AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #1 Skrevet 1. desember 2022 Jeg stiller dette spørsmålet helt genuint. Fordi jeg ikke klarer å forstå hvorfor bidragspliktige (ikke alle selvfølgelig) ikke ønsker å betale bidrag til sine barn? Jeg har jo hørt forskjellige grunner, som at det er bidragsmottaker som bruker pengene på seg selv, at pengene ikke kommer barna tilgode, eller at bidragspliktig mener de ikke har et ansvar når barna ikke bor med dem. Men føler de (eller deg om du som leser ikke betaler) ikke et ansvar og pliktfølelse ovenfor eget kjøtt og blod? At eget barn skal ha de beste forutsetninger for å vokse opp? Hva er den egentlige typtstikkende grunnen til å ikke betale? Anonymkode: f07a4...041
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #2 Skrevet 1. desember 2022 Vil vel bruke pengene på bil, burger, øl og tattiser isteden. Er slike folk som løpet fra ansvaret. Anonymkode: 41bf0...6b7 10 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #3 Skrevet 1. desember 2022 Jeg tipper at de tenker at det de betaler er alt for mye. At barna umulig kan koste så mye og at bidragsmottaker også skal bidra. Jeg antar at de føler at hele forsørgerbyrden faller på dem fordi det er så tydelig at et stort beløp blir trukket fra lønna. Bidragsmottaker har ikke så tydelige utgifter. For min del går jo alt i "det store sluket". Jeg betaler, totalt sett, mer for barna enn han gjør med sitt bidrag, men det er jo ikke så tydelig som at x-antall tusen går ut av kontoen på en gang. Anonymkode: 4d85f...3ae 7
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #4 Skrevet 1. desember 2022 Min eks nektet å betale bidrag i nesten 2 år fordi han ikke så det som nødvendig da han ikke hadde kontakt med barna. Heldigvis var barna såpass store at familie og venner kunne høre direkte fra barna at det var far som ikke ville ha kontakt. Han måtte ha en pappapause som varte i 10 ÅR. Da skulle han skilles og da var barna gullverdt helt til han fant seg ny samboer igjen. Han er så fuckings lavmål at jeg får ikke sagt det. Anonymkode: f5975...900 9
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #5 Skrevet 1. desember 2022 Her så sendte far krav inn til Nav, om at han skulle slippe å betale bidrag, fordi jeg hadde kjøpt meg en sliten rekkehus leilighet, og da mente han at jeg hadde god råd. Hadde på den tiden 320 000 i året, og han hadde 500 000 i året. Selvfølgelig måtte han fortsatt betale bidrag. Jeg har alltid vært økonomisk av meg, han bare roter bort alt, fordi han vil leve i sus og dus. Får og legge til at han hadde samvær med barna 2-4 helger i året. Så han er jo ikke årets far. Anonymkode: 90dba...ae1 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #6 Skrevet 1. desember 2022 Eksen min skal i utgangspunktet betale 480 kroner, men han nekter til og med å betale det lille beløpet. Han mener vel han trenger pengene mer da? Og hater meg som pesten, så kan jo være det og. Han bidrar ikke med noen ting. Og jeg klarer meg jo uten, men det irriterer meg. Jeg vet han bruker mye penger på Lego til seg selv, liksom 🙄 Anonymkode: 79909...a7f 3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #7 Skrevet 1. desember 2022 Jeg fikk kjeft for å kjøpe et kamera til en tusenlapp. «Det var ikke det bidraget skulle gå til». Nei, du, det gjorde det heller ikke. Han betalte 1500 kroner i måneden, jeg bidro med mer enn det fra min egen lønn, som jeg også kjøpte kamera for. Anonymkode: d6e68...66f 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #8 Skrevet 1. desember 2022 Krake søker make. Min eks fant seg en likesinnet. Hun stilte villig opp og fikk skrevet eiendeler over på seg rett før namsmannen kom for å ta beslag for å dekke bidragsgjeld. Det synes jeg er sykt. Enden på visa er at de fikk barn han heller ikke betaler bidrag for. Anonymkode: 1491a...201 4
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #9 Skrevet 1. desember 2022 Jeg vet at min mann hater å betale bidrag. Barnet ble til etter en ONS, og han har fått møte barnet 2 ganger på 14 år. Jeg har aldri møtt barnet de 10 åra vi har vært sammen, og gift 6 av de. Jeg ser frem til den dagen barnet vil møte oss. Men ja, det er vanskelig å betale bidrag og stadig vippse penger til noen som ikke vil se oss. For det gjør mor og barn, sender snap om å få penger til det ene og det andre. Men vi må jo på en måte, være bedre. Ikke være bitre. Jeg hadde forstått han om han hadde nekta. Jeg ser han har det vondt. Anonymkode: 85a04...b1e 7
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #10 Skrevet 1. desember 2022 Noen ønsket seg kanskje ikke barn. De ville gjerne tatt abort eller adoptert bort barnet. Men ikke alltid man får tatt det valget selv, siden det er kvinnen som bestemmer det. Anonymkode: 1bff2...67c 2 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #11 Skrevet 1. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Noen ønsket seg kanskje ikke barn. De ville gjerne tatt abort eller adoptert bort barnet. Men ikke alltid man får tatt det valget selv, siden det er kvinnen som bestemmer det. Anonymkode: 1bff2...67c Men da må jo personen med sperm bruke prevensjon. Og embryoet, fosteret, barnet er en del av kvinnens kropp og den bestemmer bare hun over. Det er ikke vits i å tenke sånn. Anonymkode: 85a04...b1e 5 3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #12 Skrevet 1. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men da må jo personen med sperm bruke prevensjon. Og embryoet, fosteret, barnet er en del av kvinnens kropp og den bestemmer bare hun over. Det er ikke vits i å tenke sånn. Anonymkode: 85a04...b1e Når barnet er født da? Hvis den ene forelderen ønsker å adoptere barnet bort, men den andre vil beholde barnet selv, så må jo den som ikke ønsker barn betale bidrag til den andre. Enten det er kvinnen eller mannen. Og hvorfor skal kvinner få lov til å ta abort? Burde ikke personen med egg også være ansvarlig for prevensjon? Eller er det bare de med sperm sitt ansvar? Anonymkode: 1bff2...67c 3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #13 Skrevet 1. desember 2022 Fordi han FORTJENER flotte ferier og en stor fin leilighet nemlig. Ikke så viktig at vi ikke får dratt på ferie fordi jeg betaler absolutt alt. Sålenge han kan leve godt trenger ikke vi å gjøre det. Jeg har råd til alt barnet mitt trenger altså, mat på bordet og leilighet. Men ingenting til overs for å leve så godt som han fortjener Anonymkode: 4e37c...3a8
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #14 Skrevet 1. desember 2022 En kamerat av meg synes det var urettferdig å måtte betale bidrag fordi mor saboterte samværet mellom han og barnet. Han betalte det han skulle likevel, men.. Moren forlangte stadig mer bidrag med løfte om at han snart skulle få se barnet.. Til slutt gikk han rettens vei for å få samvær med sitt eget barn og vant på alle punkter. Nå som han har samvær, betaler han bidraget uten problemer. Anonymkode: dba1a...b69
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #15 Skrevet 1. desember 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Når barnet er født da? Hvis den ene forelderen ønsker å adoptere barnet bort, men den andre vil beholde barnet selv, så må jo den som ikke ønsker barn betale bidrag til den andre. Enten det er kvinnen eller mannen. Og hvorfor skal kvinner få lov til å ta abort? Burde ikke personen med egg også være ansvarlig for prevensjon? Eller er det bare de med sperm sitt ansvar? Anonymkode: 1bff2...67c Når barnet er født må det sørges for. En foreldre kan ikke adoptere bort et barn, det må foreldrene være enige om. Om ikke foreldrene til barnet betaler for det, må alle vi andre sørge for det gjennom offentlige ytelser, og det blir ikke riktig. Kvinnen kan ta abort for hun bestemmer over sin egen kropp. Slik som menn bestemmer over sin kropp. Det er menns fulle og hele ansvar å beskytte seg mot graviditet de ikke ønsker. Og det er kvinners ansvar å beskytte seg selv mot uønska graviditet. Noen ganger går det ikke som man ønsker og ei befrukting vil skje og et barn vil bli født. Om man ikke ønsker å sørge for et barn må man la være å penetrere kvinner. Og kvinner må unngå å bli penetrert. Og ALDRI glem at det handler om et helt uskyldig barn. Anonymkode: 85a04...b1e 7
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #16 Skrevet 1. desember 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Når barnet er født må det sørges for. En foreldre kan ikke adoptere bort et barn, det må foreldrene være enige om. Om ikke foreldrene til barnet betaler for det, må alle vi andre sørge for det gjennom offentlige ytelser, og det blir ikke riktig. Kvinnen kan ta abort for hun bestemmer over sin egen kropp. Slik som menn bestemmer over sin kropp. Det er menns fulle og hele ansvar å beskytte seg mot graviditet de ikke ønsker. Og det er kvinners ansvar å beskytte seg selv mot uønska graviditet. Noen ganger går det ikke som man ønsker og ei befrukting vil skje og et barn vil bli født. Om man ikke ønsker å sørge for et barn må man la være å penetrere kvinner. Og kvinner må unngå å bli penetrert. Og ALDRI glem at det handler om et helt uskyldig barn. Anonymkode: 85a04...b1e Men hvis kvinnen glemmer prevensjon, kan hun ta abort om barnet er uønsket. Også selv om mannen ønsker barnet. Hvis mannen glemmer prevensjon, eller blir voldtatt f eks, så har han ingen mulighet til å unngå å bli far, om kvinnen velger å beholde barnet. Synes ikke det er så rart at noen menn ikke liker å betale bidrag for et barn de aldri ønsket. Ikke alle har et drøm om å få barn. Anonymkode: 1bff2...67c 3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #17 Skrevet 1. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men hvis kvinnen glemmer prevensjon, kan hun ta abort om barnet er uønsket. Også selv om mannen ønsker barnet. Hvis mannen glemmer prevensjon, eller blir voldtatt f eks, så har han ingen mulighet til å unngå å bli far, om kvinnen velger å beholde barnet. Synes ikke det er så rart at noen menn ikke liker å betale bidrag for et barn de aldri ønsket. Ikke alle har et drøm om å få barn. Anonymkode: 1bff2...67c Men sånn er det bare, det er umulig å gjøre dette rettferdig med de biologiske forskjellene mellom kjønnene. Alle må passe på seg selv, og så ta konsekvensene om noe ikke går som ønsket. Anonymkode: 79909...a7f 3 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #18 Skrevet 1. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men hvis kvinnen glemmer prevensjon, kan hun ta abort om barnet er uønsket. Også selv om mannen ønsker barnet. Hvis mannen glemmer prevensjon, eller blir voldtatt f eks, så har han ingen mulighet til å unngå å bli far, om kvinnen velger å beholde barnet. Synes ikke det er så rart at noen menn ikke liker å betale bidrag for et barn de aldri ønsket. Ikke alle har et drøm om å få barn. Anonymkode: 1bff2...67c Jeg vet ikke hvor mange barn som har kommet til ved voldtekt av far. Finnes det noen saker i Norge? Der far har gått til sak? Jeg lurer oppriktig. Men det må være det eneste unntaket, om far blir voldtatt. Ellers klarer menn å passe på tissen sin, om de vil. Det er bare mannebarn som spruter i en kvinne og sutrer etterpå for at det ble barn av det. Det er veldig, veldig enkelt. Om en mann ikke ønsker barn må han la være å penetrere kvinner. Jeg skrev innlegget om min mann som fikk barn med en ONS. Han er dritsur, kjempebitter, forbanna - for damen sa hun gikk på prevensjon. Men hva hjelper det? Ikke brukte han gummi og han lå helt ukritisk med ei fremmed dame i fylla. Nå er barnet her og det kan ikke noe for at mor og far er dust. Så all surhet må legges tilside. Anonymkode: 85a04...b1e 5 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #19 Skrevet 1. desember 2022 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Men sånn er det bare, det er umulig å gjøre dette rettferdig med de biologiske forskjellene mellom kjønnene. Alle må passe på seg selv, og så ta konsekvensene om noe ikke går som ønsket. Anonymkode: 79909...a7f Jada, jeg bare svarer på hvorfor noen menn ikke liker å betale bidrag. Er nok mange kvinner som ikke hadde likt å betale bidrag også, om det var omvendt at menn var den som bar frem barnet og valgte å beholde. Sånn er livet. Velger man som kvinne å få barn med en mann som ikke er interessert i å bli far, så får man jo bare stå for det. Hjelper ikke å irritere seg over at mannen blir sur for å betale bidrag. Anonymkode: 1bff2...67c
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #20 Skrevet 1. desember 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg vet ikke hvor mange barn som har kommet til ved voldtekt av far. Finnes det noen saker i Norge? Der far har gått til sak? Jeg lurer oppriktig. Men det må være det eneste unntaket, om far blir voldtatt. Ellers klarer menn å passe på tissen sin, om de vil. Det er bare mannebarn som spruter i en kvinne og sutrer etterpå for at det ble barn av det. Det er veldig, veldig enkelt. Om en mann ikke ønsker barn må han la være å penetrere kvinner. Jeg skrev innlegget om min mann som fikk barn med en ONS. Han er dritsur, kjempebitter, forbanna - for damen sa hun gikk på prevensjon. Men hva hjelper det? Ikke brukte han gummi og han lå helt ukritisk med ei fremmed dame i fylla. Nå er barnet her og det kan ikke noe for at mor og far er dust. Så all surhet må legges tilside. Anonymkode: 85a04...b1e Enig i mye av dette. Men vil legge til at hvis man som kvinne lar en mann som ikke vil bli far, sprute i seg, så må man leve med konsekvensene av det. Ikke alle menn ønsker å bli far. Hjelper ikke som mor å sutre og klage for at mannen ikke betaler bidrag med glede. Velg en annen mann å få barn med da vel! Anonymkode: 1bff2...67c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå