AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #1 Skrevet 1. desember 2022 Vi tenker å kjøpe rullegardiner til stuen vår. Når det er sol så skinner det inn fra morgen til ettermiddag. Blir dermed ganske varmt, i tillegg til at vi blir blendet når vi sitter i stuen, ser tv osv. Hvilken type rullegardin ville dere gått for? Jeg synes de gjerne ser penest ut de som er transparente vs lystette/tilnærmet tett. Men vet ikke om det holder med transparent når solen stråler? Vi kommer ikke til å kjøpe lameller, persienner eller plissegardiner. Har dårlig erfaring med barn som synes de er veldig gøy å leke med…så må kunne rulles opp ved behov. Anonymkode: 1eae1...c1a
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #2 Skrevet 1. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi tenker å kjøpe rullegardiner til stuen vår. Når det er sol så skinner det inn fra morgen til ettermiddag. Blir dermed ganske varmt, i tillegg til at vi blir blendet når vi sitter i stuen, ser tv osv. Hvilken type rullegardin ville dere gått for? Jeg synes de gjerne ser penest ut de som er transparente vs lystette/tilnærmet tett. Men vet ikke om det holder med transparent når solen stråler? Vi kommer ikke til å kjøpe lameller, persienner eller plissegardiner. Har dårlig erfaring med barn som synes de er veldig gøy å leke med…så må kunne rulles opp ved behov. Anonymkode: 1eae1...c1a Utvendige persienner er gull. Da slipper ikke varmen inn i huset på sommeren. Koster jo endel. Men veldig glad i mine. Anonymkode: 0d435...f68 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #3 Skrevet 1. desember 2022 Er det screens du mener? Plissé-gardiner går jo helt opp? Akkurat som en rullegardin gjør? Vi har flere løsninger. I noen rom har vi utvendige screens. Disse tar 90% av varmen. Man beholder utsikten, men om solen står rett på, blir det fremdeles såpass gjenskinn i tv'er og skjermer at man må ha annen solskjerming i tillegg. I noen rom har vi innvendige screens. Disse er mye billigere enn utvendige, og har samme egenskapene som utvendige - med unntak av at de ikke tar i nærheten av så mye varme. Det blir MYE varmere enn om screensen er utvendig. I noen rom har vi lystette plissé-gardiner. Disse tar jo mesteparten av lys, men ikke noe særlig varme, og det blir altså da ganske mørkt inne. I noen rom har vi ikke-lystitte plissé-gardiner. Disse tar heller ikke noe særlig varme, og slipper inn såpass mye lys at det fremdeles er litt irriterende om solen er vinklet rett mot skjermer. Har man sol rett mot skjermen, så er det omtrent bare lystette som duger. Så da ville jeg heller gått for noe som tar varme, og så heller hatt vanlige gardiner i tillegg så man kunne trekke for når solen sto i mest plagsom vinkel. Anonymkode: c7511...c8a
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #4 Skrevet 2. desember 2022 Jeg har begge deler, de henger over hverandre, dvs transparent inni karmen og lystett over så den dekker hele vinduet. Bruker den ene stort sett ved sterk sol og den andre hver kveld eller i indirekte sol, funker kjempebra. Og den lystette hjelper faktisk litt mot trekk fra vinduene også siden det er veldig dårlige vinduer her vi bor. Sparer strøm når det blåser mye og ved minusgrader 😉 Anonymkode: 1d140...ee0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå