Gå til innhold

Hva spiser dere på lillejulaften, julaften, i romjulen og nyttårsaften?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Julegrøt på lilljulaften, 

Julaften: Ribbe, kjøttkaker, sossiser, poteter, rødkål, rosenkål, gulrøtter, svisker og tyttebær.

1.juledag - rester

Anonymkode: b7541...f30

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og til dessert?

På lillejulaften har vi egentlig hva som helst som bare er godt. Ofte noe med fløtegratinerte poteter. 

På julaften spiser vi Ribbe, stek, sossiser. Riskrem til dessert.

I romjulen er det rester selvfølgelig, og nyttårsaften kalkun. 

Hva med dere? 🥰

Anonymkode: d94f8...e79

Har dere rester i en hel uke? 😶

Vi har hummer lillejulaften, pinnekjøtt julaften, porchetta eller ribbe 1. juledag, stort sett hjortebiff eller noe sånt 2. juledag, hva som helst god mat resten av romjulen (fisk, kylling, kjøtt, vegetar…) og nyttårsaften noe godt, ikke noen fast tradisjon. Ofte tapas om man er mange, så tar alle med noe.

Vi er ikke så glade i dessert, men tradisjonen er at det skal være litt multekrem.

Anonymkode: 46459...2cd

Skrevet

Julaften: 
Vegisterkaker,seitanstek,linseboller,hjemmelaget rødkål og surkål,dampet rosenkål,poteter og saus. Dessert multekrem

I romjulen blir det rester.

Nyttårsaften: 
Forett: Jordskokksuppe  
Hovedrett: Nøttestek med hasselbackpoteter,glasserte gulrøtter,tranebærsaus og steinsoppsaus 
Dessert: Appelsingranité

Anonymkode: 1ee2a...dda

Skrevet

Lillejulaften har vi ofta torsk, potet og hollandaisesaus eller heimelaga pizza med tynn botn og sjølvplukka sopp.
Julaften spiser folk pinnekjøtt, kålrabistappa (med gulrot) og vegisterkaker. Dessert er riskrem med min familie og multekrem med hans familie.
Romjula er mykje forskjellig, det hender han lager ribbe. Det er alltid julefrukost med mykje digg julemat.
Nyttårsafen har vi kalkun eller kalkunbryst. Servert med waldorfsalat, glaserte poteter, erter eller ertestuing med litt meir smør enn det som er innafor ellers i året. Saus er som regel appelsinsaus, når det er heil kalkun så blir sausen laga av krafta.

Heile perioden går det ein del gløgg, pepperkaker, klementiner, sandnøtter, halvmånar med rabarbra syltetøy. Har nett byrja med kakemenn fordi barnet vårt liker det så godt.

Om du ternger inspirasjon ang poteter så annbefaler vi denna:  https://www.matprat.no/oppskrifter/gjester/glaserte-poteter/

• Liker 1
Skrevet

Uten at det er ment som kritikk er jeg overrasket over hvor mange som skriver rester. 

Her inngår noe av julematen i julebrunch. 

Men det meste fryses, så blir det heller lettvinte middager og lunsjkjøtt i januar. Steambuns med ribbe, wrap med kalkun og salat, ramen med ribbe, kalkunsuppe, asiatisk ribbe, kalkunsalat

Anonymkode: 0902c...2f2

• Liker 2
Skrevet

Lille julaften er det risgrøt, lager stor porsjon som vi lager riskrem av.

Julaften pinnekjøtt, medisterkaker, julepølse. Riskrem til dessert. 

1 juledag ribbe med tilbehør blir det nok i år. 

Resten av romjul går til rester og "vanlig" mat. 

Kalkun på nyttårsaften

Anonymkode: 9cea1...a27

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Uten at det er ment som kritikk er jeg overrasket over hvor mange som skriver rester. 

Her inngår noe av julematen i julebrunch. 

Men det meste fryses, så blir det heller lettvinte middager og lunsjkjøtt i januar. Steambuns med ribbe, wrap med kalkun og salat, ramen med ribbe, kalkunsuppe, asiatisk ribbe, kalkunsalat

Kan bare snakke for min/vår del, det er begrenset plass i fryser, og rester av julemat er ypperlig for å varme opp når man er sliten i romjula. Det er ikke alle som har tid/lyst til familiemiddager hele romjula.

Jeg elsker lage wraps med rester av pinnekjøtt eller ribbe, og rødkål. Eller bruke kalkunrester til en god pastarett eller på pizza.

Skrevet
Taluno skrev (32 minutter siden):

Kan bare snakke for min/vår del, det er begrenset plass i fryser, og rester av julemat er ypperlig for å varme opp når man er sliten i romjula. Det er ikke alle som har tid/lyst til familiemiddager hele romjula.

Jeg elsker lage wraps med rester av pinnekjøtt eller ribbe, og rødkål. Eller bruke kalkunrester til en god pastarett eller på pizza.

Da lager dere jo gode restemiddager ut av det i romjula :) Det er omtrent samme som vi gjør når vi har juletapas andre dag, til julebrunch, samt rettene vi lager i Januar. 

Jeg så for meg at man bare varmet opp, og satt på bordet. Det synes jeg virker litt trist akkurat i juledagene. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da lager dere jo gode restemiddager ut av det i romjula :) Det er omtrent samme som vi gjør når vi har juletapas andre dag, til julebrunch, samt rettene vi lager i Januar. 

Jeg så for meg at man bare varmet opp, og satt på bordet. Det synes jeg virker litt trist akkurat i juledagene. 

Men du snakker jo selv om gode restemiddager dere lager av julematen i januar... Hvorfor antar du at folk ikke bruker rester på samme måte i romjula?

Skrevet
Taluno skrev (2 minutter siden):

Men du snakker jo selv om gode restemiddager dere lager av julematen i januar... Hvorfor antar du at folk ikke bruker rester på samme måte i romjula?

For du er den eneste som har beskrevet nye retter laget av restemat. 

• Liker 2
Skrevet

Lille julaften:
Har pleid å være på grøt hos Mamma og Bonuspappa til middag, men spurt om vi kan flytte det til tidligere på dagen i år. 
Kommer sent hjem fra London 22., og vil gjerne ha kvelden 23. hjemme, så da må vi finne på noe enkelt og godt 😊
Kjenner jeg oss rett blir det nok eggerøre med laks eller spekeskinke, stekte rundstykker 😅

Julaften:
Ribbe, medisterkaker, pølser, grønnsaker, surkål og poteter med brun saus. 
Riskrem med jordbærsaus til dessert 🤤

1. dag og 2. dag:
Kommer litt an på hvor vi er, men blir som regel rester.

Nyttårsaften:
Siste årene har der blitt tapas, men i år jobber jeg kvelden og er ferdig 22.30, så vi har snakket om kalkun (ikke full fugl, men noe filet for eks.) 😊
Dessert er usikkert, men mye mulig det blir riskrem med jordbærsaus.

Anonymkode: 1e5b7...fef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...