Gå til innhold

Ta kontakt med noen å spørre om de vil selge huset sitt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor på et lite sted med et litt vanskelig  og tregt boligmarked. Nye oppussede boliger selges relativt raskt, mens større, eldre eneboliger gjerne kan ligge ute et års tid før de blir solgt. Vi ønsker oss veldig en enebolig vi kjenner til (renoveringsobjekt). Det bor en eldre mann der alene. På grunn av alderen ser jeg på en måte for meg at han kanskje kunne tenke tenke seg å flytte til en leilighet som er litt mindre og enklere å holde ved like, men dette har jeg ikke noe belegg for å si annet enn mannens alder. Er det frekt å ta kontakt å spørre om han kunne vært interessert i å selge? Hvordan ville dere i såfall lagt det frem?

Anonymkode: 2c994...831

Skrevet

Vet at det er noen som legger en høfflig lapp i postkassen som sier at de er på jakt etter hus og at de kan kontaktes om vedkommende vurderer å selge sitt. 

Anonymkode: 7058a...1dc

• Liker 12
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Vet at det er noen som legger en høfflig lapp i postkassen som sier at de er på jakt etter hus og at de kan kontaktes om vedkommende vurderer å selge sitt. 

Anonymkode: 7058a...1dc

Ja er nok dette vi har tenkt på da det kanskje kommer litt brått på å få et sånt spørsmål over telefonen. Tenkte også at det går an å formulere det litt som at «vi er på utkikk etter enebolig i xxxxx-veien…» så ser det ut som det er flere som har fått, men vi er egentlig bare interessert i det ene huset. 

Anonymkode: 2c994...831

• Liker 4
Skrevet

En enslig eldre mann vil nok antageligvis ikke ønske «styret» med å flytte, men det går jo an å legge en lapp i postkassa med spørsmål om han kan kontakte dere dersom han vurderer å selge boligen sin.

Anonymkode: bb3d7...8ea

• Liker 3
Skrevet

Nei, hadde du gjort det hos oss, hadde vi ledd godt og kastet lappen i søpla 

En spør ikke om sånt.

Anonymkode: a41bf...78d

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis du skal spørre noen om det, så bør du i alle fall være seriøs, og ha et godt "bud"/pris å komme med.

Anonymkode: e5620...610

• Liker 2
Skrevet

Nei, det er frekt. Finnes andre hus. La eldre være i fred.

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hører jo om folk som banker på døra til huset de ønsker å kjøpe, og det er da fullt lov.

Jeg ville ikke synes det var frekt om noen gjorde det hos meg, litt uventet og brått på kanskje, men ikke frekt. 

Anonymkode: 0af62...cd5

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville faktisk om jeg var deg og dette er en bolig du har veldig lyst på, ringt på. Og sagt at du har observert dette huset, og klarer ikke å legge det ifra deg, og om han skulle selge en gang iløpet av de neste åra, så er du veldig interessert også gir du han kontaktinfo.

Det skader ikke å prøve :) 
Om han ikke vil ta imot kontaktinfoen eller at du ikke hører noe, så har du i det minste prøvd.

HVEM VET, kanskje han sitter og tenker sitt om at han vil flytte, eller ikke lenger ønsker å bo der. Hvem vet!

• Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg ville faktisk om jeg var deg og dette er en bolig du har veldig lyst på, ringt på. Og sagt at du har observert dette huset, og klarer ikke å legge det ifra deg, og om han skulle selge en gang iløpet av de neste åra, så er du veldig interessert også gir du han kontaktinfo.

Det skader ikke å prøve :) 
Om han ikke vil ta imot kontaktinfoen eller at du ikke hører noe, så har du i det minste prøvd.

HVEM VET, kanskje han sitter og tenker sitt om at han vil flytte, eller ikke lenger ønsker å bo der. Hvem vet!

Enig 

Jeg hadde ikke turt å gjøre det selv om jeg så et hus jeg hadde hatt lyst på, men om noen hadde kommet og snakket med meg om huset mitt så hadde jeg ikke syns det hadde vært frekt. 

Tror jeg rett og slett hadde blitt litt smigret, jeg. Noen syns at huset mitt, tomten min eller området jeg bor i er så fint at de har lyst også.

Og da, hvis man har noen som er interresert så kan man kanskje også få litt mer enn hvis man skulle solgt på det åpne markedet. Slipper mye styr med eiendomsmegler osv også. 

Anonymkode: 379d4...2cc

• Liker 5
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

En spør ikke om sånt.

Et par jeg kjenner dro på hilserunde på døren til folk i gata de gjerne ønsket å bo, og de fikk napp. Et eldre ektepar som hadde begynt å leke med tanken om p selge, men de orket ikke styret med visninger og megler osv - de ønsket gjerne å selge på denne måten. Nå bor venneparet jeg kjenner i drømmeboligen sin, og de fikk til og med en nokså gunstig pris! 

Det skader aldri å prøve :)

• Liker 10
Skrevet

Legg lapp i postkassa og si du ønsker å kjøpe hus i området. Ikke si at du ønsker dette spesifikke huset. Hvis jeg hadde fått følelsen av at noen var veldig ute etter mitt hus spesifikt så ville jeg satt prisen deretter.

Anonymkode: 34b1d...681

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det kommer an på fremgangsmåten.

Å vise interesse ("vi liker huset ditt, og håper at du kan kontakte oss hvus du tenker på å selge") er ikke nødvendigvis galt, men å spørre om han vil selge er i gråsonen etter min mening. 

Anonymkode: 52545...fb4

• Liker 1
Skrevet

Mine foreldre fikk en sånn lapp i postkassen. Den var høflig skrevet, med fullt navn og telefonnummer, hvor vedkommende pent spurte om å bli kontaktet hvis de noengang ønsket å selge. De tok det på ingen måte ille opp, og som noen sa over er det jo litt smigrende å bli spurt. Så lenge det ikke er invaderende eller masete ser jeg ikke problemet. Folk kaster den jo bare hvis de ikke er interessert. 

Anonymkode: 6894e...f35

• Liker 7
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

En spør ikke om sånt.

Hvorfor ikke? Det skader da ingen å spørre.

Anonymkode: fc2a0...ee8

• Liker 5
  • Nyttig 1
Annonse
Skrevet

Jeg vet om noen som har gjort det, de er eier av det huset idag! :) de slo til å spurte mens de så seg etter leilighet. De hadde fått nyss i at de var inne på tanken å selge, men de gikk frem ved å legge en lapp i postkassa. 

Ikke frekt i det hele tatt, man tvinger jo ikke huseier til å selge selv om man viser interesse. Tror de aller fleste bare blir smigret, jeg. Interessert i å selge eller ikke liksom. Det viser jo at noen synes området du bor, tomta di eller selve huset ditt er kjempe fint!

Anonymkode: d4ea9...db1

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Det synes jeg er helt greit å spørre om. Jeg har selv fått to slike forespørsler gjennom årene.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ikke syntes det var frekt om noen kom å sa de var interessert i å kjøpe leiligheten min. Foreldrene mine ba om pristilbud, og vurderte en liten stund når noen ringte på der. Da var de rundt 40 med to hjemmeboende tenåringer.

Bestefar som er 80 og bor alene ville nok derimot bli både fornærmet og furten.

Anonymkode: a5b58...b26

Skrevet

Jeg kjenner en som ba en dame ringe han hvis hun ville selge huset sitt. Det gikk noen år, men hun husket han og endte med å selge huset til han. Bra pris fikk hun og.

Jeg hadde lett solgt til noen som tok kontakt på den måten (så lenge de ikke forventet underpris). Selger gjerne uten megler.

Anonymkode: 67028...a13

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Var noen som var så frekke hos meg en gang har dere 5 000 000,- (Selger bestemmer prisen) så kan vi skrive kontrakt skal si de var raske med å komme seg av gårde :) 

Endret av Maskinfører

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...