AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #1 Skrevet 1. desember 2022 I en krangel så ender det alltid slik: Han: Du kjefter på meg fordi jeg er trøtt! Jeg: Jeg har ikke kjefta på deg fordi du er trøtt, men pga måten du oppfører deg på når du er trøtt. Han: Ja, der ser du, jeg får ikke lov å være trøtt jeg, for da kjefter du! Jeg: Det var ikke det jeg mente, jeg tar opp at du er sint og sur når du er trøtt. Han: Du bare kverulerer du, er ikke mulig å diskutere med deg! Jeg har prøvd så mange ganger å få han til å si at "JEG opplever at jeg får kjeft fordi jeg er trøtt", slik at jeg kan faktisk si at "men det var ikke det jeg mente, jeg mente at du er sur og sint når du er trøtt, og det er ikke ok mot meg og barna". Han har låst seg på dette. Og angående kjefting, så er det rolig snakk. Men i hodet sitt sier han om og om igjen at jeg kjefter fordi han er trøtt, og at han ikke har lov å være trøtt. Hvordan får jeg han ut av dette? Vi får aldri kommet videre på noen diskusjon, for han mener jeg kverulerer, men jeg kan jo ikke diskutere videre på en løgn. For det første kjefter jeg ikke (vi har diskutert definisjnen av kjeft, og vet at han opplever det som det), for det andre har jeg aldri kritisert at han er trøtt. Dette gjelder ALLE situasjoner vi tar opp. Jeg gir snart opp, er jo helt umulig å kommunisere med han. Anonymkode: fc9e1...278
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #2 Skrevet 1. desember 2022 "Du har ikke rett til å behandle meg og barna dårlig selv om du er trøtt. Du må gjerne være trøtt, men du må likevel oppføre deg fint." Og ta samtalen når han ikke er trøtt. Anonymkode: b480f...4c3 10
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #3 Skrevet 1. desember 2022 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): "Du har ikke rett til å behandle meg og barna dårlig selv om du er trøtt. Du må gjerne være trøtt, men du må likevel oppføre deg fint." Og ta samtalen når han ikke er trøtt. Anonymkode: b480f...4c3 Gjort sikker ti ganger bare siste to ukene... Svaret da er "Jeg får ikke lov å være trøtt jeg, aner du ikke hvor sliten jeg er!?!" Så det føles jo som jeg snakker til en vegg. Anonymkode: fc9e1...278
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #4 Skrevet 1. desember 2022 Dette er jo psykisk vold. Dra han med til familieterapi. Og så må du finne ut hvor nok er nok og gå ifra han slik at du har barna og de slipper å bli utsatt for den dårlige unnskyldningen og humøret hans. Barna tar skade av slik oppførsel. Er forøvrig typisk unnskyldning fra menn som ikke vil innrømme at de skader andre med sine valg. Anonymkode: a8552...7e6
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #5 Skrevet 1. desember 2022 Hvis han er sliten så får han slappe av i stedet for å gjøre dagen deres dårlig. Hvorfor er han sliten? Har han for mye å gjøre hjemme slik at han ikke har anledning til å trekke seg tilbake? F.eks at han må stå og lage middag med deg og ungene helt oppi han? Løsningen er at du lager grandiosa den dagen, eller at dere har rester fra i går, mens han sover en time. Har han for mye på jobb? Da må han ta det opp med sjefen. Finn ihvertfall ut hvorfor han er sliten, og omorganiser slik at det er mulighet for han å hvile og få fred hjemme før han evt begynner på "plikter" der Ikke pirk på snakkemåter. Han er sliten. Begeret er fullt, og så skal du korrigere på at han ikke snakker vennlig nok i tillegg. Det koker over. Alle trenger hvile og egentid. Anonymkode: 4597a...a72 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #6 Skrevet 1. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis han er sliten så får han slappe av i stedet for å gjøre dagen deres dårlig. Hvorfor er han sliten? Har han for mye å gjøre hjemme slik at han ikke har anledning til å trekke seg tilbake? F.eks at han må stå og lage middag med deg og ungene helt oppi han? Løsningen er at du lager grandiosa den dagen, eller at dere har rester fra i går, mens han sover en time. Har han for mye på jobb? Da må han ta det opp med sjefen. Finn ihvertfall ut hvorfor han er sliten, og omorganiser slik at det er mulighet for han å hvile og få fred hjemme før han evt begynner på "plikter" der Ikke pirk på snakkemåter. Han er sliten. Begeret er fullt, og så skal du korrigere på at han ikke snakker vennlig nok i tillegg. Det koker over. Alle trenger hvile og egentid. Anonymkode: 4597a...a72 Han er trøtt hele tiden, legger seg sent, jobber mye (eget valg, ikke fordi jeg krever penger på noe vis), bidrar ikke hjemme. Han sover ut hver helg, slapper av, lang morgen, tv på kvelden, mens jeg driver med husarbeids, oppussing og barn. Han vil ikke til legen, vil ikke sjekke om han er deprimert, vil ikke spise sunnere, går opp i vekt, vil ikke sykemelde seg. Hvis han er så trøtt at han ikke kan oppføre seg om morgnene burde jo første bud være å legge seg tidligere. Og han trenger ikke snakke "vennlig" nok, men han får da ikke stå og lyve om meg, det synes jeg ikke er greit. Anonymkode: fc9e1...278 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #7 Skrevet 1. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Han er trøtt hele tiden, legger seg sent, jobber mye (eget valg, ikke fordi jeg krever penger på noe vis), bidrar ikke hjemme. Han sover ut hver helg, slapper av, lang morgen, tv på kvelden, mens jeg driver med husarbeids, oppussing og barn. Han vil ikke til legen, vil ikke sjekke om han er deprimert, vil ikke spise sunnere, går opp i vekt, vil ikke sykemelde seg. Hvis han er så trøtt at han ikke kan oppføre seg om morgnene burde jo første bud være å legge seg tidligere. Og han trenger ikke snakke "vennlig" nok, men han får da ikke stå og lyve om meg, det synes jeg ikke er greit. Anonymkode: fc9e1...278 Høres ikke ut som han er noe å samle på lenger, splr du meg. har du vurdert å gå fra han? Anonymkode: 647bf...1a2 1 4
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #8 Skrevet 1. desember 2022 Høres ut som dere har mistet evnen til å være rause med hverandre. Anonymkode: 0e8ab...9fe 3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #9 Skrevet 1. desember 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Hvordan får jeg han ut av dette? Vi får aldri kommet videre på noen diskusjon, for han mener jeg kverulerer, men jeg kan jo ikke diskutere videre på en løgn. For det første kjefter jeg ikke (vi har diskutert definisjnen av kjeft, og vet at han opplever det som det), for det andre har jeg aldri kritisert at han er trøtt. Dette gjelder ALLE situasjoner vi tar opp. Jeg gir snart opp, er jo helt umulig å kommunisere med han. Anonymkode: fc9e1...278 Du får ham ikke "ut" av dette, fordi han vil ikke ut. Han har funnet en måte å vinne diskusjonen på, og den virker hver gang. Du er er en dørmatte i dette forholdet, og HAN vet det. Det kommer til å vare til du ikke gidder mer. Anonymkode: 70c91...bc1 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #10 Skrevet 1. desember 2022 Er han faren til barnet? Hvor lenge har dere vært sammen? Og når startet denne måten å krangle på? Anonymkode: 4beb5...424
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #11 Skrevet 1. desember 2022 Så han sliter seg ut på jobb og lar det gå ut over dere hjemme. Både ved at han er sur og ikke gjør en dritt. Er han sånn på jobb også, eller sparer han dritten til kone og barn? Hvordan tror du hverdagen hadde vært uten han? Lukk øynene og tenk over forskjellen. Du kan styre hverdagen selv. Ikke gå på nåler. Ha god stemning. Bestemme over økonomien og ikke ta hensyn til hans forbruk. Anonymkode: 4597a...a72 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #12 Skrevet 1. desember 2022 Uff, sånn blir vi begge to her i huset også når vi ... *trommevirvel* er trøtte. 🙈🤣 Nærtagende til tusen, som om adhd'en vår ikke fucker nok med selvreguleringen allerede. 🤪 Både jeg og han høres ut som overtrøtte seksåringer. Jeg har dessverre ingen løsninger, da. Løsningen for min del er å holde kjeft, ellers blir han hissigere jo mer jeg gir beskjed/svarer på tiltale, og så får jeg skylden for dårlig stemning, og krass beskjed om hvordan VI må snakke bedre med HVERANDRE ... Jo, og så å snakke om det i fredstid de gangene det går. (Ikke så lett da heller, for da er jo han "ferdig med det", han er jo tross alt mann!) Anonymkode: ec9a1...2bf
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #13 Skrevet 1. desember 2022 Men.. dette er jo ikke noe å diskutere i det hele tatt. Bare gi beskjed om at han får oppføre seg ordentlig. Ikke diskuter. Bare gjenta beskjeden. Anonymkode: e695a...826 2 2
Virrevirrevapp Skrevet 2. desember 2022 #14 Skrevet 2. desember 2022 Slutt å diskutere så mye. Bare sett grenser for deg selv. Feks ikke være i samme rom hvis han er grinete.
Virrevirrevapp Skrevet 2. desember 2022 #15 Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 1.12.2022 den 13.15): Gjort sikker ti ganger bare siste to ukene... Svaret da er "Jeg får ikke lov å være trøtt jeg, aner du ikke hvor sliten jeg er!?!" Anonymkode: fc9e1...278 Hvis han er enormt sliten/syk, hva skal dere gjøre med det? Hva mener han skal gjøres?
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #16 Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 1.12.2022 den 13.44): Han er trøtt hele tiden, legger seg sent, jobber mye (eget valg, ikke fordi jeg krever penger på noe vis), bidrar ikke hjemme. Han sover ut hver helg, slapper av, lang morgen, tv på kvelden, mens jeg driver med husarbeids, oppussing og barn. Han vil ikke til legen, vil ikke sjekke om han er deprimert, vil ikke spise sunnere, går opp i vekt, vil ikke sykemelde seg. Hvis han er så trøtt at han ikke kan oppføre seg om morgnene burde jo første bud være å legge seg tidligere. Og han trenger ikke snakke "vennlig" nok, men han får da ikke stå og lyve om meg, det synes jeg ikke er greit. Anonymkode: fc9e1...278 Du må sette grenser. Slutt å mase. Sett grensene én gang. Fordel husarbeid og andre fellesoppgaver likt på dere begge (og eventuelt på barna). Si tydelig i fra om at du forventer at han som et voksent menneske evner å ta sin rettmessige del av ansvaret. Dersom det viser seg at han ikke er voksen nok til å være far og livspartner, så får han flytte for seg selv inntil han lærer å ta ansvar for seg selv og for familien han har valgt å skaffe seg. Anonymkode: d6241...d89 3
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #17 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 1.12.2022 den 18.55): Men.. dette er jo ikke noe å diskutere i det hele tatt. Bare gi beskjed om at han får oppføre seg ordentlig. Ikke diskuter. Bare gjenta beskjeden. Anonymkode: e695a...826 Han svarer at han skal det, så lenge jeg lar han være trøtt og ikke maser. (Men jeg maser ikke, jeg bare trenger at han deltar med barna 😕) Virrevirrevapp skrev (På 2.12.2022 den 14.51): Slutt å diskutere så mye. Bare sett grenser for deg selv. Feks ikke være i samme rom hvis han er grinete. Har gjort det flere ganger, tatt med barna bort/ut. Men han nyter det jo bare, synes det er godt med fred og ro. Virrevirrevapp skrev (På 2.12.2022 den 14.52): Hvis han er enormt sliten/syk, hva skal dere gjøre med det? Hva mener han skal gjøres? Han mener han ikke hadde vært det hvis jeg hadde latt han sove mer og slappe av mer. At grunnen til at det er sånn er meg. Men jeg diskuterer ikke at han er trøtt, men hvordan han oppfører seg da. Det er helt latterlig hvor mye vi går i ring på dette 😕 AnonymBruker skrev (På 2.12.2022 den 15.34): Du må sette grenser. Slutt å mase. Sett grensene én gang. Fordel husarbeid og andre fellesoppgaver likt på dere begge (og eventuelt på barna). Si tydelig i fra om at du forventer at han som et voksent menneske evner å ta sin rettmessige del av ansvaret. Dersom det viser seg at han ikke er voksen nok til å være far og livspartner, så får han flytte for seg selv inntil han lærer å ta ansvar for seg selv og for familien han har valgt å skaffe seg. Anonymkode: d6241...d89 Har truet med brudd, og kastet han ut en gang. Jeg mister håpet her 😕 Tenkte det var noe lurt jeg kunne si for å komme ut av den sirkelen her i diskusjoner, men det virker jo ikke som han klarer å koble på hjernen i det hele tatt. Anonymkode: fc9e1...278
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #18 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Tenkte det var noe lurt jeg kunne si for å komme ut av den sirkelen her i diskusjoner, men det virker jo ikke som han klarer å koble på hjernen i det hele tatt. Anonymkode: fc9e1...278 Spesifiser hva det er med oppførselen hans du ikke liker. Eks: "Jeg får ikke lov til å være trøtt" "Jeg snakker om at du smeller med dørene. Kan du slutte å smelle med dørene?" Anonymkode: f56c1...a9e 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #19 Skrevet 4. desember 2022 16 minutter siden, AnonymBruker said: Han svarer at han skal det, så lenge jeg lar han være trøtt og ikke maser. (Men jeg maser ikke, jeg bare trenger at han deltar med barna 😕) Har gjort det flere ganger, tatt med barna bort/ut. Men han nyter det jo bare, synes det er godt med fred og ro. Hva med om bare du går ut, altså uten barna? 16 minutter siden, AnonymBruker said: Han mener han ikke hadde vært det hvis jeg hadde latt han sove mer og slappe av mer. At grunnen til at det er sånn er meg. Men jeg diskuterer ikke at han er trøtt, men hvordan han oppfører seg da. Det er helt latterlig hvor mye vi går i ring på dette 😕 Har truet med brudd, og kastet han ut en gang. Jeg mister håpet her 😕 Tenkte det var noe lurt jeg kunne si for å komme ut av den sirkelen her i diskusjoner, men det virker jo ikke som han klarer å koble på hjernen i det hele tatt. Anonymkode: fc9e1...278 "Din oppførsel er uakseptabel." Men... Når man har forsøkt noe hundre ganger uten resultat, er det på tide å konkludere det ikke fungerer. Snakke med ham har du prøvd, han hører ikke på deg. Jeg tror ikke ett sekund på han ikke fatter hva du sier. Han spiller bare dum. Å kaste ham ut hjalp heller ikke!? Nei, da tror jeg løpet er kjørt. Flytt ut av soverommet, fortell ham du må ha en pause for å overveie situasjonen. Dropp alt av oppusning og ikke strengt nødvendig husarbeid. Simuler at han er en eks, så godt det lar seg gjøre. (Dette er for din skyld, så du kan merke på om det føles mer rett.) Anonymkode: 70c91...bc1 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #20 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Spesifiser hva det er med oppførselen hans du ikke liker. Eks: "Jeg får ikke lov til å være trøtt" "Jeg snakker om at du smeller med dørene. Kan du slutte å smelle med dørene?" Anonymkode: f56c1...a9e Takk for tips, skal prøves! Anonymkode: fc9e1...278
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå