AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #1 Skrevet 1. desember 2022 Svært få tenker over hvordan vi lever. Å få en materialistisk ting skal være bra for oss, vi setter dette som en av de viktigste verdiene i livet: materialismen. Få ting, kjøpe ting, kaste ting. Heletiden holder vi på med dette. Så får vi barn, som også bli lært om til det samme. Det samme gjentar seg. Ingen mennesker trenger gaver, få ting. Når vi fikk barn bestemte vi oss for å ikke gi gaver til jul og bursdager, de får alt som trengs resten av året. Har klær og mat, alt som trengs for å leve. Uten overflod av ting. Foreldre i dag gir bare etter presset rundt seg, hva skal kjøpes av ting. Er disse foreldrene som er problemet. Å ha akkurat det man trenger for å leve, ikke noe mer gjør barn mye bedre rustet til å takle livet som voksen. Vi lager næringsrik mat hver dag, gode råvarer. Dette er gleden for oss, barna gleder seg til spise hver dag. Gleden i livet skal jo være alt annet enn materialismen. Anonymkode: c68ee...d40 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #2 Skrevet 1. desember 2022 Nei, barna mine lærer ikke det. Vi drar på gjenbruken, kjøper brukte klær og leker. De får kun det de trenger løpet av året og ikke noe mer. De har ingen ønsker til bursdag eller jul fordi de ikke mangler noe. De har mindre enn de fleste. Mine barn var ikke sånn for 4 år siden. Da så jeg selv at de begynte å oppføre seg utakknemlig og bortskjemte selv om de ikke er det. Da brukte vi hele desember på veldedighet. Da de så gave haugen som "God jul, lille venn" hadde ble de sjokkerte. De innså selv at det er andre der ute som virkelig mangle mye. Nå er de 8 og 14. De bruker mer tid på å gjøre ting for andre og lage ting enn å gå rundt å ønske seg masse 😊 Anonymkode: 08052...cc5
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #3 Skrevet 1. desember 2022 Hmmm, var dette noe annet en selvskryt? Som jeg vil si står stikk i strid med det du forsøker å fremstå som. Vil ønske deg en god jul, enten med eller uten pakker under treet. Hos oss blir det forøvrig en fin jul med gaver og veldedighet - det ene utelukker ikke det andre🎄🎅. Anonymkode: 145fe...34c 6
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #4 Skrevet 1. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei, barna mine lærer ikke det. Vi drar på gjenbruken, kjøper brukte klær og leker. De får kun det de trenger løpet av året og ikke noe mer. De har ingen ønsker til bursdag eller jul fordi de ikke mangler noe. De har mindre enn de fleste. Mine barn var ikke sånn for 4 år siden. Da så jeg selv at de begynte å oppføre seg utakknemlig og bortskjemte selv om de ikke er det. Da brukte vi hele desember på veldedighet. Da de så gave haugen som "God jul, lille venn" hadde ble de sjokkerte. De innså selv at det er andre der ute som virkelig mangle mye. Nå er de 8 og 14. De bruker mer tid på å gjøre ting for andre og lage ting enn å gå rundt å ønske seg masse 😊 Anonymkode: 08052...cc5 Selvfølgelig gjør de det, kg eventyr 😉 Anonymkode: 54b3c...4f2 1 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #5 Skrevet 1. desember 2022 Hva er forskjellen på å gi ting hele året eller til jul? Gaver er gaver Dere gir jo gaver men ikke til jul. Gaver har en kulturell betydning, ikke en materialistisk. I utgangspunkt. Anonymkode: 833bc...d5f 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #6 Skrevet 1. desember 2022 Jeg svarer på overskriften, og den er jeg uenig i. Hvis mine barn behøver nye votter er det likegyldig om de får dem av meg 1.desember, eller av mormor 24.desember. Problemet ligger i hvilken type gave de får, om det er noe nyttig, noe de trenger, eller om det er "skapfyll". De aller fleste familier jeg kjenner har som tradisjon at de gir nettopp slike ting, altså nuttige ting som forbrukes og som mottaker har bruk for. Anonymkode: 0a9c2...5d3 2
BobbySocks Skrevet 1. desember 2022 #7 Skrevet 1. desember 2022 Hvorfor er det bedre å gi ungene ting gjennom hele året? Vi lærer de ihvertfall at de må ønske seg ting, spare og eventuelt vente til bursdag/jul. 1 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #8 Skrevet 1. desember 2022 Hvorfor ikke gi til jul og bursdager i stedet? Anonymkode: 90eff...dc2 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #9 Skrevet 1. desember 2022 Opplegget deres høres helt vanvittig kjipt ut, Ts. Anonymkode: 6be8c...0ab 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #10 Skrevet 1. desember 2022 Er det i orden for deg at barn får premie når de har tatt blodprøve hos legen eller på sykehuset ? Eller blir det også for mye skapfyll for deg ? Her får hun gaver både til jul og bursdag. Og trenger hun en ny genser før det så får hun det. Anonymkode: 54773...44b 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #11 Skrevet 1. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Opplegget deres høres helt vanvittig kjipt ut, Ts. Anonymkode: 6be8c...0ab Hvorfor det? De har jo alt som trengs for å leve De får også mat som er langt over den som gjennomsnittet av barn spiser i dag som er proppfulle av tilsetningstoffer. Anonymkode: c68ee...d40
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #12 Skrevet 1. desember 2022 Gleder meg skikkelig til å se barnet åpne pakker i år som i fjor 🥰🥰 Anonymkode: 0d741...62b 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #13 Skrevet 1. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Svært få tenker over hvordan vi lever. Å få en materialistisk ting skal være bra for oss, vi setter dette som en av de viktigste verdiene i livet: materialismen. Få ting, kjøpe ting, kaste ting. Heletiden holder vi på med dette. Så får vi barn, som også bli lært om til det samme. Det samme gjentar seg. Ingen mennesker trenger gaver, få ting. Når vi fikk barn bestemte vi oss for å ikke gi gaver til jul og bursdager, de får alt som trengs resten av året. Har klær og mat, alt som trengs for å leve. Uten overflod av ting. Foreldre i dag gir bare etter presset rundt seg, hva skal kjøpes av ting. Er disse foreldrene som er problemet. Å ha akkurat det man trenger for å leve, ikke noe mer gjør barn mye bedre rustet til å takle livet som voksen. Vi lager næringsrik mat hver dag, gode råvarer. Dette er gleden for oss, barna gleder seg til spise hver dag. Gleden i livet skal jo være alt annet enn materialismen. Anonymkode: c68ee...d40 Det å få noe til jul og bursdag handler om det å ta del i magien ved høytiden. En gave trenger derfor ikke å koste mye penger for å bli godt mottatt. Men selvfølgelig - vil dere ha 365 hverdager i året, er det deres valg. Anonymkode: 03b32...b24 4
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #14 Skrevet 1. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvorfor det? De har jo alt som trengs for å leve De får også mat som er langt over den som gjennomsnittet av barn spiser i dag som er proppfulle av tilsetningstoffer. Anonymkode: c68ee...d40 Du trenger heller ikke kaffe, kaker, godteri, brus, kjøtt, dyrere varianter av matvarer på butikken osv, for å OVERLEVE. Du trenger heller ikke sminke, dyre dusjsåper, frisør, deodorant eller mer klær enn to bukser og to gensere. Jeg regner med at du heller ikke har mer enn nødvendig, ikke sant? Anonymkode: 03b32...b24 4
tussi680 Skrevet 1. desember 2022 #15 Skrevet 1. desember 2022 Lærer vi barna at takknemlighet er det viktigste, samt lære dem at ikke alle kan få alt, og at dem ikke alltid kan få det de peker på. Hard tørn å lære, men svært nødvendig. 2 1 1
Trolltunge Skrevet 1. desember 2022 #16 Skrevet 1. desember 2022 Mine barn har lært begge deler. Vi har hatt år med svært trang økonomi, der de lærte at de ikke kan få alt, å sette pris på det de har og får, men også gleden ved gaver med omtanke for dem man er glad i. Selv da jeg hadde skrapt økonomi sørget jeg for å gjøre julaften til en fest av glede og forventninger, og at de alltid fikk noe de inderlig hadde ønsket seg. Gjerne brukt, og det gjorde dem ingenting. Fremdeles søker både de og jeg etter ting brukt før vi eventuelt må kjøpe nytt om vi ikke finner det, selv nå når økonomi er bedre. Barn vokser, og både da vi hadde dårlig økonomi og nå får de mest gaver de faktisk trenger. Istedenfor å kjøpe slikt når som helst fikk de nye klær til fødselsdag og jul. Nødvendig utstyr også, som ski for eksempel. Selv om ski jevnt over har vært at jeg solgte det som var for lite og kjøpte større brukt, til samme/mindre pris, var det julegaver. Jeg har aldri sett meningen i å frata dem forventninger og gleden ved å få gaver, selv da vi hadde trang økonomi og stort fokus på ikke- materielle gleder, for de måtte jo uansett ha nye klær, sko, utstyr og diverse, så hvorfor da ikke sørge for begge deler? Det er ingenting galt ved å gi gaver noen trenger, og bare trist for barn om de er de eneste som ikke får gaver til jul. Det er nok av hverdager, så også fint å kunne ha feiringer, forventninger og glede, og å gi gaver noen trenger er det mye kjærlighet og omtanke i, som også er gode verdier å lære. 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #17 Skrevet 1. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Svært få tenker over hvordan vi lever. Å få en materialistisk ting skal være bra for oss, vi setter dette som en av de viktigste verdiene i livet: materialismen. Få ting, kjøpe ting, kaste ting. Heletiden holder vi på med dette. Så får vi barn, som også bli lært om til det samme. Det samme gjentar seg. Ingen mennesker trenger gaver, få ting. Når vi fikk barn bestemte vi oss for å ikke gi gaver til jul og bursdager, de får alt som trengs resten av året. Har klær og mat, alt som trengs for å leve. Uten overflod av ting. Foreldre i dag gir bare etter presset rundt seg, hva skal kjøpes av ting. Er disse foreldrene som er problemet. Å ha akkurat det man trenger for å leve, ikke noe mer gjør barn mye bedre rustet til å takle livet som voksen. Vi lager næringsrik mat hver dag, gode råvarer. Dette er gleden for oss, barna gleder seg til spise hver dag. Gleden i livet skal jo være alt annet enn materialismen. Anonymkode: c68ee...d40 Vil nå ikke min sønn er veldig materialistisk- han elsker å få hjemmestrikka raggsokker - fordi noen da har brukt tid på å lage noe til ham som han trenger, de er nemlig best når han skal gå på ski. Dessuten så ønsker han seg ting til han flytter hjemmefra. Greit nok - det er ting, men bare sånt man uansett må ha. Anonymkode: e3358...e60
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #18 Skrevet 1. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hmmm, var dette noe annet en selvskryt? Som jeg vil si står stikk i strid med det du forsøker å fremstå som. Vil ønske deg en god jul, enten med eller uten pakker under treet. Hos oss blir det forøvrig en fin jul med gaver og veldedighet - det ene utelukker ikke det andre🎄🎅. Anonymkode: 145fe...34c 👏 Anonymkode: 5345d...8d8
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #19 Skrevet 1. desember 2022 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Du trenger heller ikke kaffe, kaker, godteri, brus, kjøtt, dyrere varianter av matvarer på butikken osv, for å OVERLEVE. Du trenger heller ikke sminke, dyre dusjsåper, frisør, deodorant eller mer klær enn to bukser og to gensere. Jeg regner med at du heller ikke har mer enn nødvendig, ikke sant? Anonymkode: 03b32...b24 Du, jeg klarer meg fint uten kaffe/søtsaker/alkohol. Sminke og deo trenger jeg heller ikke, kroppen trenger faktisk ikke deo. Den styrer seg selv. Av klært har jeg greit utvalg Kjøper man etpar sko av god kvalitet så kan disse holde i mange år. Anonymkode: c68ee...d40
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #20 Skrevet 1. desember 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Du, jeg klarer meg fint uten kaffe/søtsaker/alkohol. Sminke og deo trenger jeg heller ikke, kroppen trenger faktisk ikke deo. Den styrer seg selv. Av klært har jeg greit utvalg Kjøper man etpar sko av god kvalitet så kan disse holde i mange år. Anonymkode: c68ee...d40 Jeg har også klær og sko av god kvalitet og billige jeg har hatt i mange år. Grunnen til at jeg ikke sliter de er at jeg har nok av det og derfor sliter hver bruk mindre. Jeg drikker heller ikke kaffe og alkohol, men har EN last, godis. Har fin hud så slipper å bruke masse dyre produkter, har langt hår og kan klippe håret selv. Gaver derimot ELSKER jeg å gi bort. Jeg liker å bruke masse tid på å finne noe til alle. Ungene mine får kombinasjon av praktiske ting og gøye ting. Men besteforeldre liker å bruke mye penger på ungene, så alle dyre ønsker får gå dit. Jeg må likevel ha oppdratt ungene til å ikke forvente for dyre ting eller ha urealistiske ting. 14-åringen har satt 0 ting på ønskelisten i år, for han vil ikke vite hva han får, han liker så godt spenningen i å vente på å åpne gaver og sier at jeg er så flink til å komme på ting han trenger/liker fra oss og besteforeldre at julen alltid blir bra. Vi har ikke hatt like god råd hvert år så gaver vi gir til andre har ikke alltid vært dyre og i min familie er det vanlig å også gi hverandre hjemmelagede gaver. Selv mine tenåringer kan bruke helger på å lage noe til besteforeldre. Jeg lager alltid fotoalbum som en gave. Jeg bruker fortsatt noen av de hjemmelagede gavene 25 år etter jeg fikk de. Anonymkode: 062f2...6c8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå