Gå til innhold

Foreldrene mine låste seg inn uten samtykke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må tømme meg litt, og lurer egentlig på om jeg overreagerer. 

Jeg eier en leilighet som mine foreldre har en ekstra nøkkel til. Denne nøkkelen skal kun benyttes ved "nødstilfeller". I dag da jeg var på vei til jobb snakket jeg med min far på telefonen. Mens vi snakket oppdaget jeg at jeg hadde glemt igjen maten jeg skulle ha med på spisebordet i leiligheten. Maten var delvis frossen og jeg var litt redd for at det skulle begynne å renne kondens på bordet mitt. Jeg sa dette til min far, og han sa at han kunne kjøre innom for å hente den og levere den på jobben min. Noe som er veldig snilt. Leiligheten min var kjempe rotete, og jeg ville ikke at han skulle inn i leiligheten min. Jeg sa dette til han, og at det sikkert gikk fint med bordet. Jeg sa det så tydelig som "Nei, jeg vil ikke at dere skal gå inn dit nå. Jeg kjøper meg noe annet".

Noen timer etterpå var jeg på butikken for å kjøpe meg lunsj. Da jeg kommer tilbake på jobb ringer min far og sier at han har vært innom kontoret med maten min. Jeg ble litt paff, og egentlig veldig sint. De har da låst seg inn i leiligheten min uten å gi beskjed på forhånd, og uten å spørre. Jeg har jo et privatliv, og ønsker å bestemme over hvem som skal inn i leiligheten min. Jeg liker ikke at folk låser seg inn hos meg når jeg ikke er hjemme, selv om det er familie. Jeg fikk da spørsmål om jeg hadde noe å skjule, som jeg da sa at jeg selvfølgelig ikke hadde. Men det er jo ikke alt foreldre trenger å vite. Denne dagen lå det et par ting strødd utover, og noe av det vil jeg ikke at de trenger å se. 

De er nå kjempe fornærmet på meg. Dette pga jeg ble sint for at de ikke hadde gitt beskjed om at de låste seg inn i leiligheten min. De skulle nå gi tilbake nøkkelen, og ikke hjelpe meg igjen. Jeg blir veldig oppgitt, for jeg setter selvfølgelig pris på at de vil hjelpe meg. Men jeg setter ikke pris på at de går inn i leiligheten min når jeg ikke vet at de gjør det. Jeg ville ikke ha de inn dit i dag.

Har jeg grunn til å være sint, eller overreagerer jeg?

Anonymkode: 82f92...8f1

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da tar du bare tilbake nøklene.  Enkelt og greit. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
Djungelvrål skrev (3 minutter siden):

Da tar du bare tilbake nøklene.  Enkelt og greit. 

Men overreagerer jeg?

Skrevet

Nå hadde ikke jeg brydd meg om mine foreldre hadde låst seg inn i huset mitt, men når du har sagt at du ikke ønsker de skal gå inn der så burde de jo selvfølgelig respektere det. Kan det være at de ble bekymret for at noe skulle være galt, og at de egentlig ikke mente noe vondt med det? Jeg tror jeg ville sagt fra bare, at du føler de ikke respekterer deg når du sier at de ikke skal gå inn i leiligheten din, men likevel gjør det. Det er din eiendom, og de har ingen rett til å gå inn der på den måten… 

Anonymkode: ffbec...5f9

• Liker 9
Skrevet

Jeg synes du overreagerer. 

Anonymkode: 8c565...ad1

• Liker 26
  • Nyttig 3
Skrevet

Du overreagerer skikkelig. Skjønner godt de vil gi deg tilbake nøklene og ikke hjelpe mer. 

Anonymkode: ada5d...24e

• Liker 17
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men overreagerer jeg?

Ja syns i grunn du gjør det. Du nevnte det først og det var en god gjerning av din far. Hvis du ikke har noe hemmelig, er det vel ingen krise om de ser litt rot? Alle har rot inni mellom. 

Anonymkode: ddcde...db9

• Liker 18
Skrevet

Jeg forstår irritasjonen din, men synes du overreagerer voldsomt 😬

Anonymkode: 8fc66...2b9

• Liker 12
Skrevet

Jeg hadde garantert reagert som deg, kjenner jeg meg selv rett. Men, ja, vi overreagerer nok. 

Anonymkode: ce590...769

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes ikke du overreagerer, men de overreagerer. Du sa nei, ikke gå inn og de gjorde det allikevel. De skal gi tilbake nøkler og aldri hjelpe deg noe mer, fordi du blir sint når de ikke respekterte det du sa. 
De kunne beklaget seg og sagt det var dumt hvis de misforstod eller et eller annet. 

Hva lå strødd utover som de ikke skulle se? Klarer ikke å ikke lure på dette

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nå hadde ikke jeg brydd meg om mine foreldre hadde låst seg inn i huset mitt, men når du har sagt at du ikke ønsker de skal gå inn der så burde de jo selvfølgelig respektere det. Kan det være at de ble bekymret for at noe skulle være galt, og at de egentlig ikke mente noe vondt med det? Jeg tror jeg ville sagt fra bare, at du føler de ikke respekterer deg når du sier at de ikke skal gå inn i leiligheten din, men likevel gjør det. Det er din eiendom, og de har ingen rett til å gå inn der på den måten… 

Anonymkode: ffbec...5f9

Jeg tror ikke de mente noe vondt med det. Men de er veldig kontrollerende til vanlig, og følger hele tiden med meg på "Finn venner" på iPhonen. Hvis jeg ikke er et sted til et tidspunkt jeg har sagt til de så ringer de meg. Svarer jeg ikke på en melding etter 2 minutter, så ringer de meg. Svarer jeg ikke på første anrop ringer de igjen. Jeg føler meg så kontrollert hele tiden, og når de da tar seg til rette å går inn i leiligheten min når jeg sier jeg ikke ønsker det, så ble det litt mye.. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg regner da  med at du ikke har noe nøkkel hjem til deres hus  heller, siden du ikke bor der lengere?

Anonymkode: ba605...b19

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg regner da  med at du ikke har noe nøkkel hjem til deres hus  heller, siden du ikke bor der lengere?

Anonymkode: ba605...b19

Det har jeg. Men jeg pleier ikke å låse meg inn der med mindre de spør om jeg kan dra dit når de er bortreist. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei du overreagerer ikke

Anonymkode: 288b3...938

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg syns absolutt ikke du overreagerer. Du sa nei, og de respekterte deg ikke. Tillitsbrudd..

Anonymkode: 45781...ebe

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg må tømme meg litt, og lurer egentlig på om jeg overreagerer. 

Jeg eier en leilighet som mine foreldre har en ekstra nøkkel til. Denne nøkkelen skal kun benyttes ved "nødstilfeller". I dag da jeg var på vei til jobb snakket jeg med min far på telefonen. Mens vi snakket oppdaget jeg at jeg hadde glemt igjen maten jeg skulle ha med på spisebordet i leiligheten. Maten var delvis frossen og jeg var litt redd for at det skulle begynne å renne kondens på bordet mitt. Jeg sa dette til min far, og han sa at han kunne kjøre innom for å hente den og levere den på jobben min. Noe som er veldig snilt. Leiligheten min var kjempe rotete, og jeg ville ikke at han skulle inn i leiligheten min. Jeg sa dette til han, og at det sikkert gikk fint med bordet. Jeg sa det så tydelig som "Nei, jeg vil ikke at dere skal gå inn dit nå. Jeg kjøper meg noe annet".

Noen timer etterpå var jeg på butikken for å kjøpe meg lunsj. Da jeg kommer tilbake på jobb ringer min far og sier at han har vært innom kontoret med maten min. Jeg ble litt paff, og egentlig veldig sint. De har da låst seg inn i leiligheten min uten å gi beskjed på forhånd, og uten å spørre. Jeg har jo et privatliv, og ønsker å bestemme over hvem som skal inn i leiligheten min. Jeg liker ikke at folk låser seg inn hos meg når jeg ikke er hjemme, selv om det er familie. Jeg fikk da spørsmål om jeg hadde noe å skjule, som jeg da sa at jeg selvfølgelig ikke hadde. Men det er jo ikke alt foreldre trenger å vite. Denne dagen lå det et par ting strødd utover, og noe av det vil jeg ikke at de trenger å se. 

De er nå kjempe fornærmet på meg. Dette pga jeg ble sint for at de ikke hadde gitt beskjed om at de låste seg inn i leiligheten min. De skulle nå gi tilbake nøkkelen, og ikke hjelpe meg igjen. Jeg blir veldig oppgitt, for jeg setter selvfølgelig pris på at de vil hjelpe meg. Men jeg setter ikke pris på at de går inn i leiligheten min når jeg ikke vet at de gjør det. Jeg ville ikke ha de inn dit i dag.

Har jeg grunn til å være sint, eller overreagerer jeg?

Du har grunn til å være sint. Du overreagerer ikke. Det er best å ta nøkkelen tilbake siden de ikke forstår hva nødstilfelle er og de ikke respekterer nei for et nei.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Kvinnenavn skrev (7 minutter siden):

Jeg synes ikke du overreagerer, men de overreagerer. Du sa nei, ikke gå inn og de gjorde det allikevel. De skal gi tilbake nøkler og aldri hjelpe deg noe mer, fordi du blir sint når de ikke respekterte det du sa. 
De kunne beklaget seg og sagt det var dumt hvis de misforstod eller et eller annet. 

Hva lå strødd utover som de ikke skulle se? Klarer ikke å ikke lure på dette

De er da i sin fulle rett til å ikke ønske å ha nøkkel til noen som reagerer så voldsomt på at man prøvde å hjelpe, selv om jeg skjønner at ts synes det var litt irriterende.

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg tror ikke de mente noe vondt med det. Men de er veldig kontrollerende til vanlig, og følger hele tiden med meg på "Finn venner" på iPhonen. Hvis jeg ikke er et sted til et tidspunkt jeg har sagt til de så ringer de meg. Svarer jeg ikke på en melding etter 2 minutter, så ringer de meg. Svarer jeg ikke på første anrop ringer de igjen. Jeg føler meg så kontrollert hele tiden, og når de da tar seg til rette å går inn i leiligheten min når jeg sier jeg ikke ønsker det, så ble det litt mye.. 

Dette  derimot, her er det de som er psyke. Skru av muligheten til at de kan spore deg via iPhonen!

Anonymkode: ada5d...24e

• Liker 6
Skrevet

Jeg hadde ikke blitt sint dersom de ringte meg først og sa "Hei. Vi er på vei til leiligheten din for å hente maten du glemte.". Men jeg fikk beskjed etter de hadde vært innom jobben min. Jeg er snart 30 år, og ønsker å ha litt privatliv.. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det høres ille ut.

Kan jeg spørre om du er fra en minoritet fra kontrollerende kultur og religion?

Du bør bytte telefon til en telefon hvor de ikke kan spore deg. 

I verste fall må du kutte kontakt med dem. Trakasserer de deg, må du anmelde dem for trakassering til politiet. Husk at du bor i et demokratisk land hvor dine foreldre må tilpasse seg.

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...