AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #1 Del Skrevet 30. november 2022 På jobben min utlyses nå avdelingsleder-stillingen, med personalansvar for ca 50 personer. God lønn (som frister veldig). Jeg har blitt anbefalt av flere å søke, men jeg har lite ledererfaring fra før (men mye annet de etterspør i annonsen) Dere som har personalansvar, hva liker du mest og minst med dette ansvaret? Anonymkode: 8b7a8...f92 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #2 Del Skrevet 30. november 2022 For meg var det helt forferdelig og etter seks måneder så søkte jeg meg en annen stilling. Vil aldri ha personalansvar igjen. Når det er sagt så er nok ikke min erfaring gjeldende for så mange andre. I tillegg er folk forskjellige. Jeg har funnet ut at personalansvar ikke passer for meg. Andre vil få andre erfaringer, naturlig nok. Anonymkode: 340a2...272 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #3 Del Skrevet 1. desember 2022 Jeg hater personalansvar, dypt og intenst og inderlig. Hvordan taklre du konflikter? Hvordan takler du å måtte ta opp vanskelige tema? Ta opp at en kollega som du har ansvar for ikke gjør jobben sin godt nok? Kommer med alko-ånde på jobb? Mobbesaker? Krangle om lønnsøkninger og goder og ferie-planer? Så har du hobby-psykolog-rollen, hvor en kollega griner i medarbeidersamtaler og snakker om skilsmisser og unger som er seksuelt misbrukt og sin egen depresjon og whatnot. *grøsse* Aldri. Aldri. ALDRI mer. Anonymkode: 04cb2...f2a 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #4 Del Skrevet 1. desember 2022 Jeg syns det er kjempe spennende og samtidig utfordrende å ha personalansvar. Men jeg har ansvaret for en mindre grupper. Hadde aldri hatt lederansvar før jeg startet i stillingen. Syns dette med konflikter og vanskelige samtaler er krevende, men det å komme seg igjennom det gir også veldig mestringsfølelse. Og lærer stadig noe nytt. Trives veldig godt med å ha dette ansvaret. Anbefaler deg å søke! Jeg har veldig god støtte av min egen sjef, som bistår meg med tips og råd hvis jeg trenger det. Anonymkode: 57cc0...58c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #5 Del Skrevet 1. desember 2022 Jeg har forsåvidt god erfaring. Men vil tro det kommer mye an på gruppen du skal være leder for. Jeg var avdelingsleder for en gruppe ingeniører som var mye selvgående og lite drama. Ansatte en del nye og var i ledergruppen. Spennende og utfordrende og ga en helt annen innsikt i bedriften. Valgte likevel å søke meg til annen type stilling etter noen år da jeg liker bedre å drive med fag. Men prøv og se om det er noe for deg. Anonymkode: cbcb6...e1b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #6 Del Skrevet 1. desember 2022 Å ha personalansvar er givende dersom du både er personlig egnet til oppgaven og har god kjennskap til lovverk, tariffavtaler og økonomi (dersom du skal ha budsjettansvar) Uten dette i bunn blir vil du streve med å bli en god og trygg leder. Høy kunnskap innen fagretningen avdelingen jobber med er altså ikke nok, du må også være trygg på arbeidsgivers og arbeidstakers rettigheter og plikter, konfliktløsning og endringsledelse. En god leder klarer å få folk med på laget for å dra skuta i samme retning, selv om man må gjøre tøffe beslutninger. Anonymkode: 0530e...1ad 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #7 Del Skrevet 1. desember 2022 Har bare erfaring fra mindre team, og jeg synes det er både og. Spørs hvor selvgående de er, som noen skriver. Det kommer jo også an på hvor mye annet som forventes i stillingen. Å ha personalansvar for 50 personer vil jo ta mye tid! Jeg ville undersøkt litt rundt det. Anonymkode: eae64...7ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #8 Del Skrevet 1. desember 2022 Jeg har ikke prøvd selv, men jobber i team med flere som har det. Deres beskrivelse: det er tidvis veldig vanskelig med oppfølging av sykefravær. Det er grusomt med de vanskelige samtalene, spesielt når man må gi muntlig advarsel. Og det er veldig givende når de gjør det bra, når de når målene sine, når man ser trivselen, og gode tall på medarbeiderundersøkelser. Jeg hadde nok hatet det. Anonymkode: 9d7e5...f6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maatte_ha_konto Skrevet 1. desember 2022 #9 Del Skrevet 1. desember 2022 Lykke til med å omtrent daglig få sms/telefon på morgenen om sykdom.. Med tiden skjønner du at det er så mye piss fra ansatte. Men lønna kan gjøre opp for dette. Ønsker deg lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #10 Del Skrevet 1. desember 2022 Kommer vel an på hva slags sjef du er. Er du en dårlig og utrivelig sjef som plager folk, så er det sikkert dritt for alle. Anonymkode: c7b59...54a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest takinova Skrevet 1. desember 2022 #11 Del Skrevet 1. desember 2022 Jeg kommer aldri mer til å ha personalansvar i stilling hvor man jobber med barn, brukere, klienter og har ansvar for å skaffe vikarer. Det er et rent helvete og tar tankevirksomheten din 24/7. I en organisasjon hvor fravær ikke trenger å dekkes opp på andre måter enn å utsette arbeidsoppgaver, omfordele eller avlyse - så vil jeg gjerne jobbe med ledelse igjen. Det er veldig utviklende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #12 Del Skrevet 1. desember 2022 Maatte_ha_konto skrev (2 minutter siden): Med tiden skjønner du at det er så mye piss fra ansatte. Det er det jaggu meg fra en stor andel av sjefene også... Anonymkode: c7b59...54a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #13 Del Skrevet 1. desember 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): På jobben min utlyses nå avdelingsleder-stillingen, med personalansvar for ca 50 personer. God lønn (som frister veldig). Jeg har blitt anbefalt av flere å søke, men jeg har lite ledererfaring fra før (men mye annet de etterspør i annonsen) Dere som har personalansvar, hva liker du mest og minst med dette ansvaret? Anonymkode: 8b7a8...f92 Du må like mennesker. Du må være empatisk og en omsorgsperson. Du må tåle å være upopulær og bli snakket om «bak ryggen din». Du må evne å legge lokk på egne personlige følelser (antipati/sympati) med enkeltansatte Du må være tålmodig. God på kommunikasjon. God på å forklare og veilede. Alt dette gjør noen med personalansvar. Årsaken til dette er at hvis du ikke har disse egenskapene vil du mislike jobben din og dermed bli en dårlig leder. Anonymkode: ee736...d63 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #14 Del Skrevet 1. desember 2022 takinova skrev (3 minutter siden): Jeg kommer aldri mer til å ha personalansvar i stilling hvor man jobber med barn, brukere, klienter og har ansvar for å skaffe vikarer. Det er et rent helvete og tar tankevirksomheten din 24/7. I en organisasjon hvor fravær ikke trenger å dekkes opp på andre måter enn å utsette arbeidsoppgaver, omfordele eller avlyse - så vil jeg gjerne jobbe med ledelse igjen. Det er veldig utviklende. Det første du beskriver er mer en administrativ oppgave, en driftsoppgave, og trenger ikke lederkompetanse. Etter min mening burde ikke den som sitter ansvarlig for å ordne med personell være den samme som leder ansattgruppa, det er uheldig. Hos oss er disse oppgavene delt: en leier inn ved fravær, den andre har personellansvar (er leder) Anonymkode: ee736...d63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #15 Del Skrevet 1. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det første du beskriver er mer en administrativ oppgave, en driftsoppgave, og trenger ikke lederkompetanse. Etter min mening burde ikke den som sitter ansvarlig for å ordne med personell være den samme som leder ansattgruppa, det er uheldig. Hos oss er disse oppgavene delt: en leier inn ved fravær, den andre har personellansvar (er leder) Anonymkode: ee736...d63 «Ordne med personell» = leie inn ved fravær. Mener så klart ikke rekruttering, det er en lederoppgave Anonymkode: ee736...d63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest takinova Skrevet 1. desember 2022 #16 Del Skrevet 1. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det første du beskriver er mer en administrativ oppgave, en driftsoppgave, og trenger ikke lederkompetanse. Etter min mening burde ikke den som sitter ansvarlig for å ordne med personell være den samme som leder ansattgruppa, det er uheldig. Hos oss er disse oppgavene delt: en leier inn ved fravær, den andre har personellansvar (er leder) Anonymkode: ee736...d63 Det kommer helt an på hva slags organisasjon man leder. Drift kveler ofte ledelse, men er nødvendig. Mange plasser må nærmeste leder være så tett på at man selv må administrere logistikken. Hvem skal hvor? Hvilken bruker trenger det og det? Trenger vi vikar der? Hvem kan flyttes på? Har vi råd til vikar? Skole og psykisk helsevern er eksempler på organisasjoner hvor det vil være vanskelig å overlate logistikken til en administrativ tredjepart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #17 Del Skrevet 1. desember 2022 Med personalansvar for 50 personer, så vil nok det være så godt som hele arbeidsdagen din. Jeg vil nok også tenke at her er det 50 ganske forskjellige personer. Så du vil måtte veilede, støtte og jobbe for utvikling av 50 personer. Du må se hver enkelt, og følge dem opp. Både at de har det de trenger for å kunne gjøre en god jobb, at de får den støtten de trenger og at de blir behandlet bra av kollegaer. Og så må du se og ta tak i hvis det bli gnissninger som kan føre til konflikter. Du må si ifra til de som ikke gjør en bra jobb, om at de må bedre seg. Du må ta de tøffe samtalene. Med de som ikke møter i tide, de som er mye borte, de som hele tiden lesser jobb over på kollegaer, de som kommer uflidd på jobb, de som kommer med slibrige uttalelser, og de som behandler kollegaer dårlig. Du må kunne bygge en sak mot noen som ikke gjør det de skal, for å kunne si dem opp. (Samtidig som du forsøker å hjelpe dem til å gjøre det de skal, så de ikke blir sagt opp.) Du vil få innblikk i folks opp og nedturer i livet, og må håndtere det på en god og respektfull måte. Spesielt med tanke på taushetsplikt. Og du må tåle at folk ser på deg annerledes fordi du er leder og ikke kollega lengre. Anonymkode: 4d4f6...b38 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #18 Del Skrevet 1. desember 2022 En ting også: det kommer helt an på hvilken type jobb det er! Her hos oss, så klarer vi oss om 3-4 er syke, uten å hente inn vikar. Det er rundt 80 stk fordelt på tre avdelinger. Men er den som åpner syk, så får leder telefon enten sent på kveld eller midt på natten. Vi har flere som starter før kl 05. Og enkelte situasjoner, så må leder ringe å hente inn folk på overtid på helg, som vanligvis er fridag for alle. Forrige arbeidssted ble det aldri hentet inn vikar, der måtte dagens plan legges om og personell flyttes for å holde drift i gang der det var mest nødvendig. Men der var det en driftskoordinator, ikke personalansvarlig, som tok seg av omrokkering. Og ingen langvarige sykemeldinger som det var behov for oppfølging av, i løpet av de årene jeg var der. Anonymkode: 9d7e5...f6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #19 Del Skrevet 1. desember 2022 Husk at du skal være leder, først og fremst. Du skal sette retningen, inspirere, snakke om de viktige tingene og se fremover. Du er ikke terapeut, venn eller mamma. Ikke gå i den fella. Klart du skal vise forståelse, men bruk tiden din på å utvikle og inspirere. I tillegg er det langt mer administrasjon enn du aner i en slik rolle. Anonymkode: 4c35f...37a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 1. desember 2022 #20 Del Skrevet 1. desember 2022 (endret) Det spørs veldig hva slags ansatte du har rundt deg og hvem du er. Er du "venn" med alle, så vil du få store problemer med å tilpasse deg nye rolle. Er du konfliktsky og har behov for å føle deg godt likt av alle, så bør du aldri innta en lederrolle i en slik setting. En slik jobb innebærer mye jobb. Du får mye oppgaver å forholde deg til, men ikke minst så får du kontinuerlig merarbeid fra ledergruppa og de ansatte. Problemstillingene står i kø. Du skal være administrasjonsarbeider, organisator, motivator, ansvarlig, leder, sjef, psykolog, HR, IA og kollega på èn gang mot alle. Du skal forholde deg til ledelsen, ansatte, regler, samfunn, lovverk, normer, kultur, NAV og mange andre eksterne parter. Du blir egentlig et mellomledd for alle. Du har tidsfrister her og tidsfrister der. Leverer du ikke, er du for sen eller ikke gjør det ordentlig, så får du kritikk. Et kritikkstempel som er vanskelig å jobbe seg opp fra. Og enkelte ting betyr mer for noen enn andre, uten at du vet hva. 50 stk er mange. Folk er forskjellige. Noen er positive, noen hører du ingenting ifra, noen er selvstyre, noen sier ja til alt, noen jobber for deg og noen jobber på. Andre er negative, andre klager, andre misliker deg, andre ønsker å teste deg, andre må ha ekstraordinær oppfølgning, andre jobber imot deg og andre oppsøker deg hele tiden med noe nytt. Og ingen må føle seg oversett, samtidig som du ikke har mulighet til å være der for alle. Og du må være tilgjengelig døgnet rundt for alle. Du må være skikket til dette. Ha riktig personlighet, riktig holdning og du må være robust. Dette er ikke noe for en "sart" sjel. Og ikke minst bør du ha en minimumskunnskap om ledelse for å håndtere dette. Å gå fra "ingenting" til å lede 50 stk med alt det det innebærer vil jeg karakterisere som småsprøtt. Det er å ta seg vann over hodet fra dag èn. Du må ha kontroll over ting du holder på med og forstå hvorfor du tar avgjørelsene du tar. For dårlig lederskap er roten til mistrivsel, ukultur, dårlig stemning, konflikter, trakassering, mobbing, utbrenthet og sykefravær. Spør deg selv. Er du virkelig klar for alt dette og vet hvordan du skal håndtere det? Isåfall, da bør du søke. Hvis du nøler, bør du ikke søke. Hva jeg likte? Jeg likte de gode dagene med god tid der alt gikk som smurt og jeg fikk sitte i ro og mak å bare prestere på det jeg var særlig god på. Det ble ikke mange av dem, for å si det slik. Hva jeg mislikte? Klaging fra ansatte, for høye forventninger fra ledelsen, og at det hele tiden var "noe" ekstra både fra ansatte og ledelsen. Jeg elsket både stillingen og rollen min. Synes jeg gjorde en god jobb på det meste. Følte meg både kompetent og egnet. Tjente ikke særlig godt, egentlig, men det var ikke viktig. Men både de ansatte og ledelsen holdt på å brenne meg ut i begge ender, så jeg måtte forlate. Endret 1. desember 2022 av Bombasi 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå