Gå til innhold

Du som går på Ozempic, når begynte du å merke noe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nylig begynt på Ozempic grunnet overvekt. Jeg har vært overvektig i mange år, og klarer ikke å holde vekten nede på egen hånd. Nå har jeg BMI over 35.  Jeg har klart å gå ned til normalvekt 1 gang (BMI 24), men klarte ikke å holde vekten i mer enn 6 måneder før jeg begynte å gå opp igjen. Jeg har foreløpig heldigvis ingen følgesykdommer - blodtrykket er fint, kolesterolet er fint, langtidsblodsukkeret er fint, men jeg vet at jeg må klare å gjøre noe før jeg får alt dette. 

Det skal sies at store deler av familien min er overvektige, og at jeg har vokst opp i et hjem med horribelt forhold til mat. Det fantes knapt noe sunt i hus, mange av de voksne i familien spiste alle følelser, og det var aldri mulig å gjøre noe sammen uten at det involverte mat. 

Jeg har tatt tredje injeksjon med laveste dose Ozempic så langt. Til nå merker jeg ingen ting. Verken i forhold til matlyst eller søtsug, eller bivirkninger. Hvor lang tid tok det før du merket noe av legemidlet? 

Anonymkode: 2c2d8...126

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legene burde ikke skrive ut dette preparatet til andre enn diabetikere.Så nå er det mangel.

Anonymkode: 79bfe...333

• Liker 5
Skrevet

Er ikke garantert du har noe effekt av det, mange som ikke går ned i vekt i det hele tatt, selv ved fast bruk over lengre tid. 

Det som er viktig er at du legger om kostholdet og begynner å være aktiv i tillegg. Ozempic er bare et hjelpemiddel om du skal kun bruke det til å redusere vekten, det er ingen garanti.

Men ville uansett vurdert andre medisiner enn Ozempic nå uansett, med tanke på medisin mangelen som er. Mange som har bedre effekt med Saxenda.

Har selv diabetes å helt avhengig av Ozempic, å kan ikke bytte til annen medisin. Etter å prøvd flere typer, som har gitt alvorlige ettervirkninger pga bivirkninger. 

Anonymkode: 66c5e...986

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Legene burde ikke skrive ut dette preparatet til andre enn diabetikere.Så nå er det mangel.

Anonymkode: 79bfe...333

Skal vi snu litt på det, siden det er så vanskelig å se nyansert på dette…det finnes mange minst like gode medisiner og sprøyter til diabetikere, om denne medisinen også skrives ut mot overvekt, så er vel det flott syns jeg. Kanskje man endelig får bukt med overvekt epidemien? Slippe at flere får diabetes type 2 er også lurt. Og så mye bedre enn å la det gå for langt/ta operasjon. Vi kommer ikke unna at å bare ta seg sammen og trene og spise mindre ikke er så lett, så om Ozempic eller annet kan hjelpe folk så støtter jeg dette. 

• Liker 6
Skrevet

8 måneder, merker ingen ting.

Anonymkode: 499c7...29e

Skrevet

Merket virkning med en gang. Spiser mye mindre, ikke like lyst på godteri. Brukt den i 1,5 år. Gått ned 32 kilo...lykke til

Anonymkode: e2156...5c2

• Hjerte 1
Skrevet

Merket det samme dag, matlysten forsvant og ble raskt mett. Hadde det slik i mange mnd, ledsaget med kvalme, ubehag, halsbrann og fatigue. Hadde det slik i ca 3 mnd før jeg sluttet, og startet ikke opp igjen før et par mnd senere. Har nå mindre matlyst, men ikke noe av det andre ubehaget. Har aldri klart å øke til mer enn 0,35mg - men så lenge jeg går ned så gjør ikke det noe :)

Har gått ned 8 kg (er lav).

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker ozempic, merket effekt fra første dag. Ikke så god effekt nå,.Men har fortsatt en del effekt. Men du har BMI som gjør at du kan få saxenda på blå resept, hvorfor prøver du ikke det heller?

Skrevet

Jeg bruker ozempic, og merker effekt. Men sannsynligvis vil flere og flere leger nå slutte å skrive ut nye resepter dessverre. 

Topsi skrev (2 minutter siden):

Jeg bruker ozempic, merket effekt fra første dag. Ikke så god effekt nå,.Men har fortsatt en del effekt. Men du har BMI som gjør at du kan få saxenda på blå resept, hvorfor prøver du ikke det heller?

Jeg kan få saxenda på blå resept. Men man må jo da prøve mysimba først, og det kan dessverre ikke jeg pga. jeg går på antidepressiva. Hadde jeg kunne gått rett på saxenda, hadde jeg jo selvsagt gjort det. Det ville vært mye billigere for meg.

Anonymkode: 01c71...c1e

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg bruker ozempic, og merker effekt. Men sannsynligvis vil flere og flere leger nå slutte å skrive ut nye resepter dessverre. 

Jeg kan få saxenda på blå resept. Men man må jo da prøve mysimba først, og det kan dessverre ikke jeg pga. jeg går på antidepressiva. Hadde jeg kunne gått rett på saxenda, hadde jeg jo selvsagt gjort det. Det ville vært mye billigere for meg.

Hm, enkelte kan jo ikke bruke mysimba, det må jo gå an å søke direkte om saxenda? Merkelig at legen ikke søker om individuell behandling i helfo 

Skrevet
Topsi skrev (4 minutter siden):

Hm, enkelte kan jo ikke bruke mysimba, det må jo gå an å søke direkte om saxenda? Merkelig at legen ikke søker om individuell behandling i helfo 

Ja, jeg fikk beskjed om at det ikke gikk. Men om du har hørt noe annet, skal jeg ta turen til legen igjen. Saxenda er jo rådyrt om man ikke får det på blå resept, så det er helt uaktuelt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, jeg fikk beskjed om at det ikke gikk. Men om du har hørt noe annet, skal jeg ta turen til legen igjen. Saxenda er jo rådyrt om man ikke får det på blå resept, så det er helt uaktuelt. 

https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/kapittel-5-stonad-ved-helsetjenester/vedlegg-1-til--5-14-legemiddellisten/virkestoffer/liraglutid-2

Det står noe om prioriteringsforskriften under indikasjon 3 og 4, men henvisning til tungtveiende grunner til at mysimba ikke kan benyttes 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...