AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #1 Skrevet 1. desember 2022 Hesten sto på stall med ridebane da vi inngikk avtalen, men da jeg skulle begynne, var hesten flyttet til et sted uten ridebane og ingen jorder det er lov å ri på, så det er kun turridning som er aktuelt. Det hadde jo vært greit om hesten faktisk ville på tur, men det vil han altså ikke. Ellers er det bare unghester der, så ingen å ri tur med. Hesten er kjempefin på tur sammen med andre, men det går altså ikke. Kjenner at motivasjonen er lav, for jeg betaler nå 1000 kr i måneden for å gjøre stallarbeid og slite med en hest som absolutt ikke vil på tur og som gjør alt den kan for å snu, så det hele blir en negativ opplevelse for både meg og hesten. Eieren vil bare at jeg skal "ta" hesten (dvs. være hard og tvinge han med), men det synes jeg er ganske kjipt. Kan ikke tro det blir bedre på sikt heller på den måten. Får liksom ingenting utav det, annet enn frustrasjon 😅 Ellers er det en kjempefin hest altså, og eieren er hyggelig og hjelpsom. Synes bare jeg får litt for lite for pengene sånn det er nå. Ville dere sagt opp? Skal begynne på ridekurs snart og vil heller bruke tiden min på å bli en bedre rytter enn sånn jeg holder på nå. Anonymkode: 4ac1e...a23 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #2 Skrevet 1. desember 2022 Ja, jeg ville sagt opp avtalen. Siden du skal begynne på ridekurs, så regner jeg med du vil lære litt mere enn bare turridning. Anonymkode: 6afa5...a16 7
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #3 Skrevet 1. desember 2022 Hadde helt klart sagt opp ja. Når man må betale penger for å hjelpe eieren med «drittarbeid», så bør man i det minste få noe igjen for det Anonymkode: 2f7a6...91e 7
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #4 Skrevet 1. desember 2022 Ja absolutt. Anonymkode: e08c6...e9d 3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #5 Skrevet 1. desember 2022 Er så merkelig i hesteverdenen at man skal betale for å hjelpe til med noens hest 🤣 Var å ridde hos noen gratis i mange år. Så ble jeg forrytter og starta å betale for meg. Varte ikke lenge selv om alt var veldig fint. Ville absolutt sagt opp dette her ja. Tenker at man burde få noe ut av det om man skal væøre forrytter Anonymkode: a92c5...a5b 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #6 Skrevet 1. desember 2022 Jeg hadde sagt opp og prøvd å finne en annen hest. Jeg tenker at for 1000 kr/mnd ville jeg forventet visse treningsmuligheter på stallen. Eventuelt ville jeg spurt om eier ville sponse deg med ridekurs sammen med hesten, så du får hjelp til å komme deg over det at han ikke vil gå på tur alene. Anonymkode: bf272...1f3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #7 Skrevet 1. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er så merkelig i hesteverdenen at man skal betale for å hjelpe til med noens hest 🤣 Var å ridde hos noen gratis i mange år. Så ble jeg forrytter og starta å betale for meg. Varte ikke lenge selv om alt var veldig fint. Ville absolutt sagt opp dette her ja. Tenker at man burde få noe ut av det om man skal væøre forrytter Anonymkode: a92c5...a5b Ofte er det litt pes for hesteeier å ha fôrrytter også. Jeg tar ikke betalt dersom det er hjelp for min del, men hvis det gir meg merarbeid e.l., så synes jeg det er innafor å ta betalt. Anonymkode: bf272...1f3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #8 Skrevet 1. desember 2022 Jeg hadde sagt opp avtalen, og basert på info du gir om hva eier sier du skal gjøre med hesten, så hadde jeg meldt han inn til de riktige etater for oppfordring til dyremishandling og mistanke for å ha utført dyremishandling på dyret. Det er ikke uten grunn at hesten er blitt slik han er. Å betale for å være forrytter på en hest man ikke engang eier er ren økonomisk svindel og utnyttelse. Burde blitt slutt på. Anonymkode: 3d8f2...4db
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #9 Skrevet 1. desember 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Er så merkelig i hesteverdenen at man skal betale for å hjelpe til med noens hest 🤣 Var å ridde hos noen gratis i mange år. Så ble jeg forrytter og starta å betale for meg. Varte ikke lenge selv om alt var veldig fint. Ville absolutt sagt opp dette her ja. Tenker at man burde få noe ut av det om man skal væøre forrytter Anonymkode: a92c5...a5b Hadde ikke hatt noe imot å betale 1000 kr i måneden om jeg fikk noe ut av det, men det gjør jeg ikke nå, nei Har liksom gått med et håp om at det skal bli bedre, men har hatt en del håpløse forsøk nå. Har bare vært der en måned på fast basis og føler kanskje det er litt tidlig å gi seg? Men samtidig så er 1000 kr mye penger for å gjøre drittjobben i stallen og ikke noe mer... Anonymkode: 4ac1e...a23
Myrmica Skrevet 2. desember 2022 #10 Skrevet 2. desember 2022 Hadde absolutt sagt opp denne avtalen. Skal jeg være fôrrytter, så skal det være på en hest som JEG får noe ut av å holde på med, og fortrinnsvis for en eier som er god på hest (og ikke har som treningsstrategi at man skal tvinge og straffe en redd hest. For det er derfor den ikke vil på tur alene, den er usikker på situasjonen).
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #11 Skrevet 2. desember 2022 Myrmica skrev (2 timer siden): Hadde absolutt sagt opp denne avtalen. Skal jeg være fôrrytter, så skal det være på en hest som JEG får noe ut av å holde på med, og fortrinnsvis for en eier som er god på hest (og ikke har som treningsstrategi at man skal tvinge og straffe en redd hest. For det er derfor den ikke vil på tur alene, den er usikker på situasjonen). Ja, vet det Føles veldig ugreit, og jeg kommer sannsynligvis til å si opp denne måneden om ting ikke endrer seg. Anonymkode: 4ac1e...a23
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #12 Skrevet 13. desember 2022 jeg tar ikke betalt av min forvert,for jeg ser på det som avlastning . Anonymkode: 63cca...f5c
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #13 Skrevet 13. desember 2022 Det er ikke lovlig å utøve vold mot dyr heldigvis, hadde aldri villet ha noe med en sånn person å gjøre og hvertfall ikke betalt. Anonymkode: ab597...095 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #14 Skrevet 13. desember 2022 👆🏽Mente såklart det ER ulovlig Anonymkode: ab597...095
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #15 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 1.12.2022 den 15.52): Å betale for å være forrytter på en hest man ikke engang eier er ren økonomisk svindel og utnyttelse. Burde blitt slutt på. Selvfølgelig skal man betale for å få lov til å bruke noe så dyrt som en hest, eier tar en risiko ved å la andre ri. Det koster enormt mye å kjøpe og holde en hest, det gir ingen mening at den skal leies ut gratis. Betalingen er et kronebeløp pluss stallarbeid. Man får ikke leie bil gratis heller. Anonymkode: 3e546...cb1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #16 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er ikke lovlig å utøve vold mot dyr heldigvis, hadde aldri villet ha noe med en sånn person å gjøre og hvertfall ikke betalt. Anonymkode: ab597...095 Men herregud, det er da ingen som driver med vold her? Har ikke blitt oppfordret til det heller. Men eier vil jeg skal være bestemt på tøylen, gi hard sjenkel ved behov og ha med pisken som hjelper (men den bruker jeg ikke). Men hesten er motvillig og vil ikke på tur, og siden jeg vet at hesten ikke vil på tur fordi den føler seg utrygg på tur alene uten flokken, så har ikke jeg lyst til å tvinge han heller. Anonymkode: 4ac1e...a23
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #17 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men herregud, det er da ingen som driver med vold her? Har ikke blitt oppfordret til det heller. Men eier vil jeg skal være bestemt på tøylen, gi hard sjenkel ved behov og ha med pisken som hjelper (men den bruker jeg ikke). Men hesten er motvillig og vil ikke på tur, og siden jeg vet at hesten ikke vil på tur fordi den føler seg utrygg på tur alene uten flokken, så har ikke jeg lyst til å tvinge han heller. Anonymkode: 4ac1e...a23 Det du beskriver er såklart vold. Forstår du ikke det selv må du jobbe med din holdning til det og mot dyr. Anonymkode: ab597...095 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #18 Skrevet 13. desember 2022 (Og trussel om vold ved å vise pisk) Anonymkode: ab597...095 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #19 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det du beskriver er såklart vold. Forstår du ikke det selv må du jobbe med din holdning til det og mot dyr. Anonymkode: ab597...095 Om du hadde lest emnet skikkelig, så hadde du jo skjønt at jeg vil være hensynsfull og ikke ønsker å holde på sånn hesteeieren vil. Og jeg har ikke gjort det heller, har ikke hatt et eneste forsøk på å ri siden før dette emnet ble skrevet. Men jeg har ikke kompetanse til å trene på det på en mild måte med denne hesten, for jeg har for det meste drevet med baneridning på andre hester og aldri hatt problemer der. Men jeg tar gjerne imot tips, for du har tydeligvis skikkelig peiling, du? Anonymkode: 4ac1e...a23
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå