Gå til innhold

For å få strømstøtte må kafédriveren la være å ta ut utbytte, men da må han låne penger for å betale formuesskatten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heia Støre og Vedum, dere klarer å rote det fint til.

https://www.dn.no/marked/strom/stromstotte/restaurant/kafedriver-oppgitt-over-stromstotteordningen-rett-og-slett-ingen-vits-i-a-soke/2-1-1360483

Håvard Rustad sparer det han kan, men får rundt 500.000 kroner i ekstra strømutgifter i år. Strømstøtte på 2500 kroner i oktober, dekker ikke engang kostnadene for å søke, sier han.

Håvard Rustad reagerer på: – Hvis jeg søker om å få strømstøtte, vil jeg som nevnt få 2500 kroner i støtte for oktober, og samtidig forplikter jeg meg til at bedriften ikke kan ta ut utbytte neste år. Det betyr med andre ord at jeg må låne penger i banken for å betale formuesskatt, fordi jeg ikke får tatt ut utbyttet jeg må for å betale formuesskatten, sier han.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trevlig kar bodde ett år på Sokna 🙂 

• Liker 1
Skrevet

Kostnader til regnskapsfører/revisor får de dekket. Iallefall mesteparten. 

Men uansett, ser problemet hans. Ordninger blir lagt frem, så dukker det opp problemstillinger som ikke har vært gjennomtenkt. Egentlig forståelig  at det ikke skal være lov å ta utbytte, men ser også problemet med formueskatten. Det er strømprisene det må gjøres noe med, så vi hadde sluppet alle støtteordningene. 

Koronastøtten ble delt ut til mangen bedrifter som egentlig gikk veldig bra under pandemien, er nok difor utbyttebegrensnigne er komt. 

• Liker 1
Gjest vilkåret
Skrevet

"Rote til" får det til å høres ut som om det ikke er med vilje. Mange små og mellomstore bedrifter vil gå tapt etterhvert som det blir kaldere. Og det er bevisst politikk

Skrevet
vilkåret skrev (3 timer siden):

"Rote til" får det til å høres ut som om det ikke er med vilje. Mange små og mellomstore bedrifter vil gå tapt etterhvert som det blir kaldere. Og det er bevisst politikk

Vi trenger ikke arbeidsplasser. Vi trenger arbeidsledighet!

Det nye mottoet til Ap.

• Liker 1
Skrevet

Dagens regjering hadde vel en slogan omtrent som nå er det den vanlige nordmann sin tur eller noe i den dur.

Burde være, nå skal den vanlige nordmannen tas.

Kan ikke huske et verre sammensuria av inkompetanse i regjeringen noen gang.  Håper folk husker det ved neste valg.  

Skrevet

Kan han ikke ta ut pengene som lønn istedenfor utbytte da?

Skrevet
LeveMannen skrev (18 timer siden):

Kan han ikke ta ut pengene som lønn istedenfor utbytte da?

Og det skulle bli bedre for bedriften fordi?

Gjest Paramount
Skrevet

Politikerne, og deres løpegutter i media har null peiling. De kritiserer små bedriftseiere for å klage når de samtidig tar ut store utbytter. Det framstilles som om små bedriftseiere lever i sus og dus, når virkeligheten er at de må ta ut penger for å betale formueskatt. Bedrifter som knapt nok har penger eller overskudd må skatte for kostbare maskiner og lokalene de jobber i. Det er bare komplett absurd. Samtidig selger politikerne strømmen vår til utlandet for å få større budsjetter å forvalte, milliarder av disse pengene deles ut til utlandet på bekostning av fattige, syke, gamle og barnefamilier i Norge. Det bør snart være nok nå. Ikke rart at de som har mest penger flykter fra denne galskapen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...