Gå til innhold

Hypomani eller bare økning i energi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er alvorlig deprimert og behandlingsresistent, har prøvd SSRI og Wellbutrin. Har vært syk siden barneskolen og har flere andre psykiske lidelser (unnvikende pf, angst, spiseforstyrrelse, PTSD). Prøvde Wellbutrin for ca 2.5 år siden og opplevde da noen uker med økt energi, rastløshet og tankekjør i oppstart før jeg havnet tilbake i den dype depresjonen. Går ikke på medisin nå. Hadde ikke grandiose tanker og hadde kontroll på meg selv, var fremdeles pessimistisk. Sov veldig lite som er ulikt meg, måtte ha sovetabletter for å komme ut av denne perioden. Har hatt noen slike episoder siden, men de har kun vart i et par dager. Kan det være at jeg egentlig har bipolar 2, som ble utløst av Wellbutrin? Behandler mener det kun er tilfeldig, men jeg er så usikker.. 

Anonymkode: 6f87d...5c3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan ha vært hypomani, eventuelt en blandet episode siden du fremdeles hadde negative tanker osv. Hypomani eller blandede episoder som skyldes medisiner eller rusmidler gjelder likevel ikke for en bipolar-diagnose. Legemiddelutløst hypomani betyr altså ikke at man har bipolar lidelse. Man må ha hatt minst en hypomani eller blandet episode som ikke var utløst av medisiner eller rusmidler for å få diagnosen. Din respons kan likevel indikere at din depresjon er på det bipolare spekteret og at stemningsstabiliserende muligens kan være nyttig. Har du hatt lignende episoder andre ganger?

Anonymkode: 5bf30...e34

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kan ha vært hypomani, eventuelt en blandet episode siden du fremdeles hadde negative tanker osv. Hypomani eller blandede episoder som skyldes medisiner eller rusmidler gjelder likevel ikke for en bipolar-diagnose. Legemiddelutløst hypomani betyr altså ikke at man har bipolar lidelse. Man må ha hatt minst en hypomani eller blandet episode som ikke var utløst av medisiner eller rusmidler for å få diagnosen. Din respons kan likevel indikere at din depresjon er på det bipolare spekteret og at stemningsstabiliserende muligens kan være nyttig. Har du hatt lignende episoder andre ganger?

Beklager leste tydeligvis ikke det nederste skikkelig. 4 dager er nok til at det kan anses som hypomani. Godt mulig at du har bipolar lidelse type 2. Merker andre mennesker endringen?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Beklager leste tydeligvis ikke det nederste skikkelig. 4 dager er nok til at det kan anses som hypomani. Godt mulig at du har bipolar lidelse type 2. Merker andre mennesker endringen?

Takk for svar ❤️ Venninna mi merket det en gang, min tidligere psykomotoriske fysioterapeut lurte på om jeg var i en hypoman fase fordi jeg var så ulik meg selv, trippet og klarte ikke sitte stille. Jeg er en meget rolig person ellers. Likevel så tenker jeg det kan være fordi jeg har vært overtrøtt eller lignende, men endringen er ganske merkbar. Har hatt fire episoder til nå, hvor den ene (ikke relatert til medisinoppstart) varte i flere uker, verden virket klarere, jeg trente hver dag og var med venner - noe jeg ikke hadde klart på et år. To av de var under 4 dager. Ts

Skrevet

Du regnes ikke som bipolar 2 om hypomani et utløst av medikament. Hypomaniene skal være distinkte og åpenbare og vedvare over minst fire døgn. Som bipolar har man mange og ofte lange helt friske perioder, ikke kronisk depresjon som du beskriver. Bipolar lidelse er også ofte enkel å medisinere, iallfall etter noen forsøk. Slik at det går fint an å leve funksjonsfriske liv.

Én medikamentutløst hypomani tilfredsstiller ikke kravene til bipolar lidelse.

Anonymkode: 3aed7...bff

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du regnes ikke som bipolar 2 om hypomani et utløst av medikament. Hypomaniene skal være distinkte og åpenbare og vedvare over minst fire døgn. Som bipolar har man mange og ofte lange helt friske perioder, ikke kronisk depresjon som du beskriver. Bipolar lidelse er også ofte enkel å medisinere, iallfall etter noen forsøk. Slik at det går fint an å leve funksjonsfriske liv.

Hei,

det vet jeg. Som jeg skrev i HI har jeg hatt fire episoder. Den lengste var over ett år etter at jeg sluttet på medisiner, denne varte i flere uker. Men da har jeg det mest sannsynlig ikke, takk for svar :)

ts

Skrevet (endret)

Bipolar 3, som ikke er kommet inn i diagnosesystemet er vel en form for bipolaritet hvor hypomani utløses av medikamenter/rusmidler. Det sa min behandler til meg da jeg ble svært hypoman av først ett, og deretter et til medikament (pluss det skjedde med we. Men jeg visste fra før at jeg var bipolar for har hatt flere episoder som ikke har vært utløst av medikamenter. Det tok tid før det ble tydelig for behandler da. Jeg fikk diagnosen i januar i år, og i sommer grenset jeg til mani og var innlagt for jeg var så høy. Uten medisiner involvert. 

Men i hvert fall det var bipolar 3 min behandler snakket om, før jeg endte med bipolar 2. Det vil jo da si at hvis det er noe sånt du har så kan det være lurt å teste ut Lamictal. Det hjalp ikke nok for meg så jeg skal starte på Litium i januar. Pluss går på abilify nå pga hypomani. 

Hvis dine oppstemte faser ellers varer bare et par dager så er det ikke hypomani. 

Endret av Purple_Pixiedust
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Takk for svar ❤️ Venninna mi merket det en gang, min tidligere psykomotoriske fysioterapeut lurte på om jeg var i en hypoman fase fordi jeg var så ulik meg selv, trippet og klarte ikke sitte stille. Jeg er en meget rolig person ellers. Likevel så tenker jeg det kan være fordi jeg har vært overtrøtt eller lignende, men endringen er ganske merkbar. Har hatt fire episoder til nå, hvor den ene (ikke relatert til medisinoppstart) varte i flere uker, verden virket klarere, jeg trente hver dag og var med venner - noe jeg ikke hadde klart på et år. To av de var under 4 dager. Ts

Høres ut som hypomani. Så lenge én hypoman episode har vart i minst 4 dager så er det nok til å få diagnosen. Har du tatt opp de ikke-medikamenutløste episodene med behandler? Kan du gjøre det nå?

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er absolutt ikke uvanlig at bipolare sliter med svært hyppige eller nærmest kroniske behandlingsresistente depresjoner. Mennesker som egentlig har bipolar type 2 kan gå med behandlingsresistente depresjoner i årevis før de får riktig diagnose og behandling. På langt nær alle med bipolar lidelse har lange helt friske perioder, mange har også restsymptomer mellom periodene eller bare korte, svært korte friske perioder. 

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er absolutt ikke uvanlig at bipolare sliter med svært hyppige eller nærmest kroniske behandlingsresistente depresjoner. Mennesker som egentlig har bipolar type 2 kan gå med behandlingsresistente depresjoner i årevis før de får riktig diagnose og behandling. På langt nær alle med bipolar lidelse har lange helt friske perioder, mange har også restsymptomer mellom periodene eller bare korte, svært korte friske perioder. 

Helt rett. Sånn er det for meg. Jeg håper oppstart av Litium skal hjelpe på. Har hatt to hypomanier (har vel restsymptomer ennå av hypomani nr to)i år og vært deprimert nesten hele tiden ellers i varierende grad. Har blitt verre med årene av å gå ubehandlet. 

Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (3 timer siden):

Helt rett. Sånn er det for meg. Jeg håper oppstart av Litium skal hjelpe på. Har hatt to hypomanier (har vel restsymptomer ennå av hypomani nr to)i år og vært deprimert nesten hele tiden ellers i varierende grad. Har blitt verre med årene av å gå ubehandlet. 

Sånn er det for meg også, bare at jeg hat BP1. De med BP2 har generelt lengre og flere depresjoner enn de med BP1, og det er ikke uvanlig at de lider av nærmest kronisk depresjon utenom (ofte) korte hypomanier. I tillegg er det flere som bare en sjelden gang i blant har hypomanier. Selv om jeg har BP1 så er jeg også nesten kronisk deprimert, og har sjeldent hypomanier eller manier. Maniene varer vanligvis ikke så lenge i ren form heller, men de går ofte over i blandede episoder hvor jeg hovedsakelig er manisk, men med depressive symptomer i tillegg. Så det kan fint gå 6 måneder fra en mani har begynt til den er helt over. Jeg har også restsymptomer etter forrige mani faktisk, men den var for noen måneder siden. Utrolig irriterende. Man sitter liksom igjen med de mest irriterende symptomene, det er ikke det gode humøret eller den positive energien, men tankekjøret, rastløsheten osv. Det må være tungt å ha det slik som du har hatt det, jeg føler virkelig med deg. Håper at litium hjelper for deg!

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sånn er det for meg også, bare at jeg hat BP1. De med BP2 har generelt lengre og flere depresjoner enn de med BP1, og det er ikke uvanlig at de lider av nærmest kronisk depresjon utenom (ofte) korte hypomanier. I tillegg er det flere som bare en sjelden gang i blant har hypomanier. Selv om jeg har BP1 så er jeg også nesten kronisk deprimert, og har sjeldent hypomanier eller manier. Maniene varer vanligvis ikke så lenge i ren form heller, men de går ofte over i blandede episoder hvor jeg hovedsakelig er manisk, men med depressive symptomer i tillegg. Så det kan fint gå 6 måneder fra en mani har begynt til den er helt over. Jeg har også restsymptomer etter forrige mani faktisk, men den var for noen måneder siden. Utrolig irriterende. Man sitter liksom igjen med de mest irriterende symptomene, det er ikke det gode humøret eller den positive energien, men tankekjøret, rastløsheten osv. Det må være tungt å ha det slik som du har hatt det, jeg føler virkelig med deg. Håper at litium hjelper for deg!

Der satt du virkelig ord på hvordan det er med restsymptomer ja. Samtidig som man har fått tilbake evnen til å kjenne at man er sliten. I sommer grenset hypomanien til mani så nå har jeg begynt å få abilify når jeg går opp. Jeg var innlagt i 2,5 uker i sommer pga det og gikk jo selvsagt inn i depresjon etterpå. For så å ha tre normalt fungerende uker også begynte jeg å stige igjen nå for noen uker siden. 😛 Jeg forsøker ennå å bli kjent med meg selv. Hadde første hypomani i 2018, men jeg forstod det ikke da. Så er siste 1,5 år jeg har begynt å prøve å lære meg selv. 

Takk det samme! Er du riktig medisinert nå så det ikke blir like ille eller? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...