Gå til innhold

Flaut å være overvektig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes det er så flaut å slite med vekta :( Tenker ikke så mye over det til vanlig, men hver gang jeg møter nye folk så kjenner jeg på det. Spesielt på jobb, i møte med leverandører osv. Pinlig å se sånn ut :( Vanskelig å finne klær som ser profesjonelle og fine ut, så jeg går stort sett i uformelige t-skjorter med firmalogo.

Andre som kjenner på det? 

Anonymkode: d89f5...81d

• Liker 9
  • Hjerte 12
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg skjems jeg også. Har lagt på meg en del de siste 10 årene. Savner den tiden da det var passformen på selve klærne jeg var usikker på eller ikke likte og ikke kroppen min. Synd det er ubehagelig å være rundt folk og se forfallen ut. Det er jo bare jeg som kan endre på det, men jeg feiler gang på gang. Skal prøve igjen nå med nytt håp om å få det til.

Anonymkode: b9ef2...c55

• Liker 5
  • Hjerte 5
Skrevet

Slank deg da vel? 🤷‍♀️

Anonymkode: b1fd2...f3e

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Slank deg da vel? 🤷‍♀️

Anonymkode: b1fd2...f3e

Holder på, men det tar tid. Og så mange som vet hvordan jeg har sett ut 😕

• Hjerte 5
Skrevet

Du kunne gått ut og power walka en time istedenfor å skrive det her.

Gjør noe med det, start idag :)

Anonymkode: b1dd3...2c2

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Synes det er så flaut å slite med vekta :( Tenker ikke så mye over det til vanlig, men hver gang jeg møter nye folk så kjenner jeg på det. Spesielt på jobb, i møte med leverandører osv. Pinlig å se sånn ut :( Vanskelig å finne klær som ser profesjonelle og fine ut, så jeg går stort sett i uformelige t-skjorter med firmalogo.

Andre som kjenner på det? 

😑 Ja, føler at alle kan sjå at eg ikkje elsker meg sjølv lenger. Og det er jo sant

Anonymkode: 496a9...90d

• Hjerte 5
Skrevet

Det verste var da jeg møtte på min ex, da vi var sammen, så trente vi mye, og jeg hadde den fine kroppen. Siden da har jeg blitt veldig syk, så får ikke trent, og sliter mye med mage og tarm, og vekten vil ikke av. Har lagt på meg 20 kg, og mista flere kilo med muskler.

Men ellers bryr jeg meg ikke så mye. Nå jobber jeg med å finne en vekt jeg kan trives med. Og jeg vil nok fortsatt være overvektig da, men ha bmi under 30, og helst rundt 27 eller mindre. Men slank blir jeg ikke igjen.

Anonymkode: 03a57...131

• Hjerte 5
Skrevet

Jeg er ca 10 kilo for mye. Ikke flau i det hele tatt. Jeg er den jeg er. 

• Liker 7
  • Hjerte 5
Skrevet

Jeg skammer meg kun når jeg kler av meg, da føler jeg meg absolutt feitest.

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Holder på, men det tar tid. Og så mange som vet hvordan jeg har sett ut 😕

Dette får du til! jeg har selv gått ned litt over 30kg selv og ikke fått noe annet enn gode kommentarer. 

Anonymkode: c7302...c85

• Liker 3
Skrevet

TS bare stå i det :) Det tar ikke mange kilo før folk ser at du har gått ned i vekt heller 

Anonymkode: 00b8f...fc4

• Liker 2
Skrevet

Ok, jeg bare følte for å skrive min historie her, selv om jeg ikke har vært spesielt overvektig. Men kjenner meg igjen i skammen ved å ikke være fornøyd med kroppen pga form og lettere overvekt. Mener ikke å påtvinge andre slankeråd, men vil dele av det jeg har erfart. 

Jeg har ikke vært veldig overvektig, men var i perioder kvapsete og hadde alltid en del fett på magen. Har vært over 10 kg mer enn trivselsvekt. Men mesteparten av livet har jeg vært betegnet som slank, men har som sagt aldri vært fornøyd med den kvapsete kroppen. Det er jo en skam forbundet med det å ikke ta vare på seg selv. Jeg gikk på både spinning og body-pump uten at kroppen ble spesielt preget av det, bortsett fra at jeg ble mindre. 

Når det gjaldt fysisk form, var det å gå opp i bro, stå på hodet osv bare en fjern drøm, og noe jeg har tenkt at jeg aldri får til. Men i 2016-ish, da oppdaget jeg yoga. Da mener jeg både tung yoga og restorativ yoga. Trent jevnlig i flere år og spiser karboredusert og antiinflammatorisk, men kan gjøre unntak innimellom. På et tidspunkt, etter  noen år med yoga og turer med hund hver dag, ble jeg merkbart bedre form og endret kroppsfasong. Var akkurat som jeg kom over en kneik. Har fått smal midje, muskler i armer, kan ta push-ups, planken i alle varianter, gå opp i bro og hodestående. Er helt fantastisk, og det beste av alt er at jeg var over 40 da jeg plutselig klarte alt dette! Og dette har skjedd etter tålmodig jobbing med noe jeg liker. Jeg har vært snill mot meg selv, tålmodig og ikke levd med streng trening eller diett. 

• Liker 8
  • Hjerte 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg kjenner stor skam ved å være overvektig.

Og når du ser brorparten av kommentarene som har kommet i denne tråden, fra den som "spøkefullt" advarte mot kroppspositivister, til alle de uvitende  dustene som sier "bare slank deg" eller "bare gå en tur", så bekrefter de jo bare at det finnes enormt mange fordomsfulle, uvitende mennesker som bidrar til skammen og stigmaet som følger med overvekt.

Jeg kjenner spesielt på denne skammen når jeg møter gamle kjente som jeg ikke har sett på noen år. Jeg kjenner også på den når jeg er ute med min slanke mann, og vi treffer hans kjente - hva tenker de om at deres slanke venn har en overvektig kone?? hva tenker mine barns venner om at de har en overvektig mor? ville jeg blitt møtt med mer respekt på jobben, hvis jeg ikke var overvektig? det finnes forskning som tyder på det, ja.

Alle som vet noe om dette temaet, vet at årsakene til overvekt er komplekse, og at løsningen er vanskelig. Hadde det vært enkelt, så ville vi ikke vært overvektige.

Til alle dere som slenger ut et tankeløst " det er bare å slanke seg", eller "det er bare å gå en tur": Prøv heller selv å bli litt smartere, og ta inn litt kunnskap. Det er jo bare å lese litt. Det er bare å forstå litt.

Anonymkode: 0dcf3...3a0

• Liker 19
  • Hjerte 6
  • Nyttig 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kjenner stor skam ved å være overvektig.

Og når du ser brorparten av kommentarene som har kommet i denne tråden, fra den som "spøkefullt" advarte mot kroppspositivister, til alle de uvitende  dustene som sier "bare slank deg" eller "bare gå en tur", så bekrefter de jo bare at det finnes enormt mange fordomsfulle, uvitende mennesker som bidrar til skammen og stigmaet som følger med overvekt.

Jeg kjenner spesielt på denne skammen når jeg møter gamle kjente som jeg ikke har sett på noen år. Jeg kjenner også på den når jeg er ute med min slanke mann, og vi treffer hans kjente - hva tenker de om at deres slanke venn har en overvektig kone?? hva tenker mine barns venner om at de har en overvektig mor? ville jeg blitt møtt med mer respekt på jobben, hvis jeg ikke var overvektig? det finnes forskning som tyder på det, ja.

Alle som vet noe om dette temaet, vet at årsakene til overvekt er komplekse, og at løsningen er vanskelig. Hadde det vært enkelt, så ville vi ikke vært overvektige.

Til alle dere som slenger ut et tankeløst " det er bare å slanke seg", eller "det er bare å gå en tur": Prøv heller selv å bli litt smartere, og ta inn litt kunnskap. Det er jo bare å lese litt. Det er bare å forstå litt.

Forstår at det ikke er enkelt og at årsakene til overvekt er komplekse. 
Men hvis man ønsker en endring så må man ta tak, på en eller annen måte. Skaffe hjelp om det trengs. Vi er mange som har vært der og som har tatt tak og fått det til. Det er ikke umulig. 

Anonymkode: d300e...50b

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Forstår at det ikke er enkelt og at årsakene til overvekt er komplekse. 
Men hvis man ønsker en endring så må man ta tak, på en eller annen måte. Skaffe hjelp om det trengs. Vi er mange som har vært der og som har tatt tak og fått det til. Det er ikke umulig. 

Anonymkode: d300e...50b

jeg har tatt tak, og gjør det hver dag, og har gjort det i 20 år.

De aller fleste overvektige gjør det. For noen ytterst få, f.eks deg, virker det. Men du er et unntak. Dette finnes det MASSE forskning og MASSE tall på, så kan vi for guds skyld droppe denne avsporingen, og få lov til å diskutere trådens tema i fred, uten de evinnelige rådene som ingen har bedt om, fordi vi har hørt det ti millioner ganger før. 

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

jeg har tatt tak, og gjør det hver dag, og har gjort det i 20 år.

De aller fleste overvektige gjør det. For noen ytterst få, f.eks deg, virker det. Men du er et unntak. Dette finnes det MASSE forskning og MASSE tall på, så kan vi for guds skyld droppe denne avsporingen, og få lov til å diskutere trådens tema i fred, uten de evinnelige rådene som ingen har bedt om, fordi vi har hørt det ti millioner ganger før. 

Hvorfor fornekte at rådene som fungerer fungerer? Spis mindre usunt og vær mer i aktivitet har alltid fungert for de aller, aller fleste. Det finnes ikke tall på noe annet.

At det er vanskelig å ha selvdisiplin nok til å følge opp dette endrer jo ikke dette.

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
PetterKanin skrev (6 minutter siden):

Hvorfor fornekte at rådene som fungerer fungerer? Spis mindre usunt og vær mer i aktivitet har alltid fungert for de aller, aller fleste. Det finnes ikke tall på noe annet.

At det er vanskelig å ha selvdisiplin nok til å følge opp dette endrer jo ikke dette.

Vi har mye data,  kunnskap, erfaring, forskning og hypoteser i dag som viser at årsakene til overvekt er komplekse, og i langt mindre grad selvforskyldt enn det folk flest tror.

Vi har også masse data, kunnskap, erfaring og forskning som viser at de fleste som er overvektige legger ned en betydelig innsats i forsøk på å gå ned i vekt, og masse data som viser at de aller fleste ikke lykkes i å gå ned i vekt og så holde seg der.

I et utvalg på mange millioner - milliarder! - mennesker, vil man selvsagt finne noen som har fått det til. Men de er unntak, og vi kan ikke generalisere fra unntak. Vi må forholde oss til det faktum som foreligger, og det er at vektnedgang er ekstremt vanskelig og de fleste mislykkes. Og det er ikke fordi de ikke prøver, bare så det er sagt.

Nå vil der selvfølgelig komme et ras av protester fra alle som aldri har vært overvektige, samt uinteressante anekdotiske bevis fra noen som har fått det til, men det endrer ikke at det jeg sier er sant. Så vet jeg jo at alle dere som sier "bare slank deg" o.l. aldri kommer til å ta til dere denne kunnskapen.

SÅ jeg vil herved forhåndsdømme alle disse personen,  og si at det er bare en ting som er vanskeligere enn å gå ned i vekt, og det er å få kunnskap inn i den gjengen der. Personlig vil jeg heller være overvektig enn uimottagelig for kunnskap, men hver sin smak.

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg også, gått ned 20 kg på et år uten sprøyter. Og jeg innrømmer glatt at jeg var feit fordi jeg spiste og koste meg med alt jeg så, drakk en del øl også 😄 Men ser mange i sånne tråder har alt mulig å skylde på, og at det ikke er de selv sin feil at de er i den situasjonen.

Anonymkode: 28b1b...124

at akkurat du ble feit av å drikke øl, betyr ikke at andre ikke ble det av helt andre årsaker, som kan være mer sammensatte og mindre selvforskyldte enn dine. For akkurat DU er jo ikke representativ for ALLE.

Det er vel ikke spesielt avansert logikk?

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Frem med haka,smilet, og få på deg litt andre klær- joda! Det finns klær som du kler og ser fin ut i,så ikke kom med at ingenting kler deg! Bare ikke gjem deg bort!  Frem med smilet, på med sjarmen- som jg vet du har der inne!!!!   Litt overvekt skader ikke sjarmen! - men du må først si til deg selv at du er helt ok, og se selv at du har den sjarmen!!!😉😊  

Sliter du fortsatt,så kan du sikkert gå ned litt,  men ingen " snarkurer", og ikke lytt til alle "liksomekspertene" på KG!🙂  

Er også sikker på du er flott som du er, men trenger se det selv! - og en selv er sin aller verste kritiker! 😒😉

• Liker 4
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...