Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei. 

Jeg blir 20 år til neste år og ønsker å studere medisin. Har tatt opp igjen noen fag nå denne høsten, og får fra neste år 62,1 konkurransepoeng medregnet alderspoengene. Har seks i nesten alle fag, forutenom de tre Norsk fagene. Tok opp alle disse tre nå til høsten, men klarte ikke å heve karakteren i noen av disse. Om jeg på et vis skulle prestert å få seks i Norsk bokmål, Sidemål og muntlig vil jeg ha 64 poeng, og må vente i to-tre år før jeg kan komme inn. 

Så, til dere som vet eller har studert medisin i øst og sentral europa, hvilket land og universitet er det best å gå for?

Endret av bl2676
Skrevet

Tyskland.

Anonymkode: 0fa70...3ef

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Tyskland.

Anonymkode: 0fa70...3ef

Ja det hadde jeg ikke tenkt på. Tusen takk. Men studiet går vel på tysk? 

Skrevet

Hva med Danmark? Eventuelt starte i østeuropa  og deretter søke overgang til syddansk universitet

• Liker 3
Skrevet
Pipaluk skrev (10 minutter siden):

Hva med Danmark? Eventuelt starte i østeuropa  og deretter søke overgang til syddansk universitet

Skal sjekke Danmark litt nærmere ut. Takk for innspill. 

• Liker 1
Skrevet

Szczecin i Polen! Var i hvert fall veldig topp da jeg startet for snart 15 år siden. Digg mat, gøy festing og intens skole! Og til nattens rytter over her, så er jo TS åpenbart skoleflink. Dessuten er ikke alltid skoleflink ensbetydende med intelligent. Noen blomstrer også når de får lese og drive på med de tingene de faktisk liker 😊 Norsk på VGS er jo så kjedelig 😉 

Anonymkode: 5f86d...c1c

• Liker 4
Skrevet

Det beste er å IKKE studere i Øst-Europa.

Er du helt sikker på at du vil bli lege?

Anonymkode: b7f8b...24e

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Szczecin i Polen! Var i hvert fall veldig topp da jeg startet for snart 15 år siden. Digg mat, gøy festing og intens skole! Og til nattens rytter over her, så er jo TS åpenbart skoleflink. Dessuten er ikke alltid skoleflink ensbetydende med intelligent. Noen blomstrer også når de får lese og drive på med de tingene de faktisk liker 😊 Norsk på VGS er jo så kjedelig 😉 

Takk for svar. Lurer på en ting vedrørende medisinstudiet i Polen. Er det slik at man må lære seg polsk i løpet av de prekliniske årene? Har hørt fra noen at de bruker tolk til å kommunisere med pasienter. Varierer vel sikkert fra universitet til universitet da. 

Skjønner at man stiller bak norske medisinstudenter i forhold til LIS 1, men etter ferdig turnustjeneste, er det slik at Leger med utdannelse fra utlandet får noen ulemper med tanke på resten av spesialiseringsløpet? Har ikke satt meg inn i hvordan man velger de forskjellige spesialitetene etter LIS 1. Følte du at studielandet ditt var noe som helst slags ulempe forutenom turnustjenesten? Eller var det kanskje loddtrekning når du var ferdigutdannet? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det beste er å IKKE studere i Øst-Europa.

Er du helt sikker på at du vil bli lege?

Anonymkode: b7f8b...24e

Hva tenker du på da? Kvaliteten på studiet, vanskeligheter med LIS 1eller noe annet? 

Vil det gi et stort fortrinn om jeg velger et vesteuropeisk universitet fremfor øst europa?

Skrevet

Fordelen med Polen er automatisk autoriasjon og at man ikke må ha turnus i studielandet, men får komme rett i LIS1 køen. Det samme gjelder ikke Danmark og Tyskland hvor du må ha såkalt "dobbeltturnus"

Anonymkode: b9b93...56f

• Liker 1
Skrevet
bl2676 skrev (15 minutter siden):

Takk for svar. Lurer på en ting vedrørende medisinstudiet i Polen. Er det slik at man må lære seg polsk i løpet av de prekliniske årene? Har hørt fra noen at de bruker tolk til å kommunisere med pasienter. Varierer vel sikkert fra universitet til universitet da. 

Skjønner at man stiller bak norske medisinstudenter i forhold til LIS 1, men etter ferdig turnustjeneste, er det slik at Leger med utdannelse fra utlandet får noen ulemper med tanke på resten av spesialiseringsløpet? Har ikke satt meg inn i hvordan man velger de forskjellige spesialitetene etter LIS 1. Følte du at studielandet ditt var noe som helst slags ulempe forutenom turnustjenesten? Eller var det kanskje loddtrekning når du var ferdigutdannet? 

Ja, du har melkom 3-5 år polsk undervisning, men det er som regel ikke nok til å kommunisere hodt nok på egenhånd. 

Man stiller likt. Fordelen til norske studenter er at de bygger nettverk og dermed lettere får LIS1. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fordelen med Polen er automatisk autoriasjon og at man ikke må ha turnus i studielandet, men får komme rett i LIS1 køen. Det samme gjelder ikke Danmark og Tyskland hvor du må ha såkalt "dobbeltturnus"

Ja, men det er pasientfårleg. Det er nøgda av  nyeksaminerte lækjarar frå utlandet som ein rett og slett lyt senda heim. Nokre har jamvel vanskar med å tolka EKG og labprøver. Dårleg pasientkontakt er meir regelen enn unnataket. 

Skrevet
Nattens rytter skrev (Akkurat nå):

Ja, men det er pasientfårleg. Det er nøgda av  nyeksaminerte lækjarar frå utlandet som ein rett og slett lyt senda heim. Nokre har jamvel vanskar med å tolka EKG og labprøver. Dårleg pasientkontakt er meir regelen enn unnataket. 

Nei. De går alle igjennom samme turnustjeneste. Å tolke EKG er vanskelig for alle nyutdannet. Det er derfor man har turnus med veiledning 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

TS. Jeg som studerte i Szczecin, Polen. Det var ikke lenger loddtrekning. Jeg var i det siste kullet som gikk under turnus, og ikke LIS1. Å studere i Oslo kan kanskje gi fordel pga kontakter. Jeg tok kontakt med sykehuset jeg var interessert i, hospiterte på akuttmottaket og fikk turnus på vårparten. Ventet altså en runde etter studiet. Ikke problematisk, mao 🙂 Følte ikke studiested var en ulempe, og elsket det! Altfor mye negativt fokus på studiene i utlandet som jeg ikke kjenner meg igjen i. Du får også fokusere utelukkende på studier. I Norge må de jobbe itillegg for å få det til å gå rundt økonomisk. Du får sett mange sjeldne og interessante caser på sykehuset + man lærer litt ydmykhet. Vi hadde 2 år med polsk undervisning. Legene som er med deg til pasientene oversetter forløpende 

Endret av Christina82
delryddet for moderert innlegg.
  • Liker 6
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 1.12.2022 den 13.06):

TS. Jeg som studerte i Szczecin, Polen. Det var ikke lenger loddtrekning. Jeg var i det siste kullet som gikk under turnus, og ikke LIS1. Å studere i Oslo kan kanskje gi fordel pga kontakter. Jeg tok kontakt med sykehuset jeg var interessert i, hospiterte på akuttmottaket og fikk turnus på vårparten. Ventet altså en runde etter studiet. Ikke problematisk, mao 🙂 Følte ikke studiested var en ulempe, og elsket det! Altfor mye negativt fokus på studiene i utlandet som jeg ikke kjenner meg igjen i. Du får også fokusere utelukkende på studier. I Norge må de jobbe itillegg for å få det til å gå rundt økonomisk. Du får sett mange sjeldne og interessante caser på sykehuset + man lærer litt ydmykhet. Vi hadde 2 år med polsk undervisning. Legene som er med deg til pasientene oversetter forløpende 

Så slik du ser det, er det ingen hensikt i å vente to-tre år for å komme inn i Norge? Hadde du mye arbeidserfaring fra Norge fra sommerferiene? Har forstått det slik at dette er alfa omega for LIS 1 søking. 

Hva gjorde du i mellomtiden fram til du begynte i turnus? Jeg har forstått det slik at man kan jobbe som fastlegevikar uten LIS 1 gjennomført?

Takk for gode svar 😃

Endret av Christina82
endret for moderert innlegg.
Annonse
Skrevet

Fordelen med Norge da er at man ikke har skolepenger, avgifta er bare ei symbolsk semesteravgift på noen hundrelapper. Undervisningen går på norsk, og man er jo da tett i kontakt med helsevesenet man skal jobbe i under hele utdanningsløpet.

Fordelen med Polen og resten av Øst Europa er lavere opptakskrav (som regel trenger man kun å bestå en prøve som består av grunnleggende kjemi, biologi og lignende), det er billige bo og levekostnader også blir man jo kjent med en annen kultur enn sin egen og det å bo i et annet land enn sitt eget er jo noe man vil ta med seg videre i livet. 

Ulempen med Polen osv er at det kan være ganske nådeløst og det har vært tilfeller som har kommet frem i media at enkelte stryker studener med vilje fordi man da må betale en ekstra avgift for å ta eksamen på nytt som ofte er ganske høy. Så spørsmålet er hva man ønsker og hva man vil. Men det er jo også utvekslingsmuligheter  om man tar det i Norge så man kan jo også få oppleve det å være utenlandsstudent da også. 

Anonymkode: 2cbb2...d58

Skrevet

Har ikke vært gjennom det selv, men har flere venner som har studert i Budapest. Det så helt fantastisk ut! 

PS: det finnes en funksjon for å ignorere brukere som bare troller hele tiden, så slipper man å irritere seg over det 😊 Anbefales. 

Anonymkode: a0a82...580

• Liker 1
Skrevet
bl2676 skrev (5 timer siden):

Så slik du ser det, er det ingen hensikt i å vente to-tre år for å komme inn i Norge? Hadde du mye arbeidserfaring fra Norge fra sommerferiene? Har forstått det slik at dette er alfa omega for LIS 1 søking. 

Hva gjorde du i mellomtiden fram til du begynte i turnus? Jeg har forstått det slik at man kan jobbe som fastlegevikar uten LIS 1 gjennomført?

Takk for gode svar 😃

Personlig syns jeg ikke det er verdt å vente 2 - 3 år på det, med mindre man er veldig engstelig for å bo utenfor Norge. Er man positiv til å reise til utenlandet er det bare en spennende tid, og man kan lære mye av kultur, hvordan ting er utenfor Norge-boblen osv. Absolutt noe jeg tror de fleste vokser på. Så kjedelig å bruke de årene på VGS-fag og samling av alderspensjon! 

Arbeidserfaring er nok viktig. Det ser nok rart ut med tom CV nå til dags. Jeg jobbet bare som pleieassistent i sommerferiene. Fikk ikke jobb som medisinstudent med midlertidig lisens etter 5.året. Det gikk bra likevel. Da jeg ventet på turnus jobbet jeg med sykepleieroppgaver for inntektens skyld, samt hospiterte i akuttmottak for å bli sett :-) Det var også veldig kjekt å ha gjort da turnus startet! 

Du kan også jobbe som fastlegevikar, ja. Mange kommuner som er desperate etter fastleger, og der er det lett å få et ben inn. Mener også man kan jobbe på dr.dropin. Det eksisterer også egne stillinger på sykehuset for de som ikke har utført LIS1. Som mottakslege :-) Men kan se for meg sistnevnte har høyt søkertrykk. Alt det der ordner seg! 😊 

https://old.pum.edu.pl/english/programs-in-english-language

Slenger meg link til universitetet jeg snakker om. Opplevde aldri å bli strøket med vilje eller noe type korrupsjon. Det er ganske annerledes enn i Norge, men man må ta det med litt humor. Mange studenter har en tendens til å overdrive og prøve å skremme. For eksempel at de kan fremstille en bestemt professor som ondskapen selv (satt på spissen), men så er de ikke SÅ ille. Det var faktisk noen av de som var litt skumle da, skal innrømme det 😂 Vet ikke hvordan det er der nå sammenlignet med min tid.

• Liker 2
Skrevet
bl2676 skrev (7 timer siden):

Takk for gode svar 😃

Altså dette må jeg bare kommentere. Det er ikke rart det legges inn kreti og pleti på sykehusene så de blir overfylt, når nyutdannete som ikke bare mangler erfaring som leger, men i tillegg har nada erfaring med norsk helsevesen, skal leke fastlege fordi de ikke klarer å få LIS1. I tillegg får jo de som studerer i land der de ikke snakker språket ingen erfaring med pasientkontakt gjennom studiet, så de er jo helt blottet for hvordan man skal snakke med folk. Det er livsfarlig for pasientene å få en lege som hverken kan snakke med folk eller kjenner til hvordan systemet fungerer, hvor folk kan få hjelp og hva de har krav på. Heldigvis kan man bare være fastlegevikar i ett år på denne ordningen, jeg håper den forsvinner helt. Folk fortjener å få kvalifiserte og skikkelig leger som fastleger, ikke en erfaringløs lekelege fra Polen.

TS, hvorfor må du studere i Øst-Europa? Hvorfor ikke velge seg et land der du kan språket, kan kommunisere med pasienter underveis i studiet og kan jobbe mens du studerer?  Danmark, Sverige, Storbritannia eller Irland f.eks? Eller Tyskland? (tysk er ikke vanskelig å lære, og flere studier går på engelsk så kan du lære tysk ved siden av). Ingen vet heller hvordan LIS1 vil se ut i fremtiden og hvem som får dette, så det kan være du må regne med å jobbe mer i landet der du har studert for faktisk å klare å få legejobb i Norge. Da funker det dårlig å sitte i Ungarn eller Slovenia og eneste kommunikasjon med de innfødte er å bestille øl.

Anonymkode: c9d72...899

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Altså dette må jeg bare kommentere. Det er ikke rart det legges inn kreti og pleti på sykehusene så de blir overfylt, når nyutdannete som ikke bare mangler erfaring som leger, men i tillegg har nada erfaring med norsk helsevesen, skal leke fastlege fordi de ikke klarer å få LIS1. I tillegg får jo de som studerer i land der de ikke snakker språket ingen erfaring med pasientkontakt gjennom studiet, så de er jo helt blottet for hvordan man skal snakke med folk. Det er livsfarlig for pasientene å få en lege som hverken kan snakke med folk eller kjenner til hvordan systemet fungerer, hvor folk kan få hjelp og hva de har krav på. Heldigvis kan man bare være fastlegevikar i ett år på denne ordningen, jeg håper den forsvinner helt. Folk fortjener å få kvalifiserte og skikkelig leger som fastleger, ikke en erfaringløs lekelege fra Polen.

TS, hvorfor må du studere i Øst-Europa? Hvorfor ikke velge seg et land der du kan språket, kan kommunisere med pasienter underveis i studiet og kan jobbe mens du studerer?  Danmark, Sverige, Storbritannia eller Irland f.eks? Eller Tyskland? (tysk er ikke vanskelig å lære, og flere studier går på engelsk så kan du lære tysk ved siden av). Ingen vet heller hvordan LIS1 vil se ut i fremtiden og hvem som får dette, så det kan være du må regne med å jobbe mer i landet der du har studert for faktisk å klare å få legejobb i Norge. Da funker det dårlig å sitte i Ungarn eller Slovenia og eneste kommunikasjon med de innfødte er å bestille øl.

Anonymkode: c9d72...899

Du overdriver helt vanvittig angående legene fra øst-europa. En ting om leger skal få jobbe som fastlege uten LIS1, men man er like fersk og "udugelig" uansett hvilket land du har studert i. Og hvis det blir så ille med LIS1 som du snakker om, og du likevel må bli værende i et annet land, trenger du ikke å for eksempel bli værende i Polen. Du kan fortsatt reise til et annet land for å jobbe opp erfaring. Regner med det ikke blir en aktuell problemstilling på en god stund, i hvert fall. Lekelege. Wtf. Skjer med alle de høytidelige "ekspertene" i denne tråden her? 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...