AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #1 Skrevet 1. desember 2022 Jeg er samboer med en mann som har en tenåring. Min samboer har de siste to månedene spist ketogen kost, dvs kun litt surmelk, ikke brød eller kornprodukter og frukt, men han spiser store mengder kjøtt, fisk og bittelitt grønnsaker som vokser på jorden og bittelitt bær. Han har også mange dager der han overhodet ikke spiser karbohydrater. Jeg spiser vanlig kost men bare bittelitt egg og laktosefrie produkter, da jeg har melkeprotein intoleranse og tåler egg dårlig. Vi kjøper derfor inn mye hver vår mat, men deler på kjøttmat selv om han spiser dobbelt så mye enn meg pga ketokostholdet. Jeg merket at jeg bruker mye mer penger på mat når hans tenåring er her annenhver uke, fordi tenåringen spiser alt og mye siden det er et barn i vekst, og da blir det til at tenåringen spiser på min mat. Har jeg en pakke egg som skal vare i flere uker siden jeg bare spiser ett til to egg per uke, en boks cottage cheese som også skal vare lenge og en hvitost som jeg bare spiser litt av et par ganger i uken, forsvinner det i løpet av to dager, og det samme med brødmat. Jeg føler meg så gnien når jeg skal si til samboer at han må kjøpe inn egen mat til barnet sitt, og har frem til nå ikke fått noe gehør fra han fordi han skjønner det ikke. Hvordan gjør vi det med matbudsjettet mellom meg og hans barn? Anonymkode: f8e99...2e1 2
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 Populært innlegg #2 Skrevet 1. desember 2022 Flytter ut, du er sammen med en ego idiot. Anonymkode: 1ddd8...589 42 1 7
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #3 Skrevet 1. desember 2022 Ikke rart det blir krig i verden, når samboere ikke kan prate seg imellom om noe så enkelt! Det er vel neppe kostholdet til tenåringen som koster skjorta her, men mannen din sitt kosthold derimot.. Anonymkode: 9f4d6...fee 37 1 1
BobbySocks Skrevet 1. desember 2022 #4 Skrevet 1. desember 2022 Du kjøper mat til deg selv, far til seg og barnet. 18 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #5 Skrevet 1. desember 2022 BobbySocks skrev (5 minutter siden): Du kjøper mat til deg selv, far til seg og barnet. Det er det som er problemet, han kjøper ikke inn noe særlig mat til barnet eller ekstra mat når barnet hans er, fordi han tenker ikke på at barnet trenger mye mat siden han selv går på keto og spiser maks 2 måltider pr dag og ikke er sulten eller har lavt blodsukker. Når han kjøper litt mat til barnet er det fordi barnet selv sier at det vil ha det og det, eller at jeg sier at han må handle inn siden barnet skal komme, eller så kjøper jeg mat til barnet. Etter at han begynte på keto kosthold er han i sin egen verden der han bare snakker om hva han skal spise og at han aldri mer kommer til å gå tilbake til et normalt kosthold. Ts Anonymkode: f8e99...2e1 3 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #6 Skrevet 1. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er det som er problemet, han kjøper ikke inn noe særlig mat til barnet eller ekstra mat når barnet hans er, fordi han tenker ikke på at barnet trenger mye mat siden han selv går på keto og spiser maks 2 måltider pr dag og ikke er sulten eller har lavt blodsukker. Når han kjøper litt mat til barnet er det fordi barnet selv sier at det vil ha det og det, eller at jeg sier at han må handle inn siden barnet skal komme, eller så kjøper jeg mat til barnet. Etter at han begynte på keto kosthold er han i sin egen verden der han bare snakker om hva han skal spise og at han aldri mer kommer til å gå tilbake til et normalt kosthold. Ts Anonymkode: f8e99...2e1 Da sier du at han må handle inn mat til barnet. Anonymkode: 66018...3a7 40 1 3
BobbySocks Skrevet 1. desember 2022 #7 Skrevet 1. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er det som er problemet, han kjøper ikke inn noe særlig mat til barnet eller ekstra mat når barnet hans er, fordi han tenker ikke på at barnet trenger mye mat siden han selv går på keto og spiser maks 2 måltider pr dag og ikke er sulten eller har lavt blodsukker. Når han kjøper litt mat til barnet er det fordi barnet selv sier at det vil ha det og det, eller at jeg sier at han må handle inn siden barnet skal komme, eller så kjøper jeg mat til barnet. Etter at han begynte på keto kosthold er han i sin egen verden der han bare snakker om hva han skal spise og at han aldri mer kommer til å gå tilbake til et normalt kosthold. Ts Anonymkode: f8e99...2e1 Slutt å sy puter under armene hans. Si: i dag kommer sønnen din, du må handle. Og så lar du være å gjøre noe mer. Han har skjønt at du ordner opp, men siden du ikke er moren hans er det lurt å sette ned foten og la han være den voksne mannen han egentlig er. 47 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #8 Skrevet 1. desember 2022 Trodde laktosefrie produkter inneholdt like mye melkeprotein som andre? (Beklager liten avsporing) Anonymkode: c96d2...59f 20 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #9 Skrevet 1. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Trodde laktosefrie produkter inneholdt like mye melkeprotein som andre? (Beklager liten avsporing) Anonymkode: c96d2...59f Det er iallefall min erfaring. Anonymkode: d905a...26e 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #10 Skrevet 1. desember 2022 Ha din egen låsbare boks i kjøleskapet. Flytt hjem til familie midlertidig (si 1 mnd) så far og sønn må klare seg selv. Kanskje det går opp et lys da. Anonymkode: f4835...bab 1 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #11 Skrevet 1. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Trodde laktosefrie produkter inneholdt like mye melkeprotein som andre? (Beklager liten avsporing) Anonymkode: c96d2...59f Melken består av laktose (melkesukker) og kasein (melkeprotein), mens laktosefrie produkter består kun av melkeprotein. Jeg reagerer på dette også men mindre enn hvis melkeproduktet ikke er laktosefritt. Ts Anonymkode: f8e99...2e1 1
IrisIrene Skrevet 1. desember 2022 #12 Skrevet 1. desember 2022 Dere bør sette opp matkonto, så kan han spytte inn mer enn deg ettersom han faktisk har en sønn som bor hos dere. 5 8
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #13 Skrevet 1. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er iallefall min erfaring. Anonymkode: d905a...26e Det stemmer. Det er nøyaktig like mye melkeprotein i laktosefri melk som i vanlig melk. Men mange sier de har melkeproteinallergi hvis de reagerer på laktose. Kanskje de føler det høres mer alvorlig ut? En uheldig utvikling for det ødelegger for dem som har alvorlig melkeproteinallergi. Anonymkode: 087e7...571 15 2
Gjest Bolledeig2.0 Skrevet 1. desember 2022 #14 Skrevet 1. desember 2022 Gratulerer, du har funnet ut hvorfor forrige dame ikke gadd å oppdra barn sammen med ham. Få ham til å skjerpe seg eller si takk og farvel, for da kommer du til å bli overkjørt resten av livet.
PM75 Skrevet 1. desember 2022 #15 Skrevet 1. desember 2022 Han må slutte å leve i sin ego-ketose-boble og huske på at han har valgt å skaffe seg familie & forpliktelser. 15 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #16 Skrevet 1. desember 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er det som er problemet, han kjøper ikke inn noe særlig mat til barnet eller ekstra mat når barnet hans er, fordi han tenker ikke på at barnet trenger mye mat siden han selv går på keto og spiser maks 2 måltider pr dag og ikke er sulten eller har lavt blodsukker. Når han kjøper litt mat til barnet er det fordi barnet selv sier at det vil ha det og det, eller at jeg sier at han må handle inn siden barnet skal komme, eller så kjøper jeg mat til barnet. Etter at han begynte på keto kosthold er han i sin egen verden der han bare snakker om hva han skal spise og at han aldri mer kommer til å gå tilbake til et normalt kosthold. Ts Anonymkode: f8e99...2e1 Han er jo litt idiot om han ikke skjønner at barnet hans trenger mat fordi? Sikker på at dette er en type du vil dele livet ditt med? Anonymkode: ba529...2cf 8 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #17 Skrevet 1. desember 2022 Si til tenåringen, at han skal si til sin far, at han er sulten. Anonymkode: eb286...a21 5
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #18 Skrevet 1. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er det som er problemet, han kjøper ikke inn noe særlig mat til barnet eller ekstra mat når barnet hans er, fordi han tenker ikke på at barnet trenger mye mat siden han selv går på keto og spiser maks 2 måltider pr dag og ikke er sulten eller har lavt blodsukker. Når han kjøper litt mat til barnet er det fordi barnet selv sier at det vil ha det og det, eller at jeg sier at han må handle inn siden barnet skal komme, eller så kjøper jeg mat til barnet. Etter at han begynte på keto kosthold er han i sin egen verden der han bare snakker om hva han skal spise og at han aldri mer kommer til å gå tilbake til et normalt kosthold. Ts Anonymkode: f8e99...2e1 Da handler du inn egen mat til barnet, og ber han overføre penger til deg etterpå. Evt. så passer du på å ikke ha din mat i hus når barnet er der, og heller være ute eller borte på besøk. (Evt. oppbevare maten din på jobb eller hos en venninne.) Så får han merke at barnet er sultent, og handle inn til eget barn. Et tredje alternativ er jo at dere oppretter en felles matkonto, der dere setter inn en fast sum hver måned, og så kan dere handle inn mat derfra begge to. Da kan du jo forklare han hvor mye penger som trengs for han og barnet, og at han må sette inn så mye. Og så setter du inn så mye som du normalt bruker. Anonymkode: a4eb7...cb5 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #19 Skrevet 1. desember 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Trodde laktosefrie produkter inneholdt like mye melkeprotein som andre? (Beklager liten avsporing) Anonymkode: c96d2...59f De gjør det. Laktose og proteinet er ikke det samme Anonymkode: 1ddd8...589 8
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #20 Skrevet 1. desember 2022 Dere kan jo handle inn sammen/skrive handleliste sammen, ukeshandle, den uken tenåringen skal være hos dere. Si direkte at han må betalte litt mer enn deg siden han er «to», du er én. Eventuelt når dere plukker varer, plukker du to pakker egg, mer brødvarer osv og begrunn det med at «vi trenger såpass fordi «xx» spiser dette også». Er det ikke nok penger igjen til keto dietten hans, vil jo det være tydelig hvorfor, fordi dere også plukket med mat til barnet hans den uken. Ellers kan du jo handle dobbelt av det du handler til deg selv, som tenåringen også spiser, og så sender du Vipps krav «Jeg har handlet til kidden din, dette er summen, betal». Anonymkode: c346a...1aa 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå