Gå til innhold

Hva spiser dere på lillejulaften, julaften, i romjulen og nyttårsaften?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og til dessert?

På lillejulaften har vi egentlig hva som helst som bare er godt. Ofte noe med fløtegratinerte poteter. 

På julaften spiser vi Ribbe, stek, sossiser. Riskrem til dessert.

I romjulen er det rester selvfølgelig, og nyttårsaften kalkun. 

Hva med dere? 🥰

Anonymkode: d94f8...e79

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og medisterkaker på julaften* Ts

Skrevet

Her er statistikken.

Vi har kalkun, waldorfsalat, portvinssaus og grønnsaker på julaften, ris alamande til dessert.

Lillejulaften enten hjemmelaget pizza eller svineindrefilet med gorgonzolasaus og hasselbackpoteter

Førstedag har vi torsk, andredag kommer det an på de vi er på middag hos

Nyttårsaften er vi på hytta, og da er tradisjonen helgrillet laks, faktisk! Har stått i mye drittvær under overbygget på terrassen og grillet den. Dessert er ost og kjeks. 

Anonymkode: 78149...ab4

• Hjerte 1
Skrevet

Ofte pizza lille julaften. 
Julaften varierer etter hvor vi feirer og hvem som er med. Enten torsk, ribbe eller pinnekjøtt. 
Romjula er det kveite, pinnekjøtt (om det ikke serveres på julaften), kalkun. Og om det er noen dager ekstra så blir det ørret. 

Dessert varierer. Julaften er det creme brule og riskrem. Etter kveite er det panna cotta. De andre dagene bruker vi ikke dessert. 

• Hjerte 1
Skrevet

Ingenting spesielt lillejulaften. 

Pinnekjøtt med karamellpudding til dessert på julaften

Ellers ingen faste tradisjoner, annet enn at vi må innom kalkun, reindyrsteik, og ribbe i løpet av romjulen. 

Anonymkode: bef7b...c69

• Hjerte 1
Skrevet

Lillejulaften spiser vi ikke noe spesielt. Kanskje grøt hvis jeg har laget en enorm porsjon som vi skal ha til riskrem.

Julaften: Ribbe og riskrem til dessert

Første juledag: Laks, helst villaks. Jeg har tenkt å se om jeg finner noe lokal kvalitetsis til dessert.

Andre juledag: Pinnekjøtt. Hjemmelaget karamellpudding til dessert.

Nyttårsaften: Kalkun. En slags sjokoladepudding til dessert, laget fra bunnen.

Første nyttårsdag: Varierer litt, i år har jeg kjøpt inn hjortestek jeg har tenkt til å ha denne dagen. Vi har som regel en ganske fin middag første nyttårsdag, jeg synes det er en festdag.

Anonymkode: 2f17f...86c

• Hjerte 1
Skrevet

Etter jeg begynte å feire julen for meg selv(med mannen) så har det ikke vært noe spesielt på lille julaften, men vanligvis noe godt som jeg ville spist på en lørdag. Ofte går vi ut og spiser også. Jeg vokste opp med julegrøt på lille julaften så mulig jeg vil innføre det etterhvert som babyen vår blir større. Mannen hater grøt så er litt kjedelig.. Ellers pleier vi ha pinnekjøtt julaften og så ribbe enten 1. eller 2.juledag. I år blir det torsk 1.juledag (sånn a la Trines). Nyttårsaften er alltid kalkun, waldorfsalat og ovnsstekte poteter. 

Anonymkode: d60aa...7b7

• Hjerte 1
Skrevet

lillejulaften; lutefisk og torsk, ertestuing, bacon, pote

julaften; ribbe, rødkål, surkål, julepølse, medister, mandelpote, sjysaus, sjy, rødløksmarmelade, ovnsbakte epler, pinnekjøtt, kålrabi, nøttestek

første dag; laks, med urtelokk, granateple, couscous

andre dag; juletapas

Romjul; hjemmelaget pizza, take-away sushi, rakfisk, ut og spise

Nyttår; hel kalkun, stuffing, potetmos, waldorf, rosenkålsalat, rødkålsalat, gulrotsalat

Første nyttårsdag;  kalkunrester

(varierer litt fra år til år, men det er menyen i år) 

Lunsj julaften; grøt

Lunsj romjul; julebrunsj, ofte med små tapas/rester 

Anonymkode: 0902c...2f2

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Etter jeg begynte å feire julen for meg selv(med mannen) så har det ikke vært noe spesielt på lille julaften, men vanligvis noe godt som jeg ville spist på en lørdag. Ofte går vi ut og spiser også. Jeg vokste opp med julegrøt på lille julaften så mulig jeg vil innføre det etterhvert som babyen vår blir større. Mannen hater grøt så er litt kjedelig.. Ellers pleier vi ha pinnekjøtt julaften og så ribbe enten 1. eller 2.juledag. I år blir det torsk 1.juledag (sånn a la Trines). Nyttårsaften er alltid kalkun, waldorfsalat og ovnsstekte poteter. 

Glemte dessert.. det er ikke noe fastlåst. Kanskje tiramisu, sjokolademousse eller noe sånt😊

• Hjerte 1
Skrevet

Lillejulaften er whatever, en liten porsjon risgrøt dersom vi tenker riskrem til dessert dagen etter. 

Julaften er ribbe og julepølser. Første juledag er rester av ribbe og julepølser. (Vi er bare to-tre stk og har begrenset plass i kjøleskapet..)

Anonymkode: b8a41...684

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Lillejulaften: Grøt. Lager nok til riskrem og til å sette ut til nissen. Har også ost, kjeks og fenalår denne dagen da jeg ikke synes grøt er mat. 

Julaften: pinnekjøtt og riskrem.

1 juledag: ribbe og karamellpudding.

2. Juledag: torsk hos svigers 🤢

Romjula: taco, pasta, tapas, pizza.

Nyttår: kalkun eller indrefilet. Pannacotta til dessert. 

Anonymkode: a76b0...6e4

• Hjerte 1
Skrevet

På lille julaften har vi grøt på kvelden.

Julaften er det pinnekjøtt og riskrem til dessert.

Første juledag er det "juletalerken" med julepølse, rødkål, medisterkaker og ribbe (ribbe har jeg aldri hatt sansen for men jeg elsker det andre) med hjemmelaget karamellpudding, is eller sjokolademousse til dessert

Så er det litt ymse utover i romjulen, gjerne på tredje at vi har fisk av noe slag, gjerne avkokt eller steik laks med tilbehør.. Men i år skal jeg feire julaften med noen som jobber julaften den 3. juledag 🤪 så det blir pinnekjøtt også denne dagen med andre mennesker.. Ja altså her improviseres det over en lav sko, er ikke værre på det jeg..

Ellers er det greit med noen lettere middager i romjulen, det blir gjerne seine brunsjer med mye godt og hjemmelaget pålegg som jeg faktisk er mer glad i enn middager så det blir kanskje lasagne en dag i romjulen, hjemmelaget pizza eller en god burger, time will tell 

Nyttårsaften er det stort sett alltid pinnekjøtt, med riskrem til dessert, det kan bli litt mye pinnekjøtt på kort tid i år, men samtidig ikke, det er så vanvittig digg!! 😍

• Hjerte 1
Skrevet

Lille julaften: Risengrynsgrøt med mandel på ettermiddag. God kveldsmat med rundstykker, spekemat, oster, eggesalat, røkelaks, roastbeef, lefseruller, +++

Julaften: Pinnekjøtt med tilbehør. Is med bær til dessert.

1. juledag: Svineribbe med tilbehør og god dessert. 

2. juledag: Som regel rester fra julaften og 1. juledag. 

Nyttårsaften: Pinnekjøtt med tilbehør. 

Anonymkode: 77dbb...63d

Skrevet (endret)

Lille Juleaften - Spekemat til kvelds!

Juleaften - Pinnekjøtt og sossiser, riskrem/karamellpudding til dessert. Vi spiser risgrøt til lunch - med mandel.

1 juledag - stek med storfamilien

2 juledag - torsk

3 -6 juledag - ingen faste tradisjoner

Nyttårsaftwn - Kalkun, waldorfsalat ++

Endret av Skyblue7
Legge til mer
Skrevet

Lille Juleaften - Viltstek. 

Juleaften - Kalkun. Sjokolademousse og småkaker til dessert. 

1 juledag - Rester fra julaften

Romjulen: Mye lutefisk, en dag med kveite og et par "hviledager" med ovnsbakt torsk og lett tilbehør. 

Nyttårsaften: lammelårstekt i vedfyrt ovn på hytta uten strøm og vann. 

Anonymkode: 1949d...5e9

Skrevet

Lille julaften: rakefisk med tilbehør.

Julaften: ribbe, medisterkaker, julepølse, med surkål/rødkål, grønnsaker og poteter. Riskrem med rødsaus til dessert

1 og 2 juledag: samme som julaften (rester), hvis vi ikke har eller er i selskap.

3 juledag: lutefisk.

4-5-6: som regel noe "vanlig" mat, taco e.l.

Nyttårsaften: kalkun med soppsaus, grønnsaker og poteter. Multekrem til dessert.

Anonymkode: 49f20...1ac

• Hjerte 1
Skrevet

Julaften: Svineribbe og pinnekjøtt

Nyttårsaften: Kalkun eller taco

Skrevet

Lille julaften er vanlig dag, så vi har vanlig hverdagsmiddag, ofte fisk.

Julaften: ribbe eller pinnekjøtt (annethvert år). Dessert: multekrem eller Dronning Maud fromasj.

1. juledag: kalkun (min oldemor var britisk, så akkurat den tradisjonen stammer fra henne). Karamellpudding.

2. juledag: rester hvis vi er hjemme, eller lammelår hos tante. Iskake.

Romjula: hvis vi er hjemme er det ofte fisk eller vegetar, på besøk spiser vi det vi får servert.

Nyttårsaften: pinnekjøtt (hvis vi ikke hadde det på julaften) eller kalkun. Dessert: sjokolademousse med Bailey’s.

Anonymkode: 76f8a...3b7

Skrevet

Lille julaften er det rakfisk med tilbehør 

Julaften (om den er hos oss, som den er i år) blir det ribbe, medisterkaker, julepølse, poteter, saus, rødkål, surkål, tyttebær, varme eplebiter og varme svisker. Dessert i år blir det sitronfromasj

Første juledag blir det pinnekjøtt med tilbehør. Dessert blir det risalamande cheescake, mannen fant visst en oppskrift på det som han ville prøve.

Andre juledag blir det lutefisk, sprøstekt bacon i ribbefett, poteter og ertepuré. Dessert blir mest sannsynlig is og kaker. 

I romjula blir det nok litt rester av det som er igjen av julematen en av dagene. Ellers så har vi ikke planlagt noe spesielt. 

Nyttårsaften vet jeg ikke hva som serveres. Vi skal i selskap.

Anonymkode: cc90d...4ce

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og til dessert?

På lillejulaften har vi egentlig hva som helst som bare er godt. Ofte noe med fløtegratinerte poteter. 

På julaften spiser vi Ribbe, stek, sossiser. Riskrem til dessert.

I romjulen er det rester selvfølgelig, og nyttårsaften kalkun. 

Hva med dere? 🥰

Juleaften: pinnekjøtt

1 juledag: ribbe, medister

nyttårsaften: kalkun

Anonymkode: 54fcf...ce6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...