AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #1 Skrevet 1. desember 2022 Ser på Tibber at vi ligger laaaaangt over snittet for leiligheter på vår størrelse og lurer litt på hva vi kan gjøre annerledes. Vi er en voksen og mine to sønner på 13 og 15. Bor i by leilighet i firemannsbolig på 75kvm. Barna dusjer hver dag på grunn av pubertet, trening etter skolen på begge og svettelukt 😅 Ingen lange dusjer. Bruker komfyr / stekeovn en gang om dagen. Vedfyring til oppvarming, ingen andre varmekilder. Hva gjør vi feil og hvordan kan vi få ned forbruket? Anonymkode: f50c7...a9e
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #2 Skrevet 1. desember 2022 Vi bor på 76 kvm, er 4 stk og brukte 439 kwt I november. Men, vi har vannbåren varme, så det gjør jo oppvarming- og dusjkostnadene lavere. Bruker strøm på belysning, komfyr, kjøleskap og vaskemaskin som går 2x dagen ish. Hvis dere har vanlig varmtvannstank så er det nok dusjene som drar avgårde.. Ville bedt barna om å skylle seg kjapt og ikke ta fullverdige dusjer, selv om du sier de ikke står lenge. Så kan de heller dusje skikkelig 2x i uka. Anonymkode: 1a8b5...2c5
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #3 Skrevet 1. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vi bor på 76 kvm, er 4 stk og brukte 439 kwt I november. Men, vi har vannbåren varme, så det gjør jo oppvarming- og dusjkostnadene lavere. Bruker strøm på belysning, komfyr, kjøleskap og vaskemaskin som går 2x dagen ish. Hvis dere har vanlig varmtvannstank så er det nok dusjene som drar avgårde.. Ville bedt barna om å skylle seg kjapt og ikke ta fullverdige dusjer, selv om du sier de ikke står lenge. Så kan de heller dusje skikkelig 2x i uka. Anonymkode: 1a8b5...2c5 Takk. Interessant, da har vi egentlig samme forbruk som dere, og dere er i tillegg en person mer og allikevel så er det en vanvittig forskjell.. Anonymkode: f50c7...a9e
always Skrevet 1. desember 2022 #4 Skrevet 1. desember 2022 Hei. Vi brukte 1134 i november. Enebolig på 120 kvadrat pluss kjeller. Vi er 2 voksne og så har vi voksne barn og barnebarn som kommer på besøk 1-2 helger i måneden. Har varmepumpe.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #5 Skrevet 1. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Takk. Interessant, da har vi egentlig samme forbruk som dere, og dere er i tillegg en person mer og allikevel så er det en vanvittig forskjell.. Anonymkode: f50c7...a9e Ja, som nevnt så har vi ikke strømutgifter på oppvarming eller varmtvann. Så det er nok her forskjellen ligger, det gir jo et ganske tydelig bilde på akkurat det. Jeg vil tippe dere drar avgårde en del på å fylle opp varmtvannstanken så hyppig mtp at du sier at dere ikke bruker strøm til oppvarming heller. Anonymkode: 1a8b5...2c5
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #6 Skrevet 1. desember 2022 938 240kvm, uisolert. Jeg vil tørre å påstå at dusjinga deres står for 60-70% av forbruket deres. Anonymkode: 3d482...d7c
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #7 Skrevet 1. desember 2022 Vi brukte litt over 1400kwt i november. Enebolig på litt over 200kvm. Har to jenter som bader omtrent daglig, tror det har mye av skylden. Har varmepumpe. Anonymkode: 61e62...0e9
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #8 Skrevet 1. desember 2022 Er nok dusjingen som tar mye av forbruker, eventuelt eldre hvitevarer og varmtvannsbereder som kanskje drar litt ekstra i tillegg. Anonymkode: 246b4...f17
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #9 Skrevet 1. desember 2022 To voksne i eldre 160m2 enebolig, brukte litt under 900 kWh. Vi dusjer bare ca 3 ganger i uken da, bruker varmepumpe i stue og varmekabler på bad for å opprettholde 18-20 grader. Rom som ikke brukes ofte er lukket, har feks 13 grader ish i kjelleren. Anonymkode: 7543e...c03
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #10 Skrevet 1. desember 2022 Er nok dusjing som drar mye. Mine har fått beskjed om å dusje I hallen etter trening. Vi lå på 850kwt for november. To varmepumper som hovedoppvarming og varmekabler på bad. Kun fyrt et par ganger i november. Anonymkode: 4c8c7...d24
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #11 Skrevet 1. desember 2022 862 kwh i november i et hus på 250 kvm (fra 60-tallet) to voksne. Brukte visst 53% mindre enn andre med samme størrelse. Oppvarming og varmtvann er det som tar mest. Her dusjer vi ikke daglig (hjemmekontor), og vi har kun på varmekabler på badene siden vi må. Fyrer med ved, varmepumpa står på 18 grader. Ingen elektriske ovner på. Barna kan dusje kortere, har man kort hår klarer man en dusj på 2-3 min. De kan også ha temperaturen litt lavere om det er veldig varmt vann de bruker. Bruker dere tørketrommel? Der kan dere også spare penger. Fylle vaske- og oppvaskmaskinen helt før de brukes. Anonymkode: 61faf...e81
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #12 Skrevet 1. desember 2022 1407 kWh her. Her har det kommet snø og er minusgrader. ca 180 m2, en voksen og en tenåring. Vi dusjer 2-3 ganger i uken. Har høiax-smartbereder som varmer vann utenom de dyreste timene. Har også en ny varmepumpe, men synes ikke den varmer så mye egentlig. Fyrer i peisen nå når strømmen er dyr. Ingen varmekabler her. Strømmen kom på kr 2082, nettleien utenom. Trenger absolutt nye vinduer her, for de kjøler sinnsykt ned! Håper å få det gjort til sommeren (vi er nye i huset, første vinter her). Anonymkode: 58e34...ad5
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #13 Skrevet 1. desember 2022 900kWh i en 82 kvadrat leilighet. Bor alene, har varmepumpe til oppvarming. Har dere elektriske varmekabler? De kan sluke mye strøm. Anonymkode: afa62...f03
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #14 Skrevet 1. desember 2022 Har dere tørketrommel? Gammel varmtvannstank? vi bor tre stykker i et ganmel rekkehus på 110 m2, brukte 1200 kWh for november. Anonymkode: 9f38d...8cd
Million Skrevet 1. desember 2022 #15 Skrevet 1. desember 2022 (endret) Vi er to personer, men har fjernvarme (radiatorer) inkl i fellesutgiftene. Det samme gjelder varmtvann. Bor i blokkleilighet 68 kvm. Pga fjernvarme er det to tingene derfor ikke med på å øke strømforbruket vårt. Men vi har varmekabler (elektriske) på badegulvet, da. Dette får jeg opp når jeg sjekker hos strømleverandøren min hva forbruket var i november: Strømforbruk i november 430,94 kWh Endret 1. desember 2022 av Million
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #16 Skrevet 1. desember 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Har dere tørketrommel? Gammel varmtvannstank? vi bor tre stykker i et ganmel rekkehus på 110 m2, brukte 1200 kWh for november. Anonymkode: 9f38d...8cd Nei. Har bare vaskemaskin som går ca 2-3 ganger i uka, ofte veldig sent eller midt på dagen alt ettersom prisene. Huset er fra 2017, så vil tro at det meste er nytt og relativt moderne.. ts Anonymkode: f50c7...a9e
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #17 Skrevet 1. desember 2022 1500 kWh i november her. To voksne i en enebolig på ca 130 m2. Ingen varmepumpe. Ingen fjernvarme. Hovedoppvarming er varmekabler i golv, som går på strøm, men vi supplerer med vedfyring. Holder innetempen på 19-20 grader i entreen, kjøkkenet og stua, ingen oppvarming i det hele tatt på soverommene, og litt varmere på badet. Den ene dusjer hver dag pga jobb, den andre dusjer ca annenhver dag. Vi har en plug-in-hybridbil som vi lader hjemme. Jeg tipper dusjing, klesvask og oppvask er det som trekker opp hos deg. Regner med at det er ganske mye klesvask hos dere, med to tenåringsgutter som trener en del og generelt lukter som hormonelle tenåringer gjør. Anonymkode: 933a1...12e
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #18 Skrevet 1. desember 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: 938 240kvm, uisolert. Jeg vil tørre å påstå at dusjinga deres står for 60-70% av forbruket deres. Anonymkode: 3d482...d7c Og dere bruker hele boligen? 15 grader og dusj en gang i uka da eller? 🙂 Anonymkode: b2383...ba0
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #19 Skrevet 1. desember 2022 Det er vanvittig forskjell ut i fra hvor man bor. Jeg har lyse eier leilighet på 65 kvm og bruker tørketrommel og vaskemaskin annen hver dag, oppvaskmaskin hver dag, bruker komfyr til å koke opp alt vann hver dag dusjer 10 min på morningen og 10 min eller mer på kvelden. lar lys stå på rundt i leiligheten hver dag og har en ovn på hver kveld på stua. I november har ikke hatt strømregning på mer enn over 934kr i november. Mens min farmor som bodde i en 35 kv m hybel en liten periode som hadde en annen leverandør som vasket klær en gang i uka uten tørketrommel og dusjet en gang annen hver dag og ikke hadde varme på betalte 1800 ca i fjor desember. Er noe som ikke stemmer🧐 Anonymkode: 6eb5d...930
Macaron Skrevet 1. desember 2022 #20 Skrevet 1. desember 2022 1500kv her. 2voksne og to store tenåringer. De dusjer ca 2.hver dag. Prøver å få de til å være kjappe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå