. Jeg mener at dersom veterinæren opplevde hunden som aggressiv, så lå det nok mer bak enn normal stresset adferd hos hund. Jeg har hatt dyr selv, men mine søker meg, de angriper/ glefser ikke. De vet at å angripe/ være aggressiv ikke er akseptabelt eller greit Om du føler deg truffet, så kan det være at en av hundene dine egentlig har en adferd som ikke er bra, men du er glad i den og vil ikke tenke tanken Hva dine gjør er ikke fasiten. Alle hunder er forskjellige. Og en hund som viser aggresjon i en setting hvor den har det vondt, er ikke nødvendigvis en aggressiv hund. At du ikke vil innse dette, får du ta på deg.
Gjest vilkåret Skrevet 1. desember 2022 #19 Skrevet 1. desember 2022 1 minutt siden, Troyamin said: Hva dine gjør er ikke fasiten. Alle hunder er forskjellige. Og en hund som viser aggresjon i en setting hvor den har det vondt, er ikke nødvendigvis en aggressiv hund. At du ikke vil innse dette, får du ta på deg. En hund som viser aggresjon når den er utrygg, er en hund som er farlig. Du kan aldri stole på at den ikke vil skade i en situasjon der den er redd. Om du har en hund som det er det synd, men det endrer ikke fakta.
Troyamin Skrevet 1. desember 2022 #20 Skrevet 1. desember 2022 vilkåret skrev (Akkurat nå): En hund som viser aggresjon når den er utrygg, er en hund som er farlig. Du kan aldri stole på at den ikke vil skade i en situasjon der den er redd. Om du har en hund som det er det synd, men det endrer ikke fakta. Du tar veldig feil. Men du må gjerne tro du har rett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå