Gå til innhold

Hvilke kamper velger dere IKKE å kjempe i barneoppdragelsen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man hører stadig vekk «velg dine kamper» når det er snakk om barneoppdragelse - derfor lurer jeg på nettopp hvilke kamper velger dere ikke å kjempe når det kommer til barna deres?

Anonymkode: c877d...a8c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eks hvilken lue barnet ønsker. Votter på eller ikke på tur hjem fra bhg. Kjole eller genser. Så lenge barnet har varme klær på, så er det ikke så nøye. Om barnet vil ha på halslue, istedet for halsen og lua med snøring jeg fant frem. Så er det greit eks.

Barnet skal ikke bestemme alt, men det kan få velge i en del situasjoner, det har ikke så mye å si om barnet har på sommerkjole/shorts og t-skjorte midt på vinteren, så lenge barnet har på Ullundertøy under. 

Anonymkode: e35a4...3db

• Liker 8
Skrevet

Om barnet går med den eller den fargen. Den eller den lua. Alt er jo sesongbasert, så om de har tatt den grønne lua (og matcher den med ett rosa pannebånd) istede for den grå, så gjør ikke det noe. 

Vi er og en av de få foreldrene i klassen til de eldste som ikke praktiserer spilletid. Om de vil sitte en hel dag å spille, så gjør ikke det noe. Jeg vet at de begrenser seg selv, og er aktive. Om de spiller 16min en dag, eller 2t har ikke så mye å si her...

Anonymkode: 1f71a...00e

• Liker 3
Skrevet

Å spise opp skorper. Jeg vil heller at vi skal ha et koselig måltid fremfor å ha en kamp om at barnet må spise opp skorpene før de tar en ny skive. Jeg tenker at det løser seg på et tidspunkt av seg selv.  De gjorde hvertfall det hos storebror, så regner med yngste mann i flokken ikke kommer til å skjærer bort skorper på skiven når hun er voksen. 

Anonymkode: 0db86...205

• Liker 5
Skrevet

At hun vil gå med prinsessekjole hver eneste dag. Helst Elsa-kjole og strømpebukse med dinosaurer.

Det får bare være greit så lenge hun tar på en genser over når vi skal ut i bilen. I barnehagen så skjønner hun uansett at hun må ha på seg dress osv når de skal ut og hun får drahjelp av at de andre barna kler på seg skikkelige klær.

Det også at hun på død og liv vil sovne i vår seng på kveldene. Det er heller ikke noe vi orker å krangle på, vi bare bærer henne over.

Synes også det er helt greit at hun ønsker å spille på ipaden etter barnehagen når hun ligger i sofaen og er sliten. Jeg ser ærlig ikke problemet med å være prinsippfast på skjerm hele tiden om det gjør at familien i harmoni får spist middag og ender opp med rene klær fordi vi får tid og rom til å gjøre unna husarbeid og der igjen faktisk kan slappe av når barna har lagt seg. 

Anonymkode: 3896f...29f

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

At hun vil gå med prinsessekjole hver eneste dag. Helst Elsa-kjole og strømpebukse med dinosaurer.

Det får bare være greit så lenge hun tar på en genser over når vi skal ut i bilen. I barnehagen så skjønner hun uansett at hun må ha på seg dress osv når de skal ut og hun får drahjelp av at de andre barna kler på seg skikkelige klær.

Det også at hun på død og liv vil sovne i vår seng på kveldene. Det er heller ikke noe vi orker å krangle på, vi bare bærer henne over.

Synes også det er helt greit at hun ønsker å spille på ipaden etter barnehagen når hun ligger i sofaen og er sliten. Jeg ser ærlig ikke problemet med å være prinsippfast på skjerm hele tiden om det gjør at familien i harmoni får spist middag og ender opp med rene klær fordi vi får tid og rom til å gjøre unna husarbeid og der igjen faktisk kan slappe av når barna har lagt seg. 

Ser ikke problemet med å ikke være prinsippfast på skjerm****

Skrevet

Jeg er stemor til en 13 åring og min samboer sier hele tiden at han må velge sine kamper, og de kampene han ikke velger og som jeg mener han BØR velge er:

-Sette skoene i skohylle /henge opp jakken når barnet kommer inn, istedenfor å slippe alt midt på gulvet.

- Legge skittentøy i skittentøyskurven etter dusjing, istedenfor å la undertøy, klær og våte håndduker ligge midt på gulvet på badet.

- Få barnet til å rydde etter seg og sette skitne kopper og tallerkener inn i oppvaskmaskinen, istedenfor å stable på kjøkkenbenken eller la det stå igjen rundt omkring i leiligheten.

Anonymkode: bb4c7...f99

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Å spise opp skorper. Jeg vil heller at vi skal ha et koselig måltid fremfor å ha en kamp om at barnet må spise opp skorpene før de tar en ny skive. Jeg tenker at det løser seg på et tidspunkt av seg selv.  De gjorde hvertfall det hos storebror, så regner med yngste mann i flokken ikke kommer til å skjærer bort skorper på skiven når hun er voksen. 

+1

Barnehagen er streng på det, men hjemme slipper hun. Tenker det går seg til. 

Anonymkode: d58bd...b11

Skrevet

Orker ikke å venne hen av å komme inn til oss på natta. Hen er fem år og det blir litt trangt, men jeg orker ikke den kampen på natta når jeg er trøtt. 

Hen får velge klær selv, for alt jeg finner frem er feil.. haha. Så lenge hen ikke fryser eller blir for varm, er det samma for meg om det blir kjole, Spider-Man-drakt eller fullstendig mismatch. 

• Liker 1
Gjest takinova
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Haha, det hadde jeg ikke tenkt på før jeg leste tråden - men samme hos oss.

Er ganske avslappet med barneoppdragelsen på minstemann. Har gått i mange feller med de eldste og ting har en tendens til å ordne seg så lenge ungene blir høflige og empatiske. 

Skrevet

Har hun ikke sett Mina og meg på tv da? Der har jo Mina prinsessekjole på ute nesten hele tida. Hadde vært gøy om alle i barnehagen fikk se den og insisterte på det samme. 

Anonymkode: c3ce1...70f

Skrevet

Spise maten sin.

Jeg syns det er en uting å tvinge barn til å spise opp, eller i heletatt spise. Ungen min er lite glad i middag, alltid vært. Eneste «problemet» er at ungen er ekstra sulten til kvelds og spiser seg god og mett til natten isteden.

Skorper kommer jeg aldri til å tvinge ungen min til å spise, for jeg kan finne på å legge igjen skorpa selv når jeg begynner å bli mett 😂.

Samme med klær, det er ikke så nøye så lenge det er sesongbasert og ungen holder seg varm 

Anonymkode: 484fc...433

• Liker 5
Skrevet

At de MÅ spise til alle måltider. Matro trumfer alt, og barna klarer å regulere matinntaket selv, så vi gidder ikke krangle på at de skal komme og spise hvis de sier at de ikke er sultne. Som regel så hopper åtteåringen over frokost, mens femåringen ofte dropper middag.

Anonymkode: c0a65...53a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ingen må sitte ved matbordet til alle er ferdige. Ungene får gå når de er ferdige.

Man må ikke spise opp maten sin, man er ferdig når man er mett.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Spise opp maten sin. Ikke alltid vi spiser middag som barnet er begeistret for, men vi sier at barnet må smake noen biter (med mindre hun virkelig hater det). Å ikke spise opp er helt greit. Da spiser hun godt til kveldsmat i stedet for. 

Er enig i det med klær også. Farger og klesplagg er ikke så nøye så lenge ungen er kledd etter temperaturen. Man kan fint ha kjolen utenpå ullundertøyet. 

Anonymkode: d6891...d1a

• Liker 2
Skrevet

Klær: så lenge det er passende med årstiden (ikke blir for varmt/kaldt), bryr jeg meg ikke om sammensetting. Klærne må ikke matche i mine øyne. 

Måltider: ingen tvang om å spise opp. Smak litt på alt. Hva det spises med, ikke så nøye. Bare vær et godt eksempel selv: monkey see, monkey do ☺️

Ingen oppmerksomhet da mat ble kasta på gulvet. Ignorerte det for å ikke forsterke ønsket om å kaste på gulvet.

Må delta på rydding av tingene sine på kvelden, det gjøres til en lek. ‘Første mann til å …. ‘

Fikk egen skuff på kjøkkenet for å kunne dra ut ting, da var ikke de andre skuffer og skap like spennende. Unngikk kamper. 

Også høflighet, si takk. Jeg sa mye takk til barnet, og barnet sier nå mye takk ☺️

Anonymkode: 31821...b37

• Liker 1
Skrevet

Min 2 åring vil gjerne ha smokken når han kommer hjem fra barnehagen. Ikke alltid jeg tar den kampen.

Anonymkode: e7acb...71f

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

- At de ikke må vente på at alle er ferdig spist før de kan forlate bordet

- Jeg tilbyr alt av tilbehør, men krever ikke at de skal spise f.eks gulerøttene

- om de vil gå i ullundertøy til bhg (altså fra bil og inn), istedenfor å ta på seg jakke. 

Anonymkode: fb7c7...02e

Skrevet

De må ikke spise alle måltider. Vi forventer ikke at barna skal være sultne når vi syns det er på tide med måltider, vi spiser jo heller ikke hvis vi ikke er sultne. De får tilbudet, vil de ikke spise så tvinges de ikke, men de må sitte sammen med oss ved bordet å snakke med oss en liten stund, ofte blir det litt mat allikevel. 

Anonymkode: 6342a...6af

Skrevet

En hel haug 😅

Trenger ikke spise opp maten sin, mett er mett. 

Vi er ikke særlig strenge på skjermtid, men prøver følge med på hva han ser på. 

Det som gir mer søvn er det vi gjør (vi har hatt ekstreme søvnproblemer over laaaaaaang tid). 

Til en viss grad klær

Sukkerinntak 🙃 Er nøye på hverdagskosten, og han har blitt lært opp til at mye sukker og syre ikke er bra for tenner og kropp. Men når han selv innførte «isdag» på onsdag så gikk det gjennom. 

Han kjøper fredagsgodteri, og porsjonerer det utover helgen. Denne er ikke jeg så fan av mtp tannhelse, men. Foreløpig går det greit. Av alle ting spises det rett etter frokost 😶🌫️ Men når på døgnet er i ett fett, er mengden som betyr noe. 

Han ble kanonkvalm en gang på Halloween etter knask&knep og lærte da på den kjipe måten at mye godteri ikke er lurt. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...