Gå til innhold

Endre skattekortet og nå skal jeg skatte 63%?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt seint å endre skattekortet for 2022 i desember? Det er jo bare én måned med innbetaling av forskuddsskatt... 

Men ikke gjør noe med skattekortet, la det være. Så setter du av penger på en egen baksmell-konto så du kan betale den når den kommer i mai. Problem løst. 

Så kan du vurdere å endre skattekortet for 2023 i januar/februar.

Skrevet

Kan man ikke heller be arbeidsgiveren om å trekke 50% skatt fra desemberlønna? 

Anonymkode: 948de...4bd

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan man ikke heller be arbeidsgiveren om å trekke 50% skatt fra desemberlønna? 

Det er antagelig ikke nok det, om man skal dekke inn 100k i skattbar lønn på årets siste måned. 

Det er like greit å bare sette antatt sum i skyldig skatt inn på en konto som ikke brukes til takeaway, strømregning, ny veske og sydentur, og bare betale restskatten når den skal betales i mai. Det er bare å finne en skattekalkulator og se hvor mye skatt TS skylder

Skrevet

Det stemmer nok om du endrer skattekortet nå, så da hadde jeg fulgt rådet fra @newman01.

Anonymkode: efa5a...cd0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.12.2022 den 7.48):

Hvor mange lønnsutbetalinger har du igjen i år egentlig? For fra 2023 er det jo et nytt skattekort. Mulig du har fått så høyt trekk fordi de regner med at de økte inntektene skal komme i desember der man normalt trekkes halv skatt. November måned er jo over. 

Anonymkode: 82c18...5d3

Har et spm. Må jeg selv inn på skatteetaten og skrive 400,000 i januar eller gjør de det for meg? og hva skjer om jeg skriver 500.000kr? blir jeg trukket 63% da å?

Anonymkode: b69b2...210

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Har et spm. Må jeg selv inn på skatteetaten og skrive 400,000 i januar eller gjør de det for meg? og hva skjer om jeg skriver 500.000kr? blir jeg trukket 63% da å?

Skatteetaten vil lage et skattekort til deg basert på beregnet inntekt. Du bør derimot vite bedre enn dem hva du kommer til å tjene i 2023, så det lønner seg for alle å logge seg inn og sjekke skattekortet sitt. Om du oppgir at du vil tjene 400 000 i 2023 vil du få en skatteprosent tilsvarende det beløpet, samme om du legger inn 500 000 - men det vil ikke være 63 %, langt der i fra.

Grunnen er at da har du hele året på å skatte for den inntekten du har oppgitt. Når du i 2022 har skattet 10-11 måneder for en inntekt på 300 000 og du endrer summen med 100 000 på tampen, vil du trekkes alt det ekstra for 2022 i siste måned slik at det blir korrekt for året. 

Anonymkode: d85fe...276

Skrevet

Jeg var inn og såg på skattekortet mitt i går, da jeg får eg stor utbetaling på lønna i desember. Denne ekstrautbetalingen skal trekkest med prosenttrekk og jeg har allerede 43% på prosenttrekk. 

Men når jeg var inn og korrigerte skattekortet mitt i går fikk jeg 90% trekk. Jeg har rimelig god kontroll på skatten min(er revisor), så forstår jo at det blir feil med 90%. Det må være noe med at man gjør det så seint på året, og noen forutsetninger på skatteetaten som gjør at dette blir feil.

Men på skatteetaten.no kan du beregne skatten din. Da trenger du ikke logge deg inn, du legger bare inn alle tall. Gjorde det i går, la inn det jeg kommer til å tjene og alle fradrag for 2022. Sum skatt blir så regnet ut. Sammenlignet dette med det jeg er trukket hittil + det som vil bli trukket i desember. Ser da at jeg vil gå  ca i 0,- uten å korrigere skattekortet. 

Anonymkode: 99bdc...456

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg var inn og såg på skattekortet mitt i går, da jeg får eg stor utbetaling på lønna i desember. Denne ekstrautbetalingen skal trekkest med prosenttrekk og jeg har allerede 43% på prosenttrekk. 

Men når jeg var inn og korrigerte skattekortet mitt i går fikk jeg 90% trekk. Jeg har rimelig god kontroll på skatten min(er revisor), så forstår jo at det blir feil med 90%. Det må være noe med at man gjør det så seint på året, og noen forutsetninger på skatteetaten som gjør at dette blir feil.

Men på skatteetaten.no kan du beregne skatten din. Da trenger du ikke logge deg inn, du legger bare inn alle tall. Gjorde det i går, la inn det jeg kommer til å tjene og alle fradrag for 2022. Sum skatt blir så regnet ut. Sammenlignet dette med det jeg er trukket hittil + det som vil bli trukket i desember. Ser da at jeg vil gå  ca i 0,- uten å korrigere skattekortet. 

Hvis du er revisor så bør du vite at lønna i desember trekkes kun med halv skatt. Ergo blir du kun trukket 45% på denne lønna, og det stemmer nok sikkert.

Anonymkode: 931f0...c49

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvis du er revisor så bør du vite at lønna i desember trekkes kun med halv skatt. Ergo blir du kun trukket 45% på denne lønna, og det stemmer nok sikkert.

Nei,det gjør det ikke. For den ekstrautbetalingen som jeg får på desemberlønna er det ikke lov å trekke halv skatt på. Så den ville blitt trukket med 90% skatt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei,det gjør det ikke. For den ekstrautbetalingen som jeg får på desemberlønna er det ikke lov å trekke halv skatt på. Så den ville blitt trukket med 90% skatt. 

Men det vet ikke skatteetatens system. Da ville jeg heller bedt arbeidsgiver trekke ekstra enn å endre skattekortet.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.12.2022 den 17.53):

Men det vet ikke skatteetatens system. Da ville jeg heller bedt arbeidsgiver trekke ekstra enn å endre skattekortet.  

Kan arbeidsgiver si nei til dette? 

Skrevet (endret)

Selfølgelig får du mye mer i skatt  når du legger til 100 000 på slutten av året 🙈  siden du har skattet for inntekt på 300 000 hele året så plutselig legger til 100 000 helt på slutten så må du jo skatte det du skulle skattet for de 100 000 tidligere dette året. 

Endret av Curiousine
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.12.2022 den 19.53):

Kan arbeidsgiver si nei til dette? 

Nei det tror jeg ikke. Arbeidsgiver skal trekke fulle lønn til jul om noen ønsker dette også 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei det tror jeg ikke. Arbeidsgiver skal trekke fulle lønn til jul om noen ønsker dette også 

Min arbeidsgiver sa nei. Eller...Hun sa "ja, ok" og så glemte det. Da jeg spurte, ble hun irritert og sa "Oops, jeg glemte det. For sent å endre det nå", selv om jeg både har sagt og sendt en e-post. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12/1/2022 den 1.43):

Endrer skattekortet og la til 100.000kr mer og nå fikk jeg opp at jeg skal skatte 63% - kan dette stemme? 

Du har garantert lagt inn feil.

Anonymkode: b53c3...1b8

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har garantert lagt inn feil.

Anonymkode: b53c3...1b8

Tror ikke det 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.12.2022 den 2.04):

Jeg jobber som freelancer og har de siste månedene tjent mye. Så måtte inn å justere da dette er utenom vanlig inntekt som jeg pleier å ha. Ligger virka på 300.000 sånn egentlig. Men i år blir det (pga november og desember) 100.000kr mer. Men må jeg dermed skatte 63% mer hver måned fremover? 

Det er jo bare desember igjen å betale den ekstra skatten. 

Anonymkode: d9f45...812

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...