Gå til innhold

Bedre å være fattig på Fillippinene enn i Norge

Anbefalte innlegg

Skrevet

I Norge sitter man helt alene og ensom som fattig i vinter mørket. Må telle en hver øre for å lage budsjett. Aldri råd til noe utover faste utgifter. Ikke noe fellesskap.

Jeg var på landsbygda på Fillippinene for 15 år siden og bodde der i 3 uker. Har fortsatt kontakt med folk der.

Folka hadde tak over hode, masse fresh grønnsaker som de lagde god mat av, selv om de var fattige. De ordnet mat i fellesskap ofte.  Det var massevis av glede på landsbygda. Folk tok seg tid til å hjelpe til og feire sammen. De gjorde dog hardt arbeid i åker og diverse. Barna gikk på offentlige skoler og de hadde ikke tilgang til beste helsetilbud.

Men jammen meg her i Norge sitter jeg fattig helt alene. Jeg tror fattige i Norge hadde fått det bedre hvis de også hadde slikt fellesskap.

Det frister meg virkelig å dra til dette u-land og leve mer fattig, men jøss for ett liv de lever.

Skal ta endelig beslutning innen utgangen av dette året. 

Anonymkode: 5ab26...cbd

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg aner ikke, men tror at både mat, samhold, familie og vennskap har mye større betydning der enn her… 

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet

Og hva slags oppholdstillatelse skal du søke om der?

Anonymkode: 93e3e...ff5

• Liker 1
Skrevet

Det er da mye du kan gjøre selv? Ikke alle aktiviteter koster penger, og det finnes mange frivillige organisasjoner som arrangerer treffpunkt og hvor man kan både være gjest eller bidra.

Anonymkode: 9d55e...1bf

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Helt enig med deg. Sett det samme i Thailand og i indonesia. Skulle hatt en bydel i Norge også hvor fattige kunne hatt sin egen "community" (ikke med rusmisbrukere og tungt psykisk syke) med vanlige folk som har lite midler. Der kunne man stilt opp for hverandre og både gitt og tatt imot tjenester fra hverandre, som barnepass, arvetøy, hjelp til å komme til legetimer og følge barn på trening/skole etc. Man kunne også delt på de ressursene man hadde ift mat, penger og andre ting. Hvis noen ikke har råd til en sårt trengt tannbehandling så kanskje man kunne kjøre kronerulling etc

Anonymkode: d6a5a...fc5

• Liker 3
  • Hjerte 1
Gjest Offwhite
Skrevet

Altså elsker Norge på alle mulige måter, men akkurat det med felleskapet de har i mange andre land misunner jeg dem for. Egentlig alle sydhavsland fra øst til vest ser ut til å være så sosiale både hjemme og ute i gatene. Sør- Amerika, Asia, Hellas/Spania etc. Men været gjør jo at de trekkes utendørs og det gjør man jo ikke her, pluss vi er rett og slett ikke det mest sosiale folkeslaget generelt.

Skrevet (endret)

Kommer jo an på hva du definerer som "bedre"...

Om du er "fattig" i henhold til fillipinsk standard - da lever du viiiiiiiiirkelig ikke "livets glade dager", altså...  Alt er relativt, men være fattig i Philliphiiiiiinene er nok 1000x mer av en påkjenning enn å være det i Norge, etter min bedømmning, iaf..

Endret av AnonymBruker 42
  • Liker 5
Skrevet

Ja det er sykt nye bedre å måtte selge nakenbilder av barna sine, og det som værre er, på internett for å få råd til å overleve 👌🏻👌🏻👌🏻

Du har virkelig ikke sett fattigdom på Filippinene om du helt alvorlig tror du har det værre bare fordi du ikke kommer deg ut om dagene. Du kan se episoden på Brennpunkt som blant annet handler om fattige på Filippinene og hva de gjør i desperasjon.

Anonymkode: 28de2...25d

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Helt enig med deg. Sett det samme i Thailand og i indonesia. Skulle hatt en bydel i Norge også hvor fattige kunne hatt sin egen "community" (ikke med rusmisbrukere og tungt psykisk syke) med vanlige folk som har lite midler. Der kunne man stilt opp for hverandre og både gitt og tatt imot tjenester fra hverandre, som barnepass, arvetøy, hjelp til å komme til legetimer og følge barn på trening/skole etc. Man kunne også delt på de ressursene man hadde ift mat, penger og andre ting. Hvis noen ikke har råd til en sårt trengt tannbehandling så kanskje man kunne kjøre kronerulling etc

Anonymkode: d6a5a...fc5

Men hvis alle som bodde der var fattige, hvordan ska de da ha penger til en kronerulling? Og ikke psykiatri? Er ikke de fleste fattige belastet med noe i den kategorien? Slik som angst, og ptsd? Utopi!

Anonymkode: d0a94...e64

• Liker 5
Skrevet

Det du trodde var fattige på Filippinene fordi de så fattige ut for deg var ikke virkelig fattige. Det var vanlig middelklasse på landsbygda som har samhold med familie og slekt.

Om du hadde vært i  et virkelig fattig strøk i en by kan jeg love deg at du ikke hadde hatt lyst til å bo der heller enn hvor som helst i Norge.

Anonymkode: aa999...49c

• Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg har virkelig ikke lyst til å bo i slummen blant rotter og møkk i Filippinene. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Tenker klimaet spiller en rolle, de har det varmt mye at tiden, og kan kle seg lett. De har ikke bruk for diverse jakker, sko til hver sesong, trenger ikke fyre annet enn matlaging. Sånn sett ja, bedre. Men større smittefare, dårlig helsetilbud, dårlige kår. 

Anonymkode: 020c6...201

• Liker 1
Skrevet

Fattige ute i provinsen, på landsbygda, har det bra på Filippinene. Fattige i Manila har det ikke bra. 

Anonymkode: f54c3...e88

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

I Norge sitter man helt alene og ensom som fattig i vinter mørket. Må telle en hver øre for å lage budsjett. Aldri råd til noe utover faste utgifter. Ikke noe fellesskap.

Jeg var på landsbygda på Fillippinene for 15 år siden og bodde der i 3 uker. Har fortsatt kontakt med folk der.

Folka hadde tak over hode, masse fresh grønnsaker som de lagde god mat av, selv om de var fattige. De ordnet mat i fellesskap ofte.  Det var massevis av glede på landsbygda. Folk tok seg tid til å hjelpe til og feire sammen. De gjorde dog hardt arbeid i åker og diverse. Barna gikk på offentlige skoler og de hadde ikke tilgang til beste helsetilbud.

Men jammen meg her i Norge sitter jeg fattig helt alene. Jeg tror fattige i Norge hadde fått det bedre hvis de også hadde slikt fellesskap.

Det frister meg virkelig å dra til dette u-land og leve mer fattig, men jøss for ett liv de lever.

Skal ta endelig beslutning innen utgangen av dette året. 

Er så enig med din måte å tenke på. Vi tror vi har det så bra her i Norge, politikerne tuter oss ørene fulle av hvor heldige vi er. Bare tull rett og slett. Pengemas over alt, absolutt ingen ting er gratis, og elendig klima. Norge er dessverre veldig langt nede på livskvalitet. Det er ikke livskvalitet å handle for titalls tusen på Skeidar, for at hjemmet skal se glamorøst ut en kort periode før en blir lei og må ha noe mer. Trygdesyt og gnål om andre som har mer penger enn deg selv hele tiden. Dette er sosialismen i et nøtteskall. Utad forsøker vi å framstå som lykkelandet. Færre og færre tror på dette.

Anonymkode: baf27...ede

Skrevet

Merkelig definisjon av "fattig på Fillippinene"... Fattige i det landet bor i slummen, selger barna sine til pedofiliringer og spiser søppel. Det tror jeg er en sjelden ting i Norge

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Forskjellen er at folk holder seg for seg selv i norge, sikkert pga været også. Men mye pga kultur. Mange ensomme som "lider" alene.

Anonymkode: b1c27...821

Skrevet

Jeg tror ikke du er helt klar over hva "fattig" betyr, hverken her eller der. Du vet hva pagpag er?:

Anonymkode: 35a83...a1e

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Dere som tror de har bedre her enn dere er noen bortkjemte selvopptatte drittsekker. Rett og slett, jeg har ikke noe finere måte å si det på. Totalt narsissist.. jeg blir kvalm. Ingenting som stopper deg å bytte plass med noen av de lutfattige der. Å ha så lite midler er en type fattigdom du aldri har opplevd. Og den desperasjonen noen av de må kjenne på har du aldri vært i nærheten av. Syt. Patetisk syt er det jeg ser her.  De hadde ærligtalt ledd av deg, hadde de hørt deg si noe slikt. Gratis penger når du ikke jobber, alltid mat på bordet og tak over hodet, gratis utdannelse .. og viktigst av alt gratis helsevesen.. 

Anonymkode: f9a21...004

• Liker 5
  • Hjerte 4
Skrevet

Jeg tror på generelt grunnlag at det er lettere å være fattig der flertallet er like fattige, enn å være fattig der de fleste er "rike". 

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Ja det er sykt nye bedre å måtte selge nakenbilder av barna sine, og det som værre er, på internett for å få råd til å overleve 👌🏻👌🏻👌🏻

Du har virkelig ikke sett fattigdom på Filippinene om du helt alvorlig tror du har det værre bare fordi du ikke kommer deg ut om dagene. Du kan se episoden på Brennpunkt som blant annet handler om fattige på Filippinene og hva de gjør i desperasjon.

Anonymkode: 28de2...25d

De på landsbygda jeg snakker om har inntekt under filippinsk fattigdomsgrensen.  Men på landsbygda og gjennom samarbeid får de mye ut av livet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...