Gå til innhold

Svarte flekker på nye skudd på Monstera

StinaL

Anbefalte innlegg

Hei! Håper noen kan fortelle meg hva jeg gjør galt. Jeg har en liten Monstera som jeg kjøpte for et halvt år siden. Jeg har pottet den om siden jeg kjøpte den, og den har friske hvite røtter nede i potta, for jeg har sjekket etter evt råte. Alle bladene er grønne og fine uten tørre ender eller brune flekker. Planta har fått tre nye skudd siden jeg fikk den, og det er vel tegn på at den trives.  Derfor blir jeg veldig trist når alle skuddene blir svarte på enden etter en stund og rett før de folder seg ut... Hva gjør jeg galt?

Endret av StinaL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Vetatjegikkevet

Helt svarte eller mørk brune? Kan det være tørr inneluft?

Plantene mine er miserable nå med tørr, varm luft og lite lys. Pleier gå over til våren (om de overlever). 

Ellers er ofte svarte flekker midt på bladene pga for mye vann. De trenger mye mindre på denne tiden av året.

Drama plants 😅

Endret av Vetatjegikkevet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vetatjegikkevet skrev (8 minutter siden):

Helt svarte eller mørk brune? Kan det være tørr inneluft?

Plantene mine er miserable nå med tørr, varm luft og lite lys. Pleier gå over til våren (om de overlever). 

Ellers er ofte svarte flekker midt på bladene pga for mye vann. De trenger mye mindre på denne tiden av året.

Drama plants 😅

Hei og takk for svar. Tuppene på skuddene er nok mer brune enn svarte, ja... Problemet er at det egentlig har vært sånn siden september. Syns bare det er så rart at det kun er på de nye skuddene og at alle de andre bladene er grønne og fine. Dusjer også planten med spruteflaske så den skal få fuktighet på bladene.

Elsker kommentaren "Drama plants"😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står deni trekk, eller i nærheten av et vindu? Kald trekk er døden for monstrera, og særlig de nye skuddene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

StinaL skrev (19 timer siden):

Hei og takk for svar. Tuppene på skuddene er nok mer brune enn svarte, ja... Problemet er at det egentlig har vært sånn siden september. Syns bare det er så rart at det kun er på de nye skuddene og at alle de andre bladene er grønne og fine. Dusjer også planten med spruteflaske så den skal få fuktighet på bladene.

Elsker kommentaren "Drama plants"😄

Mest sannsynlig så gjør sprayingen at det legger seg vann inni bladet som skal folde seg ut slik at det oppstår råte inni det nye bladet. Ikke spray skuddene som ikke er foldet ut enda, da kan de råtne 😊

Anonymkode: afe41...c23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...