Gå til innhold

Endre skattekortet og nå skal jeg skatte 63%?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Endrer skattekortet og la til 100.000kr mer og nå fikk jeg opp at jeg skal skatte 63% - kan dette stemme? 

Anonymkode: b69b2...210

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har kanskje skattet for lite frem til nå?

Skatteetaten har oppdaterte tall på hvor mye du har betalt frem til nå i skatt hver mnd, om du legger inn mer i årsinntekt fordi du tjener mer enn det du trodde du skulle gjøre, så får du en høyere skatteprosent. Nettopp fordi skatteprosent er basert på hva du skal tjene hele året(brutto). 

Anonymkode: 0b632...7eb

Skrevet

Ja, hvis du har betalt alt for lite tidligere i år. Det er enten å betale mer nå på slutten av året, eller smell til våren.

Anonymkode: 9778b...127

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har kanskje skattet for lite frem til nå?

Skatteetaten har oppdaterte tall på hvor mye du har betalt frem til nå i skatt hver mnd, om du legger inn mer i årsinntekt fordi du tjener mer enn det du trodde du skulle gjøre, så får du en høyere skatteprosent. Nettopp fordi skatteprosent er basert på hva du skal tjene hele året(brutto). 

Ikke egentlig, har inntekt under 300.000kr og har skattet for 300.000kr. La til 100.000kr mer og fikk kjempe høy skatteprosent :( 

Skrevet

Stemmer nok det, har selv betalt for lite i år. Prøvde å endre skattekortet i juli fikk også opp at da ville ny skatteprosent være 65% eller no for å betale nok skatt til året var omme.

Valgte heller å la være å gjøre noe, så regner jeg ut hva jeg har betalt for lite etter siste lønnslipp --> oppretter en faktura til skatteetaten og retter det opp slik.

Anonymkode: 288c0...44a

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke egentlig, har inntekt under 300.000kr og har skattet for 300.000kr. La til 100.000kr mer og fikk kjempe høy skatteprosent :( 

Nettopp..Ved å legge til 100 000,- til, så forteller du skatteetaten at du har betalt for lite skatt. Skatten du har betalt frem til nå er basert på de 300 00,- du har oppgitt at du skal tjene, legger på mer i inntekt= høyere skatt

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nettopp..Ved å legge til 100 000,- til, så forteller du skatteetaten at du har betalt for lite skatt. Skatten du har betalt frem til nå er basert på de 300 00,- du har oppgitt at du skal tjene, legger på mer i inntekt= høyere skatt

Veldig kjedelig om jeg skal betale halvskatt hver måned fremover nå. Når kan skatten bli «normal» igjen? 

Skrevet

Veldig kjedelig om jeg skal betale halvskatt hver måned fremover nå. Når kan skatten bli «normal» igjen? 

Mente 50 % i skatt 

Skrevet

Altså, du forteller skatteetaten at du har tjent 100 000,- mer, altså at du har tjent 400 000,- og ikke 300 000. Om du IKKE har fått økt inntekt, så ikke legg inn de 100 000,-, for da må du betale mer i skatt..

Nå januar kommer så kan du legge inn feks 50 000 ++ mer enn det du vet du tjener i løpet av året. Da blir du skattet litt mer enn du skal, som betyr at du får igjen på skatten til året etter igjen..Da er du i det minste sikker på at du ikke får skattesmell..

• Liker 1
Skrevet

Altså, du forteller skatteetaten at du har tjent 100 000,- mer, altså at du har tjent 400 000,- og ikke 300 000. Om du IKKE har fått økt inntekt, så ikke legg inn de 100 000,-, for da må du betale mer i skatt..

Nå januar kommer så kan du legge inn feks 50 000 ++ mer enn det du vet du tjener i løpet av året. Da blir du skattet litt mer enn du skal, som betyr at du får igjen på skatten til året etter igjen..Da er du i det minste sikker på at du ikke får skattesmell..

Jeg jobber som freelancer og har de siste månedene tjent mye. Så måtte inn å justere da dette er utenom vanlig inntekt som jeg pleier å ha. Ligger virka på 300.000 sånn egentlig. Men i år blir det (pga november og desember) 100.000kr mer. Men må jeg dermed skatte 63% mer hver måned fremover? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men hvorfor legge til de 100 000,- når du IKKE har tjent de pengene? Du forteller jo at du har rundt 300 000,- i årslønn dette året, så om du ikke har tjent de 100 000,- ekstra så er det så enkelt som at du IKKE fører inn de 100 000,- i regnskapet…Da får du jo en lavere skatteprosent…

Skrevet

Men hvorfor legge til de 100 000,- når du IKKE har tjent de pengene? Du forteller jo at du har rundt 300 000,- i årslønn dette året, så om du ikke har tjent de 100 000,- ekstra så er det så enkelt som at du IKKE fører inn de 100 000,- i regnskapet…Da får du jo en lavere skatteprosent…

Du må lese det jeg skrev over her 

Skrevet

Jeg jobber som freelancer og har de siste månedene tjent mye. Så måtte inn å justere da dette er utenom vanlig inntekt som jeg pleier å ha. Ligger virka på 300.000 sånn egentlig. Men i år blir det (pga november og desember) 100.000kr mer. Men må jeg dermed skatte 63% mer hver måned fremover? 

«Ikke egentlig, har inntekt under 300.000kr og har skattet for 300.000kr. La til 100.000kr mer og fikk kjempe høy skatteprosent :( «

Så det du sa over her stemmer ikke?  Nei den skatteprosenten blir da kun for i år. Fra neste år får du en ny skatteprosent basert på inntekter du hadde i år.

• Liker 2
Skrevet

«Ikke egentlig, har inntekt under 300.000kr og har skattet for 300.000kr. La til 100.000kr mer og fikk kjempe høy skatteprosent :( «

Så det du sa over her stemmer ikke?  Nei den skatteprosenten blir da kun for i år. Fra neste år får du en ny skatteprosent basert på inntekter du hadde i år.

Ja, fordi jeg jobber deltid og har ikke så høy inntekt. Men jobbet masse i november og skal jobbe masse i desember - så da ville jeg endre det, siden jeg etter november og desember vil ha en høyere inntekt for i år enn det jeg vanligvis har. På Skatteetaten står det 238.000 som de har beregnet jeg satt mine beregninger på 300.000 og tok opp til 400.000

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, fordi jeg jobber deltid og har ikke så høy inntekt. Men jobbet masse i november og skal jobbe masse i desember - så da ville jeg endre det, siden jeg etter november og desember vil ha en høyere inntekt for i år enn det jeg vanligvis har. På Skatteetaten står det 238.000 som de har beregnet jeg satt mine beregninger på 300.000 og tok opp til 400.000

Men hva er det ikke du skjønner her? Du må jo selvsagt betale mer skatt, når du tjener mer penger? La oss si at du har sagt at du skal tjene 350.000 kr i år, og du har fått utbetalt og skattet deretter. Så kommer du til november, endrer så inntekten til 450. Da må jo naturlig nok skattesatsen skrus opp på slutten av året, for at du totalt sett skal skatte riktig skattesats/prosent det året. Hvis ikke blir jo skatten du betaler alt for lav, og du får smell  

Nå er det halv skatt i november, da. Så du skatter «bare» 32% denne mnd. 

Anonymkode: 10c51...640

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Blir det trukket forskuddsskatt på freelance-inntektene?

Hvis ikke, har du svaret på den høye trekkprosenten der. Alt skattetrekket må trekkes på lønnsinntekten din, også skatten for freelance-inntektene.

Anonymkode: 532d0...b2b

Skrevet

Nei, bare i år. Neste år vil jo skatten på de ekstra pengene kunne fordeles over hele året.

Anonymkode: bed0c...fd6

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Det har jeg gjort fikk baksmell i fjor og under gjeldsordning så d ble veldig vanskelig å betale. Så i år har jeg økt inntekta betraktelig og er på 32-33% og håper det skal holde. Er bedre å få igjen penger enn baksmell. 

Anonymkode: 1f246...240

Skrevet

Hvor mange lønnsutbetalinger har du igjen i år egentlig? For fra 2023 er det jo et nytt skattekort. Mulig du har fått så høyt trekk fordi de regner med at de økte inntektene skal komme i desember der man normalt trekkes halv skatt. November måned er jo over. 

Anonymkode: 82c18...5d3

• Liker 5
Skrevet

Hvorfor sparer du ikke bare selv det du må betale ekstra i skatt i år og betaler det inn til skatteetaten før utgangen av mai til neste år? 

Jeg setter alltid skattetrekket mitt lavt og betaler inn restskatten før det kommer renter på den.

Anonymkode: c3e39...a55

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...