Gå til innhold

Gipsavstøyping av barnefot

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg har lyst til å få ei gipsavstøyping av foten til nevøen min, men lurer litt på når det kan vere greit å gjere dette? No er han 8 mnd gammal, er foten stor nok til å bli avstøypt? Korleis foretar ein ei slik avstøyping forresten? Eg har gips-pulver, og har tenkt å lage trolldeig til å trykke foten i, kva meir treng eg?... :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger en ramme til å 'holde på gipsen'. Altså. Trolldeig: trykk den ut så den er et par cm tykk. Trykk foten til ungen nedi. Lag en ramme av tykk papp og tape (papp med glatt overflate trekker ikke til seg vann fra gipsen i like stor grad som ubehandlet papp) som du trykker ned i trolldeigen rundt avtrykket. Hell i gips. Pass på luftbobler og sånn. Trykk en binders ned i gipsen når den er halvtørr, så kan den henges på veggen.

Også har jeg hørt om folk som har støpt hele avtrykket inn i en bilderamme. Dette er jeg litt usikker på hvordan man gjør, men kan tenke meg at papprammen jeg snakker om kan erstattes med en bilderamme. Da blir jo avstøpningen sittende fast i rammen og kan henges rett opp.

Pass på at det ikke blir for tynt, og om du bruker bilderamme; at det ikke blir for tungt for ramma.

Skrevet

Takk for tips! Går det fint å foreta ei avstøyping no når guten er 8 mnd, eller bør eg vente?

Skrevet
Takk for tips! Går det fint å foreta ei avstøyping no når guten er 8 mnd, eller bør eg vente?

Det går kjempe fint. Vi tok avstøpmig av Vesla da ho var 4mnd uten problem, så da må det jo gå med nevøen din på 8 mnd ;)

Skrevet
Det går kjempe fint. Vi tok avstøpmig av Vesla da ho var 4mnd uten problem, så da må det jo gå med nevøen din på 8 mnd ;)

Då får vi prøve å få det til snart då! ;) Korleis gjorde de avstøypinga?

Skrevet

Vi har tatt avstøpning i barnehagen mange ganger. Stort sett av hendene, men også et par ganger av føttene. Jolie har gjort det stort sett sånn vi gjorde det.

Vi lagde trolldeig, og lagde den stor så vi var sikker på det ble nok. Så tok vu den utover den papptallerken, passet på at den var minst 2cm høy. Så satte barna foten sin eller hånda si oppi der, og vi hjalp til å trykke slik at det ble langt nok ned. (Mislykkede avstøpninger er ikke noe fint..)

Da ekte hånd eller fot var flyttet vekk, helte vi gipsmassen som er blandet ut med vann oppi, pass på så gipsmassen ikke er altfor tyntflytende, da kan det noen ganger renne inni trolldeigen. Pass på klumper og luftbobler.

Så lot vi dette stå å tørke. Da det var tørket, snudde vi papptallerknen, tok vekk trolldeigen og foten var ferdig.

Vi er veldig nøye på avdelingen jeg jobber, så vi pusset kantene rundt selve "sirkelen" med fint sandpapir sånn at det ikke sto ut noen kanter osv, men ble jevnt. Dette gjorde vi også på undersiden av foten, altså baksiden av avstøpningen.

Så sprayet vi avstøpningene med gullspray, det ble faktisk utrolig lekkert!! (synes vi da..hehe)

Vi limte fast avstøpningene på en større treplate som var pusset ned vi da. Vi limte avstøpningene på venstre side av platen, og ved siden av skrev jeg inn det diktet om avtrykk (som stort sett de fleste barnehager bruker). Det ble utrolig fint!!

Vi har aldri fått så gode tilbakemeldinger verken før eller etter fra foreldrene, som det vi gjorde da dette ble julegaven fra barna i fjor. Det var utrolig mye jobb med dette, særlig siden vi ville gjøre alle 14 perfekt, men det ble satt utrolig stor pris på. Vet at over halvparten av foreldrene har fortalt at de har disse hengende på veggen hjemme. Mye jobb, men utrolig fint.

Skrevet

Takk for knall-tips Lassie!!!! :) Supert!!! Har du det avtrykk-diktet også eller?? Kor lenge skal gipsen tørke forresten?

Skrevet

Jeg regner med at det er dette diktet hun tenker på:

Det hender du blir lei meg

fordi jeg er så liten.

Jeg setter merker alle steder,

og gjør deg ganske sliten.

Hver dag blir jeg større

ja, en dag blir jeg stor

og alle mine avtrykk

blir bare svake spor.

Her er mitt lille avtrykk

så du kan huske og forstå

hvor søte hender (føtter) jeg hadde

den gangen de var små.

Selv lagde vi avtrykket i plastelina. Så helte vi gips i avstøpningen. De endelige gipsformene limte vi på en svart papp, og satte det inn i en IKEA ramme med plass til 3 bilder. Da ble det hånd og fotavtrykk på hver side, og et bilde av Vesla i midten. En julepresang besteforeldrene satte stor pris på :)

Også lagde vi en til oss selv også da selvfølgelig ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...