Gå til innhold

er ikke Vinmonopolet egentlig temmelig overflødig i disse dager?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vinmonopolet skal feire 100 år, og salget har økt jevnt og trutt helt siden opprettelsen. Men fremdeles påstår de at målet deres liksom er å motvirke skadevirkningene av alkohol. Men da burde de vel enten legge ned og forby alkohol i sin helhet, eller så må de ta bort alle avgiftene deres slik at vanskeligstilte som er hardest på alkoholen fremdeles har råd til for eksempel husleie eller mat.

Folk som er alt for glade i alkohol kjøper vel ikke mindre alkohol på grunn av alle disse avgiftene. De kjøper og kjøper og kjøper helt til siste krone, og så mangler dem nok penger til et vanlig livsopphold etter dette. 

Anonymkode: a33bb...b5d

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du vet at avgiftene ikke hadde forsvunnet selv om Vinmonopolet forsvant sant?

og om prisen på alkohol hadde gått ned, så hadde forbruket til alkoholikere gått opp og de hadde vært like langt. Som du selv skriver: de kjøper til siste krone uavhengig av hvor mye penger de hadde i utgangspunktet.

Jeg syntes det er fint å få spisskompetanse på vin som passer til akkurat den maten jeg skal servere. Alle spesialbutikkene forsvinner. Vinmonopolet er en av de siste butikkene med kompetanse hvor du faktisk får god hjelp. Derfor vil jeg at Vinmonopolet skal bestå.

Endret av altflyter
  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

legge ned og forby alkohol

smugling og illegal produksjon, forgiftninger. 

Anonymkode: 7a35f...7bc

• Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

smugling og illegal produksjon, forgiftninger. 

Anonymkode: 7a35f...7bc

Men dette risikerer man vel nå også. 

Folk som heller vil kjøpe billigere hjemmebrent, eller Gud vet hva. Som man ikke har peiling på hvordan egentlig blir produsert, eller inneholder.

Gjest Keikolina
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hallo?? Du vet vel at Vinmonopolet er til for å begrense skadevirkningene av alkohol. Vi ville ALLE vært alkoholikere, om det ikke var for Vinmonopolet. Dette er fakta!

Les mer: https://www.vinmonopolet.no/content/om-oss/samfunnsoppdrag

Anonymkode: 31cbb...65e

Glad jeg ikke er full, for den skrifta der var vanskelig å lese.

Endret av Keikolina
Skrevet

Langt derifra. Vi i Norge og Sverige har dette systemet og vi er i toppsjiktet hva minimale alkohol skader bidrar til samfunnet vårt. Sosialbudsjettet i et hvert land i hele verden, er det største budsjettet. Aftenposten hadde de en artikkel vedr dette emnet for noen år siden. Der ble det fokusert på alkohol relaterte skader i samfunnet. Norge på topp i Europa og Sverige nr 2, men Danmark var ikke nr 3 …… Hvorfor ikke tro???

Danmark har tilgang på alkohol på bensinstasjoner og butikker, som Sverige og Norge har på polet. Danmark har heller ikke så restriktive reklamelover som vi har. 
Nederst på listen i Europa lå Tyskland, Italia, Spania og Frankrike.

Alkohol som problem er f.eks på 90% og narkotika som problem omtrent som 10% i forhold til hverandre i samfunnet.

Så NEI Vinmonopolet og Systembolaget er ikke overflødig. 

• Liker 3
Skrevet
altflyter skrev (11 timer siden):

Du vet at avgiftene ikke hadde forsvunnet selv om Vinmonopolet forsvant sant?

og om prisen på alkohol hadde gått ned, så hadde forbruket til alkoholikere gått opp og de hadde vært like langt. Som du selv skriver: de kjøper til siste krone uavhengig av hvor mye penger de hadde i utgangspunktet.

Jeg syntes det er fint å få spisskompetanse på vin som passer til akkurat den maten jeg skal servere. Alle spesialbutikkene forsvinner. Vinmonopolet er en av de siste butikkene med kompetanse hvor du faktisk får god hjelp. Derfor vil jeg at Vinmonopolet skal bestå.

Hva slags "spisskompetanse" den ansatte eventuelt sitter med kommer vel ann på hva slags butikk man handler i, og om den ansatte i det hele tatt er på jobb.         

Er det snakk om en bestemt kategori, så er det som regel en bestemt person som er "ekspert" på akkurat det området.

Skrevet

Jeg bryr meg ikke så mye om formålet til vinmonopolet, men jeg har jo vært i utlandet og sett hvor elendig utvalg det er i supermarkedene som selger alkohol. Det hjelper jo litt at det finnes nisjebutikker som fører feks. whiskey eller champagne eller noe sånt, men generelt er utvalget skikkelig dårlig. Da er det bedre å ha alt samlet på ett sted, med godt utvalg og betjening med litt kompetanse. Så jeg synes vinmonopolet er bra. Mye bedre enn å ha en 5 meters hylle på Rema  (eller Statoil) med det mest populære av vin og sprit.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
Veggdyret skrev (1 minutt siden):

Jeg bryr meg ikke så mye om formålet til vinmonopolet, men jeg har jo vært i utlandet og sett hvor elendig utvalg det er i supermarkedene som selger alkohol. Det hjelper jo litt at det finnes nisjebutikker som fører feks. whiskey eller champagne eller noe sånt, men generelt er utvalget skikkelig dårlig. Da er det bedre å ha alt samlet på ett sted, med godt utvalg og betjening med litt kompetanse. Så jeg synes vinmonopolet er bra. Mye bedre enn å ha en 5 meters hylle på Rema  (eller Statoil) med det mest populære av vin og sprit.

Enig.

Skrevet

For å svare på hovedoverskriften; nei, Vinmonopolet er ikke overflødig 

Anonymkode: b3fce...5c9

• Liker 2
Skrevet

Jeg drikker ikke selv, men selvsagt må vi ha et sted hvor alkohol selges. Jeg har nylig forsøkt å bestille noe som gave og få det sendt til noens adresse (hjemlevering) og de skulle ha 350,- kroner for jobben og det er for drøyt. 

Skrevet

La Vinmonopolet bestå. Orker ikke å ha de oppblåste vinsnobbene i kø i matbutikken på lørdag ettermiddager. Noen av verdens mest uspiselige folk er vinsnobbene.

Anonymkode: 7e198...e1e

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

La Vinmonopolet bestå. Orker ikke å ha de oppblåste vinsnobbene i kø i matbutikken på lørdag ettermiddager. Noen av verdens mest uspiselige folk er vinsnobbene.

Anonymkode: 7e198...e1e

Ja, for «vinsnobbene» kjøper selvfølgelig alltid vinen til middagsselskapet sitt i siste liten på lørdag ettermiddag 😂 Tror du kan slappe av. 

Anonymkode: a629f...904

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Vinmonopolet skal feire 100 år, og salget har økt jevnt og trutt helt siden opprettelsen. Men fremdeles påstår de at målet deres liksom er å motvirke skadevirkningene av alkohol. Men da burde de vel enten legge ned og forby alkohol i sin helhet, eller så må de ta bort alle avgiftene deres slik at vanskeligstilte som er hardest på alkoholen fremdeles har råd til for eksempel husleie eller mat.

Folk som er alt for glade i alkohol kjøper vel ikke mindre alkohol på grunn av alle disse avgiftene. De kjøper og kjøper og kjøper helt til siste krone, og så mangler dem nok penger til et vanlig livsopphold etter dette. 

Vet du hvorfor Vinmonopolet ble startet? 😅 

før Vinmonpolet , med forbudstid , så gikk det i hjembrendt og smuglersprit og det var så mye fyll. Du vil ikke tilbake dit. Sprit og vin solgt kontrollert av Vinmonpolet hjelp. Nei, de vanskligstilte prioriterte sprit framfor mat og husleie i større grad ved forbud . 

Anonymkode: 46b2f...f03

• Liker 2
Skrevet

Elsker vinmonopolet!! Har bodd i et annet europeisk land i flere år og det var et makkverk å kjøpe god vin når man skulle ha gjester. Matbutikken solgte jo nesten bare skvip, mens man måtte oppsøke egne vinforhandlere for å få tak i bedre saker, ofte små butikker med uforutsigbare åpningstider og en lang busstur unna der man bodde. 

Vinmonopolet har fyldig utvalg, en nedre kvalitetsgrense, og man kan få hjelp til å finne noe man liker. 

Anonymkode: 057f2...206

Skrevet

Jeg er absolutt ikke imot Vinmonopol men skulle ønske det var mulig å kjøpe billig vin til matlaging i vanlige butikker. Kanskje bare noen få forskjellige, kanskje den billigere sort, eller noe slik at det tilbudet kunne eksistere parallelt med Vinmonopol, men altså, hvem har tid til å dra til Vinmonopol hver gang? Ingen og derfor kjøper folk kasser, når de først handler. alle jeg kjenner har store mengder alkohol liggende hjemme hos seg fordi de er livredde å gå tomme for alkohol. Jeg tror ikke det motvirker alkoholisme på noen måte. 

Anonymkode: 916f1...4a0

Skrevet

Tenkjer eigentlig ikkje over at vinmonopolet er ein ting. Har ikkje vore innom eit på over 5 år. Men vil tro det i utgangspunktet er ein grei ordning. Det er jo fantastisk utvalg der av alt man kan tenkja seg der (nesten). Det er ikkje stas å kunne kjøpa sprit på bensinstasjonen liksom. Forbud medføre berre at staten mister kontroll som fører til meir dårlig heimabrent, seie ikkje at vi har verdens beste alkoholpolitikk men den ordninga vi har er heilt grei.

Vinmonopolet fokusere også på nyelse og alkohol, du kan spørja dei om kva alkohol som passer til f.eks krabbe eller reinsdyr. Svaret du får er som regel ganske høgkultur. Det er ganske koselig, men er klar over at veldig mange unge leve i alkoholiserte heimar som ikkje har det så kult. Nordisk drikkekultur kan vere ganske jævlig. Husker som ung russ at det handla om å drikke mest og bli mest rusa, ingenting handla om mat, nytelse eller fokus på kva som var i flaska. Etterkvart som folk vart eldre og lærte seg å drikka (enkelte gjorde aldri det da) så vart det meir fokus på sjølve drikken, kor den vart laga, masse blablabla om prosessen. I studietida var det ein del fokus på ølsmaking og mikrobryggeri, spennande tider. Man drakk gjerne 2-3 forskjellige enheter over fleire timar på ein vanlig vekedag og stoppa der. Bortimot ingen vart overstadig berusa. Så når folk var ferdig med studier og fant seg ein heiltidsjobb, då datt drikkinga ned til eit minimum, andre byrja med systematisk helgefyll. Så begynte folk å få barn, då slutta fleste i min krets å drikka, vart kutta ned til julebord og sommarfest (grøftefyll to gonar i året type ting).

Synest det er litt dust at det er salgstider på butikken da. Det er ganske gammaldags og utdatert, eigentlig til å le av. Spesielt når vi har besøk frå utlandet, dei daue av latter. Skjønner eg godt. Men så er ikkje sånn luksuspolitikk noko som eg har lyst å bruka masse tid og energi på. Det er andre ting som er viktigare å tenkja på. Det er berre å kome før tida uansett om det er så viktig.

Og folk som har eit alkoholproblem får alltid tak i alkohol.

Man kunne vurdert om vinmonopolet kunne hatt små hyller i butikkane med eit begrensa utvalg av ting. Men antagelgivis er det ikkje interessant for butikkane som då selje mindre av andre ting.

Anonymkode: 75d2e...ec2

Skrevet
Keikolina skrev (14 timer siden):

Glad jeg ikke er full, for den skrifta der var vanskelig å lese.

Og grunnen til at du ikke er full?

Jo, det er fordi vi har et vinmonopol. 🙂 

• Liker 1
Gjest Keikolina
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Og grunnen til at du ikke er full?

Jo, det er fordi vi har et vinmonopol. 🙂 

Nei, jeg får ta meg en tur til systembolaget istedet, får 3 liter vin til 180 kr, så da må jeg kjøpe 12 liter når jeg først er der. Da har jeg mye å drikke på 😄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...